תקדים: סוכנות הפרסום Ogilvy אוסרת על המשפיענים שלה לערוך תמונות

אורלי משאט
במאמר זה נבחן את המהלך החדש של סוכנות הפרסום הבינלאומית Ogilvy שאוסרת על המשפיענים איתם היא עובדת לערוך את התמונות המפורסמות, ודורשת תמונות אותנטיות בלבד. 
כיצד ישפיע המהלך על התעשייה כולה, ואיך מתנהגים מותגים מובילים מול בעיית דימוי הגוף הנמוך של לקוחותיהם?
Ogilvy Reverse Selfie
קרדיט: Ogilvy

שיווק משפיענים, אחת מאסטרטגיות השיווק המובילות בשנים האחרונות נשענת על האותנטיות של מובילי דעת קהל, שמשתפים את העוקבים שלהם בחוויות שלהם ממותגים, לטוב ולרע (בעיקר לטוב…), ומייצרים אהדה וחשיפה שונה מזו שמייצרים מותגים באמצעי הפרסום האחרים.

ידוע לכולם שהתמונות הסופיות שמפורסמות מטעם מותגים, רחוקות מרחק שנות אור (ועור) מהמציאות, בזכות אותן תוכנות עריכה ושיפוץ, מה שמוביל למצגת שווא של “יופי אידיאלי”, שמייצרת אצל צרכניות וצרכנים רבים פערים בתפישת המציאות, בהבחנה בין הפייק לריל, ומתוך כך מחריפה את דימוי הגוף המוחלש והפגיע שלהם.

החודש, פרסמה סוכנות הפרסום הבינלאומית Ogilvy & mather Advertising UK הודעה פרובוקטיבית למדי, בה הכריזה שתפסיק לעבוד עם משפיענים שעורכים בתמונות שהם מפרסמים מטעם מותגי הסוכנות, את גופם ופניהם.

מהודעת הסוכנות מוסבר שמטרת המהלך הוא להלחם בנזקי בריאות הנפש המרובים שיוצרות המדיות החברתיות וכי למשווקים, לבעלי סוכנויות פרסום, ולמנהלי מותגים, חייבת להיות אחריות ציבורית, לצד חובת זהירות כלפי הצרכנים.

הסוכנות הודיעה גם שכדי להלחם בתופעה, היא תשתמש בתוכנת ה-InfluenceO שלה, כדי לזהות מתי התמונות שמוגשות לה עברו ריטוש.

לקוחות הסוכנות, בהם מותגים מובילים כמו: Aerie ו-CVS התחייבו להציג בקמפיינים שלהם, תמונות אמיתיות, שלא עברו ריטוש.

DOVE – מובילה את קמפיין Reverse Selfie

חברת מוצרי הטיפוח DOVE ממשיכה במאבק החברתי שלה נגד הסטנדרטים הלא מציאותיים של היופי ברשתות החברתיות ויצאה לפני מספר חודשים בקמפיין “סלפי הפוך”, בו מוצגת נערה בת 13 שערכה בצורה קיצונית את התמונה שלה, לפני שהעלתה אותה לרשתות.

הסרטון מתנגן לאחור, מציג בתחילה את הסלפי שפורסם ואז לאט לאט חושף את המקור, את פניה המקוריים של הנערה. בסרטון משולבות פרסומות שמחולקות לשניים, מצד אחד תמונות שמציגות פנים טבעיות של נשים ומהצד השני, את תמונותיהן הערוכות, במטרה להדגיש את הפערים העצומים שיוצרות אפליקציות העריכה.

כך גם מספר מסרים כתובים חזקים שמשולבים בסרטון: “אפליקציות פנים מיידיות, הנזק מתמשך”, ו”עריכת פנים מסירה פגמים, נמשים וביטחון עצמי”.

קהל היעד של הקמפיין הוא דווקא הורים, והוא קיווה לגרום להם לייצר #TheSelfieTalk עם ילדיהם, להוריד את ערכת המדיה החברתית של DOVE, תחת ההאשטג: .#NoDigitalDistortion

הקמפיין שיצא רוחבית גם בטלוויזיה וגם ברשתות חברתיות וזכה לחשיפות גבוהות ביותר (למעלה ממליון לייקים באינסטגרם, 1.2 מיליון צפיות ביוטיוב, ותמונה עירום אחת, לא ערוכה שפרסמה הזמרת ליזו, שזכתה ללמעלה מ 2.4 מיליון לייקים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lizzo (@lizzobeeating)

רשת בתי המרקחת וקמעונאית מוצרי היופי הגדולה בארה”ב מכריזה על ה-Beauty Mark

CVS Beauty Mark

מקור: CVS Beauty Mark

לקוחה נוספת של סוכנות אוגילבי בבריטניה, מנסה גם היא לקחת אחריות על המסרים שלה לצרכנים ועל ההשפעה שלהם על בריאותם, ומאז שנת 2018 הכריזו ב-CVS שלא ישנו באופן דיגיטלי את הצורה, הגודל, הפרופורציה, צבע העור או העיניים של אדם, או ישפרו קווים פנים וגוף, קמטים או מאפיינים אישיים אחרים.

