7 מומחים, 35 דעות: מגמות קידום אתרים לשנת 2015

פבל ישראלסקי
קידום אתרים 2015
Cc-by-sa-3.0, צילום: נחום עסיס

גוגל משנים מדי שנה מאות פעמים את אלגוריתם הדירוג שלהם וכדי להישאר בראש תוצאות החיפוש חייבים להישאר מעודכנים כל הזמן. כדי להיערך טוב יותר לשנת 2015 החלטנו לעשות ראיון בקרב מספר אנשי SEO מובילים בתעשייה, כדי להבין מה המגמות החדשות בתחום קידום האתרים ואיזה פרמטרים משפיעים לדעתם פחות או יותר בשנים האחרונות. נשמח מאד לשמוע מה דעתכם בתגובות בסוף הפוסט וכמובן נודה לכם אם תשתפו אותו עם חבריכם.

המשתתפים בראיון

מיכל כהןמיכל כהן

בעלת חברת וובגורו קידום אתרים, המתמחה בשירותי קידום אורגני מקצועי. מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית, בעלת נסיון רב שנים ב SEO, אפיון אתרים, שיווק באינטרנט וייעוץ למקדמי אתרים.

עידן בן אורעידן בן אור

עובד בקידום אתרים מגיל 18, מ”פ במילואים ופריק של בריאות. בזמן שנותר לו כותב בלוג הנושא את שמו ומנהל את תחום ה-SEO בחברת קידום אתרים TeraLead שמתמחה בעסקים קטנים, בינוניים ואתרי מסחר אלקטרוני.

 אורי זילברשטייןאורי זילברשטיין

המייסד של חברת אימפרה ווב שיווק באינטרנט עם ניסיון עשיר בהדרכות מקצועיות ומחקרים אודות גוגל ופעולותיו תוך אמונה עמוקה שכל עסק יכול להצליח באינטרנט אם רק ידע לעשות זאת נכון.

אנידור חקק

אנידור חקק

מהנדס תעו”נ, בלוגר ומרצה SEO במכללה לניו מדיה. בעלים של AD תוכן ומדיה – המספקת משנת 2006 שירותי כתיבת תוכן באינטרנט. בעלים של היידה – המספקת משנת 2009 שירותי קידום אתרים וניהול קמפיינים בגוגל ופייסבוק.

עידו ולדמןעידו ולדמן

עידו ולדמן הוא אבא של אייל ורונה, מנהל הקידום האורגני והממומן של פורטל המקצוענים מבית YNET, עוסק בתחום קידום ובניית אתרים החל מ-2008, עוסק בזמנו הפנוי בפרויקטים של יזמות חברתית.

בן אורןבן אורן

מומחה שיווק באינטרנט בעל וותק של כ-10 שנים. בתור Director Marketing של Whiteweb, הוא אחראי לאסטרטגיית השיווק של מס’ חברות מובילות בעולם. כמו כן, הוא כתב קבוע באתר המוביל Search Engine Journal.

עמית אדלרעמית אדלר

מקדם אתרים ומנהל תוכן בחברת seome פתרונות אינטרנט, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב. מאמין בלב שלם שתוכן הוא המלך וקישורים הם המלכה.

1. לאן עולם ה-SEO צועד ב-2015 – באילו פרמטרים תעלה החשיבות ובאילו תרד?

 מיכל כהן:

בשביל לחזות מה יקרה ב 2015, נסתכל רגע על מה שקרה ב-2014:

  1. נוספו פרמטרים רבים שמשפיעים על הקידום. התחום נעשה הרבה יותר מורכב ממה שהיה בעבר.
  2. הסיכון המשיך לעלות. יותר ויותר אתרים שעוברים קידום, נפגעו השנה בגוגל. זה קרה גם לאתרים טובים (אפילו ל EBAY שרווחיה ירדו ב-200K$ כתוצאה מעדכון פנדה).
  3. קידום אתרים שלילי ממשיך לעבוד. ניתן להפיל אתרי מתחרים בעזרת קידום שלילי.
  4. גוגל לומד טוב יותר מה גולשים רוצים ואוהבים ונותן משקל הולך ועולה להתנהגות גולשים.

מכאן ברור שעבודת ה SEO חייבת להשתנות ולהתרחב.

קידום חזק ויציב בשנת 2015 ידרוש:

  1. להגיש לגולשים אתר בית הרבה יותר טוב בכל ההיבטים (חווית משתמש, תוכן, התאמה למובייל, אבטחה, מהירות, נגישות וכו’).
  2. פחות להתחנף לגוגל. יותר להתחנף לקהילה.

שליטה בהיבטים הטכניים של SEO עדין חשובה. בניית קישורים ברוב האתרים עדין הכרחית.

אבל גוגל של 2015 ירצה הרבה יותר מזה: הוא ירצה הוכחות חזקות יותר שהמותג שלנו באמת מעניין, אמין ואהוב על הגולשים. רק לבנות קישורים (מגוונים, “איכותיים” ו”טבעיים”) זה לא אמין מספיק, זה מסוכן וזה לא מספיק בשביל לחסן אותנו מפעולות קידום שלילי. הנוכחות שלנו ברשת חייבת להיות אמיתית יותר. דרושה עבודת מיתוג ושיפור החשיפה, עבודת Content Marketing, בנייה שוטפת של מערכות יחסים שמניבות אזכורים וקישורים אמיתיים, הרחבת האופציות ליצירת טראפיק איכותי מעבר לטראפיק מחיפוש אורגני.

בעלי אתרים שירצו לראות את עצמם למעלה בגוגל, יצטרכו להשקיע הרבה יותר. אבל הם יהנו מתוצאה שהיא הרבה מעבר לדירוגים בגוגל.

עידן בן אור:

עוד בתחילת דרכי, כמקדם אתרים צעיר, זיהינו בחברה שישנה חשיבות לחוית הגולש.

הבעיה הייתה, שבתקופה ההיא (לפני כמעט 9 שנים) לגוגל כמעט ולא היו האמצעים למדוד האם הגולש מרוצה מהאתר או לא ומנגד – גוגל נתנה חשיבות ייתרה לפרמטרים אותם היא כן ידעה למדוד (קישורים, צפיפות מילים וכל הפרמטרים האחרים אותם אנו מכירים).

בשנת 2013 שינו גוגל את ההנחייה שלהם לבעלי האתרים (באופן כללי, מנהלי אתרים יכולים לשפר את דירוג האתרים שלהם על ידי יצירת אתרים באיכות גבוהה שמשתמשים ירצו להשתמש בהם ולשתף אותם) ובכך הודו בצורה כמעט רשמית שכעת יש להם יכולות למדוד את רצון הגולש להשתמש באתר.

