צ’קליסט להטמעת גוגל אנליטיקס – 8 נקודות שחשוב לזכור

מאיר גולד
הטמעת גוגל אנליטיקס באתר
Alan Cleaver, Checklist, March 16 2010, Via Flickr, Creative Commons Attribution

רבים הרוצים למדוד אתר עם גוגל אנליטיקס מסתפקים בהפקת והטמעת קוד בסיסי. בפוסט זה תוכלו למצוא צ’קליסט עם דגשים לגבי מה חשוב לבדוק ולבצע כאשר רוצים להטמיע אנליטיקס. עבודה לפי הדגשים שמופיעים כאן, תשפר את מהימנות דיווח הנתונים לאנליטיקס ותציג תמונה ברורה על המתרחש באתר. כתוצאה מכך, אתם תשפרו את יכולות הדיווח והניתוחים שתבצעו לאתר, ותוכלו להבין מה נדרש לשפר. אז קדימה בואו נצא לדרך…

קובץ PDFהצ’קליסט המקוצר להורדה בקובץ PDF >

checkbox1. דומיינים וסאב דומיינים

דקה לפני שמעתיקים את קוד האנליטיקס הבסיסי חשוב להבין את מבנה האתר בהקשר של מספר הדומיינים וסאב דומיינים שלו. אם רוצים לנטר מעקב בין מספר דומיינים וסאב דומיינים יש לייצר קוד מותאם אשר מכיל את הפונקציה setDomainName. הסבר ודוגמאות מהתיעוד גוגל אנליטיקס. את הקוד שהפקתם מומלץ להטמיע בחלק של ה- Head כדי לשפר את איכות המדידה וכמובן להטמיע תחת כל דפי האתר.

הנתונים אמורים להיראות בממשק בתוך 24 שעות. אם בכל זאת אתם לא רואים נתונים בידקו כי הקוד הוטמע כמו שצריך ע”י חיפוש הקוד תחת קוד המקור (View Source), ניתן גם להשתמש בתוסף המעולה לכרום שגוגל הוציאה ונקרא GA: Debuger בעזרתו נוכל לראות איזה נתונים נשלחים לאנליטיקס.

checkbox2. מגדירים פילטרים לניקוי הדוחות

פרמטרים

באנליטיקס כל URL שונה מציין עמוד נפרד. אם באתר עושים שימוש בפרמטרים שאינם מייצגים עמוד שונה כמו למשל Session ID המשמעות היא כי עבור כל ביקור ייפתח עמוד נפרד זאת למרות שמדובר באותו עמוד.

אנחנו רוצים לראות לנטרל את הפרמטרים שכביכול מייצרים עמודים חדשים ולכן נלך להגדרות הפרופיל ונזין בשדה Exclude URL Query Parameters את הפרמטרים המיותרים באופן הבא:

נטרול פרמטרים בפרופיל

אותיות גדולות קטנות

בדומה לניקוי הפרמטרים גם כאן אנליטיקס מתייחס לאותיות גדולות וקטנות בכתובת ה- URL כדפים נפרדים ובדוחות תראו 2 מופעים של אותו עמוד. על מנת לפתור זאת יש להגדיר פילטר שהופך את כל הכתובות לאותיות קטנות:

הוספת פילטר לפרופיל

כתובות IP

ישנם ביקורים שמלכלכים לנו את הנתונים כמו למשל ביקורים של אנשים מהארגון שלנו בעזרת הפילטר הסרת כתובות IP נציג תמונה מדוייקת.

checkbox3. מגדירים גולים בפרופיל

אתר חייב שתהיה לו לפחות מטרה אחת או במילים אחרות למה האתר הזה קיים. תפקיד הגולים באנליטיקס כדי לדווח שהמטרה הזו הושגה. דוגמאות נפוצות למטרות באתרים יהיו השארת פרטים לקבלת מידע נוסף, באתרי מכירות אחת המטרות תהיה מכירת מוצרים. עבור אתרי תדמית מטרה יכולה להיות צפייה בקטלוג.

גם אתרים ללא מטרות רווח כמו בלוגים יכולים להגדיר מטרות כמו רישום ל- RSS ואימייל, צפייה בדף אודות או שיתוף פוסטים ברשת החברתית

בהגדרות פרופיל החשבון מגדירים גולים, המהדרין יוסיפו שווי כספי לכל גול שהושג וכך יוכלו לנתח גם החזר על ההשקעה. ניקח לדוגמה הגדרת גול עבור טופס צור קשר. כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לאזור הגולים בהגדרות החשבון.

הגדרת גולים

נבחר שם מתאים ומובן לגול, בסוג הגול נבחר מבוסס כתובת URL. כיום ניתן להגדיר גולים נוספים המבוססים על זמן שהייה באתר, דפים נצפים לביקור וגם איבנטים. בשלב הבא נזין את כתובת עמוד התודה של דף הצור קשר שלנו כאשר ניתן לסווג התאמת כתובת URL לפי 3 אופציות:

  1. Exact Match – עמוד תודה סטטי שאינו מכיל פרמטרים דינאמיים.
  2. Head Match – מתאים לעמודים המכילים פרמטרים דינאמיים ואנו רוצים להכיל את כלל המופעים.
  3. Regular Expression Match – נשתמש בהתאמה זו כאשר העמודים דינאמיים ורוצים שהגול יהיה מותאם לכתובת URL מסויימות.

