אתיקה ושימוש בטוויטר: איך לצייץ, באיזו שפה לכתוב ומה לא מקובל לעשות [יום ו’ – TT10WeeK]

פבל ישראלסקי

זהו. הגענו לפוסט האחרון והמסכם של שבוע הטוויטר TT10Week, שבמהלכו ראיינתי את עשרת המשתמשים הפופולאריים בישראל לגבי היבטים שונים בנוגע לטוויטר. במהלך השבוע דיברנו על הרבה מאד נושאים חשובים: למה כדאי להצטרף לטוויטר, מה היתרונות והחסרונות שלו, איך לקדם איתו עסקים ואתרים, איך לגרום לאנשים לעקוב אחרי, באיזה כלים ושירותים נלווים מומלץ להשתמש אחרי שמתחילים לצייץ והיום הגענו לחלק החשוב ביותר – אתיקה ומוסכמות. בסופו של דבר, אף אחד לא רוצה להיחשב כספאמר וכל אחד שואף לנצל את השירות בצורה הטובה ביותר ולהפיק ממנו את המקסימום. אז פתחתם חשבון בטוויטר אבל איזה טוויטים מקובל לשלוח? האם עלי לכתוב בעברית או באנגלית (או גם וגם)? האם יש דברים שלא מקובל לעשות? שאלתי את המומחים.

“האם יש כללים או אתיקה מסוימת בשימוש בטוויטר? לדוגמא: מה מקובל ולא מקובל לעשות”?

אתיקה מקובלת בטוויטר - מה לא נהוג לעשות?
התמונה באדיבות karima

ליאור לוין (liors@): “כן. לפרסם יותר מדי זה לא יאה. בכל זאת אתה מציף לאנשים את הפיד. גם לקדם רק את הדברים שלך זה קצת חוצפה. זהו בגדול”.

אבי יוסף (Avinio@): “טוויטר הוא לא פייסבוק שאפשר לבדוק פעם בכמה ימים, אל תשכחו את זה. שאם לא כן תזניחו את הקהילה. אל תשלחו הודעות DM (פרטיות) ע”י כלי אוטומטי בצירוף לינק, אל תעקבו אחרי מאות אנשים עוד לפני הציוץ הראשון שלכם, לא לצייץ בקשות “כנסו כנסו”, לא לדבר על עצמכם, האתר, החברה או המוצר שלכם כל הזמן, אל תהיו שליליים, גסים, שחצנים ויהירים, אל תציפו יתר על המידה את ה – Stream של החברים שלכם, וכמובן, לא להיות “דחפן” מכירות. דאג תמיד להודות ולענות למי שמגיע. הייתם נשארים בקשר עם חבר שלא מתייחס אליכם ולא עונה לטלפונים שלכם? אל תשכחו, כל ציוץ פומבי שלכם נראה לעיני כל”.

אנדריאה יגר (andreayager@): “אין חוקים. אם אתה לא משחק את המשחק תמצא את עצמך בטיים-אאוט וירטואלי, או שקהל-היעד שלך יהיה מצומצם יותר. הקושי הוא הרצון לשתף את האישיות שלך ובמקביל לקדם את עצמך, והשניים האלה לא באים יד-ביד. אתה צריך למצוא איפה עובר הקו בין מה שמתאים למה שלא מתאים להשיג את המטרות שלך. וכמו במרבית הנכסים האינטרנטיים – המטרות שלך ישתנו יחד עם טוויטר…”

עזרא באטלר (ezrabutler@): “אני משווה את טוויטר לעולם האמיתי. אם לא היית אומר משהוא או עושה משהוא למישהו בעולם האמיתי, אל תעשה את זה בטוויטר. בעיני – חשוב לדבר על החיים – ולא סתם לדבר אודות טוויטר. זה רק כלי תקשורת, כמו פלאפון”.

נדב זלצמן (nadavs@): “כלל האתיקה הכי חשוב זה לא לדבר רק על העסק שלך. אפשר מידי פעם “לצייץ” על העסק או לצרף לינק אבל אם תעשה את זה יותר מידי אנשים יפסיקו לעקוב אחריך. מהצד השני אל תדבר יותר מידי על החיים הפרטיים שלך, תשתף רק דברים שיעינו אנשים שלא ממש מכירים אותך. עוד דבר חשוב לזכור זה שטוויטר זה קהילה ממש נחמדה אז מומלץ לדבר כמה שיותר על דברים חיוביים”.

