הקמת קבוצה בפייסבוק: איך הרמתי וניהלתי קבוצה מצליחה בפייסבוק?

תאיר מיטרני קסלר
בניית קבוצת פייסבוק
pete, April 20, 2008, via Flickr

כמה פעמים יצא לכם להתלבט בין פתיחת עמוד לקבוצה בפייסבוק? האם נכון עבור כל עסק להקים קבוצה? ואיך בכלל גורמים לקבוצה לצמוח ולהצליח? תאיר קסלר מנהלת קבוצה מאד מצליחה שבטח שמעתם עליה לא מעט בתקשורת, והחליטה לשתף כאן את המסע שעברה כחלק מקייס סטאדי שמלווה בטיפים אישיים.

זהו פוסט אישי על המסע המטורף שהתחלתי די במקרה לפני 6 חודשים. הפוסט הזה הוא על אהבה קודם כל ורק אחר כך על שיווק, מיתוג, מתחרים, פרופילים מזויפים ושאר ירקות מעולם השיווק הדיגיטלי.

אם אתם לא אוהבים, אבל ממש לא אוהבים מדיה חברתית אל תחשבו בכלל על תפעול קבוצה בפייסבוק. אל תדאגו אני לא אעלב אם לא תמשיכו לקרוא את הפוסט הזה וכנראה שנפגש בפוסטים אחרים…

אומנם הקבוצה שאני ושותפה שלי למסע, דנה פרי, פתחנו לא תחת חברה או מוצר שרצינו לשווק, אלא של שתי בחורות שרק רוצות לעשות מצווה ולהפיץ אהבה בין אנשים, אבל מהקבוצה הזאת למדתי הכי הרבה על שיווק, הקשבה ללקוחות, איך לשמר ואיך לשפר קבוצה בפייסבוק. ובכלל על הפלטפורמה המופלאה הזאת שלא ממש ייחסתי אליה חשיבות לפני המסע ולמה עכשיו אני חושבת שזאת הפלטפורמה של הפייסבוק בה’ הידיעה.

בהחלט אפשר לגזור מהפוסט הזה מה צריך בשביל לפתוח קבוצה, איך לנהל אותה נכון והכי חשוב איך לעשות הכל עם חיוך וסיפוק גדול מאוד.

הכל מתחיל ונגמר באהבה

קצת עלי – כבר כמה שנים שאני חיה בתחום של המדיה החברתית. באתי מעולם ההפקות בתחום המוזיקה וכחלק מתפקידי תפעלתי עמודי פייסבוק של להקות, חברות הפקה ומועדונים.

אפשר לומר שהחל מספטמבר 2007 (החודש בו פתחתי חשבון בפייסבוק) ועד שפתחתי את הקבוצה שלנו (שתיכף אספר עליה יותר בהרחבה), לא ממש הבנתי את כוחן של קבוצות בפייסבוק.

בחרתי להתמקד בשלושה פיצ’רים אחרים – פרופיל אישי, דף עסקי ופיד. עליהם עשיתי את כל הניסויים שלי וההתקדמות שלי בעולם המדיה החברתית.

משום מה כאשר מצאתי את עצמי בתוך קבוצה עשיתי אחורה פנה. עכשיו, לאחר 6 חודשים כמנהלת קבוצה אני בהחלט יודעת איזה זרקור מאיר על כל אחד מהפיצ’רים מבחינת הגולש:

  1. פרופיל אישי – המקדש שלי שנותן לי בוסט נחמד לאגו.
  2. פיד – החדשות שאני בוחר לעצמי.
  3. עמוד עסקי – אם הם רוצים למכור לי משהו שיתנו לי קודם משהו (והרבה) תמורת זה.
  4. קבוצה – שיחה פתוחה עם אנשים בעלי תחום עניין דומה לשלי.

לפני 6 חודשים דנה ואני פתחנו קבוצה סגורה בשם “בחורים שווים בין חברות” אשר מונה כיום כ-6,626 בחורות. לא המצאנו את הגלגל, בסך הכל לקחנו רעיון פשוט שכבר עובד טוב באופליין והעברנו אותו לאונליין.