בדוגמה שלנו בחרתי Head Match מכיוון שעמוד התודה מכיל פרמטרים והוא נראה כך:

Goal21.net/blog/thanks?id=33

מי שרוצה להרחיב בנושא מוזמן לקרוא את המדריך הנחמד של יהודה בנושא Regex וגוגל אנליטיקס.

checkbox4. מודדים אינטראקציות נוספות

התפתחות אתרי האינטרנט בשנים האחרונות מובילה לשימוש נרחב בסקריפטים, דיבים נסתרים, Jquery ועוד. שימוש בטכניקות אלה מאפשר לגולש להישאר באותו עמוד ללא צורך לעבור לעמודים חדשים ובכך לספק חוויית גלישה טובה יותר.

גוגל אנליטיקס לא יודע לזהות לבד אינטראקציות מסוג זה ולכן הדיווח שיוצג בממשק יראה צפייה בעמוד ללא האינטראקציות החדשות.

אז מה עושים? מלמדים את גוגל אנליטיקס לדווח על האינטראקציות וזאת ע”י שימוש בדפים וירטואליים או איבנטים. פקודת און קליק פשוטה על כפתור שליחת פרטים תספר לאנליטיקס שלכם כי נשלח טופס. גם הורדת קובץ יכולה להיספר באותו אופן, דוגמת קוד להורדת קובץ PDF:

<a href=”http://www.example.com/files/map.pdf” onClick=”javascript: _gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/downloads/map’]);”>

checkbox5. מתייגים קמפיינים

  • אדוורדס – אם אתם מפרסמים בגוגל אדוורדס מאוד מומלץ לקשר בין 2 החשבונות הללו (האנליטיקס והאדוורדס) ובכך להרחיב את יכולות הניתוח. אין צורך להסתפק בנתוני חשיפות, הקלקות, CTR בלבד. מעכשיו תוכלו לשייך לקמפיינים השונים גם את נתוני האיכות כמו, זמני שהייה באתר, ממוצע הדפים שנצפו ובאונס רייט. אלו שהגדירו את המטרות כגולים ומכירות כאיקומרס יוכלו לנתח גם אחוזי המרה וההכנסות האמיתיות של האתר.
  • קמפיינים נוספים – גוגל אנליטיקס מזהה באופן אוטומטי מי הפנה אלינו את המבקר. הוא יודע לדווח עצמאית על ביקורים מתנועה ישירה, ביקורים אורגניים וממונים ממנועי חיפוש כולל ביטויי החיפוש וגם ביקורים מאתרים נוספים ברשת אשר קישרו אלינו לאתר. לעיתים נרצה להרחיב את הדיוח הבסיסי. אם לדוגמה יש לנו פרסום באתר או פורטל ואנחנו מעלים 2 באנרים שונים אשר עושים רוטציה, נרצה להבין איזה באנר עובד יותר טוב ומביא ביקורים איכותיים. לצורך כך נשתמש בשיטה של תיוג קמפיין לגוגל אנליטיקס כאשר נוסיף את הפרמטרים הבאים המוכרים גם בשם UTM’s לכל אחד מהבאנרים באופן הבא:

http://mywebsite.co.il/?utm_source=ynet&utm_medium=banner&utm_content=ad1&utm_campaign=promo

http://mywebsite.co.il/?utm_source=ynet&utm_medium=banner&utm_content=ad2&utm_campaign=promo

checkbox6. מבינים את הדוחות בממשק

כ- 24 שעות לאחר שהטמענו את הקוד נתחיל לראות נתונים בממשק. כדי לוודא שהכל תקין ניכנס לממשק ונסקור את הדוחות השונים. נעבור על הנתונים שמתקבלים ונוודא כי הם הגיוניים וגם כדי שנדע מה עוד דורש תיקון.

  • ביקורים, מבקרים, דפים נצפים, זמן שהייה ובאונס רייט – אלה הם מדדי הבסיס בגוגל אנליטיקס בעזרתם אנחנו יכולים להבין כמה ביקורים היו לנו באתר בתקופה מסוימת כמה מתוכם הם יוניקים. איזה דפים נצפו, כמה זמן שהו באתר וכמובן המדד המדובר באונס רייט כדי שנוכל להבין עד כמה אנחנו באמת רלוונטים לגולשים שנחתו אצלנו באתר
  • מקורות התנועה – סט דוחות זה מאפשר להבין מי המקורות שמספקים טראפיק לאתר. נכללים בדוחות ערוצי שיווק ישירים, הפניות מאתרים אחרים וכמובן הגעה ממנועי חיפוש ממומן ואורגני. לאחרונה גוגל הוסיפו אפשרות לסנכרן את נתוני וובמסטר טולס לאנליטיקס ולקבל מספר דוחות חשובים לגבי הנראות שלנו במנועי החיפוש. נסרוק את מקורות התנועה ונוודא שהנתונים מגיעים כמו שצריך בהאם לתיוגי הקמפיין שביצענו והחיבור לממשק האדוורדס
  • תוכן – סט דוחות המאפשר להבין איזה תוכן הכי מבוקש באתר, מי הם דפי הנחיתה המובילים, מהירות טעינת דפים, נתוני החיפוש הפנימי שבאתר וגם ניתוח אינטראקציות נוספות ע”י שימוש באיבנטים. מומלץ לבצע סקירה על הדפים המתקבלים ולראות שאין הפתעות כמו עמודים שלא מופיעים, פרמטרים לא רצויים וטייטלים כפולים
  • המרות ומכירות – זה המקום לבדוק שהגולים שהגדרנו עובדים כמו שצריך ונספרים. כמו כן, מי שהטמיע אי קומרס יוודא כי המידע שמתקבל תקין ורואים את המוצרים והטראנזאקציות כמו שצריך.