אוריאל אוחיון (ourielohayon@): “פשוט להפעיל היגיון בריא. אל תעשה לאחרים מה ששנוא עליך. אל תגזים בשליחת טוויטים. אל תגזים במעקב אחרי אחרים. אל תכתוב תוכן משעמם”.

הלל פולד (hilzfuld@): “קיימת תרבות טוויטר שלמה שלקח לי יותר מחודש ללמוד. אם היה עלי לסכם במילה אחת את האתיקה של טוויטר הייתי אומר “הדדיות”: מדובר בלתת ולקבל. זה נכון גם כשמדובר בטווטים שלך וגם כשמדובר בבניית הרשת שלך בטוויטר. ככל שאתה נותן יותר, כך תקבל יותר בעתיד. זוהי קהילה ללא אח ורע. אפשר לשאול שאלה בכל נושא – בין אם זו המלצה על סרט ובין אם בעיה טכנית במחשב שלי. תוך דקה או שתיים אקבל 30 עד 50 תשובות. אנשים אוהבים לעזור בטוויטר”.

אהובה ברגר (ahoova@): “רבים מהחוקים/ כללי האתיקה מבוססים על החוקים הקיימים כיום בעולם המקוון. אני ממליצה לעולם לא להתחנן או להתחנחן לקהילת המשתמשים כדי שיעקבו אחריך, לעולם לא להטריד משתמשים בטוויטר (אבל כדאי “לחסום” משתמשים לא רצויים). יש לזכור שכל הטוויטים שלך זמינים לכל מי שרוצה לקרוא אותם אז כדאי להיזהר ולחשוב לפני פרסום כל טוויט”.

גארי ארנדט (EverywhereTrip@): “הדבר היפה ביותר בטוויטר הוא שאתה בוחר אחרי מי אתה עוקב. אתה גם יכול “לגרש” (ban) אנשים. אם אתה שולח יותר מדי ספאם או אתה שחצן מדי, אנשים פשוט יפסיקו לעקוב אחריך. בטוויטר יש גם כוכבי פורנו וגם אנשי-דת. ההתנהגות שלך צריכה להתאים לאיך שהם שמצפים ממך להתנהג”.

עוד על המשתתפים בראיון קראו עוד על המשתתפים בשבוע הטוויטר TT10Wweek

6 כללים שלא כדאי להפר אם אתם רוצים להיות פופולאריים בטוויטר

ששת הכללים הבאים מסכמים את רוב הדברים שהזכירו המשתתפים בראיון. בסופו של דבר זו לא תורה מסיני, פשוט אל תעשו לאחרים מה ששנוא עליכם. דמיינו שטוויטר הוא שיקוף של העולם האמיתי – איך הייתם מתנהגים?

1. אל תשלחו הרבה טוויטים – בכל פעם שאתם שולחים הרבה טוויטים זה מציף את ה-stream של האנשים שעוקבים אחריכם. אין צורך לעדכן על כל פעולה באנאלית שאתם עושים או לשתף בכל לינק ששלחו לכם.

2. אל תכתובו שטויות\דברים משעממים – למרות שהשאלה המרכזית עליה טוויטר רוצה שתענו היא “מה אתה עושה?”, אף אחד לא באמת רוצה לדעת שברגע מסוים אתם שותים, ישנים או מדליקים את האור. היו מקוריים.

3. אל תעקובו אחרי כולם – בפוסט איך לגרום לאחרים לעקוב אחרי בטוויטר, דיברנו על כך שלא מומלץ לעקוב אחרי כולם בצורה המונית. לא רק שזה לא יועיל לכם לבנות קהל ממוקד ואיכותי, אתם פשוט לא תראו בעין יפה.

4. אל תתחננו שיעקבו אחריכם – אם לא עוקבים אחריכם, כנראה שיש סיבה. במקום לשלוח הודעות מעוררות רחמים, נסו לפתח שיחה איכותית, להתייעץ או לשאול שאלות.

5. אל תטריד משתמשים אחרים – אנשים לא חייבים לכם כלום. אז שלחתם למישהו הודעה ישירה והוא לא ענה לכם? זכותו. כנראה שיש סיבה לכך. הטרדות בלתי פוסקות יגררו חסימה של הפרופיל שלכם.