איך עובד הרעיון?

מכיוון שזאת קבוצה סגורה לנשים בלבד הטקסט הבא יכתב בלשון נקבה: מכירה את זה שיש לך ידיד שווה אבל משום מה הוא לא מוצא בחורה ואז פתאום את נתקלת באיזה בחורה שווה ורווקה ואז את עושה שידוך?

אז זה בדיוק מה שעושים בקבוצה שלנו – בחורה שיש לה ידיד שווה מעלה תמונה שלו עם טקסט על הבחור ואיזה בחורה הוא מחפש ואז שאר חברות הקבוצה יכולות לפנות אליו או אל הבחורה כדי להמשיך בהליך השידוך. עם למעלה מ-6,000 חברות בקבוצה, אין ספור דייטים של בחורות, עשרות אינבוקסים בנוסח “תודה שפתחתן את הקבוצה, ככה פגשתי את אהבת חיי” והמון קבוצות שמחקות אותנו, אפשר לומר שכרגע זה נראה כמו סיפור הצלחה.

פארטו הזה גאון

מכירים את כלל 20 80 של פארטו? האני מאמין שלי לגבי כל המדיה החברתית מתיישר לחלוטין עם הכלל הזה – המונח הזה “מדיה חברתית” הוא למעשה 20% מדיה 80% חברתית ואני אסביר.

זה לא משנה אם תיקחו את ז’אן פול גוטייה לעצב לכם את הקאבר לעמוד העסקי שלכם כי רוב האנשים בכלל לא נכנסים לעמוד (הם מקבלי הכל ישירות לפיד שלהם), מה שחשוב הוא התוכן והאינטראקציה – שני מונחים שהולכים יד ביד. אם התוכן מעניין, מרגש, מעצבן (שימו לב- פונה לרגש, הדבר הזה שמזיז אנשים) אז אנשים פשוט יהיו חייבים ליצור אינטראקציה. בקבוצה בפייסבוק עוד יותר מרגישים את זה מכיוון שאין יותר מדי לחצנים בפלטפורמה הזאת (מיד אני ארחיב על כך) וגם השיטה שבה רואים תכנים בקבוצה היא מאוד הגיונית.

הפוסטים עולים בסדר כרונולוגי כלומר הפוסט שנכתב אחרון נמצא הכי למעלה, אך כאשר מישהו מגיב על פוסט אחר הפוסט הזה יקפוץ למעלה. כך שבאמת הדיונים המעניינים נמצאים בראש העמוד והפחות מעניינים יורדים מטה (ממש כמו בפורומים). כמו כן זה גם נראה יותר טוב ויש סיכוי שאדם שיגיע לראשונה לקבוצה יראה פוסטים עם הרבה תגובות וכך ירגיש יותר נוח לתת את דעתו.

סוגי קבוצות

יש 3 סוגים של קבוצות:

  1. קבוצה פתוחה – אנשים שלא חברים בקבוצה יכולים לראות את ההסבר על הקבוצה מי חבר בה ואת התוכן של הקבוצה.
  2. קבוצה סגורה – אנשים שלא חברים בקבוצה יכולים לראות את ההסבר על הקבוצה ומי חבר בה.
  3. קבוצה סודית – אי אפשר למצוא אותה בפייסבוק או בגוגל, המנהלים והחברים בקבוצה יכולים לצרף אנשים נוספים.

חשוב לציין שכאשר חבר שלכם בפייסבוק חבר בקבוצה שגם אתם חלק ממנה (כל סוג של קבוצה) אתם תראו את הפוסטים שהוא כותב באותה קבוצה בפיד שלכם. למה חשוב לציין את זה?  הרבה בחורות פונות אלי בכעס ואומרות שחברה שלהן ראתה בפיד שלה משהו שהן כתבו בקבוצה הסגורה שלנו והן מובכות/ עצבניות / על סף התמוטטות עצבים. לכן אפשר לציין את זה ב- About של הקבוצה ולהכין איזה הסבר בשלוף וכל פעם שפונים עליכם עם השאלה הזאת לענות בקופי פייסט לתשובה שהכנתם מבעוד מועד.

