קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » דו"ח ניתוח חיפושים חדש בוובמסטר טולס – טוב יותר מדוייק יותר ויעיל יותר

דו"ח ניתוח חיפושים חדש בוובמסטר טולס – טוב יותר מדוייק יותר ויעיל יותר

"נתונים מדוייקים יותר בדו"ח חיפוש האנליטיקס החדש" – זאת הכותרת של פוסט שעלה בבלוג וובמסטר סנטרל של גוגל ב-6 במאי, או לפחות תרגום של זה. בפוסט הם מכריזים על Search Analytics (ניתוח חיפושים)– דוח חדש בממשק של וובמסטר טולס שמחליף את Search queries ונותן נתונים מדויקים יותר ואפשרויות אנליזה ופילטרינג טובות הרבה יותר. זאת אומנם גרסת בטא אבל זה ללא ספק רמה אחת מעל מה שהכרנו עד היום בוובמסטר טולס.

הדו"ח החדש בוובמסטר טולס

וובמסטר טולס הישן לא היה מושלם

אני חייב להודות ש 95% מהזמן ש"ביליתי" בוובמסטר טולס היה בתוך Search queries ואני בטוח שגם אתם ביליתם שם לא מעט. זה כמעט המקום היחידי שאפשר לראות בו יחסית במדויק את הטראפיק שאתר/דף מקבל מכל מילת חיפוש.

אבל לממשק הישן של וובמסטר טולס היו מגבלות:

  • לא הייתה בו אפשרות להשוות תנועה לאתר מדסקטופ מול מובייל על מילות חיפוש ספציפיות.
  • לא הייתה בו אפשרות לבדוק מיקומים לאורך זמן של מילת חיפוש, רק ממוצעים. לכן לא ניתן לזהות עליות או ירידות בדירוגים.
  • לא הייתה בו אפשרות לבצע על מילות חיפוש או מדינות השוואות במסגרות זמן מותאמות אישית, רק תקופה מול אותה תקופה בידיוק שלפניה.
  • לא הייתה בו אפשרות לפלטר מילות מפתח, לדוגמא כל מילות החיפוש המכילות את המילה "SEO" או את שם החברה שלי.

מעבר לכך, גוגל מדווחים שחלק מהנתונים בדוח Search Queries היו לא מדוייקים או לא ייצגו בידיוק את הדברים שחשוב לייצג.

וובמסטר טולס ואנליטיקס – שני כלים משלימים

גוגל אנליטיקס הוא כלי מדהים, הוא נותן לנו המון נתונים שאין בוובמסטר טולס ולכן תמיד עדיף להשתמש בשניהם, אך הדבר שהכי חסר לנו באנליטיקס הוא כ 91% של מילות מפתח שמוגדרות not provided ומקשות עלינו להבין המון דברים על התנועה האורגנית לאתר שלנו. על מה הנתון הזה הכי מקשה? להבין מהן מילות המפתח שמביאות לנו את הכסף לכיס.

בגוגל אנליטיקס יש אין ספור דוחות מדהימים ונתונים שאפשר לגלות על האתר ובנוסף אחד הכלים השימושיים ביותר בגוגל אנליטיקס הוא יצירת Goals. גול היא פעולה שמתבצעת באתר ומבטאת יעד כלשהו שמשתמש באתר שלך הגיע אליו. הדוגמא הפשוטה ביותר ל-Goal באתר מסחר אלקטרוני לדוגמא, תהיה הגעה ל-URL שנבנה כאשר מתבצעת פעולת קניה באתר שלך – בצורה כזאת תוכל לקבל מידע על מדינות, מכשירים, דפי נחיתה וכ'ו מהם משתמשים קונים את המוצר שלך. מה שלא תוכל לקבל זה את מילות החיפוש שדרכם הגיעו אותם משתמשים שקנו את המוצרים שלך.

לכן למרות שוובמסטר טולס לא מחובר ל-Goals אני נוטה להסתכל על וובמסטר טולס ועל גוגל אנליטיקס כשני כלים משלימים, אחד נותן לי אינפורמציה על סוגי התנועה לדפים השונים באתר שאני מקדם והשני ממוקד יותר לניתוח מילות המפתח אליהם מגיעים המשתמשים לאתר ולדפים ספציפיים בו. בצורה כזאת אני מנסה לקבל תמונה מלאה כמה שיותר על מקורות ה conversion של האתר.

