19 כללי זהירות לבניית רשת אתרים איכותית שגוגל לא ייפסול לעולם

אופיר ורדי
בניית רשת אתרים איכותית
Jerry, November 2005, Via Flickr

במהלך השנים הפעלתי וניהלתי מאות אתרים אשר מעולם לא נפלו ולא הפילו האחד את השני. אתרים אלו לא נפגעו בעידכוני פנדה / פינגווין לדורותיהם ועומדים כל אחד בזכות עצמו למרות שחלק גדול מהם שייכים לאותם הבעלים.

כל מי שמנהל או מפעיל מספר רב של אתרים צריך לוודא במידה ואתר אחד נפגע מכל סיבה שהיא, שאר האתרים לא ינזקו בשל כך.

המלחמה בין בעלי האתרים ובין גוגל לעולם אינה פוסקת. כל אחד מהצדדים מנסה למקסם את הרווחים שלו כאשר לכל אחד אינטרסים אחרים. לכאורה, גוגל רוצים לספק ערך רב לגולשים (או בעברית להביא רווחים לבעלי המניות שלהם) כאשר כל בעל אתר מעוניין בלמקסם את הרווחים שלו עצמו.

כמו בכל מלחמה חלק נכבד מההצלחה טמון במידע שיש – גוגל רוצים לדעת הכל או לפחות כמה שיותר על הגולשים ועל בעלי האתרים ואנחנו רוצים לדעת הכל או כמה שיותר על גוגל (והאלגוריתם שלו) וכן על המתחרים שלנו.

כל מתחרה רוצה לדעת איזה אתרים יש לנו, מהו המודל העסקי ואיזה מאמצים אנחנו משקיעים בקידום האתרים.

פבל התייחס בעבר לזיהוי הקשר בין אתרים אולם עכשיו אנחנו יודעים יותר על מה שגוגל יודעים עלינו ועל מה שהמתחרים שלנו יכולים לדעת עלינו – אז ממה צריך להזהר ומהן הפעולות שיש לנקוט על מנת להקטין את החשיפה מפני גוגל ומפני מתחרים חטטנים?

ככה נראית רשת – חלק מהרשת של דפי זהב (המקור מכיל מספר רב מאוד של אתרים):

רשת אתרים

(מקור: צילום מסך מתוכנה לזיהוי רשתות)

ועכשיו לרשימה…

1. רישום פרטי הדומיין

רישום פרטי הדומיין זהו אולי הדבר הבסיסי ביותר. בשנת 2005 גוגל נרשמו כרשם דומיינים ורבים שאלו את עצמם מדוע – הרי פרטי הרישם של דומיינים הוא מידע פומבי הניתן באמצעות כל שאילתת whois.

 יש כאלו שחשבו שעצם הרישום של גוגל כרשם דומיינים מאפשר לדעת את פרטי דומיינים חסומים (רישום על ידי פרוקסי) אולם הסיבה האמיתית לכך היא שרשם דומיינים יכול באמצעות חיבור API  לקבל מידע ללא הגבלה – כלומר גוגל יכולים לברר את פרטי ה-whois באופן ישיר ללא הגבלה ובלי להחסם. גוגל לא יכולים לדעת מיהם הבעלים של דומיין אשר נרשם עם שירות פרוקסי.

יש רשמים שמאפשרים רישום באמצעות פרוקסי המסתיר את פרטי הבעלים, לדוגמא פרטי  whois של הדומיין 555.net

פרטי דומיין מוסתרים

(מקור: צילום מסך של חיפוש whois)

אם אתם רושמים את הבעלות על הדומיינים עם אותם פרטי רישום – גוגל והמתחרים שלכם יוכלו בקלות לגלות את רשת האתרים שלכם.

שימו לב שעליכם לדאוג לפרטים שונים בכל השדות – החל מפרטי הבעלים, טלפון, כתובת, מיקוד ועוד (בהתאם לסיומת הדומיין – לכל רשם כללים אחרים).