לראייתי, שנת  2015 תהיה “שנת הגולש”.

במקביל להורדת חשיבות הקישורים (והעדכונים האחרונים נועדו למטרה זו) תעלה מאוד חשיבותה של חווית הגולש.

דבר נוסף שישפיע כמעט באופן וודאי הוא התאמת האתר לסלולר –  נפחי החיפוש דרך המכשירים הסלולרים במגמת עלייה קבועה ולכן לא תהיה לגוגל ברירה אלא להציג את האתרים המותאמים במקומות הראשונים (גם אם התוכן בהם קצת פחות רלוונטי – חווית המשתמש תנצח גם פה).

לדעתי השינויים שנראה בשנה זו לא יהיו גורפים אלא ישפיעו על ביטויים ספציפיים שייבחרו בגוגל (על פי אי אילו פרמטרים) ולאט לאט ייאלצו את כולנו להתרגל לשינויים (ועדיף מוקדם מאשר מאוחר).

אורי זילברשטיין:

כשאני מסתכל על קידום אתרים כשירות אני מסתכל עליו כחלק ממכלול רחב הרבה יותר, הימים בהם SEO היה שירות stand alone מגיעים לקיצם, אמנם יש דרישה מצד לקוחות וקהל אך אופן הביצוע של SEO השתנה מקצה לקצה בחמש שנים האחרונות וכל נותן שירות הגיוני ואיכותי לא יסכן אתרי לקוח עם מניפולציות כאלה ואחרות. לדעתי SEO נמצא בשלהי תקופת הזהב שלו ומכאן השירות הזה יטמע במגוון שירותים רחב יותר שנדרש בכדי להעניק את אותם תוצאות, קידום אתרים הופך להיות תוצר לוואי של חיזוק מדדי הסמכות של אתר ובניית מותג על פני האינטרנט ומחוצה לו, ככל שגוגל נעשה מתוחכם יותר כך נעשה קשה יותר לבצע מניפולציות שישפיעו על תוצאות החיפוש, הבאת תוצאות תלויה באיכות המותג והאופן שהשוק מתייחס אליו, מדדי TRUST ו-CITATION הפכו להיות הבסיס לקידום איכותי והבאת תוצאות.

במהלך השנים המחקרים שלי הניבו המון נתונים ותמיד הנתונים הראו לי שהחלקים השונים שמרכיבים את השלם אינו משמעותיים כל כך כאשר מבודדים אותם, שדווקא ההתמקדות בשלם עצמו הניבה תוצאות טובות יותר מאשר התמקדות בחלקים השונים, הכוונה היא שפרמטר כזה או אחר מול עצמו אינו משמעותי כל כך ואותו פרמטר נעשה משמעותי הרבה יותר כאשר מתסכלים עליו ביחס לכל שאר הפרמטרים ולשלם עצמו. להסתכל על קישור ולקבוע האם הוא “טוב” או “רע” זה לא רלוונטי ואף לא משמעותי, כל ניסיון לבודד פרמטרים של גוגל בכדי לקבוע מי מהם משמעותי יותר יהיה סתמי וקשה מאוד. אם נסתכל על כל עדכוני האלגוריתם השונים נוכל להבחין ש”מותגים” גדולים ומוכרים נהנים ממיקומים גבוהים מאוד בעוד שאתרים קטנים יותר נדחקים אחורה (תלוי תחום כמובן). מדדי מותג, סמכות ואמינות הפכו להיות אבני היסוד של קידום וכל החכמה זה לדעת לבנות אותם לאורך זמן בצורה טבעית.

אנידור חקק:

התובנה העיקרית שיש להבין לגבי ה- SEO ב- 2015 היא המיקום שלו כחלק מעוגת השיווק. בעוד שבעבר SEO היה לדעת רבים שיווק באינטרנט, במציאות כיום SEO הוא אפיק שיווקי אחד מני רבים שיש להשקיע בו משאבים אך לא ניתן להסתמך עליו בלבד.  לדעתי נמשיך לראות תקציבים רבים יותר שעוברים

לרכישת תנועה ממומנת לאתרים ועסקים קטנים ימשיכו להתקשות ביצירת עבודה קבועה המסתמכת על SEO בלבד.

פרמטרים שיתחזקו / ישמרו על כוחם:

  1. סינגלים חברתיים.
  2. חווית משתמש באתר.
  3. כוח המותג –  ככל שאתר מסוים יהיה בעל סיגנלים של מותג (חיפושים רבים ברשת אחר שם העסק, כניסות רבות מרשתות חברתיות ואזכורים רבים ברשת) – כך הוא ידורג גבוה יותר בגוגל.
  4. אופטימיזציה on-page.

ירד בחשיבותו:

פעולות טכניות של מקדמים: שיבוץ מילות מפתח בדומיינים, בכותרות, בטקסט.

עידו ולדמן:

גוגל שולחת לנו הרבה מסרים דרך ה-SERP ודרך ממשקי הניהול של שירותי הרשת שלה, על מנת להבהיר לנו מה חשוב יותר ומה פחות.

אלמנטים שחשיבותם צפויה לעלות השנה:

  1. כרטיסי עסק לוקאליים: כמו שראינו בחודשיים האחרונים, גוגל מתכוונת להתקדם עם הכנסת תוצאות הלוקאל ל-SERP וגם התאמה של התוצאות האורגניות למיקום בעוד ועוד סיווגים. ההשפעה של השינוי תגרום לאינדקסים גדולים לעלות בתוצאות עבור חיפושים ב’רבים’ (עורכי דין, יועצי מס, אינסטלטורים) ומנגד לעסקים וחנויות עבור חיפוש ב’יחיד’ (חברת שליחויות, סוכן נסיעות וכו’).
  2. איפה הכסף, גרסת המובייל: כולנו יודעים שתהליך העצמת החשיבות של אתר מותאם למובייל הוא הכרחי, אבל בתהליך ההתאמה אנחנו נדרשים לתעדף את התוכן שלנו לפעמים קצת אחרת. דברים שמופיעים בתפריט הצד באתרים מסוימים בדסקטופ, נדחקים לתחתית הגלילה במובייל, במקרים אחרים ישנם אלמנטים שנעלמים לחלוטין ומאידך ישנם דברים שמקבלים במה גדולה באתר המותאם. ההבדלים האלו עשויים להעיד עבור גוגל “איפה הכסף שלכם” – מה הביזנס העיקרי של האתר שלכם, עבורו אתם רלוונטיים יותר.

אלמנטים שכוחם צפוי לרדת השנה:

קישורים מתויגים באמצעות UTM: ההוצאה של התנועה הזו ב-google analytics מה-referral ל-other, מעידה לטעמי על חשיבות פחותה שגוגל מייחסת לקישורים מסוג זה ביחס לקישורים “נקיים”, שנראים יותר טבעיים (ובצדק).

