קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » 7 מומחים, 35 דעות: מגמות קידום אתרים לשנת 2015

7 מומחים, 35 דעות: מגמות קידום אתרים לשנת 2015

Cc-by-sa-3.0, צילום: נחום עסיס

גוגל משנים מדי שנה מאות פעמים את אלגוריתם הדירוג שלהם וכדי להישאר בראש תוצאות החיפוש חייבים להישאר מעודכנים כל הזמן. כדי להיערך טוב יותר לשנת 2015 החלטנו לעשות ראיון בקרב מספר אנשי SEO מובילים בתעשייה, כדי להבין מה המגמות החדשות בתחום קידום האתרים ואיזה פרמטרים משפיעים לדעתם פחות או יותר בשנים האחרונות. נשמח מאד לשמוע מה דעתכם בתגובות בסוף הפוסט וכמובן נודה לכם אם תשתפו אותו עם חבריכם.

המשתתפים בראיון

מיכל כהןמיכל כהן

בעלת חברת וובגורו קידום אתרים, המתמחה בשירותי קידום אורגני מקצועי. מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית, בעלת נסיון רב שנים ב SEO, אפיון אתרים, שיווק באינטרנט וייעוץ למקדמי אתרים.

עידן בן אורעידן בן אור

עובד בקידום אתרים מגיל 18, מ"פ במילואים ופריק של בריאות. בזמן שנותר לו כותב בלוג הנושא את שמו ומנהל את תחום ה-SEO בחברת קידום אתרים TeraLead שמתמחה בעסקים קטנים, בינוניים ואתרי מסחר אלקטרוני.

 אורי זילברשטייןאורי זילברשטיין

המייסד של חברת אימפרה ווב שיווק באינטרנט עם ניסיון עשיר בהדרכות מקצועיות ומחקרים אודות גוגל ופעולותיו תוך אמונה עמוקה שכל עסק יכול להצליח באינטרנט אם רק ידע לעשות זאת נכון.

אנידור חקק

אנידור חקק

מהנדס תעו"נ, בלוגר ומרצה SEO במכללה לניו מדיה. בעלים של AD תוכן ומדיה – המספקת משנת 2006 שירותי כתיבת תוכן באינטרנט. בעלים של היידה – המספקת משנת 2009 שירותי קידום אתרים וניהול קמפיינים בגוגל ופייסבוק.

עידו ולדמןעידו ולדמן

עידו ולדמן הוא אבא של אייל ורונה, מנהל הקידום האורגני והממומן של פורטל המקצוענים מבית YNET, עוסק בתחום קידום ובניית אתרים החל מ-2008, עוסק בזמנו הפנוי בפרויקטים של יזמות חברתית.

בן אורןבן אורן

מומחה שיווק באינטרנט בעל וותק של כ-10 שנים. בתור Director Marketing של Whiteweb, הוא אחראי לאסטרטגיית השיווק של מס' חברות מובילות בעולם. כמו כן, הוא כתב קבוע באתר המוביל Search Engine Journal.

עמית אדלרעמית אדלר

מקדם אתרים ומנהל תוכן בחברת seome פתרונות אינטרנט, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב. מאמין בלב שלם שתוכן הוא המלך וקישורים הם המלכה.

1. לאן עולם ה-SEO צועד ב-2015 – באילו פרמטרים תעלה החשיבות ובאילו תרד?

 מיכל כהן:

בשביל לחזות מה יקרה ב 2015, נסתכל רגע על מה שקרה ב-2014:

  1. נוספו פרמטרים רבים שמשפיעים על הקידום. התחום נעשה הרבה יותר מורכב ממה שהיה בעבר.
  2. הסיכון המשיך לעלות. יותר ויותר אתרים שעוברים קידום, נפגעו השנה בגוגל. זה קרה גם לאתרים טובים (אפילו ל EBAY שרווחיה ירדו ב-200K$ כתוצאה מעדכון פנדה).
  3. קידום אתרים שלילי ממשיך לעבוד. ניתן להפיל אתרי מתחרים בעזרת קידום שלילי.
  4. גוגל לומד טוב יותר מה גולשים רוצים ואוהבים ונותן משקל הולך ועולה להתנהגות גולשים.

מכאן ברור שעבודת ה SEO חייבת להשתנות ולהתרחב.

קידום חזק ויציב בשנת 2015 ידרוש:

  1. להגיש לגולשים אתר בית הרבה יותר טוב בכל ההיבטים (חווית משתמש, תוכן, התאמה למובייל, אבטחה, מהירות, נגישות וכו').
  2. פחות להתחנף לגוגל. יותר להתחנף לקהילה.

שליטה בהיבטים הטכניים של SEO עדין חשובה. בניית קישורים ברוב האתרים עדין הכרחית.

אבל גוגל של 2015 ירצה הרבה יותר מזה: הוא ירצה הוכחות חזקות יותר שהמותג שלנו באמת מעניין, אמין ואהוב על הגולשים. רק לבנות קישורים (מגוונים, "איכותיים" ו"טבעיים") זה לא אמין מספיק, זה מסוכן וזה לא מספיק בשביל לחסן אותנו מפעולות קידום שלילי. הנוכחות שלנו ברשת חייבת להיות אמיתית יותר. דרושה עבודת מיתוג ושיפור החשיפה, עבודת Content Marketing, בנייה שוטפת של מערכות יחסים שמניבות אזכורים וקישורים אמיתיים, הרחבת האופציות ליצירת טראפיק איכותי מעבר לטראפיק מחיפוש אורגני.

בעלי אתרים שירצו לראות את עצמם למעלה בגוגל, יצטרכו להשקיע הרבה יותר. אבל הם יהנו מתוצאה שהיא הרבה מעבר לדירוגים בגוגל.

עידן בן אור:

עוד בתחילת דרכי, כמקדם אתרים צעיר, זיהינו בחברה שישנה חשיבות לחוית הגולש.

הבעיה הייתה, שבתקופה ההיא (לפני כמעט 9 שנים) לגוגל כמעט ולא היו האמצעים למדוד האם הגולש מרוצה מהאתר או לא ומנגד – גוגל נתנה חשיבות ייתרה לפרמטרים אותם היא כן ידעה למדוד (קישורים, צפיפות מילים וכל הפרמטרים האחרים אותם אנו מכירים).

בשנת 2013 שינו גוגל את ההנחייה שלהם לבעלי האתרים (באופן כללי, מנהלי אתרים יכולים לשפר את דירוג האתרים שלהם על ידי יצירת אתרים באיכות גבוהה שמשתמשים ירצו להשתמש בהם ולשתף אותם) ובכך הודו בצורה כמעט רשמית שכעת יש להם יכולות למדוד את רצון הגולש להשתמש באתר.

לראייתי, שנת  2015 תהיה "שנת הגולש".

