גוגל פלוס עלה רשמית – מה למדנו על השקת מוצרים והטבע האנושי?

פבל ישראלסקי
גוגל פלוס

העולם השתגע! רק אתמול הודענו על כך שגוגל השיקו את הרשת החברתית החדשה שלהם גוגל + וכבר אני מוצא את עצמי נלחם עם רצף האימיילים וההתרעות הבלתי פוסקות שמגיעות אלי למייל מכל הפעילות בפלטפורמה החדשה. איך אפשר להסביר את זה? סוג של גאונות?

איך תוך יום אחד הצטרפו כל כך הרבה אנשים ונוצרה שם פעילות חברתית אינטנסיבית? כל כך הרבה מדברים על זה באינטרנט, ואני בכלל לא מדבר על אלפי ואולי מליוני האנשים שמחפשים דרכים להשיג הזמנות נכון לכתיבת שורות אלו:

הזמנה לגוגל פלוס

אני לא זוכר באזז כזה ממוצרים קודמים שגוגל השיקו. אפילו גוגל Buzz לא יצר כזה באזז בזמנו (וגם זה שכן נוצר לא היה חיובי במיוחד). בפוסט הזה אנסה לבחון את האופן שבו גוגל השיקו את הרשת החברתית החדשה כי אני מאמין שאפשר ללמוד מזה הרבה.

אגב, אל תבינו אותי לא נכון. אני ממש לא בטוח אם הם יצליחו לגבור על צוקרברג ולנכס לעצמם נתח מהשוק החברתי (למעשה הרבה טוענים שלא), אבל תודו שאפשר ללמוד שיעורים או שניים על השקת מוצר באינטרנט מכל הסיפור הזה.

טפטוף + הכחשה = אפקט ההפתעה

אם תשימו לב גוגל פעלו בשני מישורים במקביל. מצד אחד הם הכחישו בכל תוקף שהם עומדים להשיק רשת חברתית, מצד שני כל הזמן נוספו פיצ’רים חדשים שהייעוד שלהם לא היה ממש ברור.

זוכרים את פרויקט Google Me? הרשת החברתית הסודית שגוגל מפתחים בסתר כדי להתחרות בפייסבוק? אז באותה תקופה מישהו שידע כמה פרטים על הפרוייקט כתב שהוא אסף את המידע הבא:

  • This is not a rumor. This is a real project. There are a large number of people working on it. I am completely confident about this.
  • They realized that Buzz wasn’t enough and that they need to build out a full, first-class social network. They are modeling it off of Facebook.
  • Unlike previous attempts (before Buzz at least), this is a high-priority project within Google.
  • They had assumed that Facebook’s growth would slow as it grew, and that Facebook wouldn’t be able to have too much leverage over them, but then it just didn’t stop, and now they are really scared.

ועדיין הפרוייקט הזה תמיד נשאר בערפל. למעשה כשגוגל נשאלו לגביו הם טענו שהם כלל לא מפתחים רשת חברתית ומדובר בשמועות בלבד.

ואז הגיע קצה חוט נוסף כשגוגל השקיעו בחברת Recorded Future יחד עם ה-CIA. אני לא חושב שהם באמת רצו לחזות את העתיד, הם פשוט היו זקוקים למידע העצום שהמערכת אספה לגבי קשרים חברתיים בין אנשים בפלטפורמות שונות כמו בלוגים, רשתות חברתיות ופורומים.

וכשסוף סוף השמועה דלפה איכשהו לפני כמה חודשים שגוגל מפתחים רשת חברתית בשם Circles, מהר מאד גוגל הכחישו גם את זה.

מנגד, היינו עדים למספר פיצ’רים חדשים לאחרונה שדווקא כן מתקשרים לעולם החברתי, פשוט בגלל ההכחשות לא ממש היה ברור לקראת מה הם צועדים:

שימו לב שהשיטה הזו עבדה מעולה בסופו של דבר. מצד אחד כולנו היינו עדים לפעילות חברתית ענפה שהצמיחה שורשים ומצד שני אף אחד לא היה בטוח מה ייצמח בסופו של דבר. יותר מזה, אף אחד לא חשב שהולכת לקום רשת חברתית למרות כל הסימנים, היו לנו רק השערות חסרות בסיס.

