כמה בדיקת מיקום בגוגל עדיין רלוונטית בימינו?

זהר עמיהוד
בדיקת דירוגים עדיין רלוונטית?

נכון לחודש דצמבר 2012 מספר חברות המספקות כלי SEO וביניהן Raven Tools, Ahref, SEOMOZ, הודיעו שהן מפסיקות לספק דוחות על מיקום האתר בגוגל ללקוחותיהם המשלמים. חברות אחרות “החשיכו” את השרות בטענה של שדרוג שבדרך, אבל האמת היא כנראה הרבה יותר מורכבת.

גוגל לא מעודדת בדיקת מיקומים בתוצאות החיפוש

קריאה מעמיקה של תנאי השימוש למפתחים בגוגל מגלה שגוגל לא מרשים לאחרים “לחפור” בבסיסי הידע שלהם וככה זה רשום באנגלית:

Data Collection. Except as expressly permitted by Google under a Google product or service feature, you shall not use any automated means (for example scraping or robots) other than the AdWords API to access, query or otherwise collect Google-related information from Google, the AdWords Program or any website owned or operated by Google or a Google partner site that displays Google advertising (collectively “Google Scraping”)

במילים פשוטות, גוגל לא מאפשרת לאף גורם לאסוף ממנו נתונים באופן אוטומטי אלא ברשות.

במקרה של Raven Tools החברה מספקת כלי SEO וגם כלים עבור פרסום ממומן בגוגל מאז 2006, מה שנקרא AdWords API וזה המקום לומר פיסקה אחת או שתיים על שירות זה.

ובכן, AdWords API היא יכולת להתחבר ישירות לגוגל באמצעות תכנות. בעלי עסקים קטנים ובינוניים העובדים עם Google AdWords עושים זאת באמצעות המימשק באתר או באמצעות AdWords Editor.

סוכנויות פרסום גדולות עובדות עם AdWords API המאפשר להם לבצע דברים נוספים של ניתנים לביצוע, לא דרך ממשק הדפדפן ולא דרך העורך כמו למשל שינוי הצעות מחיר מקסימאלי לקליק באופן דינאמי.

גוגל פנתה אל Raven ובמילים פשוטות אמרה לה “עד כאן”. אחד הכלים המרכזיים שסיפקה Raven ללקוחותיה בתשלום היה דו”ח מיקומים בתוצאות החיפוש של גוגל (SERP Tracker) לפי מילות מפתח. לצורך זה הם בנו רובוט (תוכנת מחשב) שיעשה את העבודה ו”חילץ” מגוגל את מיקומי האתרים השונים בחיפוש אחר ביטויי מפתח שונים. למרות שהפעולה הזאת היתה בין הפעולות שגוגל אסרה עליהן בפירוש בתנאי השימוש, היא העדיפה להעלים עין ולא לפעול, אבל כנראה שהגיע הזמן של גוגל.

מנהלי חברת Raven כמו חברות אחרות המספקות  כלי SEO היו צריכים להחליט: האם ללכת עם גוגל, לספק כלי פרסום ממומן Google AdWords ולא לספק דוח בדיקת מיקומים בתוצאות החיפוש או לא ללכת עם גוגל, לא לספק שירותי פרסום ממומן ולהמשיך להציג דוחות מיקום בגוגל בדרך מחתרתית, מתחת לראדאר של גוגל. בחברת Raven החליטו להפסיק ב- 2 לינואר 2013 את הצגת דו”ח מיקומים ביטויי מפתח בתוצאות החיפוש של גוגל. נקודה.

Not Provided עושה אותנו עיוורים

החיפוש המאובטח (SSL Search) של גוגל שהושק באוקטובר 2011 בטענה של שמירה על פרטיות הגולשים גרם לכך שגוגל לא מעבירה את ביטויי המפתח לתוכנת אנליטיקס. צריך לדייק ולומר שזה קורה רק אם החיפוש נעשה כאשר הגולש כבר עשה “היכנס” (Login) לחשבון גוגל. במילים אחרות, מספיק שבחלונית אחת נכנסת לחשבון הג’ימייל שלך ובחלונית שנייה ערכת חיפוש כדי שלא יועברו ביטויי החיפוש לאנליטיקס.