בן אורן:

להערכתי, עולם ה- SEO ימשיך לעבור שינוי לכיוון תוכן. פנדה ופנגווין דחפו את הקהילה לכיוון היצירתיות והחשיבה על ערך מוסף, ומקדמי אתרים אשר לא הפנימו את השינוי, עזבו כבר את המקצוע או שייוותרו מאחור. אנו נהיה עדים פחות ופחות לקידום אנקורים מדוייקים, לטובת ביטויי זנב ארוך וביטויים הקשורים לכוונת המשתמש, זאת לאור התפתחות אלגוריתם ה-Hummingbird. אנו עדים כבר זמן מה להצהרות ולפיתוחים שונים של גוגל, המייחלים לאינטראקציה מבוססת כוונות וצרכים, ולא מבוססת מילות מפתח.

SEO כבר לא יהיה תחום נפרד, אלא ישולב כחלק אינטגרלי ממחלקות השיווק. חברות רבות כבר הפנימו את החשיבות של קרוס צ’אנלינג וכעת משלבות בין ערוצי השיווק השונים כך שיעצימו ויתרמו אחד לשני.

נוסף על כך, אני מעריך שהשנה גם נראה יותר דגש על מובייל, ובפרט על התאמת אתרים למובייל. כבר היום, גוגל מייחסים חשיבות גבוהה יותר לאתרים אשר נראות המובייל שלהם וההתאמה שלהם למובייל טובה יותר. אני מאמין שמגמה זו רק תלך ותתחזק השנה, וחברות אשר לא ישקיעו בנראות המובייל שלהם, זמני טעינה וחווית משתמש, יסבלו בדירוגים. בנוסף, אני מאמין שתהיה יותר חשיבות לפרמטרים טכניים ולתחזוקת האתר, לא רק מכיוון שזה עשוי לשפר את דירוגי האתר אלא גם מפני שעם התקדמות הטכונולוגיה והרצון של גוגל להעניק חווית משתמש מיטבית, רמת תחזוקה גבוהה מעידה כי האתר מתוחזק ומטופל באופן סדיר. זאת, בניגוד לאתר עם המון שגיאות, לינקים שבורים וזמן טעינה ארוך, מה שבהחלט יפגע בחווית המשתמש הסופית.

אגב, אני שומע קולות הטוענים שגוגל כבר לא יתייחסו ללינקים מפוסט אורח, ואני ממש לא מסכים עם זה. לדעתי, פוסטים מסוג זה ימשיכו להיות רלוונטיים ואפקטיביים. עשויים להיות שינויים ודגשים על איכות ומקור הפוסט, אך אני לחלוטין לא חושב שזה ידעך השנה. זו התגשמות החזון של גוגל, שאנשים יוכלו למצוא מידע ולעבור בין לינקים ברשת. כמובן שאם כותבים פוסטים בצורה ספאמית וחסרת ערך, זה לא יועיל; אך פוסט איכותי המציג נושא מעניין מזוויות שונות, מקשר לפוסטים אחרים רלוונטים וכו’, יעשה את העבודה, הרי בדיוק על זה מבוססים כל האתרים הגדולים בתעשייה, כמו SEJ, searchenginewatch.com ,searchengineland.com ועוד.

עמית אדלר:

בעבר גוגל שיתפה את כולם בעדכוני האלגוריתם בפירוט רב. ברגע שהם הבינו שמשתמשים בזה נגדם, זרם העדכונים פסק באפריל 2012, והאינטרס הנוכחי הוא לספק כמה שפחות מידע. אומנם מקדמי אתרים יודעים מה משפיע על מה מבחינה סטטיסטית, אבל רוב מה שקורה בין השאילתה לתוצאה הוא עדיין בגדר קופסה שחורה.

ובכל זאת, לדעתי אפשר לצפות לשתי מגמות מקבילות ומנוגדות:

  • מצד אחד ההבנה שקידום אתרים אינו אי בודד באפלה, ושהוא יכול להתבצע על הצד הטוב ביותר כאשר הוא משולב במערך שיווקי שלם, תוך הקפדה על הנחיות גוגל (אתר העונה על צורכי הגולשים, התאמה למובייל, מהירות טעינה, יח”צ ועוד).
  • מצד שני חזרה לכמה מהשיטות הישנות, שעדיין עובדות גם בימינו. מרוב עדכונים וניסיונות להגדיר באופן מלאכותי מה נחשב טבעי – גוגל קצת קלקלה לעצמה והפכה את היוצרות ב-180 מעלות; עד כדי שה-Link Graph של האינטרנט כנראה חזר למצבו הקודם, טרם העדכונים המסיביים. זה לא אומר שאפשר להפציץ בקישורי Exact Anchor ולצאת בלי פגע, אבל זה כן אומר שמי שיידע ללכת בין הטיפות – ימשיך להרוויח גם ב-2015.

2. האם לדעתך יתווספו פרמטרים חדשים שישפיעו על הדירוג?

מיכל כהן:

ודאי. מדובר בתחום מאד דינמי. פרמטרים חדשים מתווספים כל הזמן. ראינו את זה ב 2014 ואין סיבה שזה יעצור ב 2015.

בעלי אתרים ומקדמי אתרים נדרשים להתאים את עצמם להתפתחויות כל הזמן.

ברוב המקרים, לא צריך לחכות לעדכונים של גוגל. מי שמעודכן בשינויים בעולם האינטרנט, יכול לצפות חלק מהשינויים הדרושים ב-SEO ולהערך להם מראש.

עידן בן אור:

  • הפרמטרים ברובם יישארו אותם הפרמטרים אך השפעתם תהיה שונה. לדוגמא – הקישורים לעולם יהיו חשובים אך השינוי הוא, מעתה והלאה יהיו אלה קישורים בהם הגולש משתמש ומשתף בלבד.כמובן שלא כל גולש ימדד, אחרת נחזור למצבים של קניית תנועה לאתר מהודו ורוסיה. לדעתי, גוגל ימדוד את התנהגות הגולשים בעל מדד אמינות גבוה (כמו שמדדו את הרייטינג לערוצי הטלוויזיה בעבר).
  • חיפושים לוקאליים – גוגל ימשיכו לנסות ולמקד את התוצאות עבור כל גולש, בשילוב עם כמות עולה של חיפושים מהסלולר נקבל יותר תוצאות ממוקדות על פי מיקומים.
  • על מקדמי האתרים לחזור למקורות קידום האתרים ולהבין כיצד מבצעים אופטימיזציה אידיאלית ONSITE, לצערי פעולות אלה לא נעשות מספיק טוב בארץ כתוצאה מהשפעתם החזקה של הקישורים בשנים האחרונות.
  • הדבר המשמעותי ביותר שיתווסף הוא חשיבות המותג. ציון שמות של מותגים במאמרים מאתרים בעלי סמכות יהיו בעל השפעה דומה להשפעתם של קישורים. לדוגמא – אם אציין בכתבה אצלי בבלוג את השם “פבל ישראלסקי” (כן, הפכת למותג) יקבל הבלוג askpavel “נקודות זכות”.

