קידום אתרים » חדשות קידום אתרים » עדכון פנדה 4 – כל המספרים, הפיל הורוד של ebay, הזיכרון ארוך הטווח של פייסבוק ועוד…

עדכון פנדה 4 – כל המספרים, הפיל הורוד של ebay, הזיכרון ארוך הטווח של פייסבוק ועוד…

עדכונים שבועיים על פרסום ושיווק באינטרנטבכל סופ"ש נביא כאן את רשימת הפוסטים המעניינים ביותר שמצאנו בבלוגספירה המקומית והעולמית בנושא קידום אתרים, שיווק באינטרנט ומדיה חברתית. כך תוכלו להיחשף למידע מעניין נוסף שאנחנו לא מספיקים לסקר כאן במהלך השבוע. הרשם לעדכון וקבל מייל שבועי עם כל הסיפורים והחדשות.

פנדה 4.0 ו-Payday Loan 2: מי, מה כמה ולמה?

לפוסט המקורי ב- Search Engine Land

אז כולם כבר יודעים שבתחילת השבוע חזינו בשני עדכונים שונים של גוגל ולמעשה שתי גרסאות חדשות לאלגוריתמים וותיקים: אחד הוא פנדה שנועד להילחם באתרים בעלי תוכן ירוד והשני הוא Payday Loan שנועד לספק תוצאות טובות יותר עבור שאילתות בעלות אחוז ספאם גבוה. בעוד פנדה 4.0 עשוי להשפיע על עד 7.5 מהשאילתות באנגלית, מה שהופך אותו לאחד העדכונים המשפיעים ביותר בהיסטוריה של גוגל, 2 Payday תלוי יותר בכמות הספאם בגרסה המקומית של גוגל. לדוגמה, באנגלית הוא משפיע על 0.3%, אבל בטורקית הוא ישפיע על לא פחות מ – 4.0% מהשאילתות.

Searchmeterics מיהרו לבדוק אילו אתרים נפגעו במידה הרבה ביותר מפנדה, אך יש לציין כי מכיוון שכנראה Payday הקדים אותו ביום או יומיים, קשה מאוד לבצע הפרדה של ממש בין ההשפעה המשולבת של שניהם. בכל אופן, למרות ש – ebay הוא כנראה האתר המוכר ביותר למעט ask.com (שהירידה שלו הייתה חדה יותר), נראה כי דווקא הוא נפגע גם (או בעיקר) בשל פעולה ידנית עליה נרחיב באייטם הבא.

אתרים מוכרים נוספים שנפגעו הם health.com,digitaltrends.com ו – siteslike.com שמספק רשימה של אתרים דומים לאתר ספציפי. המרוויחים הגדולים ביותר לעומת זאת, לפחות מבחינת האחוזים, הם medterms.com, emedicinehealth.com  ו – zimbio.com (אתר שעוסק בחדשות הבידור) שכל אחד מהם הכפיל פי חמישה את התנועה האורגנית הנכנסת אליו. שני אתרים מוכרים יחסית שהתנועה אליהם עלתה ב – 25% ו – 100% בהתאמה הם buzzfeed ו- wikimedia.

 קל לראות כי רוב האתרים שהושפעו לטובה או לרעה הם אתרים שמספקים מידע או עובדות, אבל מבלי לחקור באופן מעמיק את כל אחד מן האתרים ברשימה, קשה לדעת מדוע אתר א' נחשב לאיכותי יותר מאתר ב', במיוחד כשבשתי הרשימות יש לא מעט אתרים שמתבססים על תוכן גולשים.

לעומת זאת, מיכל כהן מוובגורו מציינת שהרבה עמודים עם אופטמיזצית on page מוגזמת הוסרו מתוצאות החיפוש, במיוחד במקרים בהם גוגל הראה בעבר הרבה עמודים מאותו אתר. החדשות הפחות טובות הן שעמודים עם תוכן מועט או מועתק דווקא לא נפגעו ולעיתים אפילו התקדמו במעלה התוצאות.

המפסידים בעדכון פנדה 4

האם ebay קיבל "סטירה" מגוגל?

לידיעה המקורית באתר re/code

פוסט שהופיע אתמול באתר re/code טוען כי הסיבה לאיבוד התנועה האורגנית ב – ebay היא כנראה לא בהכרח פנדה 4.0, אלא בגלל פעולה ידנית שננקטה כנגד האתר. הפוסט מקשר לפוסט טכני באתר refugeeks שמנתח את מילות המפתח אותן ebay  איבד באמצעות SEMrush. לפי הפוסט הזה, מרבית העמודים (90 אלף מתוך 120 אלף) שאיבדו את התנועה הם ב-ebay.com והן ב-ebay.co.uk ישבו תחת התיקיה bhp.