ומה קורה עם הפרסום הממומן? שם הכול כרגיל וביטויי המפתח עוברים מתוצאות החיפוש למערכת הפרסום AdWords, דבר שמעלה את השאלה האם באמת הטענה של גוגל על שמירת הפרטיות שלנו, הגולשים, היא אמיתית או שהיא רק תירוץ קלוש? אני לא מתכוון להיכנס לסוגייה הזאת.

לאור שלל השירותים שגוגל נותנת בחינם ולאור העלייה המטאורית של גוגל פלוס (מספר הפרופילים הפעילים בגוגל פלוס גדול היום ממספר החשבונות הפעילים בטוויטר, בעולם) הרי שהנתח של Not Provided הוא גדול ומעמיד את בעלי האתרים “בחשיכה” ובחוסר ידיעה.

יש מספר דרכים לנסות ולנחש מה מסתתר מאחורי Not Provided כפי שמציע נתן קריידרמן, מוסמך גוגל אנליטיקס, אבל לעולם לא נדע את הנתונים המדוייקים.

למה בדיקת מיקום בגוגל נותנת תמונה חלקית בלבד

את בעלי העסקים מעניין מיקום האתר בגוגל, אבל לפי מה נקבע המיקום?

המיקום נקבע לפי ציון שמקבל האתר שלך שהוא תוצאת חישוב של מאות פרמטרים, יש אומרים 200 ויש אומרים שיותר. כך או כך, לביטוי חיפוש מסוים, האתר שלך קיבל ציון. כאשר מתבצע חיפוש של ביטוי על ידי הגולש, גוגל ניגש לתוצאות המחושבות, שולף משם את הדפים ואת הציון שלהם, ממיין אותם ומציג אותם בפני הגולש. הגולש רואה 10 תוצאות: מקום ראשון, מקום שני וכך הלאה, אבל זהו למעשה דירוג, כמו תחרות מלכת היופי.

אבל לא פשוט עד כדי כך. בדרך בין התוצאות המחושבות בבסיסי הנתונים של גוגל ועד לדף תוצאות החיפוש המוצג בפני הגולש יש עוד דרך ארוכה שעשויה לשנות את המיקומים, סליחה, את הדירוג ואני אסביר.

כאשר גולש מחפש ביטוי כלשהו בגוגל, גוגל ניגש לתוצאות שכבר חישב ומציג את התוצאות, כפי שהוסבר להלן. צריך להבין שאלו הן התוצאות הנכונות לרגע חישובן. נניח, לצורך הדיון שהם חושבו לפני שבוע אולי שבועיים. אני מניח שאם האתר שלך נמצא בנישה תחרותית מאוד כמו נדל”ן, פיננסיים, תיירות, אז כנראה שגוגל עורך חישוב מחדש בתכיפות גדולה יותר מאשר הוא מחשב ציונים בנושאים פחות פופולאריים.

המשמעות היא שמחר התוצאה יכולה להשתנות ואולי בעוד שעה, אבל יש עוד כמה גורמים שעשויים להשפיע על התוצאות ועל כך בהמשך.

מיקום תוצאות בגוגל מותאם אישית

רשת האינטרנט הופכת ליותר ויותר מותאמת אישית. אתה נכנס לאתר קניות והוא מכיר את המוצרים בהם צפית בביקורך הקודמים ומציג לך אותם ואולי כאלה שהוא חושב שאתה מתעניין בהם. אתה מבקר באתר מסוים ואחר כך הפרסומת שלו רודפת אחריך באינטרנט. אלו הן מקצת מההתאמות האישיות באינטרנט.

ברגע שאתה מתחבר לשירות של גוגל, בוודאי אם אתה מתחבר בתשלום, גוגל יודעת עליך הכול. המשמעות היא שמה שאתה רואה, זה לא בהכרח מה שהלקוחות שלך רואים. יותר נכון לומר שהלקוחות שלך רואים דברים שונים ממך.