אורי זילברשטיין:

אם נלמד מן העבר אז התשובה שלי היא כן, גוגל הוסיפו במהלך השנים עוד ועוד פרמטרים שונים החל מקישורים ועד לסיגנלים חברתיים והיום אפילו תנועה הנכנסת לאתר ממילים מסוימות במיקומים מסוימים משפיעה על התוצאות, אם הייתי צריך להמר איזה פרמטרים יתווספו הייתי נמנע מלהמר 🙂 הייתי מחכה לנתונים וחוקר אותם.

אנידור חקק:

  • דירוג אתרים במובייל –  אתרים שלא יותאמו למובייל ימצאו את עצמם במיקומים נמוכים יותר למחפשים מהמובייל.  מספר החיפושים במובייל ימשיך לגדול.
  • תוצאות לוקאליות – יתחזק בהשפעתו גם בארץ.  כבר כיום ניתן לראות הבדל בתוצאות החיפוש, בחיפושים מיעדים שונים בארץ.
  • חיפוש מותאם אישית – תוצאות מותאמות אישית בהתאם להתאמה של גוגל לכל גולש.   גוגל פלוס אמנם לא נמצא בחזית הבמה אך הוא נמצא כל הזמן מאחורי הקלעים, כשגוגל ממשיכה ללמוד כל גולש בצורה טובה יותר ולנסות להתאים עבורו את המידע והאתרים הרלוונטיים עבורו.
  • הסמנטיות תמשיך להשתפר וגוגל תספק יותר תשובות לשאילתות הגולשים – מאשר הפניות לאתרים חיצוניים.
  • SEO מתקדם לכיוון הטבעי כמו שגוגל רוצה.  איך זה יקרה?  גוגל תמשיך להוציא לנו את החשק לקדם את האתרים ולהעלים מאיתנו מידע חשוב כמו שהיא כבר החלה לעשות: היעלמות הנתונים לגבי מילות מפתח באנליטיקס, חוסר עדכון PR, היעלמות נתוני ה- Authorship – כל אלו גורמים למקדמים לא להתעסק בהם והופכים את ההשפעה שלהם לטבעית יותר.

עידו ולדמן:

  • חיבור בין עולם הווב לסיגנלים חיצוניים: הטלפון של העסק שלכם מופיע ברשימות אנשי קשר של מאות לקוחות מרוצים? גוגל יודע את זה (סנכרון עם ג’ימייל). הרבה אנשים מגיעים לחנות שלכם ויוצאים משם עם טלפון חדש? גוגל יודע את זה (סנכרון עם חשבון גוגל, שירותי מיקום). פרסמתם איוונט ציבורי של הופעה שלכם בקיסריה והגיעו 1500 איש? גוגל מזהה אותם ויודע שהם הגיעו אליכם (שירותי מיקום, תיוגים בתמונות).
  • מובייל פרנדלי יהפוך מהמלצה לכורח: מה שהיום מופיע בתוצאות החיפוש במובייל כאינדיקציה לגולש, יהפוך עד מהרה לפרמטר שמעלה או מוריד את האתר שלכם בדירוג.
  • התאמת ה-SERP להיסטוריית הסשנים של הגולש: הטלפון של העסק שלכם מופיע ברשימות אנשי קשר של מאות לקוחות מרוצים? בסשן הנוכחי הכי רלוונטית, אבל גם מה שחיפשתי בשבוע החולף משמעותי כדי להבין את העולם שלי. גוגל ינתח ויבין לפי דפוסי הגלישה שלי ושל אנשים אחרים האם אני צריך עכשיו מידע טכני, הצעות רכישה או תוכן פנאי – גם מחזוריות שבועית, תאריכים מיוחדים יכנסו למשוואה הזו.
  • אזכורים הם תמיד קישור: אם מספר הטלפון של העסק שלכם מופיע באתר אחר – הוא לחיץ עבור גולשי המובייל ולכן עשוי להיחשב כקישור, בעיקר אם הוא באמת מניב שיחות. אם כתובת אתר האינטרנט שלכם מופיעה באתר אחר ללא קישור, במובייל היא עשויה להות קליקבילית. הכתובת שלכם גם היא עשויה להיות קליקבילית – דאגו שכל הפרטים האלו יופיעו בכרטיס העסק שלכם.
  • נגישות: גם כי החוק מחייב אתר נגיש, גם כי זה צעד ראוי – האתר שלכם צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלויות, לא אהיה מופתע לראות את גוגל מכניסה את הפרמטר הזה לאלגוריתם, זה טוב גם מבחינת יחסי ציבור.

בן אורן:

איני יודע לומר אם יתווספו פרמטרים חדשים, אבל בוודאות נראה שינוי במספר פרמטרים. בהמשך לתשובתי על השאלה הקודמת, אני מעריך שהחשיבות של פרמטרים הקשורים למובייל יעלו, פרמטרים הקשורים לחווית משתמש ידורגו בחשיבות גבוהה יותר, ואילו פרמטרים הקשורים לגוגל+ ולשם הכותב יאבדו מחשיבותם באופן טבעי, בהתאם להצהרת גוגל על ביטול תחומים אלו. אני מעריך שגוגל ינסו למצוא דרך קצת יותר אמינה למדוד פידבקים מרשתות חברתיות, ובסופו של דבר אני צופה שהשנה יהיו לא מעט עדכוני אלגוריתם.

עמית אדלר:

מכיוון שגוגל הצהירה וממשיכה להצהיר ששביעות רצון הגולש היא הגורם המשמעותי ביותר, יש לצאת מתוך נקודת הנחה שלא רק שיתווספו פרמטרים חדשים בעתיד – אלא שכבר נוספו כאלה לאחרונה והם ממשיכים להתווסף.

התאמה למכשירים ניידים עשויה להיות הפרמטר הבא באלגוריתם, אם כבר לא נוספה לשם עד היום. לא סתם גוגל מציינת לצד תוצאות המובייל איזה אתר מותאם לנייד, ואילו דפים דורשים התאמה בכלי מנהל האתרים.

