משרות קידום אתרים – מה המעסיקים מחפשים?

פבל ישראלסקי

דרושים בקידום אתריםקידום אתרים במנועי חיפוש נהיה תחום מאד פופולארי בשנים האחרונות. אם בעבר רק הפורטלים הגדולים יכלו  להרשות לעצמם חיה בשם “SEO Optimizer” ברשימת המשרות שלהם, הרי שכיום כל אתר שמכבד את עצמו, מחפש בלהט אחר אותם אנליסטים אינטרנטיים שכל שאיפתם היא להבין איך עובדת המכונה המשומנת – google (במקור השם היה אמור להיות googol, אבל הדומיין היה תפוס). המצב המעניין הוא שההיצע בשוק אומנם גדל – אך יחד איתו הביקוש מצד החברות המגייסות – גדל גם כן!

עדכון (1.12.10): עלתה כאן בבלוג מערכת משרות SEO חדשה, שדרכה ניתן לשלוח קורות חיים אונליין למעסיקים פוטנציאליים במגוון תחומים שונים (ללא רישום או תשלום): דרושים קידום אתרים

רבים לומדים את התחום הזה בכוחות עצמם (כך גם אני התחלתי), מתוך השתתפות בפורומים וקריאת מאמרים מקצועיים. ניתן להיווכח כי הרוב המוחלט של המתעניינים בתחום שולט היטב במונחים השכיחים ומבין באופן עקרוני איך מקדמים אתרים. אני סבור ובטוח כי לאחר שבוע קריאה מואמץ בפורומים, גם אדם שאינו מכיר את התחום כלל יוכל לדקלם בעל פה כיצד עושים אופטימיזציה לדף נחיתה.

אך אם כך הדבר- כיצד המעסיק ידע לזהות מועמד פוטנציאלי שיוכל לקדם את החברה?
האם כל מי שיודע מהו PageRank יוכל לנתח ולהבין את צרכי הלקוחות בחברה (יהיה גודלם אשר יהיה)?
ובכלל – מהם הדגשים הרלוונטיים לראיון עבודה בתחום קידום האתרים, בהשוואה למשרות אחרות?

פניתי למספר חברות בתקווה לקבל מהם תשובות לשאלות שלי (קרדיט בסוף הפוסט). בכוונתי לעשות יישור קו ולהציג בפוסט זה סוג של הכוונה, שתוכל לסייע לרבים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם בהשתלבות בחברת קידום אתרים מקצועית (זה קצת ארוך אני מזהיר מראש, אבל הכוונה הייתה לכסות הכל כך שלא הייתה אפשרות לחסוך במילים).

ראשית יש להדגיש כי בתחום ה-SEO ישנו מגוון רחב של תפקידים, כאשר הנפוצים מתמקדים בתחומים הבאים: SEO, PPC, Web Analytics. כל אחד מהתחומים הללו יכול להתפלג לתתי משרות. לצורך העניין משרה בשם “מחליף קישורים” משתייכת ל- SEO. כמובן שישנם גם תפקידים שמצריכים ידע והבנה בכל התחומים, כגון: “מנהל פרויקטים” או “איש SEM”. בכל מקרה, בכוונתי להתמקד בטיפים שיתאימו באופן כללי עבור כל המשרות.

חילקתי את הנקודות לארבעה חלקים עיקריים:
מי אתה? סוג האישיות הרצויה, תכונות אופי, התנהגות בעת הראיון, הופעה וכו’…
מה אתה יודע? ידע טכני, הכרות עם מושגים בתחום, התמצאות באינטרנט וכו’…
מה עשית/עושה? נסיון בעבודות רלוונטיות, נסיון מוכח בקידום, פעילות באינטרנט וכו’…
מהן השאיפות שלך? שאיפות בתחום, מטרת המשרה, כוונות עתידיות וכו’…

מי אתה?

