בניית קישורים בדרך אל הטופ

פבל ישראלסקי

בניית קישוריםאם היו מבקשים ממני לציין גורם אחד שהוא החשוב ביותר בקביעת דירוגו של אתר מסויים בעבור מילת מפתח כלשהי, הייתי אומר מבלי לחשוב פעמיים – קישורים! על פניו כשאומרים “קישורים” זה יוצר אסוציאציה ראשונית של אלמנט מאד פשוט, קל תפיסה, שאינו דורש מחשבה מקדימה, אך ההיפך הוא הנכון. תכנון נכון של אסטרטגייה לבניית קישורים לאתר, יכול להיות הגורם שיכריע בסופו של דבר היכן ימוקם האתר שלכם בתוצאות האורגניות.

אותה אסטרטגייה אמורה בין השאר להתייחס למספר נקודות משמעותיות בתהליך: כיצד ואיפה ימוקמו קישורים פנימיים, איך משיגים קישורים חיצוניים תוך מתן דגש על איכות וסוגים, טקסט עוגן (anchor text) בו יש להשתמש, היכן כדאי להוציא לינקים מתוך האתר (אם בכלל) ועוד.

להלן הנושאים המרכזיים במדריך:

  1. למה בניית קישורים כה חשובה?
  2. חלוקת עולם הקישורים לסוגים
  3. טקסט עוגן – Anchor Text
  4. איך בכלל משיגים קישורים?
  5. עשה ואל תעשה בבניית קישורים

למה בניית קישורים כה חשובה?

קישורים הוא בין השאר האינדיקטור, שעל פיו נקבעת חשיבותם של דפים ברשת בעיני מנועי החיפוש וגוגל בפרט. ניתן לומר שהם סוג של הצבעות אמון שמורות על הכוונה והמלצה מסויימת. בלי המלצה זו, למנועי החיפוש קשה להבין את הקשר בין הדפים השונים – בין אם אלו דפים באתרים חיצוניים ובין אם דפים פנימיים באתר אחד. כאשר דף A מצביע לדף B עם טקסט X ניתן בעצם לפרש זאת “אני חושב שדף B רלוונטי בנושא X”. זה כמובן האידיאל ובפועל הדברים נראים קצת אחרת. אחת הדוגמאות למצב שאינו “טבעי” היא מכירת קישורים שלפעמים גם יכולה לגרום לענישה קולקטיבית.

חלוקת עולם הקישורים לסוגים

לא ממש מסובך להבין איך מערך הקישורים מתפקד, אך יחד עם זאת, חשוב להבין שהוא מכיל מספר דקויות שדורשות התייחסות. לשם כך ננסה להבין תחילה מהם בכלל סוגי הקישורים הקיימים ומה המשמעות של כל סוג. אני כמובן לא מדבר כאן על קישורים ממומנים כי זה עולם שלם בפני עצמו ולא נכלל בתהליך בניית הקישורים.

קישורים פנימיים – internal links

קישור יקרא פנימי אם הוא מקשר מדף A לדף B (או לחלק כלשהו בדף B. לדוגמא: לתת כותרת מסויימת בדף), כאשר שני הדפים הללו נמצאים תחת אותו הדומיין. מטרתם היא לסייע לגולש בניווט נוח יותר בין דפי האתר באמצעות הפנייתו לתוכן רלוונטי עליו בעל האתר ממליץ, בהקשר לדף בו הוא נמצא.

קישורים חיצוניים – inbound links

אלו קישורים שמפנים לדף כלשהו באתר שלך (דף פנימי או דף הבית) מתוך אתר חיצוני שיושב על דומיין אחר. הפרמטר הזה מקבל משקל רב, משום שקישור חיצוני למעשה מבטא המלצה של אתר חיצוני על האתר שלך. חשוב מאד להשיג כמה שיותר קישורים חיצוניים איכותיים ומומלץ לשים לב למספר דגשים עליהם אדבר בהמשך.

קישורים נכנסים

זה קצת מבלבל כי הכוונה בעצם לקישור נכנס לדף כלשהו בין אם הוא מאתר חיצוני ובין אם מתוך דף פנימי באתר שלך. יש כאלו שמבחינתם קישורים נכנסים וחיצוניים זה בעצם אותו הדבר, אך זה לא מדוייק כי ניתן לומר שקישור נכנס גם כן יכול להיות פנימי. אגב, יש שיטענו שקישור נכנס מתוך סאב דומיין הוא למעשה קישור חיצוני (משום שסאב דומיין נחשב לסוג של אתר עצמאי), אני אישית לא בטוח לגבי הטענה ולדעתי כוחו קטן יותר.

