סקר שכר 2010 הגדול – כמה באמת מקדמי אתרים מרוויחים ?

פבל ישראלסקי

מאז שפרסמתי לפני מספר שבועות את סקר השכר למקדמי אתרים לשנת 2010, למעלה מ-150 איש מהתעשייה לקחו בו חלק וענו על השאלות. אז לפני שאתייחס לתוצאות רציתי להודות על התרומה של כל אחת ואחד מכם, הסקר הזה עשוי לעזור לרבים אשר שוקלים להיכנס לתחום ה-SEO בתור שכירים ולכן המספרים הללו עשויים לספק תמונת מצב משוערת. אני מחשיב את הסקר בתור הצלחה אף על פי שלא מדובר במאות או אלפי משתתפים, שכן קהל המטרה שלו הוא מראש מצומצם יחסית (מקדמי אתרים שכירים שעובדים בישראל).

הושקעה הרבה מחשבה ושעות בניתוח התוצאות, יצירת גרפים\חתכים שונים והצגת המידע באופן ויזואלי נקי, אך אני בטוח שישנן סוגיות שלא התייחסתי אליהן – אתם כמובן מוזמנים להגיב כאן ולהוסיף תובנות משלכם. אם המידע הועיל לכם וברצונכם לשתף אותו עם חברים וקולגות – אני יותר מאשמח אם תפיצו את הסקר, בתקווה שאם יהיה פופולארי מספיק זה יוכל להפוך למסורת שנתית.

חשוב להבהיר שמדובר בסקר לכל דבר (שמבוסס על מדגם קטן יחסית), לכן אין להסיק ממנו שום מסקנות ודאיות או עובדות לגבי גובה השכר בפועל. מטרת הסקר היא אך ורק להציג תמונת מצב משוערת של המשכורות בקרב מקדמי אתרים קיימים ועתידיים בישראל.

מבנה סקר השכר של 2010

קודם כל עלי לציין שהסקר מתייחס אך ורק לעוסקים בקידום אתרים במנועי חיפוש, זאת למרות שמילאו אותו כלל העוסקים בערוצי השיווק באינטרנט השונים (אחת השאלות הראשונות הייתה “מהו תחום העיסוק העיקרי שלך”). העניין הוא שמעט מאד משתתפים סימנו תחום אחר, לכן החלטתי לא להחשיב אותם בסטטיסטיקה כי לא ניתן להתבסס על כמות כזו קטנה כדי להסיק משהו.

הסקר מחולק ל-3 חלקים עיקריים:

  1. תאור המדגם (Descriptive Statistics) – בחלק הזה בעצם אציג מידע לגבי האנשים שהשתתפו בסקר ומהם האחוזים מכל קבוצה. לדוגמא כמה אחוז מהמשתתפים הן נשים וכמה גברים, כמה אחוזים מכל קבוצת גיל וכו’. אלו נתונים מעניינים כי הם משקפים את התעשייה שלנו באופן כללי ללא קשר לשכר.
  2. ניתוח המדגם – כעת באמצעות המדגם שהוצג בסעיף הקודם, אציג כל מני חתכים שונים כדי לבחון מגמות והשפעה של גורמים מסוימים. כמו למשל מהי ההשפעה של שנות הנסיון על השכר? או השאלה הקלאסית – “מי מרוויח יותר גברים או נשים? 🙂
  3. ממצאים, תובנות ומסקנות – אני מעדיף שהחלק הזה יישאר כמה שיותר פתוח כי מה שיפה זה שאין סוף לגיוון בסוגי המסקנות שאפשר להסיק. אכתוב כמה מסקנות אישיות שלי, אך עדיף שכל אחד ישתף את דעתו לגבי המסקנות האישיות שלו מהסקר – הרבה יותר מעניין.

תאור המדגם

  • המספרים בתרשימים הבאים מופיעים באחוזים – %
  • המלל מנוסח בלשון זכר אך מיועד ל-2 המינים.