במקביל להורדת חשיבות הקישורים (והעדכונים האחרונים נועדו למטרה זו) תעלה מאוד חשיבותה של חווית הגולש.

דבר נוסף שישפיע כמעט באופן וודאי הוא התאמת האתר לסלולר –  נפחי החיפוש דרך המכשירים הסלולרים במגמת עלייה קבועה ולכן לא תהיה לגוגל ברירה אלא להציג את האתרים המותאמים במקומות הראשונים (גם אם התוכן בהם קצת פחות רלוונטי – חווית המשתמש תנצח גם פה).

לדעתי השינויים שנראה בשנה זו לא יהיו גורפים אלא ישפיעו על ביטויים ספציפיים שייבחרו בגוגל (על פי אי אילו פרמטרים) ולאט לאט ייאלצו את כולנו להתרגל לשינויים (ועדיף מוקדם מאשר מאוחר).

אורי זילברשטיין:

כשאני מסתכל על קידום אתרים כשירות אני מסתכל עליו כחלק ממכלול רחב הרבה יותר, הימים בהם SEO היה שירות stand alone מגיעים לקיצם, אמנם יש דרישה מצד לקוחות וקהל אך אופן הביצוע של SEO השתנה מקצה לקצה בחמש שנים האחרונות וכל נותן שירות הגיוני ואיכותי לא יסכן אתרי לקוח עם מניפולציות כאלה ואחרות. לדעתי SEO נמצא בשלהי תקופת הזהב שלו ומכאן השירות הזה יטמע במגוון שירותים רחב יותר שנדרש בכדי להעניק את אותם תוצאות, קידום אתרים הופך להיות תוצר לוואי של חיזוק מדדי הסמכות של אתר ובניית מותג על פני האינטרנט ומחוצה לו, ככל שגוגל נעשה מתוחכם יותר כך נעשה קשה יותר לבצע מניפולציות שישפיעו על תוצאות החיפוש, הבאת תוצאות תלויה באיכות המותג והאופן שהשוק מתייחס אליו, מדדי TRUST ו-CITATION הפכו להיות הבסיס לקידום איכותי והבאת תוצאות.

במהלך השנים המחקרים שלי הניבו המון נתונים ותמיד הנתונים הראו לי שהחלקים השונים שמרכיבים את השלם אינו משמעותיים כל כך כאשר מבודדים אותם, שדווקא ההתמקדות בשלם עצמו הניבה תוצאות טובות יותר מאשר התמקדות בחלקים השונים, הכוונה היא שפרמטר כזה או אחר מול עצמו אינו משמעותי כל כך ואותו פרמטר נעשה משמעותי הרבה יותר כאשר מתסכלים עליו ביחס לכל שאר הפרמטרים ולשלם עצמו. להסתכל על קישור ולקבוע האם הוא "טוב" או "רע" זה לא רלוונטי ואף לא משמעותי, כל ניסיון לבודד פרמטרים של גוגל בכדי לקבוע מי מהם משמעותי יותר יהיה סתמי וקשה מאוד. אם נסתכל על כל עדכוני האלגוריתם השונים נוכל להבחין ש"מותגים" גדולים ומוכרים נהנים ממיקומים גבוהים מאוד בעוד שאתרים קטנים יותר נדחקים אחורה (תלוי תחום כמובן). מדדי מותג, סמכות ואמינות הפכו להיות אבני היסוד של קידום וכל החכמה זה לדעת לבנות אותם לאורך זמן בצורה טבעית.

אנידור חקק:

התובנה העיקרית שיש להבין לגבי ה- SEO ב- 2015 היא המיקום שלו כחלק מעוגת השיווק. בעוד שבעבר SEO היה לדעת רבים שיווק באינטרנט, במציאות כיום SEO הוא אפיק שיווקי אחד מני רבים שיש להשקיע בו משאבים אך לא ניתן להסתמך עליו בלבד.  לדעתי נמשיך לראות תקציבים רבים יותר שעוברים

לרכישת תנועה ממומנת לאתרים ועסקים קטנים ימשיכו להתקשות ביצירת עבודה קבועה המסתמכת על SEO בלבד.

פרמטרים שיתחזקו / ישמרו על כוחם:

  1. סינגלים חברתיים.
  2. חווית משתמש באתר.
  3. כוח המותג –  ככל שאתר מסוים יהיה בעל סיגנלים של מותג (חיפושים רבים ברשת אחר שם העסק, כניסות רבות מרשתות חברתיות ואזכורים רבים ברשת) – כך הוא ידורג גבוה יותר בגוגל.
  4. אופטימיזציה on-page.

ירד בחשיבותו:

פעולות טכניות של מקדמים: שיבוץ מילות מפתח בדומיינים, בכותרות, בטקסט.

עידו ולדמן:

גוגל שולחת לנו הרבה מסרים דרך ה-SERP ודרך ממשקי הניהול של שירותי הרשת שלה, על מנת להבהיר לנו מה חשוב יותר ומה פחות.

אלמנטים שחשיבותם צפויה לעלות השנה:

  1. כרטיסי עסק לוקאליים: כמו שראינו בחודשיים האחרונים, גוגל מתכוונת להתקדם עם הכנסת תוצאות הלוקאל ל-SERP וגם התאמה של התוצאות האורגניות למיקום בעוד ועוד סיווגים. ההשפעה של השינוי תגרום לאינדקסים גדולים לעלות בתוצאות עבור חיפושים ב'רבים' (עורכי דין, יועצי מס, אינסטלטורים) ומנגד לעסקים וחנויות עבור חיפוש ב'יחיד' (חברת שליחויות, סוכן נסיעות וכו').
  2. איפה הכסף, גרסת המובייל: כולנו יודעים שתהליך העצמת החשיבות של אתר מותאם למובייל הוא הכרחי, אבל בתהליך ההתאמה אנחנו נדרשים לתעדף את התוכן שלנו לפעמים קצת אחרת. דברים שמופיעים בתפריט הצד באתרים מסוימים בדסקטופ, נדחקים לתחתית הגלילה במובייל, במקרים אחרים ישנם אלמנטים שנעלמים לחלוטין ומאידך ישנם דברים שמקבלים במה גדולה באתר המותאם. ההבדלים האלו עשויים להעיד עבור גוגל "איפה הכסף שלכם" – מה הביזנס העיקרי של האתר שלכם, עבורו אתם רלוונטיים יותר.

אלמנטים שכוחם צפוי לרדת השנה:

קישורים מתויגים באמצעות UTM: ההוצאה של התנועה הזו ב-google analytics מה-referral ל-other, מעידה לטעמי על חשיבות פחותה שגוגל מייחסת לקישורים מסוג זה ביחס לקישורים "נקיים", שנראים יותר טבעיים (ובצדק).

