עשה זאת בעצמך: איך להתמודד עם עונש ידני מגוגל?

בן אורן
העונש הידני בוטל

אתם קמים בבוקר, מתיישבים מול המחשב עם קפה ביד, נכנסים ל- WMT ואז זה מכה בכם… הודעה חדשה מגוגל בניסוח יבש, לקוני ולא סימפטי הנכם מתבשרים כי על האתר שלכם הוטל עונש ידני. אתם נכנסים לסחרור, כעבור מספר ימים חווים ירידה בתנועה ואז מרגישים בכיס את הפגיעה הכואבת. אתם מתחילים לקרוא בגוגל על סוגי העונשים השונים והדרכים לבטל את הגזרה, אך עם כל פיסת תוכן נוספת אתם רק מתבלבלים יותר. כל כך הרבה דעות, כל כך הרבה מידע, חלקו שגוי, חלקו לא מדויק, חלקו סותר: בין כמויות האינפורמציה אין לכם סיכוי אמיתי לגבש דרך פעולה, ובוודאי שלא כזו אשר תהיה יעילה ומהירה מספיק בכדי להחזיר את העסק למסלול בהקדם האפשרי.

נפילה בדירוגים

מה הסיכוי לצאת מהעונש?

גבוה!

יהיו לכך השלכות, נדרשת השקעה מצדכם והרבה סבלנות אך בסופו של התהליך, רוב הסיכויים הם שהעניין ייפתר. מצאתי לנכון לשתף אתכם במדריך קצר אשר יעזור לכם להבין את הסיבות מאחורי הטלת העונשים, ההבדלים בין סוגי העונשים ואת הצעדים אשר עליכם לנקוט על מנת להסיר את העונש ולשמור על האתר שלכם בצד הבטוח כדי למנוע מקרה דומה בעתיד.

אסייג מראש ואציין כי מרבית הנסיון שלי מקורו בשוק הבינלאומי, שם החוקים מחמירים יותר. על כן, ייתכן מאוד שכאשר תקראו את ההנחיות, תתפלאו ותחשבו שהצעדים שאני מציע קיצוניים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכל נסיון שלכם להקל או לוותר לעצמכם בתהליך הבראת האתר רק יעכב את התהליך ויגרום לכך שצוות הספאם של גוגל לא יאשר את בקשתכם לביטול העונש.

את התהליך שלהלן יישמתי בקרב מספר חברות ישראליות אשר השכילו להשקיע את המשאבים והזמן הנדרשים כדי לפעול לפי החוקים (נגזרת של החוקים של גוגל) והצליחו להביא להסרת העונש. מדריך זה נכתב לאחר חודשים ארוכים של מחקר, ניסוי וטעיה,עיון וסיעור מוחות עם קולגות בארץ ובעולם כולל מרי היינס, ג’ון מולר וטום אנתוני. השיטות בהן אגע נבדקו על עשרות אתרים בארץ ובחו”ל בהצלחה; משמע, למעלה מ-90% מהאתרים בהם טיפלנו בשיטה זו יצאו מהעונש. השיטה לא מורכבת, אך כרוכה בעבודה סיזיפית ומתישה.

עדכונים, עונשים ומה שבינהם

לאחרונה אנחנו שומעים רבות על עדכונים ורענונים באלגוריתם של גוגל. מבלי להכנס להבדלים בין רענון לעדכון, אגע בקצרה בעדכונים המוכרים ובהשלכותיהם. שני העדכונים המוכרים ביותר בשנים האחרונות הם עדכון הפנדה על גלגוליו ועדכון הפנגויין. ישנו הבדל מהותי בין שני העדכונים אך שניהם יכולים להוביל בסופו של דבר לקבלת עונש אלגוריתמי.

עדכון פנדה

עדכון פנדה

עדכון הפנדה הושק לראשונה ב-23 בפברואר, 2011 והשפיע על 11.8% מביטויי החיפוש בעולם. עדכון זה בא לטפל בכל מה שקשור לתוכן ואונפייג’, כדי לשפר את דירוגם של אתרים בעלי ציון איכות גבוה ולהוריד את דירוגם של אתרים בעלי ציון איכות נמוך. כיצד גוגל מחליט מהי איכותו של אתר? התשובה המלאה כנראה שמורה במשרדי ההנהלה של גוגל, אך ניתן למצוא בבלוג הרשמי של גוגל מספר נקודות אשר עוזרות להם להעניק ציון איכות לאתר:

  • האם יש שגיאות כתיב?
  • האם יש מספר חריג של פרסומות באתר?
  • האם התוכן באתר מקורי?
  • האם התוכן באתר מספק מידע מפורט, עדכני ובעל ערך מוסף או שמא הוא רדוד?
  • האם רוצים לשתף את התוכן?
  • האם נעשה שימוש חריג במילות מפתח באתר?
  • האם היית סומך על האינפורמציה המוצגת באתר זה?
  • האם משתמשים עשויים להתלונן על אתר זה?
  • האם זה דף אשר היית מעוניין להכניס למועדפים/לשתף עם חברים?
  • האם התוכן מספק ערך מוסף מספק ביחס לדפים האחרים בתוצאות החיפוש?