מה שקובע את מיקום התוצאות של האתר שלך בגוגל הם פרמטרים נוספים הקשורים ללקוחות המחפשים. אני חוזר, התוצאה שמציג גוגל לגולש תלוי במידה רבה על מה שיודע גוגל על הגולש על התנהגותו, על הרגליו, על מיקומו ועוד.

גוגל רוצה לתת שרות טוב ללקוחותיו. תאר לך שאתה לקוח קבוע בבית הקפה שמול המשרד שלך. בפעמים הקודמות שביקרת בקפה ביקשת את “קפה הבית”. מה תהיה תגובתך, אם בהגיעך לקפה בפעם הבאה, הקופאית תזהה אותך ובלי שבכלל דיברת או הצבעת היא תציע לך את “קפה הבית”. וואהו! אתה תאמר, “איזה שירות!”.

אבל בזאת זה לא הסתיים. נניח והקופאית שלקחה ממך את ההזמנה ל”קפה הבית” תציע לך להוסיף גם “קרואסון שקדים” ואתה תסרב. תסרב פעם ראשונה ותסרב פעם שנייה. אם בפעם השלישית כשתגיע לקפה הקופאית תמשיך להציע לך “קרואסון שקדים” אתה תראה בזה שירות רע, נכון?

בוא נחזור לגוגל. אם גוגל הבין שאתה רוצה דבר מסוים או לא רוצה דבר אחר הוא ישנה בהתאם את תוצאות החיפוש המוצגות בפניך, כדי לתת לך חוויה כמה שיותר טובה. זאת סיבה מספיק טובה שהתוצאות שהלקוחות שלך רואים יהיו שונות מתוצאות החיפוש שאתה רואה.

איך גוגל יודע? גוגל יודע. יש לגוגל מיגוון אמצעים לדעת את כל היסטוריית החיפושים שלך. למעשה, לא רק שלך אלא גם של המחשב ממנו אתה גולש. כלומר כל עוד אתה גולש מהמחשב שלך והיסטוריית החיפושים פעילה ויש אפשרות לגוגל לרשום אצלך “עוגיות” Cookies במחשב, הוא יודע עליך פרטים שמאפשרים לו לתת לך תוצאות מותאמות אישית.

כן, אפשר לנסות לחסום את גוגל ולגלוש כגולש “נסתר” אבל מרבית הלקוחות שלך לא יודעים שיש דבר כזה וגם אם הם ידעו על האפשרות להתחבא מפני גוגל, יש ספק אם הם ירצו בכוונה לוותר על השירות של התאמה אישית. המשמעות היא שכול אחד רואה תוצאות שונות, תוצאות מותאמות אישית.

מיקום תוצאות מותאם למיקום הפיזי שלך גם מבלי שתציין זאת

גוגל כבר מספיק חכם כדי לדעת מתי כשאתה מחפש, אתה מתכוון לפתרון ברמה המקומית (לדוגמה: מספרה, חנות בגדים, אינסטלאטור) או שאין קשר למיקום הפיזי שלך. ברור שכאתה רושם ביטוי חיפוש בתוספת שם של עיר, רחוב או שכונה, ברור לגוגל שאתה מצפה שהוא יגיש לך תוצאות מקומיות, אבל זה לא בהכרח כך. אם גוגל יעריך שתוצאות מקומיות יספקו אותך (גם על סמך היסטוריית החיפושים שלך) הוא יציג לך תוצאות מקומיות.

על אחת כמה וכמה אם אתה עורך את החיפוש מתוך הטלפון החכם שלך. אז גוגל, כמעט בטוח שאתה מחפש תוצאות מקומיות. והיום עם כמעט 40% גולשים המגיעים לאתר שלך ממובייל, ברור כמעט תמיד גוגל יציג לך תוצאות בהתאם למיקום הפיזי שלך, במידה והפעלת את ה- GPS במובייל או ערכת את החיפוש במפות גוגל.