אז תכלס – מה השתנה?

מעבר לאפשרויות אנליזה וסינון נוחות ויעילות יותר גוגל מדווחים בנוסף כי "הנתונים שמופיעים בדוח Search Analytics מדוייקים הרבה יותר מהנתונים שהופיעו הדוח הישן Search Queries". אלה השינויים המרכזיים שנעשו בנתונים:

  1. מספר החשיפות: הדוח הישן היה מחשב impression כהופעה של דף מסויים בתוצאות חיפוש. לכן אם חיפשו את שם ה brand שלך ובתוצאות נמצא אתר הבית, דף פנימי והבלוג, מספר ה impressions הוכפל ללא סיבה ב-3. בדוח החדש מקרה כזה מחושב כהופעה אחת.
  2. שינוי בכמות הנתונים: הדוח הישן והחדש מאכסנים כמות שונה של נתונים, לכן סביר להניח שהמספרים שלכם ישתנו.
  3. לחיצות על תמונות: בדוח הישן לחיצה על תמונה נספרה גם כאשר הייתה על התמונה בלבד, ללא כניסה אמיתית לאתר. בדוח הישן הנתון הזה תוקן וכעת נספרים אך ורק לחיצות מתוך תמונות אל תוך האתר.
  4. דפים שמבצעים הפניות: הדוח הישן ספר גם לחיצות על דפים בתוצאות חיפוש שביצעו הפניות כמו 302, 301. גוגל מדווחים שבדוח החדש לחיצות על דפים שמבצעים הפניות אינן נספרות. הפניות יכולות להוביל לחווית משתמש פחות טובה ולכן אם יש אצלכם כאלה בכל מקרה כדאי לזהות ולתקן אותם עם Screaming Frog.

אחד הדברים המדהימים ביותר שגוגל מראים לנו בדוח הזה לעומת דוח Search queries הוא בעצם דירוג מילת חיפוש לאורך זמן. בעזרת המידע הזה וניתוחים מעמיקים שלו אפשר להגיע למסקנות מדהימות על המיקומים של מילות מפתח, קבוצות של מילות מפתח, דפים פנימיים באתר, מדינות, סוגי מכשירים ועוד ועוד ועוד.

4 דוחות שחובה לעשות עכשיו!

1. דירוג מילות מפתח חשובות – דסקטופ / מובייל

תבחר את מילת המפתח אותה תרצה לבדוק, סמן את הצ'ק בוקס "Position", לחץ על "Devices" ולאחר מכן "Compare devices" והחלון שיפתח יציג השוואה של דסקטופ מול מובייל, תאשר ולאחר מכן תסיר את הסימון מהצ'ק בוקס של "Clicks".

דירוג מילות מפתח חשובות

הדוח הזה גם בודק את המיקום של האתר על מילת המפתח לאורך זמן, מוודא שלא מאבדים מיקומים, וגם בודק שעל מילות מפתח חשובות אתה לא מאבד טראפיק יקר עקב בעיות במובייל – חשוב מאד במיוחד אחרי עדכון המובייל האחרון של גוגל. במקרה שבתמונה, אפשר לראות שמהתאריך 12 באפריל מיקום מילת החיפוש בדסקטופ ומובייל התאזנו לדירוג זהה כמעט לחלוטין.

2. מצא את המדינה שאתה מדורג בה הכי גבוה

סנן לפי מדינות, סמן את הצ'ק בוקס "Position", לאחר מכן מתחת לגרף המוצג סדר את הנתונים על פי המדינות עם המיקומים הגבוהים ביותר וחפש מדינות עם דירוג מעולה והרבה טראפיק.

הדוח הזה יכול לגלות לך שני דברים. הראשון, מדינות עם תחרות לא גדולה אבל הרבה חיפושים בתחום של האתר שלך. השני, גוגל תופס את האתר שלך כאוטוריטה באזור הזה וכדאי לך מאד לנצל את זה.

3. כמה טראפיק אתה באמת מקבל מתמונות

סמן את "Queries", מתחת ל-"Search type", לחץ על המילה "web" ושנה אותה ל Image.