אלו הדברים העיקריים אשר עדכון הפנדה מתמקד בהם:

  • תוכן משוכפל – מרבית האנשים בודקים את האתר שלהם לפי פרמטר זה ומתלוננים “אבל אין לי תוכן משוכפל באתר”. דבר מעניין שגיליתי הוא שגוגל שופטים את האתר שלנו לא רק על פי מקוריות התוכן אלא גם לפי כמות האתרים עם תוכן משוכפל המקשרים אלינו – ושם קבור הכלב. ייתכן שהאתר שלנו בנוי למופת, אך מרבית הקישורים אל האתר שלנו מגיעים ממקורות אשר משכפלים תוכן.
  • דפים עם מעט תוכן – גוגל לא אוהב דפים עם מעט תוכן. אם ישנם המון דפים באתר בעלי תוכן רדוד או חלקי, אנו בסיכון.
  • אופטימיזציית יתר של עמודים –האמצעים העומדים לרשות גוגל כיום בכל הקשור להבנת תוכן העמוד וייעודו הינם מתקדמים מאוד, ולכן אין צורך יותר “לדחוף” את מילות המפתח שלנו. צריך לבצע אופטימיזציה טבעית וחכמה, אחרת האתר יהיה בסיכון.

כאשר אתר נפגע מפנדה, ההשפעה יכולה להתבטא בהוקעת האתר כולו או חלקים מסויימים ממנו מהאינדקס של גוגל. חשוב לזכור שפנדה הינו עדכון אשר עלול לגרור אחריו עונש אלגוריתמי ולא ידני ולכן לא ניתן לצאת ממנו על ידי הגשת בקשה לגוגל. בכדי להסיר את העונש יש לתקן את העיוותים שדורשים תיקון ולקוות שברענון הבא האתר ישוב לתוצאות החיפוש.

עדכון פנגווין

עדכון פינגווין

עדכון פנגווין הושק לראשונה ב-24 באפריל, 2012 וזעזע את עולם קידום האתרים מכיוון שסימל לראשונה נקיטת צעדים דרסטיים נגד ספאם, בניית קישורים לא טבעיים ושימוש מוגזם באנקור טקסט מדוייק. להערכתי, הגורם העיקרי שזעזע את עולם השיווק באינטרנט הוא עצם העובדה שביום בהיר אחד, גוגל הודיעו שהם שופטים כל אתר מיום היווסדו ולא מרגע שחרור העדכון. משמעות הדבר היא שכעת כל פרופיל הקישורים שלנו נשפט מיומו הראשון של האתר, ולכן גם אם יישמנו שיטות שהיו לגיטימיות לפני 4 שנים וכיום גוגל החליטו שהן לא טובות יותר, אנו עלולים לקבל עונש. יתרה מזאת – אנו גם מצופים לטפל בכל אותם קישורים מן היסוד.

ככל הנראה, עדכון הפנגווין סורק את הרשת וביום הפקודה מעניש אתרים אשר סומנו במהלך התקופה כבעייתיים. קראתי במספר רב של מקורות שפנגווין יכול להכות בכל יום ולא רק ביום העדכון או הרענון, אך באופן אישי לא נתקלתי בכך ולפיכך אני נוטה יותר להאמין שאפשר לקבל עונש או לצאת ממנו רק ביום העדכון\ רענון . גם במקרה הזה מדובר על עונש אלגוריתמי ולכן לא ניתן לצאת מהעונש על ידי הגשת בקשה לגוגל.

קבלת הודעה על בניית קישורים לא טבעיים

בעלי אתרים רבים קיבלו הודעה בכלי מנהלי האתרים (WMT) המציינת כי נמצאה הפרה של הכללים בכל הקשור לבניית קישורים. ישנן מספר גרסאות להודעה זו, ולהלן מובא נוסח שכיח:

הודעה על קישורים בעייתיים

עונש זה לא קשור ישירות לעדכון פנדה או לעדכון פנגווין, וניתן לקבל הודעה זו בכל רגע נתון. ישנם מאפיינים דומים בין פנגווין לבין ההודעה על בניית קישורים לא טבעיים מכיוון ששניהם סובבים סביב קישורים ואנקורים מדוייקים, אך ההבדל המהותי ביותר הוא שכאן מדובר בעונש ידני יזום אשר ניתן על ידי צוות הספאם של גוגל כתוצאה מכך שמישהו דיווח על האתר שלנו או שהם נתקלו בו בזמן עריכת בדיקות מסויימות. החדשות הטובות הן שכמו שניתן לקבל את העונש בכל רגע נתון, כך גם ניתן לצאת ממנו בכל רגע נתון על ידי טיפול נכון והגשת בקשה לבחינה מחדש. ניגע בשיטות להבראה באריכות בהמשך.