הבעיה? אלו עמודים שאי אפשר להגיע אליהם מהאתר הרגיל ולכן מדובר בסוג של מיסוך או "דלת אחורית". ייתכן כי מישהו מצוות ה-SEO של ebay חשב שזה רעיון טוב לעשות ניסוי בלק הט על עמודים שאי אפשר להגיע אליהם מהאתר עצמו ואולי ראשי התיבות של bhp הם בעצם Black Hat Pages… מה שבטוח הוא שהעמודים האלו היו הפיל הוורוד בחנות של ebay וזו הייתה רק שאלה של זמן עד שמישהו היה מבחין בהם.

עמודים ממוסכים מתוך איביי

האם עכשיו זה יכאב יותר? פייסבוק כבר עובדת על Snapchat הבאה…

לפוסט המקורי ב – Geektime

לאחר הכישלון המפואר של Poke, שמועות גורסות כי פייסבוק מתכוונת להציג כבר החודש את המתחרה החדשה לסנאפצ'ט בשם Slingshot (מקלעת). למרות ש-Slingshot אמורה להיות פשוטה יותר מסנאפצ'ט, נראה כי היא עדיין תדרוש מן המשתמש להתחבר דרך חשבון הפייסבוק שלו, ולכן לא ברור עד כמה אטרקטיבית היא תהיה עבור המשתמשים שרשום לשמור על האנונימיות שלהם (במיוחד כשהיום כבר ידוע שגם פריטים שנמחקים מפייסבוק באופן ציבורי נשמרים על שרתיה).

רק שליש מהמשווקים סבורים כי הפעילות שלהם בפייסבוק נושאת פרי

לפוסט המקורי ב- Marketing Land

הסקר השנתי של אתר SocialMedia Examiner שנערך בחודש ינואר (וניתן להורדה ללא עלות עד סוף החודש) חושף שלמרות שמרבית המשווקים כיום לא יכולים להתעלם מפייסבוק, רק 43% מסכימים עם המשפט שמאמצי השיווק שהם משקיעים בה הם אפקטיביים. 30% לא מסכימים איתו ברמה כזו או אחרת ו-37% לא בטוחים. יש לציין כי חוסר האמון היה מועט יותר בקרב משווקים שעובדים בחברות גדולות וכאלו שעובדים מול לקוחות (ולא מול משווקים אחרים במודל B2B).

למרות הנתונים הללו, פייסבוק היא עדיין הפלטפורמה המועדפת על פני 54% מן המשיבים, ואחריה בהפרש ניכר נמצאות לינקדין וטוויטר (17% ו – 12% בהתאמה).

פייסבוק פלטפורמה מועדפת

רק גוגל זוכר?! מסתבר שגם פייסבוק…

לפוסט המקורי בחדר 404

אם עד היום חשבנו שרק לגוגל יש את היכולת המופלאה לקשר בין פרטים שעלולים להביא לחשיפתו של מידע בעייתי, כעת מסתבר שגם המאמרים הקשורים של פייסבוק (Related Articles) הם בעלי פוטנציאל נפיץ: עורך הדין הלל סומר שרצה לדווח על פסק הדין לעוקבים שלו בפייסבוק בעניין רומן שעליו הוצא צו איסור פרסום ולקשר לכתבה המקורית שעסקה ברומן, גילה שפייסבוק הקדימה אותו והצמידה לפרסום את המאמר המקורי ממנו אפשר להסיק בקלות מהו שמו של אותו הרומן… לדעתו של עו"ד סומר, ייתכן שפייסבוק זיהה שלשתי הכתבות יש כותרת דומה, או שהוא מצא פרסומים של אנשים אחרים בפייסבוק שהצמידו את שתי הכתבות יחדיו.

אגב, הטריק הזה עובד גם בגוגל אם מחפשים "בצעד חריג רומן" (ללא המרכאות).

חשיפת ספר סודי

אודות איתי ברנר

איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן, שותף במיזם מקום טוב – ערוץ תוכן אזורי של אזור זכרון יעקב – פרדס חנה.

עשוי לעניין אותך גם...

חדשות קידום אתרים

חדש בגוגל אדוורדס: טירגוטים יעילים יותר עם פיצ'ר "קהלים דומים"

לידיעה המקורית ב-Search Engine Land פייסבוק, שימי לב – גוגל עוד תעקוף אותך בסיבוב: בשני ...

חדשות קידום אתרים

גוגל נלחמת בפייק ניוז עם תגית חדשה בשם "Fact Check" בתוצאות החיפוש

לידיעה המקורית ב-Search Engine Land הסוף לפייק ניוז? אולי מוקדם מדי להכריז על כך, אבל ...