בן אורן:

להערכתי, עולם ה- SEO ימשיך לעבור שינוי לכיוון תוכן. פנדה ופנגווין דחפו את הקהילה לכיוון היצירתיות והחשיבה על ערך מוסף, ומקדמי אתרים אשר לא הפנימו את השינוי, עזבו כבר את המקצוע או שייוותרו מאחור. אנו נהיה עדים פחות ופחות לקידום אנקורים מדוייקים, לטובת ביטויי זנב ארוך וביטויים הקשורים לכוונת המשתמש, זאת לאור התפתחות אלגוריתם ה-Hummingbird. אנו עדים כבר זמן מה להצהרות ולפיתוחים שונים של גוגל, המייחלים לאינטראקציה מבוססת כוונות וצרכים, ולא מבוססת מילות מפתח.

SEO כבר לא יהיה תחום נפרד, אלא ישולב כחלק אינטגרלי ממחלקות השיווק. חברות רבות כבר הפנימו את החשיבות של קרוס צ'אנלינג וכעת משלבות בין ערוצי השיווק השונים כך שיעצימו ויתרמו אחד לשני.

נוסף על כך, אני מעריך שהשנה גם נראה יותר דגש על מובייל, ובפרט על התאמת אתרים למובייל. כבר היום, גוגל מייחסים חשיבות גבוהה יותר לאתרים אשר נראות המובייל שלהם וההתאמה שלהם למובייל טובה יותר. אני מאמין שמגמה זו רק תלך ותתחזק השנה, וחברות אשר לא ישקיעו בנראות המובייל שלהם, זמני טעינה וחווית משתמש, יסבלו בדירוגים. בנוסף, אני מאמין שתהיה יותר חשיבות לפרמטרים טכניים ולתחזוקת האתר, לא רק מכיוון שזה עשוי לשפר את דירוגי האתר אלא גם מפני שעם התקדמות הטכונולוגיה והרצון של גוגל להעניק חווית משתמש מיטבית, רמת תחזוקה גבוהה מעידה כי האתר מתוחזק ומטופל באופן סדיר. זאת, בניגוד לאתר עם המון שגיאות, לינקים שבורים וזמן טעינה ארוך, מה שבהחלט יפגע בחווית המשתמש הסופית.

אגב, אני שומע קולות הטוענים שגוגל כבר לא יתייחסו ללינקים מפוסט אורח, ואני ממש לא מסכים עם זה. לדעתי, פוסטים מסוג זה ימשיכו להיות רלוונטיים ואפקטיביים. עשויים להיות שינויים ודגשים על איכות ומקור הפוסט, אך אני לחלוטין לא חושב שזה ידעך השנה. זו התגשמות החזון של גוגל, שאנשים יוכלו למצוא מידע ולעבור בין לינקים ברשת. כמובן שאם כותבים פוסטים בצורה ספאמית וחסרת ערך, זה לא יועיל; אך פוסט איכותי המציג נושא מעניין מזוויות שונות, מקשר לפוסטים אחרים רלוונטים וכו', יעשה את העבודה, הרי בדיוק על זה מבוססים כל האתרים הגדולים בתעשייה, כמו SEJ, searchenginewatch.com ,searchengineland.com ועוד.

עמית אדלר:

בעבר גוגל שיתפה את כולם בעדכוני האלגוריתם בפירוט רב. ברגע שהם הבינו שמשתמשים בזה נגדם, זרם העדכונים פסק באפריל 2012, והאינטרס הנוכחי הוא לספק כמה שפחות מידע. אומנם מקדמי אתרים יודעים מה משפיע על מה מבחינה סטטיסטית, אבל רוב מה שקורה בין השאילתה לתוצאה הוא עדיין בגדר קופסה שחורה.

ובכל זאת, לדעתי אפשר לצפות לשתי מגמות מקבילות ומנוגדות:

  • מצד אחד ההבנה שקידום אתרים אינו אי בודד באפלה, ושהוא יכול להתבצע על הצד הטוב ביותר כאשר הוא משולב במערך שיווקי שלם, תוך הקפדה על הנחיות גוגל (אתר העונה על צורכי הגולשים, התאמה למובייל, מהירות טעינה, יח"צ ועוד).
  • מצד שני חזרה לכמה מהשיטות הישנות, שעדיין עובדות גם בימינו. מרוב עדכונים וניסיונות להגדיר באופן מלאכותי מה נחשב טבעי – גוגל קצת קלקלה לעצמה והפכה את היוצרות ב-180 מעלות; עד כדי שה-Link Graph של האינטרנט כנראה חזר למצבו הקודם, טרם העדכונים המסיביים. זה לא אומר שאפשר להפציץ בקישורי Exact Anchor ולצאת בלי פגע, אבל זה כן אומר שמי שיידע ללכת בין הטיפות – ימשיך להרוויח גם ב-2015.

2. האם לדעתך יתווספו פרמטרים חדשים שישפיעו על הדירוג?

מיכל כהן:

ודאי. מדובר בתחום מאד דינמי. פרמטרים חדשים מתווספים כל הזמן. ראינו את זה ב 2014 ואין סיבה שזה יעצור ב 2015.

בעלי אתרים ומקדמי אתרים נדרשים להתאים את עצמם להתפתחויות כל הזמן.

ברוב המקרים, לא צריך לחכות לעדכונים של גוגל. מי שמעודכן בשינויים בעולם האינטרנט, יכול לצפות חלק מהשינויים הדרושים ב-SEO ולהערך להם מראש.

עידן בן אור:

  • הפרמטרים ברובם יישארו אותם הפרמטרים אך השפעתם תהיה שונה. לדוגמא – הקישורים לעולם יהיו חשובים אך השינוי הוא, מעתה והלאה יהיו אלה קישורים בהם הגולש משתמש ומשתף בלבד.כמובן שלא כל גולש ימדד, אחרת נחזור למצבים של קניית תנועה לאתר מהודו ורוסיה. לדעתי, גוגל ימדוד את התנהגות הגולשים בעל מדד אמינות גבוה (כמו שמדדו את הרייטינג לערוצי הטלוויזיה בעבר).
  • חיפושים לוקאליים – גוגל ימשיכו לנסות ולמקד את התוצאות עבור כל גולש, בשילוב עם כמות עולה של חיפושים מהסלולר נקבל יותר תוצאות ממוקדות על פי מיקומים.
  • על מקדמי האתרים לחזור למקורות קידום האתרים ולהבין כיצד מבצעים אופטימיזציה אידיאלית ONSITE, לצערי פעולות אלה לא נעשות מספיק טוב בארץ כתוצאה מהשפעתם החזקה של הקישורים בשנים האחרונות.
  • הדבר המשמעותי ביותר שיתווסף הוא חשיבות המותג. ציון שמות של מותגים במאמרים מאתרים בעלי סמכות יהיו בעל השפעה דומה להשפעתם של קישורים. לדוגמא – אם אציין בכתבה אצלי בבלוג את השם "פבל ישראלסקי" (כן, הפכת למותג) יקבל הבלוג askpavel "נקודות זכות".