בזמנו, טל פריהר כתב פוסט מקרה בוחן על הגשת בקשה ואיך הוא הצליח להוציא אתר מעונש. ייאמר לזכותו שהוא עשה זאת כאשר המודעות לנושא לא הייתה גבוהה כל כך וההודעות מגוגל היו מאוד לא ידידותיות ביחס להיום.

איך מתחילים?

הצעד הראשון שיש לנקוט הוא לייצא את רשימת הקישורים הנכנסים לאתר. את הרשימה נייצא ל-Google docs ולא לאקסל כפי שרוב הווב מאסטרים עושים, מכיוון שמאט קאטס אמר בעבר שנציגי גוגל לא יפתחו קבצים מצורפים מפאת החשש לוירוס. על כן, רצוי מאוד שהתיעוד יהיה על פלטפורמה שלהם מלכתחילה. בניגוד לטענה הרווחת ולדרך הפעולה המקובלת, אין טעם לחפור יותר מדי באמצעות כל מיני כלים כמו majesticseo, ahrefs ועוד על מנת למצוא כמה שיותר קישורים נכנסים. די והותר לעבוד על הרשימה שיש לנו ב-WMT. ג’ון מולר מגוגל ציין כי ברוב המקרים מספיק לעבוד רק עם הרשימה של WMT; אם רוצים להשיג עוד מקורות דרך כלים אחרים, זה בסדר אך לרוב זה לא נדרש. מהנסיון שלי, לא נדרשתי עדיין לטפל ברשימות גדולות יותר ממקורות אחרים מלבד אתרים בהם נעשתה עבודת ספאם ברורה אשר ניכרה בצורה בולטת בפרופיל האתר.

הערה: ישנה מגבלה של 400,000 תאים בגליון של Google docs (שימו לב כי מדובר בתאים ולא שורות). אם לאתרכם פרופיל קישורים גדול מאוד ואינכם עומדים במסגרת, אני ממליץ להכין מס’ גליונות ולציין זאת בבקשה החוזרת.

תהליך סינון הקישורים

כצפוי, חלק זה הינו אחד החלקים הקשים והמתישים בתהליך. עלינו לבדוק כל קישור ולהחליט האם הוא טבעי או שמא מדובר בקישור שנוצר רק לטובת קידום האתר. עלינו לגעת רק בקישורים חיים שהם dofollow, וברוב המכריע של המקרים לא ניגע בקישורים שהם  nofollow אלא אם אנו חושדים כי מקור הקישור הינו מעורער לחלוטין – ואז בכל מקרה לא נרצה לקשר את האתר שלנו עם אתר שכזה ולכן נסיר אותו. דרך קלה מאוד לסנן את הרשימה היא שימוש בתוכנת Link Assistant. לאחר שניתן לתוכנה לבדוק את רשימת הקישורים, נקבל פלט מסודר אשר יציג לנו את ה- PR של הדומיין והעמוד ממנו מגיע הקישור, האם הקישור קיים ואם כן מה האנקור שלו, האם הוא follow or nofollow, האם האתר בכלל קיים או שאינו פעיל ועוד. לאחר שנייצא רשימה זו ונזין אותה חזרה לתוך גוגל דוקס, נישאר עם רשימה מצומצמת יחסית של קישורים אותם נרצה לבדוק.

לחצו על התמונה להגדלה:

פילטור קישורים

הערה קצרה לגבי disavow: את כל הקישורים שנבקש להסיר, בין אם הצלחנו ובין אם לא, נבקש מגוגל לעשות לגביהם disavow בכל מקרה. הסיבה לכך היא שאנו רוצים להבטיח כי קישורים מאותו דומיין לא יצוצו בעתיד, וכן למזער נזק שמא לא מצאנו את כל הקישורים מאותו אתר. בדרך זו נוודא שכל האתר ינוטרל על ידי גוגל. לא בטוחים בדיוק מהו כלי ה- Disavow וכיצד להשתמש בו? אל חשש, אסביר בהמשך.