סגמנטציה בעולם המדיה החברתית = התנהגות אנושית

ליאור צורף כתב שגוגל פלוס זה פייסבוק. למרות שיש הרבה פיצ’רים ופונקציונאליות דומה, אני באמת חושב שיש כאן קונספט שונה ולכן קשה לי להסכים עם זה.

אמרתי כבר בהתחלה שאני לא יודע אם גוגל פלוס יהיה הדבר הבא. אני לא נביא ואין לי מושג אם גוגל ישתלטו גם על התחום הזה. אבל מה שאני כן יכול להגיד זה שהגישה של גוגל פלוס דומה יותר לעולם האמיתי ולכן נכונה יותר גם למדיה החברתית.

לפני שאתם ממשיכים לקרוא תקדישו לסרטון הבא 17 דקות מזמנכם, מבטיח שלא תתחרטו:


נכון שזה תיאור מדוייק של גוגל פלוס? 🙂

לא צריך להיבהל, סת’ גודין לא באמת נביא (למרות שראיתי כבר כמה אנשים עם חולצות שלו). הוא בסך הכל מתאר את הדרך שלנו ליצור אינטראקציה חברתית עוד מתקופת האדם הקדמון. גוגל פלוס לא המציאו את הגלגל, הם פשוט לקחו את הדרך שלנו לתקשר בעולם האופליין ותרגמו אותה לממשק משתמש אינטרנטי פשוט. וזה משהו שפייסבוק לא השכילו לעשות בתחילת דרכם.

ההבדל המרכזי בין הגישה של פייסבוק לגוגל פלוס בא לידי ביטוי בהגדרת המושג “חבר”. מבחינת הגישה של פייסבוק, מאד הגיוני שלמישהו יהיו 2,500 חברים. מצד שני, אני לא מכיר בעולם האמיתי מישהו שיש לו 2,500 חברים. מכרים אולי כן אבל לא חברים. לכן מראש פייסבוק הגדירו כל אדם בתור אובייקט שווה ערך וצורת האינטראקציה שלי איתו זהה לאינטראקציה שלי עם שאר האנשים.

נכון שאפשר להגדיר מי ייחשף לסטטוסים שלי ומי לא, ליצור קבוצות ולהזמין לשם אנשים ספציפיים אבל המצב הדיפולטיבי הוא אני מול כולם. במקרה של גוגל פלוס (ומה שסת’ גודין מדבר עליו), המצב הדיפולטיבי הוא אני מול קבוצות של אנשים, כך שעם כל קבוצת אנשים אני יכול לתקשר אחרת.

למרות שפייסבוק מטמיעים שינויים שונים כדי להגיע לפרסונליזציה כזאת, עדיין זה לא מושלם ותמיד יש חשש שהכל גלוי לכולם כל הזמן.

אז לדעתך גוגל פלוס זה הפייסבוק הבא?

גוגל יצרו משהו מדהים בעיני, משהו שלא הרבה חברות מצליחות. הם גרמו לנו פשוט לחכות בציפייה ומתח לקראת מהלכים גדולים שהם עושים, כי אנשים רוצים כבר לשתף את זה ולדבר על זה עם אחרים (עובדו, תראו מה אני עושה עכשיו). יש תחושה כאילו אנשים כל הזמן מקווים לראות איזה דברים חדשים גוגל יעשו הפעם.

האם לדעתכם הפעם לא רק נדבר על זה אלא באמת נהיה חלק מזה? האם אנשים הולכים לשנות הרגלים ולעזוב את פייסבוק ולהגר לאח הגדול? או שאולי נישאר במקביל בשתי הפלטפורמות?

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

45 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

45
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.