אורי זילברשטיין:

אם נלמד מן העבר אז התשובה שלי היא כן, גוגל הוסיפו במהלך השנים עוד ועוד פרמטרים שונים החל מקישורים ועד לסיגנלים חברתיים והיום אפילו תנועה הנכנסת לאתר ממילים מסוימות במיקומים מסוימים משפיעה על התוצאות, אם הייתי צריך להמר איזה פרמטרים יתווספו הייתי נמנע מלהמר :)  הייתי מחכה לנתונים וחוקר אותם.

אנידור חקק:

  • דירוג אתרים במובייל –  אתרים שלא יותאמו למובייל ימצאו את עצמם במיקומים נמוכים יותר למחפשים מהמובייל.  מספר החיפושים במובייל ימשיך לגדול.
  • תוצאות לוקאליות – יתחזק בהשפעתו גם בארץ.  כבר כיום ניתן לראות הבדל בתוצאות החיפוש, בחיפושים מיעדים שונים בארץ.
  • חיפוש מותאם אישית – תוצאות מותאמות אישית בהתאם להתאמה של גוגל לכל גולש.   גוגל פלוס אמנם לא נמצא בחזית הבמה אך הוא נמצא כל הזמן מאחורי הקלעים, כשגוגל ממשיכה ללמוד כל גולש בצורה טובה יותר ולנסות להתאים עבורו את המידע והאתרים הרלוונטיים עבורו.
  • הסמנטיות תמשיך להשתפר וגוגל תספק יותר תשובות לשאילתות הגולשים – מאשר הפניות לאתרים חיצוניים.
  • SEO מתקדם לכיוון הטבעי כמו שגוגל רוצה.  איך זה יקרה?  גוגל תמשיך להוציא לנו את החשק לקדם את האתרים ולהעלים מאיתנו מידע חשוב כמו שהיא כבר החלה לעשות: היעלמות הנתונים לגבי מילות מפתח באנליטיקס, חוסר עדכון PR, היעלמות נתוני ה- Authorship – כל אלו גורמים למקדמים לא להתעסק בהם והופכים את ההשפעה שלהם לטבעית יותר.

עידו ולדמן:

  • חיבור בין עולם הווב לסיגנלים חיצוניים: הטלפון של העסק שלכם מופיע ברשימות אנשי קשר של מאות לקוחות מרוצים? גוגל יודע את זה (סנכרון עם ג'ימייל). הרבה אנשים מגיעים לחנות שלכם ויוצאים משם עם טלפון חדש? גוגל יודע את זה (סנכרון עם חשבון גוגל, שירותי מיקום). פרסמתם איוונט ציבורי של הופעה שלכם בקיסריה והגיעו 1500 איש? גוגל מזהה אותם ויודע שהם הגיעו אליכם (שירותי מיקום, תיוגים בתמונות).
  • מובייל פרנדלי יהפוך מהמלצה לכורח: מה שהיום מופיע בתוצאות החיפוש במובייל כאינדיקציה לגולש, יהפוך עד מהרה לפרמטר שמעלה או מוריד את האתר שלכם בדירוג.
  • התאמת ה-SERP להיסטוריית הסשנים של הגולש: הטלפון של העסק שלכם מופיע ברשימות אנשי קשר של מאות לקוחות מרוצים? בסשן הנוכחי הכי רלוונטית, אבל גם מה שחיפשתי בשבוע החולף משמעותי כדי להבין את העולם שלי. גוגל ינתח ויבין לפי דפוסי הגלישה שלי ושל אנשים אחרים האם אני צריך עכשיו מידע טכני, הצעות רכישה או תוכן פנאי – גם מחזוריות שבועית, תאריכים מיוחדים יכנסו למשוואה הזו.
  • אזכורים הם תמיד קישור: אם מספר הטלפון של העסק שלכם מופיע באתר אחר – הוא לחיץ עבור גולשי המובייל ולכן עשוי להיחשב כקישור, בעיקר אם הוא באמת מניב שיחות. אם כתובת אתר האינטרנט שלכם מופיעה באתר אחר ללא קישור, במובייל היא עשויה להות קליקבילית. הכתובת שלכם גם היא עשויה להיות קליקבילית – דאגו שכל הפרטים האלו יופיעו בכרטיס העסק שלכם.
  • נגישות: גם כי החוק מחייב אתר נגיש, גם כי זה צעד ראוי – האתר שלכם צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלויות, לא אהיה מופתע לראות את גוגל מכניסה את הפרמטר הזה לאלגוריתם, זה טוב גם מבחינת יחסי ציבור.

בן אורן:

איני יודע לומר אם יתווספו פרמטרים חדשים, אבל בוודאות נראה שינוי במספר פרמטרים. בהמשך לתשובתי על השאלה הקודמת, אני מעריך שהחשיבות של פרמטרים הקשורים למובייל יעלו, פרמטרים הקשורים לחווית משתמש ידורגו בחשיבות גבוהה יותר, ואילו פרמטרים הקשורים לגוגל+ ולשם הכותב יאבדו מחשיבותם באופן טבעי, בהתאם להצהרת גוגל על ביטול תחומים אלו. אני מעריך שגוגל ינסו למצוא דרך קצת יותר אמינה למדוד פידבקים מרשתות חברתיות, ובסופו של דבר אני צופה שהשנה יהיו לא מעט עדכוני אלגוריתם.

עמית אדלר:

מכיוון שגוגל הצהירה וממשיכה להצהיר ששביעות רצון הגולש היא הגורם המשמעותי ביותר, יש לצאת מתוך נקודת הנחה שלא רק שיתווספו פרמטרים חדשים בעתיד – אלא שכבר נוספו כאלה לאחרונה והם ממשיכים להתווסף.

התאמה למכשירים ניידים עשויה להיות הפרמטר הבא באלגוריתם, אם כבר לא נוספה לשם עד היום. לא סתם גוגל מציינת לצד תוצאות המובייל איזה אתר מותאם לנייד, ואילו דפים דורשים התאמה בכלי מנהל האתרים.

גורם נוסף שעשוי להתווסף לאלגוריתם הוא ההכרה בחשיבות האלמנטים הוויזואליים, לעומת אלו הטקסטואליים. הגולשים מעדיפים תמונה וסרטון על פני טקסט, בכל הנוגע לפייסבוק לפחות, ואנו רואים כמה תפחו האלמנטים הוויזואליים בשנים האחרונות – אינפוגרפיקות בלי סוף, העדפת תמונות וסרטונים (אינסטגרם, יוטיוב) ועוד.