בישראל שירות כזה לא קיים. ניתן לרשום דומיינים על שמות בני משפחה, עובדים וכן להסתייע בעורכי דין אשר יחזיקו את הדומיין בנאמנות עבורכם.

המקפידים ירשמו את הדומיינים באמצעות רשמי דומיינים שונים (בישראל למשל יש כ-6 רשמי דומיינים).

2. אחסון

רשת אתרים לא יכולה להיות באותו השרת. יש לחלק בין שרתים שונים את האתרים ורצוי לא להסתפק באחסון SEO – אחסון אשר מקצה מספר כתובות IP  שונות מאחר וכתובות אלו הינן לרוב קרובות אחת לשניה וניתנות לאיתור בקלות.

מומלץ לחלק את האתרים גם בין מדינות שונות. אחסון של אתר ישראלי לדוגמא במדינה מחוץ לישראל לא יפגע במיקומים שלו בישראל כל עוד גוגל יודעים שהאתר מיועד לקהל ישראלי – אם הדומיין בסיומת co.il, האתר בעברית, הוא הוגדר נכון בכלי מנהלי האתרים וכדומה.

אם יש לכם אחסון שיתופי ניתן לאחסן בו יותר אתרים. קיימים שרתים אשר באותה כתובת IP מאוחסנים עשרות אלפי אתרים שונים – דוגמא בדוגמא הזאת בשרת של גודדי – ישנם מעל ל-28,000 אתרים.

תוצאות חיפוש בבינג

(מקור: צילום מסך מחיפוש בבינג)

3. מערכת CMS

אם אתם עובדים על מערכת  CMS (מערכת ניהול האתר) יחודית לכם ניתן לזהות מאפיינים בקוד ולאתר בקלות את כל האתרים המשתמשים במערכת.

לכן מומלץ לעבוד על מערכות קוד פתוח נפוצות כמו וורדפרס, ג’ומלה או מערכות סגורות כמו WIX אשר בהן משתמשים עשרות מיליוני אתרים שונים בעולם. בנוסף ניתן “לערבב” בין מערכות שונות – חלק מהאתרים להתקין על וורדפרס, חלק על ג’ומלה או מערכות קוד פתוח אחרות כמו DNN ואפילו להשתמש במערכות סגורות במקרים מסויימים.

הערה (12.5.18): אם החלטתם להשתמש בוורדפרס, פורסם כאן בבלוג מדריך על בניית אתר בוורדפרס כך שיתאים לסטנדרטים של גוגל (הגרסה הבסיסית שבונים לא כוללת התייחסות לכל כללי האופטימיזציה ל-SEO).

4. תבנית

אם אתם עובדים על מערכת קוד פתוח אל תשתמשו באותה התבנית לכל האתרים. אם יש לכם מאות אתרים קשה להתקין תבנית שונה לכל אתר, אולם מומלץ לא להשתמש בתבנית אחת ליותר מ-10-20 אתרים שונים.

ככל שהתבנית נפוצה ניתן להשתמש בה מספר רב  יותר של פעמים – שימוש בתבניות נידחות מאפשר איתור בקלות של האתרים בהם היא מותקנת.

לדוגמא – תבנית ברירת המחדל של וורדפרס אשר לה כמעט שני מליון התקנות:

תבנית וורדפרס Twenty Eleven

(מקור: צילום מסך מוורדפרס)

תבנית נוספת עם מעל ל-55,000 רכישות

אם ביצעתם התאמות יחודיות בתבנית (כמו יצירת תבנית בת) אז ניתן יהיה לזהות את האתרים שלכם בקלות. בנוסף אם המתכנת שלכם אוהב לרשום את השם שלו כהערה בקוד או ליצור מאפיינים יחודיים אחרים קל יהיה להתחקות אחר כל האתרים עם מאפיינים אלו.

