שיטות מתקדמות לשיוך גאוגרפי של תמונות לצורך קידום לוקאלי

תמיר אורון

אין אף מקדם אתרים שלא שמע על רעידת האדמה האחרונה שפקדה את גוגל ישראל לפני שבוע – הצגת תוצאות לוקאליות בחיפוש ביטויים לא לוקאליים. המשמעות היא שעל ביטוי כמו “עורך דין” יכולות להתקבל תוצאות לוקאליות בראש דף התוצאות ובכך לדחוק את התוצאות האורגניות. טכנית מי שהיה מקום 4 באורגני, עכשיו עשוי למצוא את עצמו במקום 11 (!). מידע נוסף בדיווח של איתי ברנר.

מאז שגוגל מקומות נחת בישראל, אין לנו מנוס מללמוד באופן מעמיק את התחום החדש הזה, אם אנחנו לא רוצים להישאר מאחור. תמיר אורון עשה עבודת קודש וכתב עבורנו מדריך מקיף לגבי אופטימיזציה של תמונות עבור קידום לוקאלי. בתקווה בשבועות הבאים נשתדל לספק מדריכים נוספים בנושא…Enjoy!

לפני מספר ימים העליתי לפייסבוק שלי תמונת נושא חדשה שצולמה בשנת 2006 אי שם ברמה הטיבטית בצפון מחוז שינג’יאנג בסין. להפתעתי, פייסבוק מיקם את התמונה שלי על ציר הזמן במיקום הכרונולוגי המדוייק בו היא צולמה. אחרי מחקר קצר הבנתי כי פייסבוק יודעת להשתמש ב- Exif – Meta Data אשר מכילה התמונה וכך לקבוע באיזה תאריך היא צולמה. אם פייסבוק יודעת להשתמש במידע הזה, אז מה עם גוגל?

שיוך גיאוגרפי עבור קידום לוקאלי

אחת הדרכים לשפר את האופטימזציה לאתר שלך עבור חיפושים לוקאליים היא ע”י שיפור הסיגנלים הלוקאליים עבור התמונות שלך. ישנן מספר טכניקות שאיתן ניתן לבצע זאת ואותן נסקור במדריך זה.

שילוב תמונות כחלק מהאסטרטגייה הכללית של הימצאות תוכן עשיר באתר שלך הוא רעיון טוב לכשעצמו. תמונות יכולות לשמש כמקור נוסף להוספת תוכן לעמוד על ידי שימוש בתגיות Alt והן הזדמנות מצויינת להתברג בתוצאות של גוגל כחלק מהחיפוש האוניברסלי.

אבל, אם ניתן לקשר את התמונות גם למקומות, הן יכולות לספק גם סיגנלים לוקאלים אשר יעזרו לעסק או לאתר שלך להיות רלוונטי יותר עבור שאילתות לוקאליות.

למי מכם שיצא להשתמש בשירות Google Maps, ודאי שמתם לב שישנם מספר לא מועט של תמונות אשר משוייכות למקומות פיזיים. גוגל משתמשת בכמה שיטות שונות עבור הזיהוי הזה.   במידה ומוסיפים קוד שיוך גיאוגרפי לתמונות אותן מעלים, זה נותן לגוגל ולמנועי חיפוש אחרים אינדיקציה לכך שתמונה מסויימת יכולה להשתייך למיקום ספציפי.

קוד שיוך גיאוגרפי באתרי שיתוף תמונות

אחת הדרכים הקלות ביותר להטמיע קוד שיוך גאוגרפי בתמונות  הוא על ידי שימוש בשירותי שיתוף תמונות פופלאריים ברשת כמו: Picasa, Panoramio  או Flickr. בכל אחד מהשירותים האלו, ניתן להעלות תמונה ולהוסיף מספר אלמנטים כמו כותרת, תיאור, תגיות וכמובן לשייך את התמונה למיקום גאוגרפי ע”י גרירת התמונה על גבי מפה.

כאשר ממפים את התמונה בעזרת שירותי שיתוף התמונות, שירותים אלו למעשה משייכים לתמונה גאו-קואורדינטות של קו אורך וקו גובה ומאחסנים אותם בתור פריט מידע בתוך קובץ התמונה.