Push the button!

לכל הטכנופובים ושונאי הניתוחים והסטטיסטיקות זה המקום בשבילכם. עולם בלי יותר מדי כפתורים והכל מאוד פשוט.

כל קבוצה כוללת את האלמנטים הבאים:

  • שם הקבוצה – ברירת המחדל שנכנסים לקבוצה, והוא הפיד של הקבוצה בוא רואים את כל הפוסטים.
  • אודות – שם כותבים הסבר על הקבוצה, ואת חוקי הקבוצה.
  • ארועים – האירועים שפתחתם תחת הקבוצה.
  • תמונות – כל התמונות שעלו לקבוצה.
  • קבצים – כמו דפי וורד רק בפייסבוק.
  • התרעות – אתם יכולים להחליט אם אתם רוצים לקבל התראות מהקבוצה לפייסבוק או למייל.
  • גלגל שיניים – ליצור איבנט, לעזוב קבוצה, לדווח על הקבוצה וכו’.
  • חיפוש – החיפוש פה לא משוכלל, ניתן למצוא דרך פה מה אדם ספציפי כתב לדוגמה אם אני אכתוב פה נועה כהן (יש המון בחורות בשם הזה אז אף אחת לא יכולה לבוא אלי בטענות) אז החיפוש ימצא לי כל מה שהיא כתבה בקבוצה, אם זה פוסט או תגובה. או מה כתבו על נועה כהן עד היום.
  • חברים – מספר האנשים בקבוצה, בלחיצה אפשר לראות מי הם, מי ממנהלי העמוד צירף אותם ומתי.
  • New – כמה אנשים הצטרפו השבוע, הסטטיסטיקה היחידה שיש בעמוד.
  • בקשות חברות – כן או לא לצרף אתם מחליטים.

מבנה קבוצה בפייסבוק

זהו אלו כל הכפתורים!

החסרון הגדול ביותר בקבוצות היא שאין אינסייטס (סטטיסטיקות) ואני מקווה שאלוהי הפייסבוק מקשיב לי עכשיו ומטפל בזה.

מה אתם מקבלים מקבוצה שלא ניתן לקבל בפלטפורמה אחרת?

הקבוצה היא למעשה סוג של פורום שנמצא בתוך פייסבוק ומכאן נובע שיש שני יתרונות עצומים:

  1. אנשים לא אוהבים לצאת מהפייסבוק. זה הבית שלהם שאליו הם מקבלים את כל המידע והשעשועים שהם צריכים. לכן כשהם רוצים לבטא את עצמם הם יעדיפו לעשות זאת בתוך פייסבוק כפוסט בפרופיל שלהם או בעמוד העסקי של החברה או המוצר עליו הם מדברים.
  2. זה המקום שאנשים מדברים על עולם התוכן שלך מבלי שתצטרך לעשות ניתור והם מדברים בכנות. אתה לא צריך לשלם ליועצים כדי לדעת מה הקהל שלך צריך או רוצה אלא הקהל אומר לך ישירות והכל (הצעות ייעול, טענות, ותודות).

שליחת מייל לכל חברי הקבוצה – אליה וקוץ בה

זה כנראה הרגע שאנשי השיווק יתמוגגו מאושר, אבל אני הולכת להוציא להם את כל האוויר מהמפרשים עוד כמה משפטים, סורי…

הקבוצה שלכם היא למעשה סוג של מיילינג ליסט (רשימת דיוור). כל מה שאתם צריכים לעשות זה ליצור אימייל של הקבוצה (מיד אני אסביר איך) ואתם יכולים לשלוח מייל לכל חברי הקבוצה (שאישרו שהם רוצים לקבל הודעות מהקבוצה למייל שלהם) דרך המייל שלכם.

איך פותחים אי מייל לקבוצה? (והאם צריך?)

מצד ימין ללחוץ על גלגל השיניים – Edit group >> Set up group email. הסבר מורחב ניתן למצוא בדף העזרה בפייסבוק.