5. עיצוב ומיתוג

כל האתרים ממותגים כשייכים לרשת X? לכולם יש צבעים דומים? שם עם אותם מאפיינים? לפעמים קיימים הבדלים קלים בעיצוב אשר גוגל לא יכול לזהות אולם המתחרים שלכם כן. לא מזמן פבל פנה אלי מאחד האתרים שלי ואמר שזיהה אותו מאחר ובאתרים רבים שלי אני משתמש באותו גודל פונט, צבע ומסר שיווקי… פבל, לקחתי את ההערה לתשומת ליבי 🙂

לכן, כדאי לא להשתמש בפלטת צבעים אחידה בכל האתרים.

כדאי להיזהר גם ממאפיינים דומים בשם הדומיין (למשל שימוש חוזר בשם המותג בדומיין) – כלומר אם למשל לחברה שלכם קוראים שוקו אז מיתוג כל אתר עם השם (למשל משכנתא שוקו, הלוואות שוקו וכדומה) יאפשר זיהוי קל.

6. הכלים של גוגל

אחת הטעויות הגדולות ביותר שאתם יכולים לעשות זה לחבר את כל האתרים ביחד בגוגל אנליטיקס או בכלי מנהלי האתרים של גוגל.

לא מעט פעמים דווח שגוגל פגעו בכל האתרים אשר באותו חשבון ואין כלי טוב יותר עבור גוגל לדעת שכל האתרים שייכים לאותו בעלים / מנהל מאשר רישום לאותו החשבון. דוגמא לדיווחים כאלו כאן וכאן  וכאן ויש עוד הרבה סיפורים.

הפתרון הוא לפתוח חשבון נפרד לכל אתר – רצוי מראש לרשום כל אתר עם חשבון מייל שונה אשר ישמש לפתיחת חשבון בגוגל אנליטיקס וב-WMT.

תמיד עולה השאלה האם כדאי לפתוח חשבון בגוגל אנליטיקס ובכלי מנהלי האתרים (WMT).

לגבי כלי מנהלי האתרים – לפי דעתי כדאי בכל מקרה לפתוח חשבון. בכלי עצמו  אנחנו רק מקבלים נתונים מגוגל ומידע חשוב לגבי ענישה ידנית אם קיימת. לכן אני ממליץ לפתוח לכל אתר חשבון נפרד בכלי מנהלי האתרים.

לעומת כלי מנהלי האתרים אשר בו זרימת המידע היא חד צדדית (מגוגל אלינו) בגוגל אנליטיקס זרימת המידע הפוכה. כאן אנחנו נותנים לגוגל מידע לגבי מקורות התנועה שלנו, התנהגות הגולשים באתר ופעילות ברשתות החברתיות.

מה גוגל עושים עם המידע?

שימו לב שכאשר אתם פותחים חשבון חדש גוגל שואלים אתכם מספר שאלות לגבי אפשרויות השימוש במידע:

הגדרות לשיתוף נתונים

(מקור: צילום מסך מגוגל אנליטיקס)

מדיניות הפרטיות של גוגל מספקת מידע עמום לגבי מה שהם יכולים ולא יכולים לעשות עם המידע ולא ממש ברור מה הכוונה בשיתוף עם מוצרי גוגל אחרים (האם זה רק עם חשבון Adwords שבבעלותכם או גם עם מחלקת הספאם במנוע החיפוש..)

כך למשל בעמוד הזה גוגל מודים שהם כן אוספים מידע על השימוש בכלים השונים מצד בעלי החשבונות עצמם:

איסוף נתונים

(מקור: צילום מסך מתנאי השימוש של גוגל אנליטיקס)

מי שלא רוצה לקחת סיכון – שלא יעבוד עם האנליטיקס של גוגל – קיימים מוצרים נוספים בשוק.

7. טקסט חוזר באתרים

על החשיבות של תוכן יחודי ואיכותי אין צורך להרחיב. הבסיס הוא שימוש בתוכן יחודי בכל אחד מהאתרים אפילו באתרים עם תחום משותף.