טראפיק מתמונות

אם באתר שלך יש הרבה תמונות, בדוח הקודם בוובמסטר טולס החשיבו לחיצה כלחיצה על תמונה בתוך דף תוצאות התמונות בגוגל, בגירסה החדשה קליק נספר רק כלחיצה על תמונה שהובילה לתוך האתר שלך – זאת הסיבה שבטח תראה ירידה משמעותית בכמות הקליקים על תמונות אך הנתון הזה כעת נכון הרבה יותר ואם הוא עדיין גבוה, תחשוב על דברים למנף אותו.

4. מיקום כל מילות החיפוש שלא מכילות את שם האתר שלך

סמן את הצ'ק בוקס "Position" בדוח, לחץ מתחת ל-"Queries" וסנן את מילות המפתח על פי "Queries not containing" ורשום את שם האתר.

מיקום ביטויים גנריים

יש אתרים שחלק מאד גדול ממילות החיפוש המובילות אליהם הן מה שנקרא branded keywords – כלומר מילות מפתח המכילות את שם האתר/החברה. בדוח שעשינו עכשיו תוכל לראות את המיקום הממוצע של כל מילות החיפוש שלא מכילות את שם האתר שלך. בדוח כזה תוכל לראות בקלות אם יש עליות דירוגים של מילות מפתח שאתה מנסה לתפוס ברשת מבלי לעוות את הנתונים עם מילות חיפוש המכילות את שם ה brand שלך ולכן כנראה מדורגות גבוה.

לסיכום…

קיבלנו עוד קצה חוט, יש לנו עוד נתונים לבדוק ועוד דוחות להפיק ועוד דרכים לראות שהעבודה שלנו מתקדמת, מקדמת ומביאה תוצאות – וזה מה שחשוב באמת. כל שביב מידע שנוסף בוובמסטר טולס יכול לפתוח עולם שלם של דוחות בגוגל אנליטיקס. ככל שהמידע שלך יותר מדוייק באחד מהכלים אתה יכול לגלות עוד דברים מעניינים בנושא בכלי השני.

אני מציע לכם להשקיע כמה דקות לבדוק את הדוחות שהדגמתי כאן ולנסות להפיק בכל יום עוד דוחות חדשים ומעניינים שרלוונטים לאתר שאתם מקדמים. אם חשבתם על דוח מעניין שאפשר לראות רק בגרסה החדשה אתם מוזמנים לשתף את כולנו בתגובות!

Search Console

אודות שגב ויינטראוב

שגב ויינטראוב
שגב ויינטראוב עוסק בשיווק באינטרנט מ-2011 ומגיע מתחום ה-SEO. במסגרת ניסיונו המקצועי עסק גם באיפיון אתרים ו Conversion Optimization. בשילוב עם עבודה לומד מנהל עסקים ומדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה ובזמנו החופשי מפתח אתרים בוורדפרס. מעיד שהוא מכור לבלוגים בנושא שיווק אתרים וללינקדין.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום לוקאלי 2017

קידום לוקאלי 2017 מול 2016: האם משהו השתנה? [תוצאות מחקר]

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןעד לפני כמה שנים טובות, קידום מקומי ...

מוצרים באיקאה עם נפח חיפושים

קידום אתרים הפוך: איקאה משנה שמות מוצרים לחיפושים של בעיות שהמוצרים אמורים לפתור

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןמותגים שעושים שיווק דיגיטלי כמו שצריך יודעים ...

10 תגובות

  1. מאמר טוב, מעניין

  2. שגב, אני מבין שאת עובד ה-SEO, שהוא בהכרח בעל אוריינטציה טכנית מובהקת, מעניין להפיק דו"חות כמה שיותר מלאים ומפורטים על מאפייני התעבורה שנתקבלה משוק היעד. אבל את מנהל השיווק של המיזם האינטרנטי, שהוא לעתים קרובות גם בעליו, צריכים לעניין דווקא מאפייני התעבורה שחסרה, זו שאבדה לו, זו שלא הושגה, כי שם נמצא הפוטנציאל לגידול התעבורה, לגידול המכירות ולהגדלת הרווח – אלא אם האתר מיצה כבר את כל שוק היעד.

    איך אתה מתרגם את תכני הדו"חות שהצגת לנו פה לדו"חות שמציגים את מאפייני התעבורה שחסרה?