1. כמו בכל מקצוע, האהבה והרצון לעסוק במקצוע הוא פרמטר הכרחי שנבחן היטב. לרוב, עובד שאוהב את העבודה שלו גם מצליח בה, על כן מעסיקים רבים מחפשים את אותו ה“ניצוץ” בעיניו של המרואיין. מצד אחד ייתכן כי המרואיין מתאים לתפקיד אך נראה “יבש” לחלוטין בעודו יושב על הכסא מול המעסיק. במצב כזה נוצרת תמונה שלילית בעיני המעסיק, תמונה בה העובד לא ייתן מעצמו תפוקה מקסימלית מעבודתו אם יישתלב בצוות. כמובן שהתלהבות יתר גם עלולה לפגוע בסיכויי להתקבל, שכן אז זה יכול להתפרש כזיוף וחוסר אמינות.
2. חשוב מאד להיות אמיתי, מי שאתה ולהפגין אמינות! העמדת פנים ויצירת מצג שווא לצורך יצירת רושם, היא טקטיקה מוטעית שלרוב נחשפת מצד המעסיק במהלך הראיון. ואם לא בראיון עצמו, קל מאד לבדוק בחודש העבודה הראשון, אם הייתה העמדת פנים והצגה ברעיון העבודה (בסופו של דבר האמת תיחשף). לדוגמא: בראיון המועמד טען כי יצא לו בעבר לנצח בתחרות קידום אתרים מוכרת בחו”ל, אך בפועל הוא אינו שולט כלל במספר דברים בסיסיים.
3. בשווקים תחרותיים ובתחום קידום האתרים בפרט, תחום הניהול של פרסום ממומן (כדוגמת קישורים ממומנים) דורש מהמועמד להיות אנליטי יותר באופן שוטף. שכן, האנליטיות עומדת מאחורי קביעת היעדים, גיבוש האסטרטגיה השיווקית וכן מאחורי ביצוע תוכניות עבודה. חשוב להיות עם היד על הדופק על מנת לנתח את הנתונים, לצורך הסקת מסקנות מהירה בזמן אמת.
4. אנליטיות אינה מחליפה יצירתיות, ועל מנת לספק ללקוח את הערך המוסף על המקדם להיות יצירתי. כדי לייצר רעיון טוב ופתרון אידיאלי, צריך לייצר מספר רעיונות טובים ולעיתים לא מדובר במשימה פשוטה. לכן תיבדק מצד המועמד, היכולת לייצר מספר פתרונות שחלקם “מחוץ לקופסא”. עם זאת, חשוב לשלב בין יצירתיות לאיזון ולא להיות כל הזמן “מחוץ לקופסא”.
5. רב תחומיות יכולה להוות יתרון משמעותי. על מנת לספק ללקוח ערך מוסף אמיתי, מועמד רב תחומי אשר מחזק את הידע הקולקטיבי של אנשי החברה יוערך מאד. לדוגמא: ידע רב בתחום ה- mobile, שליטה בשפות זרות וכו’.
6. “עכבר אינטרנט” הוא מעבר לאדם שקרא והפנים את המידע מתוך המאמרים והפורומים. מדובר בחקר וסקרנות טבעית מתמדת, לשאוף ולהגדיל את ארסנל הידע האישי, תוך מציאת תשובות לשאלות והבנה של דברים שאינם ברורים. אדם בעל תאווה לידע, יכולות חיפוש מידע באינטרנט, סקרנות טבעית לספק תשובות והסברים וכו’. (כמה מכם בודקים לפעמים מתוך סקרנות, באיזה מיקום נמצאים אתרים בהם אתם גולשים בעבור מילות המפתח שהם מקדמים? 🙂 ).
7. מיותר לציין שהפגנת רצינות ונימוס בעת ראיון עבודה, הינו חוק טריוויאלי בעל יעבור בכל ראיון עבודה. חשוב להבין שאם מדובר במשרה שתדרוש עבודה מול לקוחות, העניין קריטי ואף נבחן בדפקדנות מצד המראיין. ה”שירותיות” שהמועמד מפגין בעת הגיוס, מעידה על היכולת העתידית שלו לתקשר בצורה מקצועית מול הלקוחות.