גורם נוסף שעשוי להתווסף לאלגוריתם הוא ההכרה בחשיבות האלמנטים הוויזואליים, לעומת אלו הטקסטואליים. הגולשים מעדיפים תמונה וסרטון על פני טקסט, בכל הנוגע לפייסבוק לפחות, ואנו רואים כמה תפחו האלמנטים הוויזואליים בשנים האחרונות – אינפוגרפיקות בלי סוף, העדפת תמונות וסרטונים (אינסטגרם, יוטיוב) ועוד.

כפי שציינתי קודם, מקום טוב לבדיקת פרמטרים פוטנציאליים חדשים הוא הבלוג SEO By The Sea. אם גוגל טורחת להפוך משהו לפטנט, יש להניח שהוא שולב באלגוריתם הרבה לפני כן, וכדאי להכיר אותו (אפילו אם רק בהצצה חטופה). מקור נוסף יכול להיות רשימת החברות שגוגל קונה בכל שנה (יש רשימה מתעדכנת בוויקיפדיה). ליד כל חברה שנרכשה מצוינת גם הטכנולוגיה שבעטייה בוצעה הרכישה, רמז אפשרי לכוונות הנוכחיות/העתידיות של גוגל.

3. מה יהיה ערוץ התוכן/מקור התנועה הכי משמעותי ב- 2015 לדעתך ולמה?

מיכל כהן:

אין לדעת. אבל הנה כמה דברים לעקוב אחריהם:

  • אופציות החיפוש של פייסבוק. האם הן ישתכללו מתוך פייסבוק ומחוצה לו.
  • פינטרסט. הרשת החברתית שצמחה בקצב הגבוה ביותר ב 2014, והרשת שמניעה הכי חזק לקניה.
  • פלטפורמות להפצת תוכן (אאוטבריין, טבולה). התחום של Content Marketing פורח, ויחד איתו צפויות פלטפורמות ההפצה להשתכלל ולהציע יכולות מעניינות חדשות.

עידן בן אור:

בכל שנה מדברים על השפעתו של גוגל פלוס, אך לדעתי הוא זניח כשמתייחסים לגוגל ישראל (והרי נפח השימוש בגוגל פלוס בארץ הוא קטן מאוד).

הרשתות החברתיות באופן כללי ימשיכו להוביל היות ומירב הגולשים נמצאים בהם.

כאשר מתמקדים בקידום אתרים בישראל גוגל יתמקדו בכל רשת חברתית בה נמצאים אותם הגולשים בעל מדד אמינות גבוה.

תכנים ויזואלים כגון תמונות וסרטונים ישותפו יותר וכתוצאה מזה ישפיעו יותר על תוצאות החיפוש (הרי היום קל מאוד לראות וידאו גם דרך הסלולר והטאבלט בכל מקום שנמצאים).

נוסף על כך, נמשיך לראות התרחבות של אתרים המציעים תכנים “ויראלים פשוטים” אותם אוהב הגולש הישראלי לשתף.

אורי זילברשטיין:

אם אני מבין נכון את ההגדרה של ערוץ תוכן הייתי אומר שיש התחזקות משמעותית מאוד של כל הפלטפורמות החברתיות ולאו דווקא פייסבוק. נראה ששימוש במכשירי מובייל בעלייה מתמדת והגיל של צרכני המדיה צונח לגילאי העשרה, בנוסף הפלטפורמות החזקות ביותר הן אלו של תכני וידיאו ותכנים ויזואליים, אינסטגרם, פייסבוק ויוטיוב לדעתי יתחזקו מאוד בשנת 2015 ואנו נראה יוזמות דומות של תכני וידיאו במיוחד של מסרים אישיים, כמו כן לדעתי הפלטפורמה שתהיה בצמיחה המשמעותית ביותר תהיה מכשירים ניידים, בין אם זה סמארטפונים או אייפדים.

אנידור חקק:

ערוץ התוכן המשמעותי ביותר שנת 2015 יהיה כמובן התוכן.

ימשיכו לחזור על זה אבל אי אפשר לשנות את זה,  תוכן הוא המלך ויישאר המלך.  הוא האלמנט הבסיסי דרכו כולנו משווקים – אם זה תוכן בפייסבוק ואם זה תוכן בבלוג או באתר שלנו.

במציאות של היום אין ערוץ תוכן משמעותי, המשווקים נדרשים להיות בכמה שיותר ערוצי שיווק – בהתאם למקומות בהם נמצאים הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים שלהם.

בכל זאת אם צריך לשים את האצבע על התוכן שיתחזק השנה, כל הסימנים מראים שהתוכן הויזואלי הולך ומתחזק בדגש על וידאו.

גם יוטיוב וגם פייסבוק נמצאות לאחרונה במאבק גדול כשמופנים המון משאבים לקידום וידאו בכל אחת מהרשתות.  כל עוד נמשיך להיות בפייסבוק וקצב העלאת הסרטונים ימשיך לגדול ולפעול באופן אוטומטי בניוזפיד – כך יגבר השימוש ויותר משווקים יפנו לכיוון.  עד כה מרבית המשווקים חששו משיווק בוידאו בשל העלויות הגבוהות, אך לאט לא יותר תקציבים עוברים ליצירת תוכן וידאו ולא רק תוכן טקסטואלי.   הגולשים כמובן צורכים את התוכן הזה בקלות רבה יותר וקל להעביר מסרים דרכו.

די לראות מה קורה בתעמולת הבחירות הנוכחית כשמרבית השיווק נעשה באמצעות סרטונים ויראליים קצרים שנועדו להעביר מסרים לזכות או בגנות מועמדים שונים.

עידו ולדמן:

בעודי עונה על השאלה הזו, whatsapp הכריזו על התחלת השימוש ביישום שלהם גם על מחשבים, ברגע ש-whatsapp או אפליקציה קבוצתית מקבילה כמו groupme יהפכו את השירותים שלהם לנגישים מפלטפורמות נוספות (כולל סריקה של פרסומים ציבוריים, שיתוף קישורים ברשתות חברתיות אחרות והעלאת קבצים אינטראקטיביים), הן יוכלו להפוך לזירה מאוד פעילה גם בתחום ה-SEO.

עד אז, פלטפורמות שיתוף ויצירת תוכן קליל (מהסוג של diply.com, Likes.com וכו’) יספקו שילוב בין תוכן מותאם לשיתוף ברשתות חברתיות עם פרמטרים תוכניים של קידום.

ערוץ תוכן משמעותי נוסף – לאו דווקא בשל היקף השימוש, אלא בגלל האפקט על המשתמשים ברשת, עשוי להיות ביקורות ודירוגי גולשים מאומתים. מדובר בתוכן שילך ויצבור חשיבות גדולה, לא רק עבור כרטיסי לוקאל, אלא כסוג של גושפנקא לכך שמדובר בעסק חי ונושם, שיש לו קהל לקוחות מרוצים, אותם ניתן לאפיין ולנתח.