קישורים יוצאים – outbound links

כל קישור שמקשר מתוך דף באתר A לדף באתר חיצוני B נחשב ליוצא (כי זה “מוציא” את הגולש מהאתר). חשוב לשמור על כמות סבירה של קישורים יוצאים מתוך הדף על מנת ששאר הקישורים בדף לא יאבדו מכוחם או במקרה הגרוע יותר – האתר כולו יחשד בתור חוות קישורים אחת גדולה. רבים נמנעים מהוצאת קישורים מהאתר בגלל החשש לאבד גולשים או להפחית מכוחו בעיני גוגל, אך לא מזמן ציינתי דווקא מספר יתרונות שיש לקישורים יוצאים.

טקסט עוגן – Anchor Text

כך נקרא הטקסט שמופיע בקישור עצמו. מדוע הוא כה קריטי? כי זו למעשה האינדיקציה עבור גוגל כיצד אתה ממליץ על האתר אליו אתה מקשר (או יותר נכון – באילו מילות מפתח). כמה כללים חשובים שיש לזכור:

  • רלוונטיות הטקסט – הביטוי בקישור חייב להיות רלוונטי לנושא הדף אליו הוא מפנה. כלומר אם אני מפנה לדף ספציפי שעוסק בביטוח רכב, עדיף לציין זאת בטקסט הקישור במקום סתם לרשום “לחץ כאן” או “לחברת X”.
  • רלוונטיות קישור – שני הדפים המקושרים חייבים להיות קושרים נושאית בינם לבין עצמם (ועדיף שגם האתרים). דוגמא לחוסר רלוונטיות: קישור מדף שעוסק בגני ארועים שמוביל לאתר בנושא רכב.
  • אורך סביר – לא מזמן שמעתי הרצאה מעולה של עידו קינן על כתיבה באינטרנט ואחת ההמלצות שלו הייתה לא לשים יותר מ 3-4 מילים בקישור. האמת שהמספר די הגיוני, האם לא ניתן לתאר כל דבר ב-4 מילים או פחות?
  • קומבינציות – לא מומלץ תמיד לקשר עם אותו טקסט העוגן אלא לנסות לגוון. לדוגמא – אם יש לכם אתר X שעוסק בשיווק באינטרנט אפשר להשתמש בקומבינציות: X שיווק באינטרנט, שיווק באינטרנט עם X, מידע על שיווק באינטרנט וכו’. הסיבה לכך היא שאם ישנו טקסט קבוע שמוביל לדף מסויים, זה יכול להראות קצת חשוד ולא טבעי.
  • התאמת הטקסט לדף – מומלץ לבחור את הביטוי שאותו ברצונכם לטרגט בקישור בהתאם למיקוד של העמוד הנוכחי. לדוגמא: אם הדף בו אתם רוצים קישור מכיל כותרת וטייטל “גני ארועים בדרום”, אז כדאי שגם זה יהיה הביטוי שיופיע בקישור עצמו ולא סתם “גני ארועים” (כמובן בהנחה ש”גני ארועים בדרום” זה ביטויי שאתם מעוניינים לטרגט בכלל ויש לכם עמוד נחיתה ייעודי עבורו).

איך בכלל משיגים קישורים?

יש הרבה דרכים להשיג אותם ולא מזמן כתבתי פוסט שמרכז 15 דרכים להשיג קישורים חיצוניים בחינם. בנוסף, אפשר תמיד לפנות לאתר שעוסק בנושא שלכם לצורך החלפה עימו. אם עושים זאת, חשוב לוודא שהדף בו אתם רוצים את הקישור באמת יכול לתרום לכם והוא עוסק בנושא רלוונטי. לא מומלץ לכתוב מכתב ולהפיץ אותו  כטמפלייט לכל אתר שמוצאים ברשת. במקום זה, צרו רשימה מסודרת של מקורות, תוך ציון החוזק ואיכות הקישור בכל אתר והיו מוכנים להקריב עבור חלקם אף יותר מקישור אחד בתמורה (יש לא מעט מקרים כאלה, חשוב להבין את הערך שמקבלים). החלק העיקרי בסעיף הזה הוא הבנה עמוקה של התמורה שאתם מקבלים בעד הקישור, משום שיש לא מעט אנשים שישכנעו אתכם שהאתר שלהם איכותי מאד. באמצעות המדריך הבא תוכלו לבדוק איכות קישורים נכנסים וכך להעריך את הפוטנציאל נכון.

בכל רגע נתון ניתן לבדוק בקלות כמה קישורים חיצוניים יש לכם ומאיזה אתרים הם מגיעים, באמצעות הכלי של יאהו בשם Yahoo Site Explorer:

בחירת שדות בבדיקת קישורים נכנסים לאתר - yahoo site explorer

עשה ואל תעשה בבניית קישורים

כפי שאמרתי קודם, תהליך בניית קישורים נכון חייב להיעשות בצורה מדוייקת ומתוכננת ובשום פנים ואופן אסור לירות לכל הכיוונים ולהסתפק בכל מה שבא ליד. מקדמי אתרים רבים מפזרים קישורים בעשרות אתרים ללא שום הקשר נושאי ולפעמים מסתכנים בחשד לטכניקות כובע שחור למיניהן (לדוגמא: Link Farm), שיכולות לבסוף לגרום לפגיעה באתר בטווח הארוך. מכיוון שיש מספר “מלכודות” ודגשים שיש לקחת בחשבון, ריכזתי כאן כמה כללי אצבע:

  • קישור חד כיווני מול הדדי – תמיד מומלץ להשתדל להשיג קישור חד כיווני ולא הדדי (אני אקשר אליך ואתה אלי). די קשה להשיג אותם בייחוד משום שאף אחד לא רוצה “לצאת פראייר” ולכן זו תהיה האפשרות האחרונה. נסו לפנות לאתרים של מכרים או קוראים קבועים (במידה ויש לכם בלוג) ופשוט בקשו קישור. אם הם מכבדים אתכם, אין סיבה שלא יסכימו כל עוד זה לא נוגד את אסטרטגיית בניית הקישורים שלהם.
  • משולש, מרובע ויותר – אם הברירה היא קישור הדדי או כלום, אז כדאי ללכת על הדדי אבל לא ישירות אלא דרך גורם נוסף. כאשר הקישור הוא בין הדף שלך לדף שלו יש לכך הרבה פחות משקל מאשר המקרה בו דף A (אתה) מקשר לדף B, דף B מקשר לדף C (הוא) ודף C מקשר חזרה אליך ל-A. ההמלצה היא להיות בראש “שרשרת הלינקים”, כלומר לקבל את הקישור ישירות מהאתר ולא מהגורם המתווך (שלרוב חלש יותר). דובר רבות על כך שהאלגוריתם של גוגל מזהה החלפות משולשות מהסוג הזה, לכן אני ממליץ לעשות זאת מספר בודד של פעמים ולא להפוך לשגרה משמעותית בתהליך בניית הקישורים.
  • סטטי מול רוחבי – אני טוען שבמקרים מסוימים לקישור מתוך טקסט שמופיע בעמוד כלשהו(אחד), יש יותר ערך מקישור שיופיע בכל העמודים באותו האתר. הסיבה לכך היא שהוא נראה טבעי יותר ורלוונטי יותר ליוזר ולכן גם יקבל משקל רב יותר. כיום באלגוריתם של גוגל.ישראל אני עדיין לא רואה סימנים לפילטרים שמופעלים על קישורי site wide (כאלו שמופיעים בכל עמודי האתר), אך בגוגל.קום  יש להם ערך נמוך מאד.
  • היזהרו ממכירת קישורים – בערך בשנת 2005 הייתה טכניקה ידועה בשם Google Bowling, באמצעותה ניתן היה לפגוע באתרי מתחרים. פשוט היית קונה באתר מסויים קישורי Site Wide שמפנים למתחרה שלך, האתר היה נחשד במכירת קישורים וכך הוא עצמו נענש וגם האתר אליו הפנה (המתחרה שלך). כפי שכתבתי בסעיף הקודם, כיום כבר מופעלים פילטרים על קישורים מהסוג הזה, אך עדיין מכירה מכל סוג שהוא מסכנת משמעותית את האתר בפני ענישה בדירוגים ובמקרים חמורים יותר – מחיקה מהאינדקס של גוגל.
  • סמכות = איכות – אם יש לכם אפשרות לקבל קישור מאתר מוסמך בתחומו, או אתר עם סיומת סמכותית כמו gov, ac.il, edu וכו’ – לכו על זה. המקרה של רכבת ישראל מלמד שזה יכול להגדיל לכם משמעותית את ה-Pagerank (כי לאותם אתרים לרוב יש פייג’ראנק גבוה) ומן הסתם טראפיק. כמו כן, בעבר כתבתי על הערך הנמוך שיש לאתרים עם סיומת info מבחינת גוגל, זה כמובן פחות תקף באלגוריתם של גוגל.ישראל נכון לשלב זה ואם יש אפשרות לקבל קישור איכותי משם זה מעולה.
  • צפיפות קישורים בדף (עדכון 14.04.09) – ככל שיהיו הרבה קישורים בדף מסויים, כך כוחו היחסי של כל אחד מהם יהיה קטן יותר ולכן יתרום פחות לאתר אליו מפנה. כאשר אתם מזהים מקור איכותי, דאגו לוודא שאין באותו הדף הרבה קישורים, על מנת שתוכלו להפיק את מירב הכוח מהקישור שלכם.

איך אתם בונים קישורים?

לכל אחד יש את השיטות שלו בתהליך הזה, חלוקה שונה לשלבים ומתן דגש ייחודי לכל שלב בהתאם לצרכים שלו. אין אמת אחת מוחלטת ומה שיפה בעולם ה-SEO זה כל נושא שיתוף הידע ממנו כולם יכולים ללמוד. אז איך אתם בונים את אסטרטגיית הקישורים שלכם ועל מה אתם ממליצים במיוחד בתהליך?

התמונה באדיבות Country Photo

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

56 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

56
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.