איך שולחים? פשוט תכתבו מייל לכתובת המייל של הקבוצה ואז ההודעה תגיע לכל חברי הקבוצה שהסכימו לקבל התראות מהקבוצה למייל שלהם.

נשמע כמו חלום אבל בפועל ממש לא, אלו הסיבות למה אני לא משתמשת באופציה הזאת:

  1. לרוב אנשים לא מודעים לכך שהם מקבלים מיילים מקבוצה כי הם לא יודעים איך להפסיק לקבל התראות, ופתאום יהיו מוצפים בספאם שאין להם מושג איך להפסיק את המטרד הזה. הרי מי שמבין בפייסבוק מפסיק את קבלת ההתראות למייל ברגע שהוא מצטרף לקבוצה או כאשר הוא מקבל התראה ראשונה למייל. אנשים שלא כל כך מבינים פשוט מפתחים כעס כלפי הקבוצה ובסופו של דבר מסירים את עצמם ממנה.
  2. כאשר אתם שולחים מייל לכתובת המייל של הקבוצה מתרחשים שני דברים – האנשים מקבלים את הפוסט למייל והפוסט עצמו מופיע בקבוצה. הבעיה היא שכאשר מישהו מגיב או שולח מייל לפוסט זה, כל מי שמכותב למייל רואה את זה ומתחיל עוד פעם לקבל התראה במייל על כל תגובה. א’- אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה מעצבן זה לקבל מייל על כל התראה של תגובה על פוסט, ב’-  אתם לא רוצים שכל חברי הקבוצה יראו תגובות בסגנון “תורידו אותי כבר מהמיילים האלה!!!” כי כמו שאמרתי כל תגובה שאנשים שולחים דרך המייל לכתובת האי מייל של הקבוצה מגיעה לקבוצה עצמה. ג’- רוב האנשים חושבים שכאשר הם שולחים מייל זה נשאר בפרטי כלומר שיחה שרק הם והאדמינים של הקבוצה רואים, הם לא מודעים לכך שכל מי מסכים לקבל התראות מהקבוצה רואה את המייל שלהם וגם כן המייל שלהם יפוסם בקבוצה.

להקשיב, להקשיב להקשיב!

בניגוד לעמוד עסקי שבו מעלים פוסט ומקווים שאנשים יעשו לייק, במקרה הטוב יגיבו ובמקרה המעולה ישתפו, פה האנשים מרגישים שיש להם יותר שליטה כי הם אלו שמעלים משהו לדיון.

בקבוצה, כמו שאמרתי אתה לומד את הקהל שלך לכן אם ישבת מיליון שעות על אסטרטגיה סביב איזה נושא הקבוצה שפתחת תדון, אבל אתה רואה שהם מושכים לכיוון אחר – אתה צריך לחשוב אם לזרום איתם או ליישר אותם, אני מציעה לזרום עד לנקודה מסוימת וזה מעביר אותי לאחד הכללים הכי חשובים בקבוצה- המושכות בידיים שלכם אבל תתנו רצועה ארוכה.

כשפתחנו את הקבוצה הקונספט היה מאוד ברור לנו והחלטנו שכל פוסט שהוא לא המלצה על בחור יורד וכך עשינו בהתחלה. עם הזמן ראינו שהבחורות רואות בקבוצה כמקום בו הן מרגישות חופשיות להתבטא על כל העולם הזה של הדייטינג ועל רגשות בכלל ואז התחלנו להפסיק להוריד פוסטים בהן בחורות כתבו על דייט נוראי שהיה להן או על כך שהחברה מלחיצה אותן להתחתן. אפשר לומר שמבחינת תוכן התרחבנו והיום גם בחורות שנמצאות בקשר ובכל זאת מצטרפות לקבוצה, כותבות ומגיבות על פוסטים מסוג זה. אנחנו לא כיוונו לשם אבל זיהינו את הצורך של הקהל שלנו וזרמנו איתן. דבר נוסף, הבחורות בקבוצה ממש רצו שנארגן מסיבת פנויים פנויות, עם זה כבר היה לנו יותר קשה כי את זה ממש לא ראינו קורה אבל שוב שמנו את עצמנו בצד ואת הקהילה שלנו מקדימה והחלטנו ללכת על זה. עכשיו אחרי 2 מסיבות מוצלחות אני רוצה לחזור לכותרת – להקשיב, להקשיב להקשיב!