בן אורן:

לדעתי אנו נראה התמקדות גדולה בכיוון תוכן וידאו. במציאות תובענית ודינמית, עם אינספור גירויים זמינים, אין לאנשים עודף זמן לברור תכנים, לקרוא פיסות תוכן ארוכות ולהפנים. סמארטפונים פתחו בפני המשתמשים והמשווקים עולם חדש אשר מנגיש תוכן וידאו באיכות גבוהה בכל רגע, בין אם זה ברכבת בדרך לעבודה, בתור לרופא או סתם בהפסקה. וידאו מאפשר להציג, להסביר או להדריך משתמשים בצורה יעילה ומהירה יותר מסוגי תוכן אחרים, מה גם שמחקרים מראים כי רוב האנשים קולטים יותר מידע מוידאו מאשר מטקסט, ונוטים לשתף תכני וידאו בתכיפות גבוהה יותר מתכני טקסט. אנו יכולים לראות כי החברות הגדולות כבר עברו לשים דגש רב יותר על וידאו, והתוצאות מבטיחות.

עמית אדלר:

למרות שתוצאות חיפוש אורגניות ממשיכות להיות הגורם הראשון ביעילותו בהבאת טראפיק ולידים, מדיה חברתית הפכה למתחרה רציני בכל הנוגע להזרמת טראפיק. ניל פאתל טוען שהאתר האישי שלו מקבל מעל 25,000 מבקרים בחודש, לא בגלל שהתוכן שלו טוב משל אחרים, אלא בגלל שיש לו הרבה עוקבים במדיה החברתית.

יש להניח שהמגמה הזו לא רק תימשך אלא גם תתחזק. בנוסף יש לצפות שכל נושא ה- Dark Social יבוא לכדי פתרון (טראפיק שאינו ניתן למדידה כרגע, אבל מקורו במדיה חברתית, אפליקציות, צ’טים, מיילים ועוד).

4. האם נראה השפעה חזקה יותר על הדירוגים מסיגנלים מרשתות חברתיות?

מיכל כהן:

כל עוד הרשתות החברתיות ימשיכו להתחזק, כך גם פוטנציאל ההשפעה שלהן על הקידום יתחזק.

הזכרתי קודם שכחלק מהקידום אנחנו נדרשים להתחבב על הקהילה ולהוכיח לגוגל שהמותג שלנו אהוב, מעניין, מחופש, אמין. הרשתות החברתיות עוזרות לנו לעשות את זה:

  • הן אמצעי מצוין להפצת תוכן וליצירת טראפיק איכותי לאתר. וטראפיק איכותי תורם לקידום, בין אם הוא מגיע מרשתות חברתיות, ניוזלטר או כל מקור אחר.
  • הן  עוזרות לנו להגיע למשפיענים, מובילי דיעה וליצור מערכות יחסים עם עסקים בתחומים קרובים. הקשרים האלה עשויים לייצר קישורים איכותיים טבעיים לאתר, או לפחות אזכורים…
  • הן דרך טובה לחזק את פופולאריות המותג, מה שייצר יותר חיפושים של המוג, מה שישפיע על הקידום.

עידן בן אור:

כאשר הנחייה של גוגל היא זו שציטטתי למעלה, אין אפשרות אחרת.

לגולש אין אפשרויות רבות לשיתוף של קישורים – מדובר במיילים, צ’אטים, פורומים, קישורים ורשתות חברתיות כאשר עיקר התנועה נמצאת ברשתות החברתיות.

גוגל ימשיכו לנסות ולדלות מידע מכל מקום בו נמצאים מסות גדולות של גולשים, כל עוד הרשתות החברתיות יהיו מקום המפגש הוירטואלי המועדף על הגולשים כך תהיה גם החשיבות (יכול להיות שנראה עלייה מחשיבות הוואטספ ברגע שהיא תכנס למחשב האישי שלנו).

אורי זילברשטיין:

ההתחזקות של הסיגנלים החברתיים כבר בעיצומה, גם אם גוגל מודים בכך או לא מספר מחקרים מקיפים שיצאו בשנת 2014 מראים זאת בצורה ברורה ואף הצהרות של מאט קאטס בעבר הראו שכניסות מרשתות חברתיות בהחלט משפיעות על האופן שבו תוכן מדורג באינטרנט, אם נחשוב בהיגיון פשוט בלבד, פלטפורמה שהיא חלק כל כך בסיסי מהחיים האינטרנטיים של אנשים שצוברת את כל המידע עלינו ושגוגל לא יתייחסו לכך בדירוג האתרים זה אבסורדי, הרי גוגל משקפים את התודעה האנושית בכל הקשור לשימוש וחיפוש באינטרנט ופייסבוק מייצג חלק בלתי נפרד מכך, כמו כן יוטיוב, אינסטגרם וכו’. האם נראה התחזקות נוספת ברורה יותר? איני יכול לדעת אבל אם נעשה קורלציה פשוטה של נתונים הייתי מעריך שכן.

אנידור חקק:

על גוגל פלוס פחות מדברים היום, אם כי השפעתה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתוצאות המותאמות אישית שכל גולש מקבל.

גוגל תצטרך להישען גם על סיגנלים מפייסבוק וטוויטר (על אף שהיא תמשיך להכחיש זאת). פייסבוק היא זירה שאי אפשר להתעלם ממנה היום.

פייסבוק מנסה להשאיר אותנו בתוכה כמה שיותר, אך האינטרס שלנו כמשווקים צריך להיות במקביל גם להוציא את הגולשים משם מדי פעם לאתר שלנו.

ככל שגוגל תזהה תנועה גדולה יותר של גולשים שמגיעה מרשתות חברתיות, מדובר מבחינתה בסיגנל אמין מאוד לגבי רלוונטיות אותו אתר לגולשים.

על כן, להערכתי סיגנלים חברתיים ימשיכו להתחזק בהשפעתם על דירוג תוצאות החיפוש.

עידו ולדמן:

אני מאמין שהסיגנלים האלו מנוצלים כבר היום בצורה טובה למדי, ולא בטוח שגוגל תוכל לנצל אותם באופן משמעותי יותר, בגלל שמדובר במדד שמושפע בין השאר מפרסום ממומן באותן רשתות ובהרבה מאוד מידע שאינו חשוף לגוגל. עם זאת, יכול להיות שדווקא התחרות בין פייסבוק לרשתות אחרות, כמו המלחמה על הזירה העסקית מול לינקדאין, תדחוף את אותן רשתות לשתף פעולה בקלות רבה יותר עם גוגל, על מנת לקבל יתרון יחסי על פני פייסבוק.