כפי שציינתי קודם, מקום טוב לבדיקת פרמטרים פוטנציאליים חדשים הוא הבלוג SEO By The Sea. אם גוגל טורחת להפוך משהו לפטנט, יש להניח שהוא שולב באלגוריתם הרבה לפני כן, וכדאי להכיר אותו (אפילו אם רק בהצצה חטופה). מקור נוסף יכול להיות רשימת החברות שגוגל קונה בכל שנה (יש רשימה מתעדכנת בוויקיפדיה). ליד כל חברה שנרכשה מצוינת גם הטכנולוגיה שבעטייה בוצעה הרכישה, רמז אפשרי לכוונות הנוכחיות/העתידיות של גוגל.

3. מה יהיה ערוץ התוכן/מקור התנועה הכי משמעותי ב- 2015 לדעתך ולמה?

מיכל כהן:

אין לדעת. אבל הנה כמה דברים לעקוב אחריהם:

  • אופציות החיפוש של פייסבוק. האם הן ישתכללו מתוך פייסבוק ומחוצה לו.
  • פינטרסט. הרשת החברתית שצמחה בקצב הגבוה ביותר ב 2014, והרשת שמניעה הכי חזק לקניה.
  • פלטפורמות להפצת תוכן (אאוטבריין, טבולה). התחום של Content Marketing פורח, ויחד איתו צפויות פלטפורמות ההפצה להשתכלל ולהציע יכולות מעניינות חדשות.

עידן בן אור:

בכל שנה מדברים על השפעתו של גוגל פלוס, אך לדעתי הוא זניח כשמתייחסים לגוגל ישראל (והרי נפח השימוש בגוגל פלוס בארץ הוא קטן מאוד).

הרשתות החברתיות באופן כללי ימשיכו להוביל היות ומירב הגולשים נמצאים בהם.

כאשר מתמקדים בקידום אתרים בישראל גוגל יתמקדו בכל רשת חברתית בה נמצאים אותם הגולשים בעל מדד אמינות גבוה.

תכנים ויזואלים כגון תמונות וסרטונים ישותפו יותר וכתוצאה מזה ישפיעו יותר על תוצאות החיפוש (הרי היום קל מאוד לראות וידאו גם דרך הסלולר והטאבלט בכל מקום שנמצאים).

נוסף על כך, נמשיך לראות התרחבות של אתרים המציעים תכנים "ויראלים פשוטים" אותם אוהב הגולש הישראלי לשתף.

אורי זילברשטיין:

אם אני מבין נכון את ההגדרה של ערוץ תוכן הייתי אומר שיש התחזקות משמעותית מאוד של כל הפלטפורמות החברתיות ולאו דווקא פייסבוק. נראה ששימוש במכשירי מובייל בעלייה מתמדת והגיל של צרכני המדיה צונח לגילאי העשרה, בנוסף הפלטפורמות החזקות ביותר הן אלו של תכני וידיאו ותכנים ויזואליים, אינסטגרם, פייסבוק ויוטיוב לדעתי יתחזקו מאוד בשנת 2015 ואנו נראה יוזמות דומות של תכני וידיאו במיוחד של מסרים אישיים, כמו כן לדעתי הפלטפורמה שתהיה בצמיחה המשמעותית ביותר תהיה מכשירים ניידים, בין אם זה סמארטפונים או אייפדים.

אנידור חקק:

ערוץ התוכן המשמעותי ביותר שנת 2015 יהיה כמובן התוכן.

ימשיכו לחזור על זה אבל אי אפשר לשנות את זה,  תוכן הוא המלך ויישאר המלך.  הוא האלמנט הבסיסי דרכו כולנו משווקים – אם זה תוכן בפייסבוק ואם זה תוכן בבלוג או באתר שלנו.

במציאות של היום אין ערוץ תוכן משמעותי, המשווקים נדרשים להיות בכמה שיותר ערוצי שיווק – בהתאם למקומות בהם נמצאים הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים שלהם.

בכל זאת אם צריך לשים את האצבע על התוכן שיתחזק השנה, כל הסימנים מראים שהתוכן הויזואלי הולך ומתחזק בדגש על וידאו.

גם יוטיוב וגם פייסבוק נמצאות לאחרונה במאבק גדול כשמופנים המון משאבים לקידום וידאו בכל אחת מהרשתות.  כל עוד נמשיך להיות בפייסבוק וקצב העלאת הסרטונים ימשיך לגדול ולפעול באופן אוטומטי בניוזפיד – כך יגבר השימוש ויותר משווקים יפנו לכיוון.  עד כה מרבית המשווקים חששו משיווק בוידאו בשל העלויות הגבוהות, אך לאט לא יותר תקציבים עוברים ליצירת תוכן וידאו ולא רק תוכן טקסטואלי.   הגולשים כמובן צורכים את התוכן הזה בקלות רבה יותר וקל להעביר מסרים דרכו.

די לראות מה קורה בתעמולת הבחירות הנוכחית כשמרבית השיווק נעשה באמצעות סרטונים ויראליים קצרים שנועדו להעביר מסרים לזכות או בגנות מועמדים שונים.

עידו ולדמן:

בעודי עונה על השאלה הזו, whatsapp הכריזו על התחלת השימוש ביישום שלהם גם על מחשבים, ברגע ש-whatsapp או אפליקציה קבוצתית מקבילה כמו groupme יהפכו את השירותים שלהם לנגישים מפלטפורמות נוספות (כולל סריקה של פרסומים ציבוריים, שיתוף קישורים ברשתות חברתיות אחרות והעלאת קבצים אינטראקטיביים), הן יוכלו להפוך לזירה מאוד פעילה גם בתחום ה-SEO.

עד אז, פלטפורמות שיתוף ויצירת תוכן קליל (מהסוג של diply.com, Likes.com וכו') יספקו שילוב בין תוכן מותאם לשיתוף ברשתות חברתיות עם פרמטרים תוכניים של קידום.

ערוץ תוכן משמעותי נוסף – לאו דווקא בשל היקף השימוש, אלא בגלל האפקט על המשתמשים ברשת, עשוי להיות ביקורות ודירוגי גולשים מאומתים. מדובר בתוכן שילך ויצבור חשיבות גדולה, לא רק עבור כרטיסי לוקאל, אלא כסוג של גושפנקא לכך שמדובר בעסק חי ונושם, שיש לו קהל לקוחות מרוצים, אותם ניתן לאפיין ולנתח.