דבר נוסף שעלול לחשוף את הרשת שלכם הוא שימוש בטקסט חוזר באתרים. אם יש לכם אותה הבהרה משפטית, טקסט שיווקי או דף אודות זהה קל מאוד לחשוף את כל האתרים שלכם – אפילו באמצעות חיפוש פשוט בגוגל. (לקחתי רק דוגמא לפוטר)

כל אתר צריך להיות יחודי בדרכו. אם אתם חייבים להכניס טקסט זהה לאתרים מומלץ לבצע זאת בדרך שמונעת מגוגל לקרוא את הטקסט – כמו שימוש ב-iframe. כמו כן ניתן למנוע סריקה או אינדוקס של דפים מסויימים באמצעות תגית noindex ושימוש בקובץ robots.txt.

ניתן גם להשתמש בטקסט בתמונה אולם יכולת פענוח התמונות של גוגל משתפרת וקיימות עדויות רבות שגוגל יודעים לקרוא ולפענח טקסט בתוך תמונות.

8. פרטי התקשרות באתר

גם פרטי ההתקשרות עלולים להסגיר אתכם. אם בכל האתרים מופיע אותו מספר טלפון, אותה הכתובת, מפת הגעה זהה ופרטים נוספים דומים ניתן יהיה לקשר בין כל האתרים.

ניתן להיעזר בשירותי טלפון וירטואלי – אתם יכולים לרכוש עשרות או מאות מספרי טלפון וירטואלים אשר מנותבים למספר טלפון אמיתי כרצונך ובכך בכל אתר יופיע מספר אחר.

במקרים רבים ניתן לוותר על ציון הכתובת ולהסתפק בתיבת יצירת קשר ומספר טלפון (וירטואלי כמובן).

9. וידג’טים יחודיים

בנוסף לטקסט באתר שעלול להסגיר אתכם גם שימוש בוידג’טים ופיתוחים אחרים כמו תיבת לידים, באנרים וכדומה אשר יחודיים לכם עלול לאפשר מציאת הרשת.

לכן לעיתים כדאי להשתמש בכלים סטנדרטיים ולא בפיתוחים עם חותמת יחודית בקוד.

גם במקרה זה ניתן להשתמש ב-iframe.

10. תוכניות שותפים

משתמשים בגוגל אדסנס? רשתות שותפים אחרות? קל בקלות לזהות את כל הרשת שלכם.

בקוד להטמעה של מודעות גוגל אדסנס קיים מזהה יחודי לחשבון. גוגל וגם המתחרים שלכם יכולים למוא את כל האתרים אשר בהם הוטמעו מודעות או באנרים של רשתות  שותפים אשר כוללים בקוד את המזהה שלכם. הקוד של גוגל אדסנס מזוהה על ידי pub-11111111   (כמובן אחרי ה-pub מופיע המזהה היחודי שלכם)

לדוגמא – רשת אתרים ישראלית אשר בה מוטמעת פרסומת גוגל אדסנס (גזרתי את פרטי הזיהוי המלאים של בעלי האתרים):

רשת אתרי אדסנס

(מקור: תוכנת whois הישראלית)

קיימות מספר רשתות שותפים אשר מספקות קוד שונה בכל מודעה ובכך אינם מאפשרות קישור בין אתרים שונים עם מודעות מאותו החשבון. שימו לב שניתן לאסוף מידע ולמצוא את כל האתרים המשתמשים באותו קוד של רשת שותפים ובלי לשים לב קוד זה עלול להסגיר אתכם.

זה בלתי אפשרי לפתוח חשבון שונה לכל אחר ולכן עליכם לוותר על שימוש בגוגל אדסנס אם אתם רוצים לשמור על הפרטיות שלכם, או להשתמש ברשתות שותפים אחרות.

11. קישורים בין האתרים

מערכות ותוכנות רבות מאפשרות לנתח קישורים בין אתרים על מנת לזהות רשת. ולא, לא מדובר על שיטות מיושנות כמו גלגל קישורים או היררכיה פשוטה של קישורים (פירמידה כאשר אתרי תמיכה מקשרים לאתרים יותר חשובים עד לפסגה)

לכן אתם צריכים מאוד להזהר עם קישורים בתוך הרשת. רצוי לוותר על קישורים מאשר לשרוף את כל הרשת.