עוד נקודות חשובות שמתאימות לכלל המשרות, אך עדיין חשוב לשים עליהן דגש: יכולת לימוד עצמי, התבטאות גבוהה בכתב ובע”פ, יכולת עבודה בצוות (פרט לפרילאנסרים שעובדים מהבית), חוש יזמי, מוטיבציה גבוהה ועוד.

מה אתה יודע?

1. אין עוררין על כך שקידום אתרים משלב בתוכו גם ידע טכני, לצד ההבנה השיווקית והאנליטית. על כן, על המרואיין להכיר ולהבין שפות תכנות ברמה הבסיסית, או ברמה גבוהה במידה ויש התעסקות עם קוד האתר (תלויי בתפקיד):
Html, Css, ידע ב- PHP או ASP יהווה יתרון.
2. חשוב להכיר את רוב המונחים החשובים בתחום ה- SEO. מומלץ גם להבין את ההשלכות והשימושים שלהם מעבר לדקלום פרשנותם. כלומר מלבד להבין מהי Density, חשוב להבין באופן הגיוני מדוע חשוב לשמור עליה במינון המתאים (ולא רק בגלל שזה מה שמסייע לקידום). מעבר לכך, יש גם צורך להבין מונחי אינטרנט כלליים שאינם קשורים ישירות לקידום אתרים כגון: RSS, בלוג, פורום, סימניות (tags), מדיה חברתית, תוכניות שותפים (affiliate), ווב 2.0 ועוד.
3. נדרשת שליטה מלאה בבדיקות וכלים בסיסיים כגון: סרגל הכלים של גוגל, בדיקת וותק של דומיין, שאילתות החיפוש של גוגל, שירותי גוגל השונים, אאוטלוק, תוכנות אופיס, כיצד בודקים כמות קישורים נכנסים וכו’.
4. המרואיין חייב לשלוט בעברית ברמת שפת אם (כתיבה, קריאה, דיבור), אך מלבד זאת – שליטה גבוהה באנגלית תהווה יתרון משמעותי.
5. תואר אקדמי לא תמיד חובה אך יכול להועיל – נכון שיש תפקידים ספציפיים (בכירים לרוב) בהם הוא תנאי סף הכרחי, אך בשאר המקרים הוא לא ישמש כנקודה שבגללה המועמד ייפסל.

מה עשית בעבר ועושה כיום?

1. נסיון עבודה בתחום זהה או דומה יהווה יתרון, אם כי לפעמים זה יכול להוות חסרון כאשר מדובר בנסיון ארוך שנים. אני אסביר: הרבה פעמים מעסיקים מחפשים “ראש טרי”, מכיוון שהם מעדיפים לבנות ולהכשיר את המועמד בהתאם לסטנדרטים שלהם מאפס, מאשר לשנות את תפיסת מחשבתו מהעבודה הקודמת. זה מהיר יותר, יעיל יותר – ואפקטיבי יותר. מצד שני, אין צורך ללמד אותו הרבה דברים טריוויאליים בתחום, אלא “להתאים” אותו לחברה הנוכחית ברמת תהליכי עבודה. אני דווקא נוטה לעמדה השניה – כן לציין ולפרט אודות מקומות עבודה דומים ונסיון שנרכש.
2. נסיון מוכח בווב באופן כללי – בין אם בנה אתרים, תכנת, עסק ב- affiliate marketing, קידום אתרים, ניהל אתרים, ייצר תכנים, ניהל פורום או ביצע פרויקט אישי כלשהו עם נגיעה באינטרנט – כל אלו יכולים לשמש כיתרון למועמד. מעבר לכך, ייתנתנו נקודות זכות: אם למועמד יש יכולות שיווק/מכירה, אם ניהל בלוג (או מנהל בהווה).

אין כאן עוד מה להרחיב, אבל בגדול – הרעיון הוא להראות שהינך פעיל בסצנה מבחינת מחקר ועדכניות ושנעשה שימוש מעשי בידע שנצבר.

מהן השאיפות שלך?