6. אל תדבר אל עצמך או על העסק שלך כל הזמן – למרות שזה אולי מאד מרתק, גם אם אתה מינימום מנכ”ל של חברה גדולה – השתדל להישאר צנוע, בטוויטר כולם שווים. אנשים מגיעים לטוויטר כדי להנות ולפתח שיחה.

“מה מקובל לרשום בטוויטים והאם מומלץ לכתוב בעברית או אנגלית?”

באיזו שפה לכתוב בטוויטר?
התמונה באדיבות Rachel Watford

אהובה ברגר (ahoova@): “אם אתה מעוניין להתחבר לקהילה הבינלאומית כדאי שתכתוב באנגלית. אם אתה רק מעוניין ליצור קשר עם משתמשים ישראליים – כתוב בעברית. אפשר גם לערבב בין השניים ואף להוסיף מעט ספרדית אם ממש רוצים לצאת מהקונצנזוס”.

הלל פולד (hilzfuld@): “אני ממליץ בחום לכתוב טוויטים באנגלית – לפחות במרבית הזמן. הלא אינך רוצה להגביל את הרשת שלך לאנשים שמבינים רק עברית. בנוסף, גם אם אתה מעוניין רק בעוקבים ישראליים, חשוב לזכור שנכון לעכשיו מרבית האפליקציות של טוויטר אינן תומכות בעברית כך שגם קוראי עברית לא יוכלו לקרוא את הטוויטים שלך דרכן גם אם כתבת בעברית. לגבי סוג הטוויטים, אני סבור שעליך לחשוב לפני כל שליחת מסר “האם זה משהו שיעניין את העוקבים שלי?”. חשוב אמנם להיות עצמך, אולם יש בחוץ מספיק אנשים שמשתמשים בטוויטר כדי לענות על השאלה “מה אתה עושה עכשיו?” פשוטה כמשמעה. אני חושב שטוויטר התפתח משירות שעונה על השאלה הזו לשירות שעונה על השאלה “מה אתה יכול לתרום?”

גארי ארנדט (EverywhereTrip@): “תלוי בקהל-היעד שלך. מרבית ה”טוויטים” שלי הם פשוט תשובות על שאלות של אנשים שעוקבים אחרי, או דיווחים על המקומות שאני נמצא בהם בעולם. השיח הזה הפך דבר משמעותי מאוד עבורי. אני מנסה לענות על כל מסר שאני מקבל, למרות שלעיתים זה קצת קשה. אני גם מקשר לבלוג שלי, כך שטוויטר הוא גם סוג של RSS של הבלוג שלי”. אם אתה כותב מסרים בעברית – כפי הנראה יעקבו אחריך רק קוראי עברית, וזה יכול להתאים לחלק מהאנשים. אם תכתוב באנגלית, יש סיכוי שיותר אנשים יעקבו אחריך. ראיתי כבר הרבה אנשים שכותבים טוויטים רק ביפנית או קוריאנית”.

עידו (idoitbigtime@): “לאנשי קידום אתרים וכו’, ממליץ להישתמש באנגלית. אצלי החשבון העיקרי הוא באנגלית בעיקר כי אין ברירה אך בנוסף מחזיק עוד חשבון אישי רק בעברית ( עיקרון)”.

ליאור לוין (liors@): “תרשום מה שמעניין אותך. באמת. אין חוקים. זה כמו בלוג. יהיה לך קשה לתחזק אם תעשה את זה רק מתוך הכרח. לגבי אנגלית או עברית, זה תלוי בקהילה שלך. הבעיה שברגע שיש לך 3-4 דוברי אנגלית, זה כבר הופך להיות לא כל כך יפה לכתוב בעברית שהרי הם לא מבינים”.