אם בכל זאת אתם רוצים להוציא קישורים בתוך הרשת שלכם שימו לב ליחס הקישורים – כלומר איזה אחוז מהקישורים היוצאים הם לאתרים ברשת – כדאי לשמור על אחוז נמוך ככל הניתן – אז או שתוציאו מעט קישורים או שתדללו את הקישורי לאתרים שלכם עם קישורים לאתרים שאינם שלכם ובכך לא תאפשרו זיהוי מהיר וקל של הרשת שלכם. אני ממליץ שיחס הקישורים לאתרים ברשת לא יהיה יותר מ-10% מסך הקישורים היוצאים.

12. קישורים מאתרים חיצוניים

גם קישורים מאתרים חיצוניים מסוכנים. אם אתם יכולים לקבל קישורים ממאמר אורח, כתבה עיתונאית או מהחלפה, כדאי לוותר על יותר מקישור אחד מהדף המקשר לאתרים ברשת שלכם.

13. שימוש בתמונות

רצוי להשתמש בתמונות שונות בכל אחד מהאתרים. לגוגל יש יכולת מעולה בזיהוי תמונות ולכן אם אתם משתמשים בתמונות זהות בחלק מהאתרים רצוי שהן יהיו ממאגר תמונות חיצוני ולא תמונות יחודיות לכם.

קיימות תמונות אשר מוטמעות בעשרות אלפי אתרים ואינן מאפשרות זיהוי יחודי שלכם.

חיפוש תמונה בגוגל

(מקור: צילום מסך של חיפוש תמונה בגוגל)

14. דפדפן

כאשר מעדכנים או עובדים על האתרים מומלץ לא לעבוד עם כרום (אשר כידוע שייך לגוגל) ולא להיות מחוברים לחשבון שלכם בגוגל כאשר אתם מבצעים חיפושים. גם אם אתם עובדים עם דפדפן אחר, כדאי שלא יהיה מותקן סרגל כלים של גוגל (כמו סרגל אשר מציג את ה- PR של כל דף).

בנוסף כדאי למחוק עוגיות באופן תדיר ולבצע חיפושים באמצעות דפדפן השומר על הפרטיות – לחצו בכרום Ctrl+Shift+N כדי להגיע לגלישה פרטית – אינקוגניטו , או בפיירפוקס  Ctrl+Shift+P.

15. כתובת IP

באופן אופטימאלי היה כדאי להחליף כתובת IP  בכל פעם שאתם עוברים לעבוד על אתר אחר, או ניגשים לחשבון גוגל אנליטיקס או חשבון אחר של גוגל.

זה לא פשוט ולכן בכל מקרה מומלץ לא לעבוד עם כתובת IP  קבועה ולהחליף כמה שיותר פעמים ביום את כתובת ה-IP  שלכם.

האם זה מספיק? ככל הנראה לא. אפילו אם תחליפו כתובת IP  גוגל יכולים לזהות אתכם באמצעות מאפייני הראוטר ( מידע נוסף כאן וגם כאן) או שימוש במידע אחר שיש עליכם (כגון בניית פרופיל שלכם באמצעות מאפייני החומרה, תוכנות מותקנות ועוד) ובשיטות נוספות המיועדות להחליף את העוגיות במעקב אחרי גולשים (מפחיד).

על מנת לראות עד כמה קשה להסתיר את הזהות שלכם כדאי להכנס לאתר הזה. לא משנה אם תחליפו את ה-IP  שלכם, תגלשו מדפדפנים שונים ומצב פרטיות עדיין תראו שקל מאוד לזהות אתכם.

האם גוגל מנסה לזהות בעלי אתרים ואת הקשר בין אתרים שונים באמצעות קישור לבעלי האתר? אין ספק שזה אפשרי.