דבר נוסף שעשוי להשפיע במסגרת הסיגנלים החברתיים, הוא הבנה הולכת וגוברת של גוגל לגבי קהל הגולשים של אתרך מבחינת המובילות החברתית. כיוון שכבר עכשיו אנחנו יודעים שבידי גוגל יש יכולת להבין בצורה לא רעה את דפוסי הגלישה והעניין של הגולשים השונים, הצעד הבא והמתבקש הוא להביא בחשבון לא רק את תחומי העניין שלהם, אלא גם את המובילות החברתית שלהם (Klout) והסמכותיות שלהם בתחום ידע מסוים (Authority) – ככל שתצברו יותר גולשים עם ציונים גבוהים בשתי הקטגוריות האלו, כך גוגל תדרג את אתרכם גבוה יותר.

בן אורן:

ניסוח השאלה לוקח כמובן מאליו שסיגנלים חברתיים כבר משפיעים על הדירוגים בצורה ישירה. אני אישית לא מכיר אפילו מקרה בוחן אחד אשר מוכיח כי אתר הצליח להתמקם במקום גבוה לאורך זמן כתוצאה ישירה מסיגנלים מרשתות חברתיות, ולא כתוצאה מהלינקים שנכנסו. מיותר לומר שאשמח לראות דוגמה לאתר כזה. אני נתקל בהמון דעות וטענות ה”מוכיחות” כי סיגנלים מרשתות חברתיות אכן משפיעים על הדירוג, אבל למעשה יש כאן בלבול מאוד נפוץ בין קורלציה וסיבתיות. אני בהחלט יכול להבין את מקור הבלבול; ההגיון אומר שאם תכנים אשר מדורגים גבוה, ואכן זכו להמון ‘לייקים’, שיתופים ותגובות, אז ודאי הסיגנלים הללו עזרו לתוכן להתברג גבוה.

מה שקורה בפועל הוא שהתוכן דורג גבוה כי הוא היה איכותי מלכתחילה, מה שסייע לו כמובן לצבור ‘לייקים’, שיתופים וכמובן קישורים. פוסטים בעלי כמות גבוהה של ‘לייקים’ ו/או שיתופים, נצפים יותר וצוברים אף עוד ‘לייקים’ רק מעצם הפופולריות שלהם. כולנו נעדיף לצפות בסרטון או לקרוא פוסט שזכה ל-2,000 ‘לייקים’ מאשר פוסט בעל 2 ‘לייקים’ בלבד. משמע, גוגל מזהים את ערכו של התוכן באמצעות פענוח סיגנלים אחרים אשר כבר קיימים באלגוריתם, כמו כמות הפעמים שהתוכן חופש בגוגל, האם צפו בסרטון עד הסוף או שעזבו אותו מהר, כמות ואיכות הלינקים הנכנסים ועוד.

עם זאת אומר, אנו עדים לכך שגוגל משתמש בסיגנלים חברתיים כגון כמות שיתופים בפייסבוק, רטוויטים בטוויטר וכו’ על מנת לגלות מה “חם” ומה פופולרי, ולכן ייתכן מאוד שנמצא תוכן במיקום גבוה רק כי הוא מדבר על נושא חם מאוד, והוא רלוונטי לשעתו. עם זאת, דירוג זה ירד עם דעיכת הבאזז הטבעית סביב הנושא. לסיכום, תשובתי היא לא, איני חושב שגוגל יהפכו סיגנלים חברתיים לגורם דירוג ישיר או ייחסו לו יותר חשיבות (כגורם דירוג ישיר) בשנה הקרובה, כיוון שלדעתי הם לא ירצו להתבסס על פרמטרים שבכל רגע נתון יכולים להיחסם בפניהם (למשל, בתרחיש בו פייסבוק תחליט לחסום את הבוטים של גוגל).

עמית אדלר:

כל מחקרי הקורלציה (בעיקר של Moz ושל Search Metrics) מעידים על השפעתם האפשרית של סיגנלים חברתיים. למרות זאת, בגוגל כבר הצהירו כמה פעמים שאין כזו השפעה (או שהיא זניחה), מכיוון שעדיין אין להם אפשרות להתייחס באובייקטיביות לסיגנלים הללו. אז איפה נמצאת האמת? כרגיל, באמצע.

רשתות חברתיות מהוות עוד מקור לטראפיק, לקישורים ולשאר סיגנלים המעידים על קיומו של המותג. ככל שנעשה בהן שימוש מושכל וחכם יותר, כך נביא לאתר שלנו יותר טראפיק, נייצר שיח אודות המותג שאנו מקדמים ונתרום בגדול גם לנראות בתוצאות החיפוש. כמו ש-SEO  הוא עוד אפיק שיווקי, כך גם הרשתות החברתיות והסיגנלים שהן מייצרות. בין שיש לה השפעה ישירה או עקיפה, התעלמות מכוחה של המדיה החברתית אינה מעשה חכם (ראו גם סעיף קודם).

5. איך תשתנה חשיבות הקישורים אם בכלל?

מיכל כהן:

ההגיון שלי אומר שהם ימשיכו להיות חשובים וימשיכו להיות מסוכנים.

אם אתרים טובים ברשת “בוחרים” להמליץ על המתחרים שלך ולא עליך, אתה נמצא בנקודת חולשה מבחינת גוגל.

ומצד שני, אם אתרים טובים ברשת ממליצים עליך במידה מופרזת ביחס לסיגנלים האחרים שגוגל אסף אודותיך, גוגל עלול לחשוד בפעילות מלאכותית, מה שיכניס אותך לפילטר או לענישה.

לכן אנחנו מחוייבים להמשיך לבנות קישורים, אבל ה”טבעיות” שלהם כבר לא נבחנת רק בפרמטרים של גיוון אנקורים/דפים/מקורות אלא גם ביחס לסיגנלים אחרים. עבודת ה SEO צריכה להיות מאוזנת בכל המישורים ורחבה הרבה מעבר לבניית קישורים.

עידן בן אור:

התייחסתי לשאלה זו לכל אורך הראיון.

לאחר שנים בהם דירוגו של אתר נקבע כמעט אך ורק בזכות הקישורים , המצב השתנה.

בעבר לא היה לקישור “ציון שלילי”, כל קישור היה מקבל ערך מסויים אשר במינימום יכול היה להיות אפס.

השינוי המרכזי הוא שכעת לקישורים יש ציונים שליליים (ולא מדובר רק על מקור הקישור הספציפי אלא על פרופיל הקישורים השלם שנכנס לאתר מסויים).

כאשר קישור יכול להוריד את דירוגו של אתר, עלינו כמקדמי האתרים להבין שהתופעה של החלפת קישורים כפי שהכרנו אותה תעלם לאט לאט.