אבי יוסף (Avinio@): “לגבי השפה, אתה צריך לשאול את עצמך כחלק מאסטרטגית טוויטר, מה אתה רוצה להשיג בהשתתפות בקהילה? במידה וקהל היעד שלך ישראלי, צייץ בעברית כמובן. במידה וקהל היעד שלך אינו דובר עברית, דאג לכמה שפחות ציוצים בשפה העברית. לא היית עוקב אחרי סיני שמצייץ 90% בסינית, נכון? (במידה ואתה לא דובר סינית כמובן). לגבי הטוויטים עצמם, כל נושא שמעניין אותך ואת הקהילה שלך, תובנות, במידה ואתה בעל עסק שתף בידע, בטיפים, שתף כתבות מעניינות שנתקלת בהם, לא דווקא שלך, שאל שאלות שלהן אתה מחפש תשובות מהתחום העיסקי שלך. למרות הפשטות של טוויטר, הכלי עצמו הוא אין סופי באפשרויות הטמונות בפניך, במידה ותדע להשתמש בו נכון”.

עזרא בטלר (ezrabutler@): “אני כותב באנגלית לשני סיבות: היא השפת אם שלי, והרבה מהעוקבים נמצאים בחו”ל – וכל החברים בארץ לפחות קורעים ומבינים אנגלית בכתב. אתה חייב לחשוב – מי היעד שלי? מה הסגנון כתיבה. הכל נוזלי. אין חוקים. תחשוב על מה הדמות שלך לעולם, אונליין ואוף, ופשוט be yourself. אישית, אני לא כותב הרבה על החיים האישים, אודות אנשים שאני פוגש איתם, אבל אני לא אכתוב אודות לקוח – אלא אם כן הם נותנים לי לשתות. אני מנסה להיות שקוף אבל לא אכתוב על החיי רומנטיקה שלי. כל אחד חייב למצוא את האיזון הנכון בשביל עצמם. תתחיל איטי, אל תעקוב אחרי 1000 איש, תתחיל עם תוכן טוב, ואנשים יבואו. תעשה שילוב של לינקים, אנאקדותות, ותגובות לאחרים. ותהנה. זה העיקר… דרך אגב – הדרך הכי טוב לגרום לי לעקוב אחריך הוא אם כותבים תגובות על דברים שאני כתבתי ומתחילים שיחה”.

אנדריאה יגר (andreayager@): “אנגלית לציבור הרחב, עברית אם ברצונך להשתמש בטוויטר רק למטרת ככלי תקשורת עם החברים המקומיים שלך / הקולגות שלך. יש יתרון אם אתה יודע שפה זרה בנושאים אותם הזכרתי. אבל תשתמש בזה בתבונה 😉 אני לא עוקבת אם אני רואה טוויטים בשפה שאני לא מבינה”.

אוריאל אוחיון (ourielohayon@): “הכל תלוי במי העוקבים אחריך. במקרה שלי הם מכל מקום העולה על הדעת, אז אני בעיקר כותב באנגלית, ולפעמים בצרפתית אם יש צורך”.

האם טוויט בשפה לא מוכרת, יגרום לכם לא לרצות לעקוב אחרי אותו אדם?

יש לפעמים מקרים ספציפיים שגורמים לי להתלבט לגבי השפה בה אני אשלח את הטוויט. מצד אחד אני רוצה לכתוב משהו שבעברית ישמע הרבה יותר טוב, בכל זאת סלנג קשה לתרגם. מצד שני יש לי הרבה עוקבים שלא יודעים עברית וזה גורם לי לתהות אם זה יפריע להם. מה אתם הייתם עושים במקומי? האם רוב העוקבים שלכם יודעים את 2 השפות? ואם כן, באיזו שפה אתם נוהגים לשלוח טוויטים?

זהו הפוסט האחרון בסדרת שבוע הטוויטר – TT10Week. פספסת כמה פוסטים בסדרה? לא נורא, כנסו לדף הלובי בו תוכלו למצוא מעט מידע על המשתתפים בראיונות ולינקים לכל הפוסטים שנכתבו. אם לדעתכם המידע שנכתב כאן שימושי ויכול לעזור בקידום טוויטר בישראל, אני אשמח אם תפיצו את זה לאנשים הרלוונטיים. כמו כן, אתם מוזמנים לעקוב אחרי בטוויטר כדי לקבל טיפים נוספים. תודה ענקית לירון מחברת התרגום OneHourTranslation ,שסייע לי בתרגום התשובות של המשתתפים (חלקם שלחו לי באנגלית).

הפוסט הקודם לפוסט הקודם: מה הם כלים והשירותים המומלצים לטוויטר?

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

2
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.