17 תגובות

  1. מוזר מאוד שask נפגע מכיוון שהוא שותף חיפוש של גוגל.
    גוגל מרוויחה כסף מחיפושים שנעשים באתר ולכן לא ברור למה שתרצה לפגוע בו

    • כי הנהלת חברת גוגל לא חושבת כמו בעל חנות מכולת. המדיניות שלה לטווח רחוק היא להישאר האמצעי המועדף של הגולשים ברשת האינטרנט לחיפוש מידע ולחווית ה"שופינג" ברשת, גם במחיר של אבדן הכנסה לטווח הקצר.

    • בן אורן

      בדיוק! זו גם לא הפעם הראשונה. בעבר, אני לא זוכר בדיוק לאחר איזה עדכון, האשימו את גוגל שהם עשו זאת כדי לדחוף אנשים להשקיע בממומן אבל למעשה הם עשו מהלכים במקביל אשר הפחיתו את ה cpc ותיגמלו רוחבית בעלי עסקים כך שבסופו של דבר בדוחות הרבעוניים הם דיווחו על ירידה בהכנסות מאדוורדס. מאט כץ הגיב לכך אישית ואמר שבניגוד לכל ההאשמות, זו ההוכחה שהנהלת גוגל לא חושבת לטווח הקצר אלא יותר על חווית המשתמש ורווחים בטווח הארוך.

      • בן אורן

        דרך אגב, הרבה זמן גם לא היה עדכון פנגווין, לדעתי אנחנו ממש לא רחוקים מעדכון פנגווין אשר להערכתי יקרה בחודש הקרוב.

        • בן, אני עדיין מתקשה להבין מה הוא ההבדל המהותי (!), שמניע את ענישת האתר או חלק מדפיו, בין הרצה נוספת (אינני בטוח שמדובר תמיד ב"עדכון", במובן של שינוי נוסף של מאפייני שינוי האלגוריתם "פינגווין"), שבא תמיד עם הערה שהוא יחול למשל על 1.8% מביטויי החיפוש, לבין הענישה האלגוריתמית הרגילה שפוגעת מדי יום בקבוצת אתרים נוספת, ללא מתן אזהרה ב-WMT, ולבין הענישה הידנית שגם היא מתרחשת מדי יום.

          מה שמשותף לשלושתם הוא שהענישה תקיף בסופו של דבר את כל תוצאות החיפוש באינדקס של גוגל, ושאי-אפשר לדעת מראש האם אתר הלקוח ייפגע מחר בבוקר, או בעוד יומיים, או בעוד שבועיים, או בעוד חודשיים או שנתיים. בעל האתר מהמר לכן על כספי ההשקעה בעבודת הקידום הראויה לעונש ועל הציפיות לעשיית רווח, ובדרך כלל מבלי להבין שהוא מהמר.

          • בן אורן

            עמנואל, זו אכן נקודה מעניינת כיוון שחוסר הוודאות רק הולך וגדל. לגבי העדכונים, אכן יש רענון ויש עדכון, שני דברים שונים. ענישה אלגוריתמית ללא קשר לעדכון היא ככל הנראה פנדה, אשר רץ כמה ימים אקראית בכל חודש. לגבי ענישה בזמני עדכון או רענון, קל יותר לדעת אם זה פנדה או פנגווין לפי העדכון שהופץ. ענישה ידנית יכולה להינתן בכל רגע נתון אך תהיה מלווה תמיד בהודעה בכלי מנהלי האתרים של גוגל. לגבי חוסר הוודאות, אני לא יודע אם בסופו של דבר כל האתרים יקבלו עונש אבל אין לי ספק שאחוז האתרים שמקבלים עונש רק הולך וגדל. תהליך הקידום, וצריך להבדיל חד משמעית בין ישראל וארה"ב, כיוון שבישראל יש עדיין פרצות ומרווח חופש מסויים כמו אנקורים מדוייקים ועוד, מה שיביא לענישה כמעט וודאית בארה"ב. תהליך קידום במתכונתו הנוכחית הפך יקר מאוד ומתוחכם. מצריך אסטרטגיה רחבה יותר אשר מושתתת על שביעות רצון המשתמשים והרצון שלהם לשתף ולקשר אל האתר של הלקוח, דבר אשר ברוב המקרים לא יניב תוצאות בטווח הקצר. מה שהופך אותה ללא יעילה או לבלתי מושגת לעסקים קטנים כיוון שלא כל עסק יכול להשקיע תקציבים כאלו או לחילופין בעל מרווח נשימה כלכלי כזה אשר יאפשר לו להשקיע חודשים ללא תמורה. גם אז, כפי שאמרת, שום דבר לא בטוח וחוסר הוודאות הגואה, אשר לא ברור לכולם, יכול להכות בפניהם הרבה לפני התוצאות המיוחלות.