ישנם סימנים אשר יכולים לעזור לנו בתהליך הניפוי. למשל, כל הדומיינים שה- PR שלהם הוא N/A כנראה נמצאים תחת עונש בגוגל ונרצה לטפל בהם; כנ”ל לגבי דפים ותיקים בעלי אותו PR. גם אם לדומיין יש PR אך לדף מלפני שנתיים אין, זה סימן שגוגל לא מאנדקס אותו (ישנם מצבים בהם הדף כן מאונדקס) מכל מיני סיבות, אשר אחת מהן עשויה להיות שאותו דף פשוט מושעה ולכן נבדוק אותו לעומק.

כיצד אוכל לדעת אם הקישורים שלי טבעיים או לא?

זוהי אחת השאלות הקשות שעולות במהלך התהליך.על מנת לדעת באמת איזה קישור להסיר ואיזה לא, יש צורך בידע נרחב בתחום. אם אינכם חושבים שיש לכם את הידע ואת הכלים לזהות אילו קישורים נחשבים בעיני גוגל (ולא בעיניכם) כלא טבעיים, עדיף שתיעזרו באיש מקצוע, אחרת כל התהליך יכשל ויבזבז לכם זמן יקר וכסף. בתאריך ה- 29 ליולי 2013, גוגל עדכנו את דף הכללים שלהם בכל הקשור לקישורים והכניסו מס’ סעיפים חדשים הקשורים לפוסט אורח, הפצת מאמרים ושימוש מוגזם באנקור מדוייק, אני ממליץ לכל אחד לעבור על זה ולהתעדכן. לאלו מכם אשר כן מבינים בתחום אך לא מכירים לעומק את כל הפרמטרים, להלן מספר קווים מנחים אשר יעזרו לכם להבין היטב יותר את התמונה.

אינדקסים:

  • אני יודע שרבים לא יסכימו איתי, אך האמת היא שרוב האינדקסים נועדו לייצר קישורים. לכן, תשאירו קישורים אך ורק מאינדקסים איכותיים אשר אתם בטוחים כי הסיכוי שלהם לייצר לכם תנועה הוא גבוה. מי שרוצה הסבר ועזרה בנושא, בוודאי יוכל להעזר בצוות של פבל ב- Servula.
  • כל הקישורים מאינדקסים חייבים להגיע מאינדקסים רלוונטים בלבד.
  • דרך מהירה לבדוק אם אינדקס (או כל אתר אחר) נמצא באינדקס של גוגל או שהוסר בעקבות הפרה של הכללים היא להקליד example.com בחלון החיפוש. אם האתר אינו מופיע בתוצאה הראשונה זהו סימן חשוד.

פוטר\ בלוגרול:

באופן כללי עדיף להימנע, אך בכל מקרה אל תשתמשו באנקור מדוייק. במידה ויש לכם קישורים כאלו, לרוב עדיף להסיר אותם או לשנות את האנקור במידה ואותו אתר באמת איכותי וחבל להפסיד את הקישור.

פרופילים בפורומים:

ככלל, מאוד קל לזהות קישורים שיוצרו רק לטובת קישור: נסתכל על תאריך פתיחת החשבון ונשווה אותו לתאריך ההתחברות האחרונה; במידה ושני התאריכים זהים, ברור לנו כי הפרופיל נפתח רק לשם הוספת הקישור ולכן נסיר אותו.

השתתפות בפורומים:

הסירו כל קישור שמגיע מפורום לא רלוונטי או שהנכם מזהים בתכתובות האחרות קישורים לא קשורים בחתימות. אינכם רוצים להיות מקושרים לאתר שמאפשר ספאם גם אם אתם פעלתם כשורה.

פוסט אורח:

  • אני יודע שזה מאוד פופולרי לאחרונה אך גם כאן צריך להיזהר. שימו לב שהפוסט שלכם עולה לאתר אמיתי ופעיל ולא כזה ששייך לרשת בלוגים או אתרים.
  • בדקו האם שאר הפוסטים שייכים לאותו תחום או שמא כל פוסט עוסק בנושא אחר.
  • בדקו אחורה ותראו אם יש בכלל שיתופים, תגובות וכו’ בפוסטים קודמים (מדד טוב לפני העלאת פוסט האורח) או שהבלוג בכלל לא פעיל וסתם מייצר דפי תוכן.
  • בידקו האם הבלוג מאפשר הוצאת לינקים מהתוכן או רק מה- Author Bio.
  • וודאו כי ישנם לינקים נוספים היוצאים למקורות מידע אחרים ולא רק שני לינקים המקשרים לאתר שלכם, דבר אשר יכול להיחשב כפרסום ויגרור אחריו עונש.