בן אורן:

לדעתי אנו נראה התמקדות גדולה בכיוון תוכן וידאו. במציאות תובענית ודינמית, עם אינספור גירויים זמינים, אין לאנשים עודף זמן לברור תכנים, לקרוא פיסות תוכן ארוכות ולהפנים. סמארטפונים פתחו בפני המשתמשים והמשווקים עולם חדש אשר מנגיש תוכן וידאו באיכות גבוהה בכל רגע, בין אם זה ברכבת בדרך לעבודה, בתור לרופא או סתם בהפסקה. וידאו מאפשר להציג, להסביר או להדריך משתמשים בצורה יעילה ומהירה יותר מסוגי תוכן אחרים, מה גם שמחקרים מראים כי רוב האנשים קולטים יותר מידע מוידאו מאשר מטקסט, ונוטים לשתף תכני וידאו בתכיפות גבוהה יותר מתכני טקסט. אנו יכולים לראות כי החברות הגדולות כבר עברו לשים דגש רב יותר על וידאו, והתוצאות מבטיחות.

עמית אדלר:

למרות שתוצאות חיפוש אורגניות ממשיכות להיות הגורם הראשון ביעילותו בהבאת טראפיק ולידים, מדיה חברתית הפכה למתחרה רציני בכל הנוגע להזרמת טראפיק. ניל פאתל טוען שהאתר האישי שלו מקבל מעל 25,000 מבקרים בחודש, לא בגלל שהתוכן שלו טוב משל אחרים, אלא בגלל שיש לו הרבה עוקבים במדיה החברתית.

יש להניח שהמגמה הזו לא רק תימשך אלא גם תתחזק. בנוסף יש לצפות שכל נושא ה- Dark Social יבוא לכדי פתרון (טראפיק שאינו ניתן למדידה כרגע, אבל מקורו במדיה חברתית, אפליקציות, צ'טים, מיילים ועוד).

4. האם נראה השפעה חזקה יותר על הדירוגים מסיגנלים מרשתות חברתיות?

מיכל כהן:

כל עוד הרשתות החברתיות ימשיכו להתחזק, כך גם פוטנציאל ההשפעה שלהן על הקידום יתחזק.

הזכרתי קודם שכחלק מהקידום אנחנו נדרשים להתחבב על הקהילה ולהוכיח לגוגל שהמותג שלנו אהוב, מעניין, מחופש, אמין. הרשתות החברתיות עוזרות לנו לעשות את זה:

  • הן אמצעי מצוין להפצת תוכן וליצירת טראפיק איכותי לאתר. וטראפיק איכותי תורם לקידום, בין אם הוא מגיע מרשתות חברתיות, ניוזלטר או כל מקור אחר.
  • הן  עוזרות לנו להגיע למשפיענים, מובילי דיעה וליצור מערכות יחסים עם עסקים בתחומים קרובים. הקשרים האלה עשויים לייצר קישורים איכותיים טבעיים לאתר, או לפחות אזכורים…
  • הן דרך טובה לחזק את פופולאריות המותג, מה שייצר יותר חיפושים של המוג, מה שישפיע על הקידום.

עידן בן אור:

כאשר הנחייה של גוגל היא זו שציטטתי למעלה, אין אפשרות אחרת.

לגולש אין אפשרויות רבות לשיתוף של קישורים – מדובר במיילים, צ'אטים, פורומים, קישורים ורשתות חברתיות כאשר עיקר התנועה נמצאת ברשתות החברתיות.

גוגל ימשיכו לנסות ולדלות מידע מכל מקום בו נמצאים מסות גדולות של גולשים, כל עוד הרשתות החברתיות יהיו מקום המפגש הוירטואלי המועדף על הגולשים כך תהיה גם החשיבות (יכול להיות שנראה עלייה מחשיבות הוואטספ ברגע שהיא תכנס למחשב האישי שלנו).

אורי זילברשטיין:

ההתחזקות של הסיגנלים החברתיים כבר בעיצומה, גם אם גוגל מודים בכך או לא מספר מחקרים מקיפים שיצאו בשנת 2014 מראים זאת בצורה ברורה ואף הצהרות של מאט קאטס בעבר הראו שכניסות מרשתות חברתיות בהחלט משפיעות על האופן שבו תוכן מדורג באינטרנט, אם נחשוב בהיגיון פשוט בלבד, פלטפורמה שהיא חלק כל כך בסיסי מהחיים האינטרנטיים של אנשים שצוברת את כל המידע עלינו ושגוגל לא יתייחסו לכך בדירוג האתרים זה אבסורדי, הרי גוגל משקפים את התודעה האנושית בכל הקשור לשימוש וחיפוש באינטרנט ופייסבוק מייצג חלק בלתי נפרד מכך, כמו כן יוטיוב, אינסטגרם וכו'. האם נראה התחזקות נוספת ברורה יותר? איני יכול לדעת אבל אם נעשה קורלציה פשוטה של נתונים הייתי מעריך שכן.

אנידור חקק:

על גוגל פלוס פחות מדברים היום, אם כי השפעתה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתוצאות המותאמות אישית שכל גולש מקבל.

גוגל תצטרך להישען גם על סיגנלים מפייסבוק וטוויטר (על אף שהיא תמשיך להכחיש זאת). פייסבוק היא זירה שאי אפשר להתעלם ממנה היום.

פייסבוק מנסה להשאיר אותנו בתוכה כמה שיותר, אך האינטרס שלנו כמשווקים צריך להיות במקביל גם להוציא את הגולשים משם מדי פעם לאתר שלנו.

ככל שגוגל תזהה תנועה גדולה יותר של גולשים שמגיעה מרשתות חברתיות, מדובר מבחינתה בסיגנל אמין מאוד לגבי רלוונטיות אותו אתר לגולשים.

על כן, להערכתי סיגנלים חברתיים ימשיכו להתחזק בהשפעתם על דירוג תוצאות החיפוש.

עידו ולדמן:

אני מאמין שהסיגנלים האלו מנוצלים כבר היום בצורה טובה למדי, ולא בטוח שגוגל תוכל לנצל אותם באופן משמעותי יותר, בגלל שמדובר במדד שמושפע בין השאר מפרסום ממומן באותן רשתות ובהרבה מאוד מידע שאינו חשוף לגוגל. עם זאת, יכול להיות שדווקא התחרות בין פייסבוק לרשתות אחרות, כמו המלחמה על הזירה העסקית מול לינקדאין, תדחוף את אותן רשתות לשתף פעולה בקלות רבה יותר עם גוגל, על מנת לקבל יתרון יחסי על פני פייסבוק.

דבר נוסף שעשוי להשפיע במסגרת הסיגנלים החברתיים, הוא הבנה הולכת וגוברת של גוגל לגבי קהל הגולשים של אתרך מבחינת המובילות החברתית. כיוון שכבר עכשיו אנחנו יודעים שבידי גוגל יש יכולת להבין בצורה לא רעה את דפוסי הגלישה והעניין של הגולשים השונים, הצעד הבא והמתבקש הוא להביא בחשבון לא רק את תחומי העניין שלהם, אלא גם את המובילות החברתית שלהם (Klout) והסמכותיות שלהם בתחום ידע מסוים (Authority) – ככל שתצברו יותר גולשים עם ציונים גבוהים בשתי הקטגוריות האלו, כך גוגל תדרג את אתרכם גבוה יותר.