תאר לך שאתה עומד במרכז ירושלים, הנייד בידך ואתה מחפש “מסעדה בשרית”. מה אתה מחפש? תשובה: מסעדה בשרית. היכן? בירושלים, הכי קרוב להיכן שאתה עומד. גוגל יציג לך תוצאות מקומיות הקשורות למיקום הפיזי שלך גם מבלי שציינת את הרחוב או העיר.

מה עוד גוגל יודע עליך שעשוי לשנות את המיקום בתוצאות החיפוש?

אם אתה עורך את החיפושים כשהחשבון שלך בגוגל פעיל מכיון שנכנסת לדואר או לכלי הפרסום הממומן או גוגל פלוס, גוגל יודע עליך כל כך הרבה פרטים שהשמיים הם הגבול.

גוגל יודע מה מעניין אותך, לאיזה אתרים נרשמת, ממי אתה מקבל מייל ומיד מוחק וממי ובאיזה נושאים אתה מקבל מייל, פותח, קורא וגם לוחץ על הקישור. הוא מכיר את כל החברים שלך בין אם הם רשומים ברשימת אנשי הקשר בתוכנת ג’ימייל או בגוגל פלוס שלך. מהפרופיל שלך גוגל יודע היכן למדת, היכן אתה גר, מתי נולדת ועוד ועוד. לפראנואידים אוכל גם לומר שגוגל יודע מה כתוב במסמכים שצרפתם למיילים שאתם שולחים ולמסמכים שמצורפים ללמיילים הנשלחים אליכם.

גוגל גם יודע איזה אתרים אתה מנהל. גם אם נרשמת אליהם בשמות שונים, עדיין אתה גולש אליהם מאותו מחשב עם אותו IP וזה רק ענין של “קרוסים, חיתוכים והצלבות” (כמו שאומרים בצה”ל בקורס ניווט)  שגוגל יעשה 1+1 ויגיע למידע שניסית להסתיר ממנו בעמל כה רב.

הרבה בעלי עסקים המחפשים באובססיביות את האתר שלהם מספר פעמים ביום כדי לראות את מיקומו בתוצאות החיפוש, מוצאים אותו לאחר זמן במקום ראשון בגוגל בתשובה לביטוי החיפוש שהם מחפשים.

אם תחשבו על זה לרגע, מה קרה פה? גוגל הצליח להצליב נתונים והגיע למסקנה שהמחפש הוא בעל האתר ומאז גוגל “מצ’פר” אותו בכך שהוא מציג בפניו את האתר שלו גבוה בתוצאות החיפוש. זה לא מה שרואים לקוחותיו של אותו בעל עסק. אני מקווה שהדבר ברור.

ככל שלגוגל יש יותר כלים ויותר אנשים משתמשים בהם: ג’ימייל, לוח שנה (יומן), גוגל פלוס, גוגל דרייב, פרסום ממומן, גוגל מסמכים, בלוגר, אלבומי גוגל, גוגל סייטס, גוגל מקומות, יוטיוב ועוד, גוגל יודע יותר על כולם יחדיו ועל כל אחד בנפרד ויכול לספק לכל אחד ואחד שרות מותאם אישית. זה רק מחזק את הנקודה שכל אחד רואה תוצאות חיפוש אחרת.

גוגל מביא אליך תנועה ממאות מילות חיפוש – עובדה!

לא מאמינים לי. היכנסו ל- Google Analytics אל דוח מילות המפתח וראו שם. דוח מילות המפתח מראה את התנועה שהגיע ממנועי החיפוש לפי מילות המפתח שהקליד הגולש. מה רבה תהיה הפתעתכם למצוא שם רשימה של מאות, כן מאות מילות מפתח. תמצאו שם מילים/ביטויים מהם גוגל מביא לכם מאות לקוחות ויהיו מילים או ביטויים שגוגל מביא לכם מספר בודד של גולשים, כך או כך הרשימה הזאת ארוכה מאוד ומכילה יותר מילות מפתח מאשר אתה חושב שאתה מקדם ולמה?