 להלן פוסט שיעזור לכם להבין היכן וכיצד ניתן להפיץ תוכן בצורה נכונה.

אפילייט:

אין מה להרחיב – כולם צריכים להיות nofollow.

החלפות קישורים:

כשמדובר בהחלפות קישורים, הכל תלוי בכמות ובמקורות. אם החלפות הקישורים מתבצעות בין אתרים רלוונטים אז אין בכך כל רע, אך גם זה עד גבול מסוים. אם ישנם המוני קישורים דו כיוונים זה מתחיל להראות קצת חשוד. גוגל מתייחסים לנקודה זו ספציפית בכללים שלהם.

גם לאחר הניפוי לפי כללי האצבע לעיל, לעתים קשה מאוד להחליט אם מדובר בקישור טבעי או לא והאם מדובר באתר אמיתי ואיכותי או סתם באתר המתיימר להציג עצמו ככזה. איך בכל זאת נתגבר על המכשול? להלן מספר פרמטרים שעליכם לבחון כשהנכם מתלבטים האם מדובר בקישור איכותי או לא:

  • האם הדף מאונדקס בגוגל?
  • האם לדף יש קישורים רוחביים בפוטר ואם כן, האם הם יוצאים לתחומים שונים?
  • האם הדף מדורג בגוגל על הטייטל המדוייק של העמוד?
  • האם לדף יש PR כלשהו?
  • מה ה- DA וה- PA?
  • האם יש כמות גדולה של קישורים יוצאים מהדף?
  • האם יש לדף קישורים נכנסים?
  • האם יש דומיינים אחרים הרשומים תחת אותו בעל אתר?
  • האם יש יותר מ- 5-8 קישורים נכנסים לדף בעלי C Class  זהה?

על מנת לעזור להבין איך נראה דף ספאם מבחינה וויזואלית, צירפתי מס’ דוגמאות לדפי ספאם אשר מפרים את כללי היסוד של גוגל:

  1. http://upilasin.com/tag/photo-funia-new-love-2013
  2. http://www.northcarolinaphonelookup.com/
  3. http://dc.ccj.in.ua/

אין כאן נוסחה קבועה, אך לאחר שתבחנו את הדברים שהזכרתי אני מניח שהתמונה תתבהר. אם בכל זאת אתם מתקשים להחליט, לא נורא. סמנו את אותם קישורים כ”אולי” ואם הבקשה תידחה, תנסו להסיר גם אותם. אל תדאגו, אין הגבלה לכמות הבקשות שניתן להגיש לגוגל.

מציאת דרכי תקשורת עם בעלי האתרים

אנו נדרשים לפנות לכל בעל אתר ולבקש ממנו להסיר את הקישור. על מנת לעשות זאת, נזדקקלפרטי התקשרות ולכן בחלק הבא אסביר כיצד נוכל להשיגם.

הדרך המהירה ביותר היא לבדוק דרך אתרים שונים שנותנים מידע כגון:

בעיקרון, כל אתר צריך להיות רשום עם פרטים מלאים ב whois אך לא כולם מקפידים על כך, בטח לא ספאמרים. עובדה מצערת זו הופכת את העבודה שלכם לקשה יותר. לפעמים לא ניתן יהיה למצוא דוא”ל או פרטי התקשרות ברורים, ובמקרה זה נחפש דף יצירת קשר באתר וננסה ליצור קשר דרכו. בכל מקרה, נתעד את כל התהליך:זהו חלק חשוב שגוגל מבקשים לבחון, כדי לוודא שאנו עובדים קשה. לפני שליחת הדף יש לצלם את המסך כך שהתוכן יהיה ברור. את תצלומי המסך נדביק במסמך docs נפרד ונפנה אליו מהמסמך הראשי.

לעתים פרטי בעל האתר לא זמינים משום שהמקור חסוי או מכיוון שמדובר באתר ספאם ולכן בעל האתר השאיר פרטים שגויים. במקרים כאלו גם לא נמצא דף יצירת קשר. ג’ון מולר מגוגל אמר בעבר כי במידה ואנו נתקלים בבעיה זו ורוצים להיפטר מהקישורים שמפנים אל הדף, ניתן להעביר את הדף לכתובת חדשה, דבר אשר יחזיר 404 על הדף המקורי. עצם העובדה שהדף יחזיר 404 יגרום לגוגל לעשות disavow לקישורים הנכנסים. קחו בחשבון שזהו צעד קיצוני ואם עושים זאת, אז כל הקישורים יעלמו, כולל הטובים.הפעילו שיקול דעת בזהירות.