לא אומר פה באופן גורף שאין חשיבות לקישורים אך כן אומר שיש להיות יצירתיים מאוד על מנת לעשות זאת בצורה נכונה ומועילה.

בנוסף, חיזוק שם המותג ואזכורים של המותג יקבלו חשיבות גבוהה כחלק מהמגמה של גוגל לנסות ולמתן את חשיבות הקישורים.

אורי זילברשטיין:

קישורים הם כאן להשאר, המשקל שלהם בתמהיל השתנה והאופן שבו גוגל מתייחס אליהם השתנה מאוד, היום מדדי טראסט הפכו למשמעותיים יותר בפועל מאשר כמות קישורים ורלוונטיות התוכן הפכה למשמעותית יותר, אני לא רואה את הקישורים נעלמים או שחשיבותם מופחתת הם עדיין המקור המוביל למניפולציות על מנוע החיפוש והם עדיין פרמטר קריטי לבניית מדדי סמכות ואמינות של האתר, אפילו הקצב שבו בונים קישורים חשוב מאוד והאופן שבו זה נעשה.

אנידור חקק:

סיגנלים חברתיים בהחלט נכנסים חזק לתמונה. אין ספק שהמגמה השתנתה. תהליך בניית קישורים חייב להתבסס היום על איכות ולא על כמות. לבנות אלפי קישורים מבלוג לא רלוונטי שאף אחד לא קורא – לא יתרום לקידום האתר ופעמים רבות אף עשוי לפגוע בו.

הבעיה הגדולה של כוח הקישורים תמשיך להוות איום בעיקר בכל הקשור לקידום אתרים שלילי ולהפלת אתרים.

להערכתי כל התחום של קידום שלילי ימשיך להתחזק ולהתבסס בעיקר על קישורים.    הבעיה הגדולה היא שנכון להיום הדרך היחידה של כל בעל אתר להילחם בזה היא באמצעות קובץ DISAVOW, שלמי מכם שיש ניסיון יודע שעשוי גם לקחת מספר חודשים טובים ואף למעלה מחצי שנה עד שגוגל תתחשב בו.

עידו ולדמן:

קישורים מסוג <a href=…. אולי יאבדו קצת מכוחם, אבל הכח של קישורים באופן כללי יישאר זהה – לקלחת הנוכחית יצטרפו דברים שהיום אנחנו לא מחשיבים אותם כקישור – אזכור כתובת, URL או טלפון באתר מובייל, קישורי JS, קישורי פלאש – סופם של כל אלו להיסרק ולהיספר, כי אם הגולש יכול להשתמש בזה, גוגל חייב לנטר את זה – אחרת התמונה שמתקבלת היא מעוותת ולא נאמנה למציאות.

קישורים שמתנהגים “לא טבעי” עשויים להפוך ממועילים למזיקים כפי שקרה לא פעם בדוגמאות הבאות:

  • יותר מדי קישורים מביטוי מדויק.
  • קישורים מדומיינים עלומים או בעלי שם רע.
  • קישורים שאף גולש לא לוחץ עליהם – אף פעם.
  • קישורים רוחביים באתר (תפריט צד או פוטר).
  • קישורים מדפים שאין להם קשר תוכני לאתר המקושר.

לאלו עשוים להתווסף גם קישורים מתויגים: כמות גדולה של קישורים מתויגים (UTM) שנמצאים במקומות שאינם מאופיינים כחלק מקמפיין. אמנם יכול להיות שמדובר במקרים מסוימים בתור קישור מ”יד שניה” שהגולש בחר לשתף מתוך הקמפיין, אבל כמות גדולה עשויה להעיד על אובר אופטימיזציה של קישורים וכמובן שגם לאפשר לגוגל להבין מי בדיוק השותפים שלכם.

בן אורן:

קישורים עדיין מהווים הפרמטר המרכזי בדירוג, אם כי אנו עדים לניסיונות שונים של גוגל למצוא פתרון אחר לחסרונותיו. אך כפי שמאט כץ כבר ציין, הם לא הצליחו למצוא עדיין תחליף הולם אשר יבטיח תוצאות רלוונטיות ולא יהיה מבוסס על קישורים. אני מאמין שהשנה תינתן יותר חשיבות לאיזכורים ול”לינקים מרמזים”.

גוגל הוציאו פטנט בתחילת השנה על פרמטר באלגוריתם אשר ידע לזהות לא רק קישורים בקוד, כלומר קישורים רגילים, אלא גם קישורים מרמזים – היינו אזכורים של מותג מבלי להוציא לינק ישיר. אנו יכולים לראות כבר התפתחות בנושא ואת ההשפעה של הדבר על הדירוגים. אם לפני שנה וחצי זה היה אפקטיבי רק עבור אתרים גדולים בעלי עשרות אלפי אזכורים, היום אנו כבר יכולים לראות כי גם על חברות קטנות יותר, עם כמות פחותה של אזכורים.  אני מאמין שזה ימשיך להתחזק גם השנה. לגבי היחס הנכון וכמה אזכורים צריך על מנת להצליח, זו כבר לא שאלה – אלא נבואה.

עמית אדלר:

באחד הפוסטים שלו בסוף דצמבר 2014, כתב ניל פאתל:

“כדי להיות בטוחים מפגיעה, אנשי SEOרבים היו מייעצים לכם להפסיק לנסות לקבל קישורים באופן אקטיבי. אם העסק שלכם נמצא גם בדיגיטל, אני חושב שזו העצה הגרועה ביותר שאפשר לקבל. במקום זאת, עליכם ללמוד כיצד לבנות קישורים בצורה הנכונה”.

מעבר לכך, פאתל אפילו חוזה שבניית הקישורים הישנה תחזור להיות הנפוצה ביותר ב-2015. בלי קשר לשאלה האם הוא צודק או לא, זו אחת הסיבות שאסור להיצמד רק להנחיות של גוגל, ויש להקשיב גם לניסיונם של אחרים. לגוגל יש גרסה נוספת של מנוע החיפוש הפועלת ללא קישורים, ונכון להיום היא פשוט גרועה. קישורים (עדיין) לא איבדו מערכם; היחס אליהם פשוט השתנה וצריך לעמוד על הדקויות הללו.

מה דעתכם על עתיד קידום האתרים בשנת 2015?

נשמח לשמוע בתגובות מה לדעתכם ישפיע יותר ומה פחות על הקידום, טיפים שיש לכם למקדמי אתרים בתחילת דרכם ואיך אתם באופן כללי רואים את עתיד ה-SEO…

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של קבוצת אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO ו-PPC וסושיאל.
0 0 הצבעה
קלות השימוש
0 0 הצבעה
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעה
תמיכה טכנית
0 0 הצבעה
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest
62 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תוכן עניינים

62
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
()
x