Google Maps עושה סינדקציה לתוכן שמעלים לשירותים האלו ואז היא מסוגלת להשתמש בגאו-קוארדינטות האלו על מנת לנעוץ אותם בשירות המפות שלה בתור שכבה נוספת.

שימוש בקובץ Exif במצלמות עם GPS מובנה

טכניקה מעט שונה מזו המוזכרת למעלה היא שימוש במצלמות דיגטליות בעלות חיישן GPS מובנה. בחלק מהמצלמות החדשות ניתן אפילו לצלם תמונות, לקבוע להן שיוך גאוגרפי ואז להעלות אותן לשירות שיתוף תמונות היישר מהמצלמה ע”י שימוש בטכנולוגיית 3G.

מצלמות דיגטליות בעלות חיישן GPS שומרות את הקורדינטות בהן צולמה התמונה בתוך ה- Meta data של התמונה (נקרא גם Exif) ה- Meta data מכיל בתוכו מספר נתונים על מצב המצלמה בזמן הצילום כגון: דגם המצלמה, אורך המוקד, מפתח צמצם, זמן חשיפה וכמובן: מיקום גאוגרפי.

שירותי שיתוף התמונות כגון אלו שהוזכרו למעלה יודעים לקרוא את המידע הגאוגרפי הזה מתוך ה- Exif ולהפיק ממנו קואורדינטות ולמקם אותו על גבי המפות שלהן.

עצם המצאות הקואורדינטות בתוך ה-Exif לא משמש רק את שירותי שיתוף התמונות. מידע זה יכול להועיל גם לכם משום  ששירותי השיתוף האלו (כמו פליקר לדוגמא) מפרסמים את המידע מתוך ה- Exif גם בדפי HTML בנוסף לתמונות עצמן, כך שהקואורדינטות מספקות עוד סיגנל לוקאלי עבור העמוד אשר משוייך עם התמונה אותה  פירסמתם.

שימוש במפת אתר לתמונות

שיטה נוספת היא שימוש במפת אתר לתמונות אשר מכילה אלמנטים גאוגרפים. חשוב לציין כי לא ברור כיצד גוגל מתייחסת לאלמנטים גיאוגרפים המוטמעים בתוך מפת האתר.  ה-XML מחייב להכיל תגית עבור מיקום (<loc>) וניתן להוסיף עיר ומדינה בצורה הבאה:

מפת אתר לתמונות

נראה שמפת אתר עבור תמונות משמשת את גוגל בעיקר לשם מציאה ודירוג של תמונות במנוע חיפוש התמונות שלה. לכן, השימוש בתגיות לוקלאיות במפת האתר עלול להשפיע רק במידה והתמונה רלוונטית עבור השאילתה, תוך התחשבות במיקום הפיזי של המשתמש או האם הכניס ביטויים לוקאליים במחרוזת החיפוש שלו.

 

הטמעה ידנית של מידע לוקאלי בתוך תמונות

 

במידה והתמונות שברשותכם אינן מכילות מידע גאולוקאלי בקובץ ה-Exif שלהן, ניתן להוסיף להן מידע זה באופן ידני על ידי שימוש בתוכנות ייעודיות. לכל מי שחושש מפעולה זו כי היא נחשבת בעיניו מלאכותית או אפורה, אל דאגה מפני שגוגל ממליצים על כך בעצמם.

קיימות תוכנות רבות שיודעות לבצע את הפעולה הפשוטה הזו. ראיתי במספר פורומים המלצה על תוכנה קטנה שנקראת Exifer, למרות שבאתר שלהם מצויין שהיא לא עודכנה מ-2002, היא עדיין עושה את העבודה בצורה טובה.

הנה דוגמא להטמעה של קורדינאטות גאולוקאליות בעזרת תוכנת Zoner Photo Studio.