הנה מה שג’ון מולר אמר לפני כמה חודשים:

ציטוט של ג'ון מולר

שליחת המיילים

תהליך שליחת המיילים הינו סיזיפי וארוך אך חשוב מאוד ומכריע. אני יודע שיש המון תוספים, שיטות ואמצעים לשלוח מיילים, אך מניסיוני עדיף לשלוח את המיילים ידנית ולא דרך תוכנות.יש מספר דברים עליהם צריך להקפיד לפני שמתחילים בתהליך: פתחו כתובת דוא”ל ייעודית לשליחת ההודעות, כדי לא לשרוף את תיבת המייל שלנו על ידי כך שבעלי אתרים שונים יסמנו אותו כספאם. סיבה נוספת להשתמש בכתובת דוא”ל שונה היא כדי לא להיכנס לרשימות תפוצה מיותרות.

לאילו תגובות עלינו לצפות?

התגובות אשר תקבלו יהיו שונות ומגוונות, החל מהסכמה והסרה מהירה של הקישור דרך קללות ודברי נאצה ועד בקשת תשלום עבור ההסרה. הדבר הכי חשוב שאוכל להמליץ עליו הוא לקחת הכל בסבלנות. אל תתרגשו מהתגובות שתקבלו, והשתדלו להימנע מלהיכנס לעימות. מומחים רבים לא מוצאים טעם בשליחה חוזרת של המייל בטענה שאנשים שבוחרים לא לענות לכם לא יענו לכם גם אם תשלחו 20 הודעות. כעיקרון אני מסכים עם טענה זו אך ישנו גם סיכוי שאנשים לא שמו לב להודעה הראשונה או שזו הועברה לספאם. בשל הספק, אני אישית שולח 3 מיילים לכל כתובת שיש לי בהפרש של שבוע. בדרך זו תבטיחו שאתם פועלים בדרך יסודית ותוכלו להראות לגוגל שאתם יוצאים מגדרכם על מנת להסיר קישורים. שליחה חד פעמית של המייל לא בדיוק מעידה על עשיית מירב המאמצים, ולא משנה כמה אתם צודקים.

תגובה נוספת שתיתקלו בה היא בקשת תשלום עבור הסרת הקישור. באופן אישי אין לי בעיה עם זה כל עוד מדובר בסכום הגיוני ולא בסחטנות, שכן לרוב יהיו אלה קישורים שאנחנו העלנו על דעת עצמינו והסרתם גוזלת זמן.

בסיום התהליך נעתיק את קוד המקור של המיילים למסמך docs נפרד לטובת תיעוד התהליך ונפנה אליו מהמסמך המקורי.

כמה קישורים צריך להסיר?

בגוגל רוצים שנלמד לקח ולכן עלינו להראות להם שממש השתדלנו, סיננו אתרים ויצרנו קשר בכל דרך אפשרית. בקיצור, המטרה היא להראות שלמדנו דרך הרגליים שאסור להתעסק איתם. מנסיוני, כאשר התהליך מתועד כהלכה באופן מפורט וברור, מספיק להסיר רק 10%-15% מהקישורים הלא טובים על מנת שהעונש יוסר. זה לא באמת חוסך לנו זמן או מאמצים כי אנו נדרשים להראות לגוגל כי הסרנו או עשינו disavow ל-100% מהקישורים הבעייתיים- הכוונה באומרי 15% מתייחסת לאחוזי ההצלחה בפועל, הרי לא כולם יענו לבקשתנו להסרת הקישורים ולא תמיד נצליח לאתר את פרטי ההתקשרות הנכונים – וגוגל מודעים לכך.

חשוב לשים לב כי אם האתר שלכם לא קיבל הודעה מפורשת ב-WMT על קישורים מלאכותיים, האתר שלכם לא בעונש ידני ולכן מדריך זה לא בדיוק עונה על הבעיה. אם בכל זאת אתם חושבים שעל האתר שלכם הוטל עונש, ייתכן כי הוא נפגע מעדכון פנגווין. היות ושני העונשים דומים, טיפול לפי מדריך זה יכול לעזור בהחלט אך רק עד שלב הגשת הבקשה, אשר לא רלוונטית לפנגווין.

מהו כלי ה- Disavow?

כלי ה- Disavow הנו חדש יחסית והושק על ידי גוגל לפני קצת פחות משנה. מטרתו של כלי זה היא למעשה לבקש מגוגל לא להתייחס לקישורים מסויימים. הכלי נועד בעיקר לשימוש במצבים בהם לא הצלחנו להסיר בשום צורה קישורים בעייתים, ופעולתו היא למעשה nofollow. לא מדובר בשינוי פיזי ולא נוכל לדעת בשום צורה כי אכן הפעולה נקלטה. כאשר נבדוק בקוד, הקישור יראה כרגיל, גם אם נבחן אם קישורים קיימים או נסתכל ב- WMT לא נבחין בשינוי מפני שהפעולה מתבצעת מאחורי הקלעים.