תיאור המדגם של משתתפי סקר השכר (2010)

אם ניקח את הערך הגבוה ביותר מכל אחד מהמדדים שמתארים את המשתתפים, נוכל לאפיין פרופיל של מקדם האתרים הטיפוסי והנפוץ ביותר בישראל לשנת 2010:

פרופיל של מקדם אתרים ישראלי טיפוסי לשנת 2010

ניתוח המדגם

כעת כשיש לנו את כל הנתונים אודות המשתתפים, הגיע הזמן לעבור לחלק העיקרי – תכלס, מה משפיע על המשכורת ואיך? לקחתי כל פרמטר בשאלון ובודדתי אותו באמצעות טבלאות ציר (Pivot) כדי לבדוק כיצד הוא משפיעה על השכר.

  • בתרשימים הבאים מוצג שכר ממוצע (בסקלת ה-Y), כלומר השכר האמצעי של כל קבוצות השכר מהם ניתן היה לבחור בסקר המקורי.
  • מכיוון שאין כמות זהה של אנשים לכל נתון בקבוצות הנתונים, נעזרתי בפונקציית T Test באקסל (מחזירה את ההסתברות המשויכת). מה הפונקציה הזו עושה? אם למשל אני מעוניין להשוות שכר בין 2 נשים מול 100 גברים שהשתתפו בסקר, כדי להבין אם נשים מרוויחות יותר מגברים (זה לא המצב, המספרים הם רק לדוגמא), אז יש לקחת בחשבון את השוני בין גדלי הקבוצות בכדי להחזיר סטטיסטיקה מדוייקת יותר – זה בדיוק מה שפונקציה T Test עושה.
  • מכיוון שמדובר בממוצע, ייתכן שבסקלות השכר לא תראו בכל המקרים את כל אפשרויות השכר. זה לא אומר שאף אחד לא מרוויח סכומים גבוהים יותר מאלו שבסקלה, אלא רק שכמותם קטנה מאד ביחס לממוצע. לדוגמא: אם רק אדם אחד מכל משתתפי הסקר מרוויח מעל 40 אלף שקל בחודש, הוא פשוט ייבלע בממוצעים של מספר חיתוכים ולכן המשכורת הזו לא תופיע.
  • חשוב תמיד לחזור ולבדוק את המדגם (סעיף קודם) כשנתקלים במספר גבוה ביחס לשאר המספרים בגרף מסוים. ייתכן שרק אחוז אחד מכל המשתתפים סימנו את האפשרות הזו ולכן זה לא ממש משקף.
  • והכי חשוב – הסקר הזה מתייחס רק למקדמי אתרים שכירים ולא לעצמאיים בעלי עסק.

ניתוח משכורות בסקר שכר 2010

מכיוון שהנסיון הוא המדד הנפוץ ביותר לבחינת השינוי בשכר, החלטתי להצליב אותו בנפרד מול עוד מספר נתונים אשר באים לידי ביטוי בגרפים שלפניכם (על מנת להראות מגמתיות מסוימת). הצלבתי את הנסיון עם נתונים כמו: קורס מקצועי, מגורים בפריפרייה, סטודנט, קידום בשוק הבינלאומי והקשר הנושאי בין התואר לעיסוק.

השפעת הנסיון עם גורמים נוספים על השכר

מעניין לחקור את השפעת הנסיון על השכר בשילוב עם עוד מספר גורמים, כי כך אפשר לראות את מגמתיות ההשפעה של כל אחד מאותם גורמים כתוצאה משינוי הנסיון.

תובנות ומסקנות מהסקר

כפי שאמרתי בתחילת הפוסט, יש אינסוף תובנות ומסקנות שניתן להסיק מהגראפים האלו ואני מעדיף להשאיר את הנושא פתוח מספיק בכדי שתוכלו להעלות את הרעיונות שלכם לחיתוכים ומסקנות מעניינות ששמתם לב אליהן. ריכזתי כאן מספר מסקנות “עסיסיות” משלי אך אתם מוזמנים להוסיף בתגובות כל מסקנה שחשבתם עליה. כמובן חשוב לציין שלא מדובר בעובדות מוצקות כי בסך הכל מדובר בסטטיסטיקה שמבוססת על מדגם קטן יחסית ואין כמות שווה של אנשים בכל קבוצה, לכן הכל יחסי.