בן אורן:

ניסוח השאלה לוקח כמובן מאליו שסיגנלים חברתיים כבר משפיעים על הדירוגים בצורה ישירה. אני אישית לא מכיר אפילו מקרה בוחן אחד אשר מוכיח כי אתר הצליח להתמקם במקום גבוה לאורך זמן כתוצאה ישירה מסיגנלים מרשתות חברתיות, ולא כתוצאה מהלינקים שנכנסו. מיותר לומר שאשמח לראות דוגמה לאתר כזה. אני נתקל בהמון דעות וטענות ה"מוכיחות" כי סיגנלים מרשתות חברתיות אכן משפיעים על הדירוג, אבל למעשה יש כאן בלבול מאוד נפוץ בין קורלציה וסיבתיות. אני בהחלט יכול להבין את מקור הבלבול; ההגיון אומר שאם תכנים אשר מדורגים גבוה, ואכן זכו להמון 'לייקים', שיתופים ותגובות, אז ודאי הסיגנלים הללו עזרו לתוכן להתברג גבוה.

מה שקורה בפועל הוא שהתוכן דורג גבוה כי הוא היה איכותי מלכתחילה, מה שסייע לו כמובן לצבור 'לייקים', שיתופים וכמובן קישורים. פוסטים בעלי כמות גבוהה של 'לייקים' ו/או שיתופים, נצפים יותר וצוברים אף עוד 'לייקים' רק מעצם הפופולריות שלהם. כולנו נעדיף לצפות בסרטון או לקרוא פוסט שזכה ל-2,000 'לייקים' מאשר פוסט בעל 2 'לייקים' בלבד. משמע, גוגל מזהים את ערכו של התוכן באמצעות פענוח סיגנלים אחרים אשר כבר קיימים באלגוריתם, כמו כמות הפעמים שהתוכן חופש בגוגל, האם צפו בסרטון עד הסוף או שעזבו אותו מהר, כמות ואיכות הלינקים הנכנסים ועוד.

עם זאת אומר, אנו עדים לכך שגוגל משתמש בסיגנלים חברתיים כגון כמות שיתופים בפייסבוק, רטוויטים בטוויטר וכו' על מנת לגלות מה "חם" ומה פופולרי, ולכן ייתכן מאוד שנמצא תוכן במיקום גבוה רק כי הוא מדבר על נושא חם מאוד, והוא רלוונטי לשעתו. עם זאת, דירוג זה ירד עם דעיכת הבאזז הטבעית סביב הנושא. לסיכום, תשובתי היא לא, איני חושב שגוגל יהפכו סיגנלים חברתיים לגורם דירוג ישיר או ייחסו לו יותר חשיבות (כגורם דירוג ישיר) בשנה הקרובה, כיוון שלדעתי הם לא ירצו להתבסס על פרמטרים שבכל רגע נתון יכולים להיחסם בפניהם (למשל, בתרחיש בו פייסבוק תחליט לחסום את הבוטים של גוגל).

עמית אדלר:

כל מחקרי הקורלציה (בעיקר של Moz ושל Search Metrics) מעידים על השפעתם האפשרית של סיגנלים חברתיים. למרות זאת, בגוגל כבר הצהירו כמה פעמים שאין כזו השפעה (או שהיא זניחה), מכיוון שעדיין אין להם אפשרות להתייחס באובייקטיביות לסיגנלים הללו. אז איפה נמצאת האמת? כרגיל, באמצע.

רשתות חברתיות מהוות עוד מקור לטראפיק, לקישורים ולשאר סיגנלים המעידים על קיומו של המותג. ככל שנעשה בהן שימוש מושכל וחכם יותר, כך נביא לאתר שלנו יותר טראפיק, נייצר שיח אודות המותג שאנו מקדמים ונתרום בגדול גם לנראות בתוצאות החיפוש. כמו ש-SEO  הוא עוד אפיק שיווקי, כך גם הרשתות החברתיות והסיגנלים שהן מייצרות. בין שיש לה השפעה ישירה או עקיפה, התעלמות מכוחה של המדיה החברתית אינה מעשה חכם (ראו גם סעיף קודם).

5. איך תשתנה חשיבות הקישורים אם בכלל?

מיכל כהן:

ההגיון שלי אומר שהם ימשיכו להיות חשובים וימשיכו להיות מסוכנים.

אם אתרים טובים ברשת "בוחרים" להמליץ על המתחרים שלך ולא עליך, אתה נמצא בנקודת חולשה מבחינת גוגל.

ומצד שני, אם אתרים טובים ברשת ממליצים עליך במידה מופרזת ביחס לסיגנלים האחרים שגוגל אסף אודותיך, גוגל עלול לחשוד בפעילות מלאכותית, מה שיכניס אותך לפילטר או לענישה.

לכן אנחנו מחוייבים להמשיך לבנות קישורים, אבל ה"טבעיות" שלהם כבר לא נבחנת רק בפרמטרים של גיוון אנקורים/דפים/מקורות אלא גם ביחס לסיגנלים אחרים. עבודת ה SEO צריכה להיות מאוזנת בכל המישורים ורחבה הרבה מעבר לבניית קישורים.

עידן בן אור:

התייחסתי לשאלה זו לכל אורך הראיון.

לאחר שנים בהם דירוגו של אתר נקבע כמעט אך ורק בזכות הקישורים , המצב השתנה.

בעבר לא היה לקישור "ציון שלילי", כל קישור היה מקבל ערך מסויים אשר במינימום יכול היה להיות אפס.

השינוי המרכזי הוא שכעת לקישורים יש ציונים שליליים (ולא מדובר רק על מקור הקישור הספציפי אלא על פרופיל הקישורים השלם שנכנס לאתר מסויים).

כאשר קישור יכול להוריד את דירוגו של אתר, עלינו כמקדמי האתרים להבין שהתופעה של החלפת קישורים כפי שהכרנו אותה תעלם לאט לאט.

לא אומר פה באופן גורף שאין חשיבות לקישורים אך כן אומר שיש להיות יצירתיים מאוד על מנת לעשות זאת בצורה נכונה ומועילה.

בנוסף, חיזוק שם המותג ואזכורים של המותג יקבלו חשיבות גבוהה כחלק מהמגמה של גוגל לנסות ולמתן את חשיבות הקישורים.

אורי זילברשטיין:

קישורים הם כאן להשאר, המשקל שלהם בתמהיל השתנה והאופן שבו גוגל מתייחס אליהם השתנה מאוד, היום מדדי טראסט הפכו למשמעותיים יותר בפועל מאשר כמות קישורים ורלוונטיות התוכן הפכה למשמעותית יותר, אני לא רואה את הקישורים נעלמים או שחשיבותם מופחתת הם עדיין המקור המוביל למניפולציות על מנוע החיפוש והם עדיין פרמטר קריטי לבניית מדדי סמכות ואמינות של האתר, אפילו הקצב שבו בונים קישורים חשוב מאוד והאופן שבו זה נעשה.