ישנן טענות שונות לגבי אופן הביצוע, האם פעולה זו מתבצעת אוטומטית או על ידי אחד מעובדי מחלקת הספאם. כבר יצא לי להיות בשני כנסים בהפרש של שבוע אשר באחד מהם טען עובד גוגל כי הפעולה מתבצעת ידנית ואילו בשניה טען עובד אחר של גוגל כי הפעולה מתבצעת בצורה אוטומטית ללא התערבות ידנית – הם כנראה לא הספיקו לתאם גרסאות. דעתי היא שיש אפשרות להתערבות ידנית כיוון שגוגל מצהירים כי טיפול על ידי כלי ה- Disavow בלבד ללא נסיונות הסרת הקישורים הלא טובים לא יעזור.

את הקובץ יש להגיש בפורמט csv או txt, כאשר אני ממליץ על txt. אין טעם להכניס הערות, בקשות או תלונות במסמך. יש להזין את הנתונים במבנה הבא:

domain:example.com

חשוב מאוד להסיר לפני http://, https://,www וכו’.

את המסמך הסופי יש להגיש בכתובת הבאה: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main?pli=1

שימו לב כי גם אם יש לכם גישה כ-Administrator לא תוכלו להגיש זאת, רק בעל האתר\החשבון ב-WMT המקורי יוכל להגיש את המסמך.

כלי disavow

בקשה לבחינה מחדש – מתי וכיצד לעשות זאת

לאחר שסיימנו את התהליך הארוך והמתיש והגשנו את קובץ ה- Disavow הגיע הזמן להכין את המכתב הגורלי בו נבקש מגוגל לבחון מחדש את האתר שלנו ולהסיר את העונש. את המכתב יש להגיש כ- 48 שעות לאחר הגשת קובץ ה- Disavow. לא נאמר במפורש כמה זמן צריך להמתין אך אני מצאתי שפרק זמן זה הוא בהחלט מספיק. להלן הקטע מהראיון עם מאט כץ (לראיון המלא):

“We recommend waiting a day or so after disavowing links before doing the reconsideration request to give our reconsideration request system time to pick up the disavowed links, and we also recommend mentioning that you disavowed links in the reconsideration request itself”.

במכתב רצוי לתאר בקצרה את התהליך שעשיתם ומה השגתם. הכי חשוב, עליכם להביע חרטה ולהבטיח כי הבנתם את הטעות ושלא תעשו זאת שוב. ספרו בקצרה מה עשיתם כדי לבנות את הקישורים ואל תסתירו כלום – אתם באים להתוודות ולבקש מחילה. לא מומלץ להתחיל לקטר ולספר כמה העונש פגע בעסק שלכם או לציין שזה לא הוגן.

לנוחיותכם צירפתי נוסח מוכן לבקשה אשר קיבלתי ממרי היינס; הוא ממצה ועושה את העבודה כמו שצריך:

Dear Google Webspam team,

Thank you for taking the time to review our request for reconsideration. Our website, www.example.com was given a message of unnatural links on Dec 12, 2012. Over the last several months we have put in many hours of work to remove as many of these links as possible.

We have reviewed our link profile and have found that the majority of our links were made with the intention of improving the PageRank for our site. We now know that this goes against the quality guidelines. In the future we are committed to earning links naturally and to stay within Google’s guidelines.

Our backlinks:

You can find a spreadsheet of our backlinks in this Google Doc: https://docs.google.com/spreadsheet…..

The red rows on this spreadsheet represent links that we felt needed to be removed. The green rows represent links that we successfully got removed.

Link Removal efforts:

For every link that needed removal we sent an email to any email address we could find on the site as well as to any email address that was available in the whois profile to the site. We also submitted a contact form wherever we could find one to request link removal.

We have thoroughly documented our attempts to contact webmasters. In our spreadsheet mentioned above, in column H, you will see a reference number next to each email that we sent out. This reference number coincides with an email that you can find in this document:

https://docs.google.com/ducument/d/…

That document contains the original source code for each of the emails that we have sent and received.

Similarly, we took a screenshot of each contact form that we submitted and have referenced those in column J. The reference numbers in this column refer to screenshots that can be found in this document:

https://docs.google.com/document/d/…

There were a number of websites that requested payment in order to remove our link. We have made all of those payments except for those who demanded a very large fee.

On March 5, 2013 we submitted a disavow.txt file in which we asked Google to disavow almost every link to our site.