מבדיקות שערכתי גוגל מזהים גולשים שלא רק באמצעות עוגיות אולם עדיין לא ברור עד כמה גוגל משתמשת במידע הזה.

דרך ההתמודדות: החלפת מחשב עבודה, התקנת תוסף אשר מערבל את הנתונים (כמו FireGlove)

16. שימוש בדואר Gmail

לאחרונה קיימים דיווחים שעובדי גוגל לכאורה קוראים הודעות הקשורות להחלפת קישורים ולפעילות הנוגדת את הנחיות גוגל ואשר מבוצעת באמצעות שירות הדוא”ל gmail. האם הפרנויה הגיעה לשיאים חדשים או שיש בזה משהו?

 17. חיבור לחשבון פייסבוק / גוגל פלוס

יש לצור חשבון פייסבוק וגוגל פלוס נפרד לכל אתר או לפחות לא לחבר יותר מאתר אחד לאותו החשבון. חיבור של מספר אתרים לאותו החשבון (אפילו באמצעות תג author) מוודא את הקשר בין האתרים.

18. לא רוצים שהמתחרים שלכם ידעו מה שאתם עושים?

זה נושא למאמר בפני עצמו אולם בקצרה ניתן להגיד שהשימוש בעצות שניתנו למעלה טוב גם מול גוגל וגם מול המתחרים שלכם.

לגוגל יש יותר מידע ואפשרויות לדעת על האתרים מאשר לכל מתחרה. לכן, כאשר אנחנו רוצים להסתיר מהמתחרים את מה שאנחנו עושים ניתן להיעזר במספר טכניקות שונות שפחות אפקטיביות מול גוגל:

  • מיסוך: פעולת המיסוך למעשה מסווה את הפעילות האמיתית בבליל עצום של פעילות סרק. כך לדוגמא, אם אתם מקבלים קישור חזק מאוד ממקור סמכותי ואיכותי ואתם לא רוצים שהמתחרה הגדול שלכם ידע על כך ניתן להסוות זאת באצעות קבלת אלפי קישורים נוספים אשר ימנעו למעשה מלהבין מה עשיתם ומה עזר לאתר שלכם.
  • הסתרה: אתם וגם המתחרים שלכם נעזרים בכלים רבים על מנת למצוא ולקבל מידע. בין היתר ניתן למנות את גוגל כמנוע חיפוש, כלים לאיתור קישורים כמו Seomoz, Ahref, Majestic Seo וכלים נוספים. במקרים רבים ניתן לחסום את הכלים עצמם מלסרוק את האתרים שלכם – על ידי הוספת תגית Noindex, שימוש בקובץ robots.txt, חסימת IP  של הכלי בשרת ועוד. כך לדוגמא אם תחסמו את הגישה של הכלים השונים לאיתור קישורים מגישה לשרת, אף אחד (חוץ מגוגל כמובן) לא יראה את הקשרים והקישורים בין האתרים השונים שלכם.
  • דיסאינפורמציה: דיסאינפורמציה הינה הפצה ופרסום של מידע מוטעה הנועד לבלבל, להטעות ולתסכל את המתחרה שלכם. למשל, אני יכול להתפאר שפעולה מסויימת שנקטתי הובילה להצלחה עצומה בעוד לפעולה זו אין כל ערך.

19. לישון עם קסדה אלומיניום על הראש

ידוע ששימוש בקסדת אלומיניום מונע קריאת מחשבות.

מכירים דרכים נוספות להסוות את הרשת שלכם? יש לכם המלצות נוספות? נשמח לשמוע

נכתב על ידי
אופיר ורדי – עוסק שנים רבות בקידום אורגני, מנהל את אומדיה שיווק באינטרנט, הבעלים של פעילויות ומיזמים רבים באינטרנט ומחוצה לו. בעל רשיון רואה חשבון ותואר שני במנהל עסקים ולמרות זאת מאמין שלכל בעיה מסובכת יש פתרון פשוט.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

98 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

98
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.