    • שגב ויינטראוב
      שגב ויינטראוב

      שאלה מעניינת! תשמע, אפשר להעזר בוובמאסטר טולס כדי לנסות ולהבין איזה חלקים באתר שלך הם בעלי פוטנציאל לא ממומש אבל זו פחות המטרה של וובמאסטר טולס, לכן יהיה גם פחות יעיל בכך. בוובמאסטר טולס אתה בעיקר מקבל ומנתח נתונים על דברים שקורים באתר שלך ולא יכול לראות נתונים לא קיימים.

      אני מאמין גדול שהדרך הנכונה ביותר לגלות על תעבורה לא ממומשת שיכולה להכניס רווחים נוספים היא על ידי חקירה מעמיקה של השוק, ניתוח מתחרים ועוד.

      • זקן השבט\עמנואל הוכשטדט 054-6954357

        שגב בוקר טוב,

        זאת לא סתם שאלה מעניינת – זאת השאלה הבסיסית ששואלים מנהלי השיווק של המיזמים האינטרנטיים, שהם לעתים קרובות גם בעליהם, אלא אם רמתם המקצועית כל כך נמוכה שהם מסתפקים בעיון במה שמצוי (כדי להראות לבוס
        שמשהו חיובי קורה) במקום לגרום (!) למה שרצוי להפוך למצוי.

        ספק גדול אם ניתוח פעולות המתחרים יכול להיות ללמד אותך משהו מועיל כל עוד "כולם עושים את מה שעושים כולם כי זה מה שכולם עושים". לפני כשבע שנים התחלתי ללמד את העובדים שלנו ואת מקדמי האתרים המובילים (במסגרת "סמינר לקידום אתרים בזירות תחרותיות" בהיקף של 25-30 שעות) איך למצוא את מאפייני התעבורה שחסרה לכולם, זו שאבדה לכולם, זו שלא הושגה על ידי איש מהמתחרים, כי שם נמצא הפוטנציאל לגידול התעבורה, לגידול המכירות ולהגדלת הרווח – אלא אם האתר מיצה כבר את כל שוק היעד.

        אשמח לספר גם לך.

  3. בעברי הלא רחוק עסקתי בכלים לאחזור מידע מתוך מאגרי מידע גדולים ומורכבים, בנינו שאילתות שקשה אפילו לדמיין אותן מתבצעות, והן ביצעו עבודתן נאמנה והביאו תוצאות.
    הדבר היחיד שלא יכולנו לעשות הוא להביא מידע מדויק על "מה שאין" – לשלוף מידע שלא קיים במאגרים, ולהצליב אותו עם נתונים אחרים.
    כתבתי על כך מאמר קטן בבלוג שלי : http://www.glezer.co.il/2013/07/list-of-not-exist/

    ולכן הדברים של זקן השבט מעניינים ומסקרנים מאוד.

    • זקן השבט\עמנואל הוכשטדט 054-6954357

      יעקב בוקר טוב.

      יש לי בעיה ואני מבקש את עזרתך. הצגתי לך אתמול במשך 3 שעות את מקרה הבוחן המתאר את הפתרון המעשי שמצאתי בזמנו לאיתור ולהבאת התעבורה שאבדה לאתר שפועל בשוק האמריקני בזירה סופר-תחרותית, לאחר שכבר השגנו את המקום הראשון בגוגל לביטוי השורש שמגדיר את המוצר וגם לכל ביטויי הזנב הארוך ששוק היעד מרבה להשתמש בהם, ולאחר שהגענו לכל מה שאפשר גם מבחינת יחס ההמרה בתוך האתר. לא דיברנו על כך שבעיית איתור והבאת התעבורה הזו משותפת גם לבעל אתר שמחליט, לעת עתה או לתמיד, להימנע מהשקעת המשאבים הדרושים להשגת המקומות העליונים בגוגל, משום שגודל המשאבים הכספיים הדרושים להשגת היעדים, על חשבון המתחרים הראויים, לא יכול להיות ידוע מראש.

      כך למשל, גודל התעבורה שתתווסף אם תעלה ממקום 3 למקום 1, ניתן להערכה גסה במרבית הזירות (משמע, דפי תוצאות החיפוש לביטוי חיפוש נתון), ואם נפלת ממקום 1 למקום 3 אתה גם יודע בדיוק רב כמה תעבורה אבדה. בטח שאתה יודע זאת אם נזרקת על ידי "פינגווין" מהמקום הראשון למקום 300, ובעקבות "גיזום" הקישורים הרעים עלית למקום 30 וגם שם יש לך 0 תעבורה. הדילמה של מנהל השיווק באינטרנט\בעל האתר היא האם להשקיע סכום שלא ידוע מראש מה גודלו להשגת\השבת התעבורה הנוספת או להשקיע סכום ידוע, שנקבע מראש, בהשגת תעבורה נוספת שלא ידוע מראש מה גודלה.