            אני כבר לא לוקח את מה שמאט כץ אומר כבטחון לכלום, הוא הפך להיות יותר בובה מאשר מישהו עם פתרונות ישימים, מס' פעמים פניתי אליו עם שאלות וסוגיות, אם אני רק מציג בעיה, ללא פתרון אז הוא אפילו לא עונה. אם אני מציג בעיה עם פתרון מוצע אז הוא מסתפק בזה שהוא אומר שזה לא פתרון\ לא יעזור\ הוא לא מכיר פתרון כזה וכו' הכל מלבד מה כן לעשות כדי לפתור בעיה מסויימת. כמו ש Don Mclean אומר בשירו המפורסם – "NO Angel born in hell, could break that satan's spell" :)

  2. האם יש עדויות שעידכון פנדה 4 הגיע גם לארץ והשפיע על אתרים ישראליים?

  3. אתה עונה לשאלה בשאלה

    • נכון מאד. אבל במקצוע מעשי כמו קידום אתרים אנחנו תמיד חייבים לדעת מה צריך לעשות בפועל אם התשובה לשאלה שנשאלה היא חיובית, אם התשובה היא שלילית, ואם לא ניתן לקבל תשובה.

      אחרת אנחנו שואלים שאלות שמנוסחות באופן שתמיד מאפשר לנו להסיק את המסקנות הנגזרות מהתשובה באופן שנוח לנו מבחינה מסחרית או אחרת, ממש כמו שאתה עשית פה.

      הרי אם פנדה 4 עדיין לא הופעל בגוגל ישראל ב-30 למאי 2014, אנחנו רשאים להסיק שהוא לא יופעל ב-2 ליוני 2014?

  4. אני חושב שמה שעמנואל בא לומר זה שאין זה רלוונטי אם הוא העדכון הגיע בתאריך הזה או יגיע בעוד שנה בשורה התחתונה מי שינסה לעשות טריקים וקיצורי דרך יפול מי שיעבוד בצורה אחראית לא יצטרך לפחד מעדכונים כאלו או אחרים המתעתדים לבוא

    • B, זהו אכן אחד מהדברים שרציתי לומר. אבל מה שהרגיז את יוני הוא ההתמקדות שלי במה שגורם לשאול שאלה מתחום הפסיכולוגיה האישית במסווה של שאלה מקצועית טהורה, כדי לקבל תשובה שנוח לחיות איתה. ובנושא הזה צברתי ניסיון רב תוך כדי ניהול והדרכת עובדי קידום, ופעילות ענפה בפורומים המקצועיים.

      למה הדבר דומה? – אתה מחפש חניה במרכז תל אביב, וכל מה שאתה מוצא אחרי 20 דקות הוא מקום חניה שמור לנכים. ואז אתה מטלפן לשני חברים ושואל אותם: "האם יש כבר עדויות לכך שרכב שחונה באופן אסור בחניית נכים נגרר משם ובעליו מקבל קנס יקר?"

      ההסתברות לשמוע משני החברים שרכבם נגרר ושנקנסו נמוכה לאין שיעור מההסתברות לשמוע זאת משניים מבין עשרים חברים שנשאלים את אותה השאלה ולכן, אם מתכוונים מראש לשאול רק שניים, אופן ניסוח השאלה נועד להצדיק הימור במסווה של פעולה רציונאלית כביכול.

      בנושא שנידון כאן, איך אפשר לדעת האם אתר שנענש לפני שבועיים נענש בשל פנדה 4 או בשל סיבה אחרת ממגוון הסיבות שבגינן גוגל מעניש אתרים מזה שלוש שנים? הרי עונש אלגוריתמי איננו מגיע עם תווית המציינת שהאתר נמצא ראוי לעונש תחת סעיף זה וזה של חוק זה וזה, כפי שנדרש לציין שופט בבית המשפט, וגם לא עם תווית המפרטת את הראיות לחובת הנאשם.

      נוסף על כך, אינני מסכים עם הטענה המשתמעת מדברייך, שיש "שיטת קידום אחראית" חסינה מעונש בהווה ובעתיד. כל מי ששמעתי אותו טוען זאת מדבר על יצירת קישורים "טבעיים" בדרך זו או אחרת (למשל יצירת "מלכודת קישורים"), בעוד שגוגל החליף את ההנחיה לבעלי\מנהלי אתרים "ליצור אתרים באיכות גבוהה שאחרים ירצו לקשר אליהם" בהנחיה "ליצור אתרים באיכות גבוהה שמשתמשי גוגל ירצו להשתמש בהם ולשתף אותם (https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw). והעבודה הזו היא מחוץ לתחום הכישורים האישיים וההכשרה של עובדי הקידום הקיימים.

  5. מספר הכניסות באתר שבבעלותי ירד באופן פתאומי ב 25%, חיפשתי סיבה הגיונית לכך ולא מצאתי חוץ מהעדכונים שמפורטים בבלוג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

שתפו את הפוסט עם חברים