האתר שלך הוא מאגר בלתי נדלה של מילות מפתח. יכול להיות שאתה ארגנת לעצמך רשימה של עשרה אולי עשרים ביטויים שמהם אתה רוצה שגוגל יביא לך תנועה ועשית פעולות לקידום אותם ביטויים בתוצאות החיפוש, פתאום אתה נוכח לדעת שגוגל מביא לאתר שלך תנועה גם ממילות מפתח שלא תכננת, לא חשבת ובטח שלא קידמת.

קידום אתרים היום אינו אופטימיזציה לרשימה סגורה ומצומצמת של ביטויי מפתח, אלא תוכן איכותי העונה לצורך של הלקוחות שלך. אתה צריך להבין מה מחפש הגולש ומה הם הצפיות שלו כאשר הוא יגיע לאתר שלך: איזה תוכן הוא מצפה למצוא? באיזה מדיה (טקסט, סרטון וידאו, מצגת, קובץ להורדה, נתוני סקר..). האם הוא מחפש תשובה קצרה או ארוכה ועוד ועוד שאלות שרק אתה, בעל העסק מסוגל לענות עליהן.

הבעיה היא שכל גולש מחפש אחרת. גם אם מספר גולשים מתכוונים לאותו דבר בדיוק, הם עשויים וקרוב לוודאי שזה מה שיקרה, לרשום ביטויים שונים. בואו ונעשה מבחן קצר. איך קוראים לעיר הבירה של ישראל? ירושלים אמרתם? כן זה נכון, אבל גם “ציון”, “עיר דוד”, “קריה נשגבה” ועוד שמות רבים. המתעניינים בשמות העיר ירושלים מוזמנים להציץ ברשימה המפורסמת באתר עיריית ירושלים.

ניקח עוד דוגמה: להלן תאור הלקוח מתוך ויקיפדיה:

” _______ (לפי האקדמיה ללשון העברית: ______) הוא מכשיר אחסון נתונים זעיר למחשב, שנוצר לראשונה על ידי חברת M-systems הישראלית ברשות דב מורן. השם המסחרי שנתנה החברה למוצר הוא ________ המרמז על גודלו הזעיר ועל ניידותו, מונח שהפך למעין שם גנרי של הטכנולוגיה, הנפוץ בעיקר בישראל. בארצות אחרות נהוג לקרוא לו גם _______, _______ ובשמות נוספים.”

על איזה מכשיר מדובר? התשובה נמצאת כאן

גם אם יש בידך את היכולת לחזות את כל ביטויי המפתח שמחפשים הלקוחות שלך איזה תועלת תצמח לך אם תדע היכן האתר של מדורג בתוצאות החיפוש. לידיעתך, גוגל מדווחת שבכל תקופה, מספר הביטויים שאנשים מחפשים גדול ב- 30% לעומת מספר הביטויים שאנשים חיפשו בתקופה הקודמת. במילים אחרות, מספר הביטויים להגיע לאתר שלך הוא כמעט אין סופי ולך, בעל העסק, אין יכולת לנחש מה יחפשו הלקוחות שלך מחר.

מיקום בגוגל אינו בהכרח מוביל למכירות או פניות

מקום ראשון בגוגל בביטוי מסויים לאוו דווקא מבטיח לך מכירות, אולי היית רוצה לקשור את המיקום והמכירות ו/או הפניות, אבל זה לא עובד ככה. לקוחות מגיעים אליך מכל מיני סיבות, לאוו דווקא כדי לקנות או לפנות. בטח אם המתחרים מחפשים וגולשים אליך לאתר, אבל גם ספקים והציבור הכללי.

יכול להיות שהלקוח חיפש משהו, ראה את האתר שלך בתוצאות החיפוש, לחץ והגיע לאתר שלך ואז התברר לא שזה לא מה שהוא התכוון, נניח בגלל שהביטוי שהקליד לא היה כתוב נכון או שהוא לא דייק בכתיבה.