      מתוך שלושת השעות הללו, אפשר היה לחסוך אולי חצי שעה ואולי אפילו שעה שלמה. ואם לא היה לך ניסיון של עשרות שנים בניהול מערכות מידע היה ודאי צורך להוסיף זמן, ואולי זמן רב. מכל מקום, אינני זוכר מקרה שבו הצגתי את מקרה הבוחן הזה ואת פתרונו בפחות משעתיים, וגם אז אינני בטוח שהוא הובן. הוא כן הובן וייושם על ידי חלק ממשתתפי ה"סמינר לקידום אתרים בזירות תחרותיות" שבו הקדשנו לו לפחות 6 שעות מתוך כ-25-30, ואלא היו מקדמי אתרים ובעלי משרדי קידום שעשו מאמץ וגם שילמו כדי להשתתף וללמוד.

      חשבתי להציג את מקרה הבוחן ואת פתרונו בכנס ה-Next Case שפבל ישראלסקי ועובדיו מארגנים עכשיו. אבל מגבלת הזמן – 20 דקות ועוד כ-5 דקות לשאלות – משכנעת אותי בינתיים שלא אספיק לשכנע (!) את הקהל, למרות שכאמור מדובר בפתרון כמעט אוניברסלי למנהלי השיווק באינטרנט\בעלי האתרים, שיש טעם ליישמו לפני ובנוסף לכל פתרון שיווקי אחר. אם אציג אותו בכל פורום מקצועי למשל, בצורת פוסט אורח, אני בטוח שמרבית התגובות לא יתייחסו כלל לתוכן הפוסט, ולא יבואו מתוך מאמץ ללמוד לעומק את מקרה הבוחן ואת פתרונו, אלא יהוו תגובה רפלקסיבית לצורך "לשנות את הראש" ולהיפטר מהרגלי עבודה ישנים שנתקבעו.

      מה דעתך?

      • אחד העקרונות הראשוניים שלומדים בקורסים העוסקים ב"תורת המשחקים", הוא לדעת עד כמה מקצוענים השחקנים שמשחקים נגדך.
        אם הם מכירים את כללי המשחק ויודעים לחשוב אותו מספר צעדים כמוך, היתרון היחסי שלך הולך ונעלם. אם כולם ידעו את מה שאתה יודע, כולם יעשו את זה כי זה מצליח, וכשמגרש המשחקים יגיע לרוויה, השחקן שינצח הוא זה שימצא את היתרון היחסי שלו על פני כל האחרים.
        כנראה שניתן להציג את המודל שלך ב-20 דקות, כאשר השיטה היא לזרוע את זרעי ההבנה בקהל ולתת להם לחשוב על זה לבד, ולא להאכיל אותם בכפית וגם ללעוס עבורם.

      • זקן השבט\עמנואל הוכשטדט 054-6954357

        יעקב, האם אתה מתכוון לומר שעבורך (מקצוען בניהול מערכות מידע) היה ניתן לתמצת את שלושת השעות ב-20 דקות, למרות שעד עכשיו תמיד נזקקתי ל- 3-6 שעות, כדי להציג את הנתונים שנאספו במקרה הבוחן, להסביר את מה שנתגלה כמאד יוצא דופן, לסקור בקצרה שני פתרונות שאינם טובים, ולהסביר את הפתרון הנכון בעזרת נימוקים משכנעים?

        • יש הבדל בין מתן הסבר על התובנות שלך בצורה של הכשרה="כיתת אומן" לבין לספר על התובנות לקהל של לקוחות/תלמידים פוטנציאליים ="סיפור ארוע".
          בעשרים דקות תוכל לספר על המקרה, התובנות בשלב הראשון והשני ועל דרכי הפתרון.
          מי שירצה לשמוע וללמוד יותר – מוזמן לקרוא מאמר מלא ומקיף ב… (וזוהי ההזדמנות לרענן את האתר או לפרסם מאמר אורח באתר או בלוג שאתה רוחש לו כבוד) או להרשם לסדנה מקצועית שתעשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים:

 

שתפו את הפוסט עם חברים