  • גברים מול נשים – אני שמח לציין שבמקרה של קידום אתרים לא נראית הפלייה בין המינים. הרבה פעמים נוטים להציג סטטיסטיקת שכר בצורה כזו בה הגבר מרוויח הרבה יותר מהאשה, אך במקרה הזה נראה כי הפער הוא לא משמעותי כלל. כאמור, השתמשתי כאן בפונקציית T Test אותה ציינתי מקודם שנועדה להשוות משתנים של קבוצות אשר אין זהות בגודלן (משום ש- 10% מהמשתתפים הן נשים).
  • קורס קידום אתרים – מעניין לשים לב להשפעה של קורס קידום אתרים על גובה השכר. לכאורה על סמך 2 התרשימים האחרונים נראה כי בוגרי קורס מרוויחים פחות מאנשים שלומדים במסלולי השכלה אחרים. אני מאמין שהתוצאה יצאה כזו בגלל שהקורסים בישראל די חדשים והרבה מקדמי אתרים למדו והתחילו להתעסק בתחום הזה עוד לפני שהתחילו הקורסים (כמוני למשל), לכן ייתכן מאד שמרבית משתתפי הסקר הם בדיוק מהסוג הזה. כמו כן, הנסיון משחק כאן הרבה מאד כי אם תשימו לב לגרף שמשלב נסיון וקורס מקצועי, אפשר לראות שבעלי נסיון של למעלה מ-4 שנים לא עשו כלל את הקורס וגם מרוויחים הרבה יותר. זו גם בדיוק הנקודה להגיד את הדבר החשוב הבא – אני בכל זאת כן ממליץ לאנשים שמעוניינים להשתלב בתחום לעשות קורס מקצועי, כדי להגדיל את הסיכויים להתקבל למשרת SEO נחשקת בחברה מקצועית בתחום. בכל מקרה אין לראות בנתון הסטטיסטי הזה כהמלצה שלא להירשם לקורס מקצועי כזה או אחר.
  • פעילות בזירה הבינלאומית – לא בטוח עד כמה זה תמיד מתקיים, אבל לפחות על סמך הסקר הזה יש יתרון משמעותי למקדמי אתרים שפועלים גם בזירה הבינלאומית. האם זה קשור לתקציבים שחברות בישראל מקצות לטובת פעילות השיווק אונליין בייחס לחברות בחול? לא יודע בוודאות. דבר אחד בטוח, אני מכיר הרבה מאד חברות קידום בחול וללא ספק המחירים שלהם יקרים יותר.
  • סוכנויות קידום – נראה כי רוב מקדמי האתרים שעובדים בחברה עם מוצר/שירות משלה, מרוויחים יותר מכאלו שעובדים בחברה שמספקת שירותי קידום ללקוחות.
  • גודל הארגון – הנקודה הזו מתחברת לסעיף הקודם כי בממוצע אפשר להגיד שבחברות עם מוצר/שירות משלהן יש יותר עובדים מאשר בחברות וסוכנויות קידום למיניהן. ואכן, בארגונים גדולים מרוויחים יותר על פי הסקר.
  • השפעת ההשכלה – מפליא לראות עד כמה להשכלה אין כמעט פונקציה על השכר. מלבד בוגרי תואר ראשון שמרוויחים הכי הרבה בממוצע, בכל שאר המקרים (תואר שני, סטודנט, בוגר קורס, לימודי תעודה וכו’) מרוויחים פחות.
  • מגורים באזור פריפרייה – סוף לעידן הפריפריות. מהיום כבר אין משמעות מאיזה אזור אתה מגיע ואיפה גדלת. מה שמעניין זה מה אתה מביא איתך. להיפך – נראה כי על סמך הסקר הזה אנשים שגרים באזורי פריפרייה מרוויחים דווקא יותר.

מה דעתכם על תוצאות סקר השכר?

הרבה מאד נתונים ומסקנות עלו כאן בעקבות הסקר שבו השתתפו למעלה מ-150 איש. חשוב להדגיש שכל המסקנות כאן אינן מובהקות ובכל מקרה לא ניתן להסיק שום מסקנות או עובדות חד משמעיות. אך אם המידע הזה תרם לכם בהחלטה כזו או אחרת, או סתם נהניתם לקרוא על הגורמים שמשפיעים על השכר בתחום קידום האתרים – אתם מוזמנים לשתף את הסקר הזה עם חברים שלכם בכל דרך אפשרית. אני כמובן יותר מאשמח לשמוע את דעתכם לגבי כל מה שנאמר כאן.

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

70 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

70
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.