הם טבעו את סימן המים CVS Beauty Mark, בצורת לב לבן, שמופיע בכל הפרסומים שלהם שמעיד על כך שהתמונה אותנטית ולא נערכה, במטרה לייצר שקיפות.

החברה ביקשה מהלקוחות לשלוח אליה תמונות שאינן מרוטשות בצירוף ההאשטג beautyunaltered#. הקמפיין השיג 600 שיתופים של משפיענים שייצרו כמעט מיליון חשיפות!

ממשלת בריטניה מנסה להעביר חוק נגד פרסום תמונות ערוכות

לאחר שיצרה סקר מקיף בנושא דימוי גוף בקרב אזרחיה, מנסה כעת ממשלת בריטניה להעביר בקריאה שנייה חוק שיביא לטענתה לצמצום הנזקים שמקורם בפרסום וברשתות החברתיות, בדימוי גוף ובבריונות ברשת.

בפרסומים שונים מוסבר שבמהלך 10 השנים האחרונות, השימוש במדיות החברתיות עלה באופן דרסטי, מה שייצר התמודדות של אפליה של רבים, על בסיס יום-יומי, כך על סמך סקרים רבים שנערכים מטעם הממשלה ומטעם האקדמיה, כשאחרון שהם הדגיש את עוצמת הבעיה: 61% מהמבוגרים ו66% מהילדים מרגישים שליליים, או מאוד שליליים לגבי דימוי הגוף שלהם רוב הזמן, והנתונים הללו גבוהים אף יותר עבור קבוצות ספציפיות כולל נשים, אנשים עם מוגבלויות וטרנסג’נדרים.

סגרי הקורונה כמובן שהחמירו את החרדות, דימוי גוף הנמוך וחוסר הבטחון עבור אלפי אנשים במדינה. על זה נוספת העובדה שאין מספיק גיוון בפרסומות, ומה שכבר מפורסם, מלוטש.

מכאן שהממשלה מעוניינת לאכוף את כללי הפרסום החדשים, לרבות אלו שבוחנות את נושא אימות הגיל המינימלי לגולשים ברשתות החברתיות.

איסור על עריכת תמונות בידי משפיענים – התעשייה סקפטית

מנהלי משרדי פרסום אחרים העלו ספקות בדבר היעילות של המהלך הזה, והדגישו שיהיה להם קשה לשכנע את הלקוחות שלהם, החברות המסחריות, לבקש מהמשפיענים איתם הן עובדות, להציג אותנטיות מלאה בתמונות, שכן הריטוש, הליטוש ועריכת התמונות הם חלק אינטגרלי מהיצירתיות של המשפיען.

ואיך נקח למשפיען את חדוות היצירתיות, שכן לטענתם, היצירתיות היא האותנטיות האמיתית.

ניתן להניח שיהיו משפיענים, גם הגדולים והבולטים שבהם שיסרבו לקחת עבודות במידה והסוכנויות תסרבנה לאפשר להם לערוך את תמונותיהם.

אחד הפתרונות שעלו במטרה להקל את המהלך היה – לבקש מהמשפיענים רק לחשוף האם התמונה ערוכה או לא.

לסיכום

בעוד שיש הסכמה רחבה שמותגים וסוכנויות פרסום נושאים באחריות חברתית במסגרת המודעות שהם מפרסמים, בכל הנוגע להשפעה על דימוי הגוף ותפישת המציאות של הצרכנים, עדיין ניתן לראות חשש מכיוונם לממש מהלך שכזה כפי שמובילה Ogilvy, מאיך שהדבר יתפש בעיני המשפיענים והאם יהיו כאלו שיסרבו לקבל מהם יותר עבודות.

השאלות שעולות לי מניתוח המצב כרגע הן רבות:

  • האם זהו מהלך אלטרואיסטי של אוגילבי?
  • האם הוא בר ביצוע ויוביל לשינוי רחב יותר ולמגמה שתשפיע על מותגים נוספים?
  • כיצד יופשע מאזן הכוחות המסחרי בין המשפיענים ובין מותגים שיאסרו על עריכת תמונות, מול אלו שלא יאסרו על עריכה?
  • האם החקיקה הבריטית במקומה?
  • האם יש לה בכלל יכולת לאכוף את החוק במידה ויאושר?

ספרו לי מה דעתכם? בעד המהלך? נגדו? 

תגיות רלוונטיות: משפיעניםרשתות חברתיות
שתפו:
נכתב על ידי
מומחית בשיווק אסטרטגי, בעלת ניסיון רב בניהול והובלת מערכי שיווק 360° וקידום מותגים. בעלת ניסיון ניהולי כחברת הנהלה ושותפה עיסקית בארגונים מובילים, לבניית אסטרטגיות עסקיות, התומכות בצמיחת חברות והגעה ליעדים עסקיים. הקימה וקידמה נכסים דיגיטליים לצד הובלת מסעות פרסום ATL ו-BTL בפלטפורמות השונות. עקבו אחרי גם בלינקדאין
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

4 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
70
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
40
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
122
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
104787
תוכן וקופירייטינג
שי משען
100256
פרסום באינטרנט
דוד כהן
99178
מדיה חברתית
דנה רוזן
82408
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

4
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.