לגבי אורך הרצועה אני רוצה להגיד דבר חשוב, כמו בכל דבר בעסק אתם קובעים את החוקים ואתם אלו שצריכים לטפל בספאמרים. אנשים לא אוהבים להיות במקום שבו יש פרסומות, ובמיוחד לא במקום שפותחים את הלב. ככל שתטפלו ביד קשה יותר בספאמרים ואנשים שמפרים את החוקים כך עוד ועוד אנשים יגיעו לקבוצה. כשפתחנו את הקבוצה אם בחורה היתה מפרסמת משהו או עוברת על חוקי הקבוצה הייתי נחמדה וכותבת לה לאינבוקס, עכשיו כשהקהילה גדלה וכולם יודעים שהתוכן בה מעניין ובאמת יוצאים שידוכים בקבוצה אני פשוט מוחקת פוסט ומעיפה את הבחורה מהקבוצה, זה חוסך זמן ועושה את העבודה.

רעיון טוב + תפעול נכון – ראיה כלכלית = נכס

די להעתיק! אנחנו לא בתיכון אנחנו בעולם האמיתי ולכן צריך באמת למצוא משהו שאתם חשבתם עליו. אתם יודעים מה, אם אין לכם רעיון מקורי תיקחו משהו שעובד טוב בארה”ב או בסין ותתרגמו אותו. אבל אל תעתיקו משהו שכבר קיים גם אם תשנו אותו טיפה.

אחרי שהקמנו את הקבוצה התחילו לצוץ קבוצות בדיוק כמו שלנו, למה? כי אנשים ראו שזה מצליח אצלנו, היו בטוחים שזה יצליח גם אצלם (כי להם יש 4000 חברים בפייסבוק) ואז הם ירוויחו על זה כסף בדרך כזאת או אחרת. Fail! כמו שאמרתי קבוצה היא כמו חומוס – או שעושים באהבה או שלא עושים בכלל.

אנשים שרוצים לעשות כסף ישירות מקבוצה אחרי זמן קצר פשוט לא ילך להם בגלל שבזמן שפותחים קבוצה לא באמת יודעים מה הקהל שלך רוצה כך שאתה לא יודע אם המוצר שלך ימכר שם. עוד סוגי קבוצות שנפתחו הן קבוצות הופכיות לנו כלומר שמעלים תמונות של בחורות (אנחנו לא בעניין כי אנחנו לא חושבות שזה נכון שנשים ינהלו קבוצה של בחורים בלבד וכמו כן אנחנו לא חושבות שבחורים פתוחים לבטא את עצמם במדיה החברתית כמו נשים, יש מספיק מחקרים על זה בעולם).

נפתחו גם קבוצות שמצמצמות את היקף האנשים (לדוגמא: קבוצה לצפוניות וכו’). אין לנו בעיה עם “מתחרים” כי כמו שאמרתי זו עבודה קשה ולכן קבוצות נפתחות ונסגרות כל שני וחמישי. אנחנו היינו ראשונות וגם מספר החברות אצלנו הכי גדול והפעילות אצלנו הכי שוקקת, והכי חשוב בקבוצות אחרות אין את הפן האישי כמו אצלנו. הדבר היחידי שמפריע לנו הוא שעושים קופי פייסט להסבר על הקבוצה, כמה לא מקוריים כבר אפשר להיות?!

אנשים שופכים בימינו אלפי שקלים על יח”צ ופרסום ואני יכולה להגיד לכם שלא השקענו שקל אחד על הקבוצה וראיינו אותנו כבר ל-fm102, הינשופים, צינור לילה, טיים אאוט, מאקו, ynet, לאישה, סגנון ועוד. הסיבה היא שהרעיון שלנו מקורי, חדשני ומצליח.