לדעתי זו הנקודה הכי קריטית בעבור המעסיק במידה ומדובר בתפקיד ארוך טווח. הבעיה העיקרית בגיוס עובדים לתחום ה- SEO היא למצוא עובדים לתקופה ארוכה. שכן, הכשרה של עובד SEO כרוכה במאמצים וזמן רב. הנושא הכאוב הוא שהעובד יכול לעזוב מתי שהוא רוצה, שהרי החברה לא מחזיקה בעובד שלא מעוניין לעבוד בה. וזה לגיטימי, קנסות יציאה או אי תשלום בגין תקופת ההכשרה היא לא פתרון. לכן המעסיק לרוב יסתכל על הנכונות להישאר ולהתפתח בחברה למשך תקופה ממושכת (לא פחות משנתיים + -). מרואיין שהחליף עבודות פעמיים בשנה, לרוב לא ייבחן בעין יפה. קל מאד להסיק מכך שהוא סך הכל מעוניין בעבודה לצורך יצירת מדרגה לעבודה הבאה. במקרה כזה ההשקעה בהכשרתו אינה כדאית מבחינה כלכלית ולכן סביר כי לא יתקבל לעבודה.

בנוסף, הרבה מקדמי אתרים שהוכשרו בחברות SEO, עובדים שנה, לומדים את התחום, מקבלים נסיון ואז פורסים כנפיים ופותחים עסק עצמאי. מספיקים להם 2-4 לקוחות טובים ויש להם את אותה המשכורת שקיבלו בחברה בה עבדו. כך שיכולה גם להישאל שאלה כמו “האם הינך מעוניין לעסוק בתחום ה-SEO כעצמאי בעתיד?” מומלץ לענות עליה בשיא הכנות והרצינות, כדי להימנע מאי נעימויות בהמשך העבודה בחברה.

לדעתי ישנם הרבה יתרונות לעבוד בחברה מקצועית שמתמחה בתחום, על פני יציאה לשוק כעצמאי. אבל זה כבר עניין של אופי. בכל מקרה, זה נושא שיש לחשוב עליו היטב לפני הראיון.

כמובן שישנם תפקידים יוצאי דופן, בהם לא ממש שמים דגש על שאיפות המועמד. תפקידים מהם המעסיק לא צופה התפתחות וגדילה בחברה. לדוגמא: תפקיד כמו “אחראי על החלפת קישורים” לרוב לא יידרוש הכשרה ארוכה, העובד לרוב עובד מהבית ואין הפסד גדול לחברה אם ייחליט לעזוב באחד הימים (אך ההכשרה וההיערכות הלוגיסטית מצד החברה היא בהתאם).

משרות קידום אתרים יש בשפע – צריך רק לבחור…

אם קראת עד כאן, סימן שאתה מעוניין ברצינות להתקבל לחברת SEO ! 🙂חיפוש עבודה קידום אתרים
אני מקווה שהפוסט הזה נתן מענה על כל השאלות והתהיות שהיו לך עד כה. מטרתו הייתה לתת נקודת מבט אובייקטיבית ולשקף מה באמת המעסיקים מחפשים. כך שתוכל להיערך בהתאם ולא להיות מאוכזב אם לא התקבלת (מה שלא אמור לקרות אם אתה מקיים את הדרישות שהצגתי…).

בזמנו חיפשתי הרבה אחר חברת ה- SEO בה ארצה להשתלב. לבסוף, לאחר בחינת והשוואת פרמטרים רבים הגעתי לאיזינט – אחת החברות הגדולות בארץ. מאד סיקרן אותי להבין את מתודולוגיית העבודה מול לקוחות גדולים דווקא, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות אותם החברה פיתחה כמתן ערך מוסף ללקוח.

מספר חברות SEO בארץ סייעו לי בכתיבת פוסט זה ע”י מתן טיפים והכוונה מעשית. ניתן לגלוש לאתריהם דרך הלינקים שלמטה ולבדוק אילו תפקידים הם מציעים.

בהצלחה! 🙂

הפוסט נכתב בשיתוף פעולה עם החברות:

איזינטK-Logicאקטיביטקנטוורקינגנירמי

התמונה באדיבות RealWorld

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

39 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

39
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.