Zoner Photo Studio

כמו שניתן לראות, התוכנה מספקת ממשק נוח ואינטואטיבי להטמעת ערכי אורך\רוחב ומתממשקת עם מפה דינאמית של Google Maps.  ברגע שסיימתם לערוך את התמונה ניתן להעלות אותה לאחד משירותי התמונות הפופלאריים כגון Panoramio, Picasa או Flickr (קודם יש לוודא בהגדרות שאתם מאפשרים מיפוי גאולוקאלי אוטומטי של התמונות). ברגע שהתמונות יועלו, הן יסרקו באופן אוטומטי על ידי הספיידר של גוגל ויופיעו ב- Google Maps.

הוראות השימוש של Panoramio מצביעות על כך שחלק מן המידע שמופיע ב- Exif אינו יכול להיקרא על ידם, לכן יש לוודא שהמידע נגיש להם והמידע הגאולוקאלי של התמונה ממקם אותה במקום הנכון על המפה.

הטמעת מידע גיאולקאלי בתוך ה-Exif כחלק מהקובץ עצמו עשוי להיות שיטת האופטימיזציה הטובה והמומלצת ביותר מפני שלא רק שניתן בצורה זו למנף את אחד משירותי שיתוף התמונות ולקשר את התמונה שאותה מפרסמים עם המפה, אלא גם בגלל שניתן לאחסן את התמונה באתר שלכם יחד עם המידע הגאולוקאלי אשר יתרום עוד קצת למאמצי ה-SEO שכבר קיימים באתר עצמו.

Panoramio

תגיות גיאולוקליות schema.org

השימוש בפרוטוקול Schema.org הוא כנראה הדרך העדכנית ביותר להטמעת תגיות גאולוקאליות בתמונות. בעבר הודיעו שלושת מנועי החיפוש הגדולים בעולם (גוגל, בינג ויאהו) על איחוד כוחות בפרויקט Schema.org הנועד ליצור סטנדרטים חדשים שיעזרו למנועי החיפוש להתמודד ביעילות  עם הרגלי הגלישה המודרניים והשינויים ברשת האינטרנט.

בעזרת השימוש ב- MicroData ניתן להשתמש ב- ImageObject type ולהטמיע ערך לוקאלי לתמונות על מנת לציין את המיקום המדוייק.

ImageObject type

כפי שניתן לראות בקוד, בעזרת ה-Micro data ניתן להזין את שם העסק\המקום, כתובת, יישוב, מיקוד או פרטים נוספים אחרים. על ידי ציון שזו כתובת, אנו למעשה עוזרים למנועי החיפוש ויישומים אחרים המסתמכים על נתונים אלה לסווג באופן ברור טקסט זה ככתובת, ולא אוסף אקראי של מילים ומספרים.

שימוש בתגיות לוקאליות Open Graph Protocol של פייסבוק

הפרוטוקול די דומה ל Schema.org, אבל ההבדל הוא שהוא ספציפי לפייסבוק. הפרוטוקול עוזר לפייסבוק להבין במדוייק במה האתר שלך עוסק והוא עוזר לציין כיצד המידע באתר שלך יוצג במקומות שונים בתוך פייסבוק. במידה ואתם משתמשים בכפתור “like” באתר שלכם, פייסבוק יחפש את קוד ה- Open graph protocol כאשר יבוא לסרוק את אחד הדפים. פייסבוק ישתמשו בנתונים אלו כאשר הם ישאבו את המידע מהפרוטוקול.

באמצעות הפרוטוקול נוכל להבטיח שכאשר מישהו ישתף תוכן מהאתר של אותו משתמש בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת, תוצג תמונה ממוזערת אשר אנחנו בחרנו והיא מתאימה בדיוק עבור הצרכים שלנו.

למרות שעדיין לא ברור אם מנועי חיפוש עושים שימוש ב- Open graph protocol לצורכי דירוג במנועי חיפוש, ידוע כי לבינג יש שותפות הדוקה עם פייסבוק, כך שזה יכול להיות הגיוני עבורם להשתמש בסוג זה של נתונים לצרכי דירוג. כמו כן, גוגל ככל הנראה משתמשת גם היא ב- Open graph protocol (כאשר הוא זמין לה) על מנת להבין דפים עם תוכן וידאו, ואין שום דבר שיכול לעצור אותם מלהשתמש בו בכל המקרים האחרים.