לגבי תפעול, חשוב שתדעו שפה זה המקום בו עניינים נהיים אישים. אתם לא מדברים בשם חברה או מוצר אתם מדברים בשמכם. זה לא קל, אנשים כל הזמן פונים אלכם לאינבוקס או במקרה שלי לצ’אט כי אני מאשרת את כל חברות הקבוצה. ככל שזה יהיה יותר אישי כך יותר טוב. כל הזמן צריך לאשר אנשים, זה נשמע קל כי בסך הכל צריך ללחוץ על הכפתור של ה”וי” אבל זה ממש לא ככה. כמות הפרופילים המזויפים עולה מיום ליום ומאוד חשוב לנו לדאוג לכך שכל הבחורות בקבוצה יהיו נשים אמיתיות וזאת סיבה נוספת שהבחורות בקבוצה מעריכות את העבודה שלנו כי באמת לא אכפת לנו מהכמות אלא האיכות.

אם אתם פותחים קבוצה לשם המרשרשים שכחו מזה! אתם לא יודעים מתי חבר בקבוצה יציע משהו שאתם תחליטו לנסות וזה יעשה לכם את המיליון הראשון, אתם לא יודעים מתי תדונו עם חבר בקבוצה על משהו והוא יחליט שאתם החברה איתה הוא סוגר עסקה, אתם לא יודעים מתי תפתחו שיחה על איזה נושא ואז חבר בקבוצה יחליט שאתם בעלי הדעה וישכור את שירותכם. קבוצה היא סוג של הפתעה אתם לא יודעים אם היא תועיל לכם מבחינה כלכלית, אתם פשוט צריכים להינות ממנה וללמוד ממנה כמה שיותר. אני יכולה להגיד שמבחינת מדיה חברתית הדבר החשוב שיותר שלמדתי מהקבוצה הוא זיהוי פרופילים מזויפים – הקבוצה הזאת היא כמו שואב אבק לפרופילים מזויפים ורק אחרי שנתקלים בעשרות אפשר סוף סוף לזהות בקלות.

אז לפתוח או לא לפתוח?

בקיצור בלי ללכת הרבה סחור סחור, אם יש לכם רעיון טוב לקבוצה, בדקתם שאין קבוצה כזאת בפייסבוק (תבדקו בגוגל כי מנוע החיפוש של פייסבוק זה כמו לשאול אותי) יש לכם זמן להשקיע ואתם יודעים שהמטרה שלכם היא למתג את עצמכם או פשוט להקשיב ללקוחות – לכו על זה.

כמו כן אם אתם מובילי דעה, גם אם תפתחו קבוצה שכבר קיימת ותתפעלו אותה נכון זה יצליח, כי אנשים רוצים לקבל דעה מ”סלבס”.

האמת היא שאתם לא חייבים לפתוח קבוצה כדי למתג את עצמכם או להקשיב ללקוחות, פשוט תבלו הרבה בקבוצות קיימות ותוודאו ששאר האנשים בקבוצה ידעו מי אתם ומאיזה חברה אתם. פשוט תגיבו במקצועיות ומהירות על שאלות של אחרים וזה כבר ימתג אתכם אישית ואת החברה שאתם עובדים בה. אבל תזכרו פה אתם לא קובעים את החוקים אלא צריכים לעמוד בחוקים של אחרים – בהצלחה.

הקמתם קבוצה בפייסבוק? יש לכם טיפים איך לנהל את הפעילות בקבוצה? שתפו אותנו…

נכתב על ידי
הבעלים של תאיר מיטרני שיווק דיגיטלי. יזמת דיגיטל שחיה את הרשתות החברתיות ומאמינה גדולה בקהילות און ליין. בעלת ותק של יותר מ-6 שנים בעולם השיווק הדיגיטלי שבהן עבדה כשכירה בחברות שונות ובסטארטאפ, הקימה את קהילת “בחורים שווים בין חברות” ולבסוף יצאה לדרך עצמאית. כיום עוסקת בייעוץ שיווק דיגיטלי, בניית אסטרטגיה וניהול ערוצים דיגיטליים. בעלת תואר ראשון בתקשורת ותואר שני במנהל עסקים.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

53 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

53
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.