אתן דוגמה. נניח ויש לך עסק למכירת ריהוט בסיסי לבית הנמצא בנתניה והמציע מחיר נמוך. לקוח נכנס ומחפש “מיטה זוגית”, רואה את האתר שלך, לוחץ על התוצאה בדף התוצאות של גוגל ומגיע לאתר שלך. לקוח? עדיין לא. הוא יהיה לקוח שלך אם מה שיש לו בראש יהיה קרוב למה שיש לך להציע.

אם הלקוח גר בבאר שבע והוא רוצה לגעת במוצר בטרם הקנייה הוא מיד יבין שהוא הגיע לאתר שלא מתאים לו והרי העסק שלך נמצא בנתניה. זה לא בגלל שיש לו משהו נגדך, לא ולא. זה לא בגלל שהמוצר שלך לא איכותי. זה בגלל שמה שהוא רוצה, מה שהיה לו בראש (ולא ביטא זאת בביטוי החיפוש שרשם) לא עלה בקנה אחד עם מה שיש לך להציע.

רוצה עוד דוגמה? ובכן, שהלקוח הקליד “מיטה זוגית” היה לו בראש תמונה של “מיטת אפריון רומנטית” גדולה ומעוטרת, כמו בסרטים. זה שהוא הקליד “מיטה זוגית” ולא “מיטת אפריון” את זה לא יכולת אתה לקבוע. אם האתר שלך הופיע ראשון בתוצאות החיפוש לביטוי “מיטה זוגית” והלקוח לחץ על התוצאה של האתר שלך (בוודאות של 50%), הגיע לאתר וראה מיטות זוגיות סטנדרטיות למראה, הוא יחזור לגוגל. הלקוח הבין, במבט ראשון, שאצלך הוא לא ימצא פתרון ולא בגלל המחיר. פשוט זה לא מה שהוא חיפש.

מה שאותך מעניין בתור בעל עסק זה להביא לאתר שלך את הלקוחות שיקנו ו/או יפנו אליך ולא כל ביטוי בו אתה מדורג גבוה, יביא לך רווח עכשיו ובעתיד.

האם בדיקת מיקום בגוגל יכולה לגרום להענשת האתר שלי?

זאת שאלה שהרבה בעלי עסקים שואלים אותי. כן, באופן תיאורתי, הדבר יתכן אם גוגל יצליח לקשור את בעל האתר וה”חליבה” האוטומטית של תוצאות החיפוש. בשלב מסויים כאשר תערוך חיפוש גוגל יבקש ממך להקליד ביטוי רק כדי להבין שאתה בן אדם, אבל אם תמשיך ככה, גוגל יכול לעבור לפעילות ענישה.

בתחילת המאמר כבר ציינתי שגוגל לא ממש מתלהבים, בלשון המעטה, מכך שתוכנות אוטומטיות סורקות את דפי התוצאות. אם עד כה גוגל לא נקטה צעדים כנגד כלי אלה, זה לא אומר שהיא תמשיך לנהוג כך בעתיד. להיפך, הפנייה ל- Raven ולכלים אחרים אולי מרמזת על שינוי בגישה ותחילת האכיפה.

הסיכוי להיענש על ידי גוגל הוא קטן מכיון שהחיפושים בגוגל נעשים לפי ביטוי מפתח ולא לפי שם האתר. גוגל מגיש תוצאות לשאילתות ולא יודע מי בעל האתר ששאל אותו את השאלה, אבל, כאמור, זאת היא השערתי בלבד וצריך לגלות זהירות.

אני בכל אופן לא אעשה שימוש בכלי תוכנה לבדיקת מיקום אתרים שלא קיבל את האישור של גוגל. עד כה עשיתי שימוש ב- SEOmoz ולכלי הזה קוראים Rank Tracker. החל מסוף חודש נובמבר 2012 מופיעה שם ההודעה …We’ll be back soon! גם היום בחודש מאי 2013 ההודעה עדיין בתוקף, מעניין למה?

נכתב על ידי
זהר עמיהוד עוזר לעסקים להיות ראשונים בגוגל. בעל תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב עם ידע וניסיון רב בשיווק כי כדי לקדם אתרים צריך להבין בעסקים.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

176 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

176
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.