Open graph protocol הוא די קל ליישום מפני שכל מה שצריך לעשות הוא פשוט להדביק אותו בתוך תגית ה- <Head> של הדף וזאת בשונה לעומת פרוטוקולים סמנטיים אחרים כמו Micro Data אשר יותר מסובכים להטמעה.

פרוטוקול Open Graph של פייסבוק

דברים נוספים עליהם יש להקפיד

 

1. שימוש נכון בתגיות alt ו-title עבור תמונות לוקאליות

הוסף תגיות alt ו- title לתמונות באתר. התגיות צריכות לשקף את התוכן של התמונה ולהכיל את ביטויי המפתח אותם מעוניינים לקדם, אך בנוסף יש להכניס מילות מפתח לוקאליות אשר יעזרו למנועי החיפוש להבין שהתמונה מציינת מקום ספציפי.

2. מתן שם קובץ לוקאלי

תנו לקובץ התמונה שם אשר יכלול בתוכו את מילת המפתח הלוקאלית הנבחרת. בעת יצירת קובץ התמונה, לא לתת לו שם מספר סידורי חסר משמעות או “ג’יבריש”, אלא השתמשו במילים המתארות את התמונה ומתארות איפה בית העסק נמצא.

בצורה זו, יש סבירות גבוהה שהמשתמש אשר מחפש למצוא אתר\עסק לוקאלי ימצא את התמונות של בית העסק בחיפוש התמונות. יש לשים לב  כי צריך להשתמש בשם הקובץ במקפים (-) ולא ברווחים. באופן כללי, שם הקובץ צריך להכיל את שם העסק, הסוג שלו והמיקום.

3. הוספת תמונה לערך בויקיפדיה

לאחרונה נהיה יותר קשר להכניס לינקים מסחריים לערכים בויקיפדיה, אבל בתחום התמונות נראה שהם צמאים לתמונות מכל הבא ליד ובהחלט ניתן להגיד שקל יחסית להכניס תמונות מאשר קישורים. אז אם בערך הויקיפדיה של העיר או השכונה שבה נמצא בית  העסק חסרות תמונות, או שקיימות תמונות אך באיכות לא גבוהה – תמיד ניתן לתרום תמונה פרטית. כאשר מעלים תמונה, ניתן להוסיף תיאור לתמונה שם ניתן לציין שהתמונה סופקה בחסות העסק הנ”ל ולהוסיף קישור לאתר\עסק.

אם יהיה לכם לינק מתוך עמוד ערך לוקאלי של ויקיפדיה זה בהחלט יעזור לכם לשפר את הדירוגים שלכם עבור חיפושים לוקאלים.

כמובן שבנוסף לכל הטיפים הנ”ל, יש לוודא כי כל שאר טקטיקות האופטימיזציה לתמונות מיושמות במלואן:

  • תמונות במשקל נמוך יחסית לטובת זמני טעינה קצרים.
  • טקסט רלוונטי מסביב לתמונה.
  • מפת אתר לתמונות.
  • תיקיית תמונות נפרדת (ולוודא שהיא לא חסומה ב- robots.txt)

 

ככל שמנועי חיפוש הופכים מתוחכמים יותר וככל שיש יותר מצלמות ומכשירים ניידים עם GPS אשר מוסיפים מידע לוקאלי לתוך התמונות, עלינו לקבל על עצמנו את העובדה שמנועי חיפוש עושים וגם יעשו בעתיד שימוש בנתונים אלו ככל שתדירות השימוש במכשירים אלו והעלאת התמונות לאינטרנט גוברת.

החוכמה היא לדעת להשתמש בנתונים אלו לטובת אסטרטגיית ה-SEO שלנו.

נכתב על ידי
תמיר אורון יזם ואיש SEO בכל רמ”ח אבריו, החל את דרכו כמנהל פרויקטים בחברת SEO Israel וכיום מועסק בחברת 888.com בתפקיד התווית אסטרגיית SEO לקראת כניסה מחודשת לשוק הפוקר האמריקאי. מעבר לכך, בזמנו החופשי תמיר מרבה לטייל, לצלם, לרוץ ולרכב על אופניים.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

21 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

21
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.