Thank you again for taking the time to read these documents. We have put great effort into this project and sincerely hope that you will be able to lift the penalty on our site. Again, we are fully committed to following the Google guidelines from this point on.

Ben

את הבקשה יש להגיש בטופס הבא: https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration?hl=en&pli=1

טופס בקשת הוצאה מעונש

שימו לב כי הזנתם הכל כמו שצריך ושכל הפרטים הנדרשים נמצאים בתוך הבקשה. לאחר האישור אין דרך לצפות, לשנות או לעדכן את הבקשה.

תוך כמה זמן אקבל תשובה?

לאחר שהזנתם את הבקשה, תופיע הודעה ב-WMT אשר מציינת את קליטת הבקשה. בעיקרון, כל בקשה נבדקת על ידי עובד של גוגל, אך לרוב לא נקבל תשובה אישית. בעקבות פניות רבות אל צוות הספאם של גוגל, יש להמתין כשבועיים עד לקבלת תשובה.

ישנם שני סוגי תשובות עיקריות שנקבל. התשובה הראשונה למעשה דוחה את הבקשה שלנו בטענה כי ישנם עדיין קישורים לא טבעיים רבים המפנים לאתר ולכן עלינו להמשיך בתהליך. ההודעה עשויה להיראות כך:

בקשה לא עברהבמידה והבקשה נדחתה, רוב הסיכויים שלא הסרתם מספיק קישורים או לפחות לא הראיתם מספיק נכונות והשקעה בנסיון להסיר את הקישורים. במקרה כזה, אין ברירה אלא לחזור אל הטבלה ולנסות להסיר כעת את כל הקישורים שסימנו בסיבוב הראשון כ”אולי”, ולבחון מחדש קישורים שייתכן והשארנו מטעמים שונים בעוד ידענו שהם לא באמת טבעיים.

סוג ההודעה השני ייאשר למעשה את בחינת האתר מחדש ובה יבושר שלאחר בחינה מחודשת הוחלט להסיר את העונש. ההודעה תיראה כך:

העונש הידני בוטל

סתם, ההודעה האמיתית הרבה פחות משעשעת אך עדיין מאוד משמחת:


manual-spam-action-revoked2

הערה חשובה: בניגוד למה שהרבה בעלי אתרים חושבים, אין כאן קסמים. גם משיוסר העונש, התנועה לא תחזור להיות כבעבר ולא צפויה מהפיכה. סביר כי האתר שלכם יתדרדר במיקומים, וכפועל יוצא מכך תיפגע גם התנועה הנכנסת, כל זאת מכיוון שהסרתם מסה של קישורים אשר תרמו לדירוג הדף. באופן אבסורדי, הסרת הקישורים הלא-טבעיים החלישה ופגעה בציון הרלוונטיות של אתרכם. אין מנוס מכך, אך אל תתייאשו מאורכו של תהליך השיקום.

עתה שחתכתם את החלק הרע והפגוע תוכלו לבנות חלק חדש בצורה נכונה ואיכותית, כך שאתרכם יחזור להיות מדורג גבוה ואולי אף יכניס לכם תנועה רבה יותר מבעבר. הדבר הכי חשוב כאן בתהליך הוא להפנים את הטעויות שנעשו ולא לחזור עליהן, אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם תחת עונש נוסף.

כבר יצא לכם להתמודד עם עונשים? שתפו…

באופן טבעי, בעיית העונשים מטרידה המון בעלי אתרים, בייחוד בעלי אתרי מכירות אשר מרגישים את הפגיעה בהכנסות עם כל יום שעובר. אני באמת מקווה שמדריך זה יעזור לכם להסיר את העונש מאתרכם ולשוב להתנהלות עסקית מקוונת תקינה חזקים מאי פעם. אם אתם חושבים שזה גדול עליכם או שאתם לא מבינים מספיק בנושא על מנת להחליט אילו קישורים להסיר, מומלץ מאוד לפנות לגורם מקצועי שייכוון את צעדיכם. בהצלחה!

נכתב על ידי
בן אורן הנו שותף ויזם ב- Dynamic Search ו- Ignitur. בן החל את דרכו בתחום בשנת 2005 בעבודה עם לקוחות מתחומים שונים בישראל ובחו”ל, וכיום הוא Director of Web Marketing בחברת WhiteWeb. לבן ניסיון רב בקידום אתרים בנישות תחרותיות, וכיום אחראי על קידום ברנדים בין-לאומיים מובילים. במקביל, בן משמש כיועץ למספר חברות בארץ ובחו”ל, וכן משמש ככתב קבוע באתר המוביל Search Engine Journal.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

105 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

105
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.