דוחות נוספים אפשר למצוא בפוסט שפורסם כאן לאחרונה: דירוגים זה לא הכל: איך באמת למדוד הצלחה בקמפיין קידום אתרים אורגני?

checkbox7. בונים דשבורד

מרבית האנשים שמשתמשים בכלי רוצים לדעת מספר מצומצם של נתונים, ביקורים, הזמנות, שווי הזמנה ושווי ביקור. הם פחות נלהבים מכך שהם צריכים לנווט בתוכנה ולעבור בין דוח אחד לשני. עבורם קיימת מערכת בניית דשבורדס מאוד אינטואטיבית ויפה.

לצורך בניית הדשבורד נבחר בטאב Home ונקליק על הדשבורד. אם רוצים להוסיף ווידג’ט חדש מקליקים על add widget ובוחרים אחד מארבע התצוגות: Metric , Pie, Timeline and Table , בוחרים את המדד (Metric) אותו רוצים לראות, במידת הצורך מזינים פילטר לסינון התוצאות ושומרים. זהו, מעכשיו ניתן להיכנס למקום אחד ולקבל את כל המדדים העיקריים במקום אחד.

דשבורד גוגל אנליטיקס

checkbox8. מתריאים לאימייל

פעולה נוספת ומאוד חשובה בצ’ק ליסט שלנו תהיה להגדיר התראות אישיות לאימייל. יש הרבה מאוד אנשים שלא נכנסים כל יום לראות את הנתונים וזה בסדר. יש כאלה שכן נכנסים כל יום אבל עודף המידע בכלי לפעמים מצליח להסתיר מאיתנו אירועים ובעיות שקורות.

כשאני אומר אירועים ובעיות זה יכול להיות שבטעות מישהו הסיר את קוד האנליטיקס מהאתר וזה יכול להיות גם שקיבלנו אפס או כמות נמוכה מאוד של המרות בהשוואה לימים קודמים. בגוגל אנליטיקס לייצר התראות לאימייל אשר יתריעו לנו בכל פעם שקורה משהו אשר מבחינתנו נחשב חריג.

זו דוגמא להתראה שאני מקבל למייל בכל פעם שמבקרים באתר יותר מ- 150 ביקורים ביום.

התראות אימייל

הגדרת ההתראה מתבצעת באופן הכי פשוט. תחת תנאי האלרט מגדירים עבור מי אנחנו רוצים שההתראה תיבדק. בדוגמה למעלה מוגדר שההתראה תחול על כלל התנועה באתר. הקלקה על הכפתור הירוק תפתח לכם מגוון רחב מאוד של אפשרויות של בחירת סגמנט מסויים.

לאחר שבחרנו עבור מי תיווצר ההתראה נבחר מה התנאי שצריך לקרות. בדוגמה אצלי בחרתי לקבל התראה כאשר הביקורים חוצים את קו ה- 150. באופן דומה נקליק על הפתור הכחול ונבחר מהו המדד אותו אנחנו רוצים לנטר ונגדיר את התנאי מתי הוא קורה.

אילו עוד דברים מומלץ לעשות בהטמעה?

עברנו בפוסט על נקודות עיקריות שצריך לבדוק כשמקימים חשבון אנליטיקס. יישום הנקודות הנ”ל ישפרו משמעותית את נכונות הדיווח, יכולות הניתוח והעבודה שלכם עם הכלי. אם יש לכם עוד רעיונות וטיפים להוספה או שאלות בנושא אתם מוזמנים להגיב כאן…

התמונה באדיבות: alancleaver

נכתב על ידי
ראש תחום אנליטיקס ב- Mccann Universal Search ובעל הבלוג Goal 21 העוסק בכל מה שקשור למדידה, תוצאות, ניסויים ומתחרים באינטרנט. כחלק מתפקידו כווב אנליסט מאיר מבצע הטמעות אנליטיקס המותאמות לצרכי הלקוחות, מדידה וניתוח התנהגות און ליין, אופטימיזציית וייעול אסטרטגיות PPC ו- SEO, שיפור תהליכי המרה וביצוע ניסויים לאתרים.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

31 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

31
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.