אנידור חקק:

סיגנלים חברתיים בהחלט נכנסים חזק לתמונה. אין ספק שהמגמה השתנתה. תהליך בניית קישורים חייב להתבסס היום על איכות ולא על כמות. לבנות אלפי קישורים מבלוג לא רלוונטי שאף אחד לא קורא – לא יתרום לקידום האתר ופעמים רבות אף עשוי לפגוע בו.

הבעיה הגדולה של כוח הקישורים תמשיך להוות איום בעיקר בכל הקשור לקידום אתרים שלילי ולהפלת אתרים.

להערכתי כל התחום של קידום שלילי ימשיך להתחזק ולהתבסס בעיקר על קישורים.    הבעיה הגדולה היא שנכון להיום הדרך היחידה של כל בעל אתר להילחם בזה היא באמצעות קובץ DISAVOW, שלמי מכם שיש ניסיון יודע שעשוי גם לקחת מספר חודשים טובים ואף למעלה מחצי שנה עד שגוגל תתחשב בו.

עידו ולדמן:

קישורים מסוג <a href=…. אולי יאבדו קצת מכוחם, אבל הכח של קישורים באופן כללי יישאר זהה – לקלחת הנוכחית יצטרפו דברים שהיום אנחנו לא מחשיבים אותם כקישור – אזכור כתובת, URL או טלפון באתר מובייל, קישורי JS, קישורי פלאש – סופם של כל אלו להיסרק ולהיספר, כי אם הגולש יכול להשתמש בזה, גוגל חייב לנטר את זה – אחרת התמונה שמתקבלת היא מעוותת ולא נאמנה למציאות.

קישורים שמתנהגים "לא טבעי" עשויים להפוך ממועילים למזיקים כפי שקרה לא פעם בדוגמאות הבאות:

  • יותר מדי קישורים מביטוי מדויק.
  • קישורים מדומיינים עלומים או בעלי שם רע.
  • קישורים שאף גולש לא לוחץ עליהם – אף פעם.
  • קישורים רוחביים באתר (תפריט צד או פוטר).
  • קישורים מדפים שאין להם קשר תוכני לאתר המקושר.

לאלו עשוים להתווסף גם קישורים מתויגים: כמות גדולה של קישורים מתויגים (UTM) שנמצאים במקומות שאינם מאופיינים כחלק מקמפיין. אמנם יכול להיות שמדובר במקרים מסוימים בתור קישור מ"יד שניה" שהגולש בחר לשתף מתוך הקמפיין, אבל כמות גדולה עשויה להעיד על אובר אופטימיזציה של קישורים וכמובן שגם לאפשר לגוגל להבין מי בדיוק השותפים שלכם.

בן אורן:

קישורים עדיין מהווים הפרמטר המרכזי בדירוג, אם כי אנו עדים לניסיונות שונים של גוגל למצוא פתרון אחר לחסרונותיו. אך כפי שמאט כץ כבר ציין, הם לא הצליחו למצוא עדיין תחליף הולם אשר יבטיח תוצאות רלוונטיות ולא יהיה מבוסס על קישורים. אני מאמין שהשנה תינתן יותר חשיבות לאיזכורים ול"לינקים מרמזים".

גוגל הוציאו פטנט בתחילת השנה על פרמטר באלגוריתם אשר ידע לזהות לא רק קישורים בקוד, כלומר קישורים רגילים, אלא גם קישורים מרמזים – היינו אזכורים של מותג מבלי להוציא לינק ישיר. אנו יכולים לראות כבר התפתחות בנושא ואת ההשפעה של הדבר על הדירוגים. אם לפני שנה וחצי זה היה אפקטיבי רק עבור אתרים גדולים בעלי עשרות אלפי אזכורים, היום אנו כבר יכולים לראות כי גם על חברות קטנות יותר, עם כמות פחותה של אזכורים.  אני מאמין שזה ימשיך להתחזק גם השנה. לגבי היחס הנכון וכמה אזכורים צריך על מנת להצליח, זו כבר לא שאלה – אלא נבואה.

עמית אדלר:

באחד הפוסטים שלו בסוף דצמבר 2014, כתב ניל פאתל:

"כדי להיות בטוחים מפגיעה, אנשי SEOרבים היו מייעצים לכם להפסיק לנסות לקבל קישורים באופן אקטיבי. אם העסק שלכם נמצא גם בדיגיטל, אני חושב שזו העצה הגרועה ביותר שאפשר לקבל. במקום זאת, עליכם ללמוד כיצד לבנות קישורים בצורה הנכונה".

מעבר לכך, פאתל אפילו חוזה שבניית הקישורים הישנה תחזור להיות הנפוצה ביותר ב-2015. בלי קשר לשאלה האם הוא צודק או לא, זו אחת הסיבות שאסור להיצמד רק להנחיות של גוגל, ויש להקשיב גם לניסיונם של אחרים. לגוגל יש גרסה נוספת של מנוע החיפוש הפועלת ללא קישורים, ונכון להיום היא פשוט גרועה. קישורים (עדיין) לא איבדו מערכם; היחס אליהם פשוט השתנה וצריך לעמוד על הדקויות הללו.

מה דעתכם על עתיד קידום האתרים בשנת 2015?

נשמח לשמוע בתגובות מה לדעתכם ישפיע יותר ומה פחות על הקידום, טיפים שיש לכם למקדמי אתרים בתחילת דרכם ואיך אתם באופן כללי רואים את עתיד ה-SEO…

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אתרי חדשות

מבזק: 27 הנחיות חובה לקידום אתרי חדשות ופאבלישרים בגוגל

מומלץ לכוון ל-HD: לאחרונה פרסמתי קייס סטאדי של אחד הלקוחות שלנו "איך הגדלנו לאתר מעריב ...

בניית אתרי תמיכה

המדריך המלא לניהול והקמה של אתרי תמיכה איכותיים

מתכננים להקים אתר תמיכה או רשת של כמה אתרים? הקפידו על תוכן איכותי, בניה נכונה ...

62 תגובות

  1. כרגיל, מעשיר ומעניין

  2. מאמר ניפלא וחובה לקריאה! אני בהחלט מסכימה שהכיוון נוטה יותר לux נכון וטוב ושבשנה המובייל הופך להיות במרכז. אין ספק שגוגל מבהיר לנו שהמשתמשים הם העיקר ושעלינו לספק למשתמש את צרכיו מהאתר שלנו.

    • לירז, גוגל לא מבהיר לנו שעלינו לספק למשתמש את צרכיו מהאתר שלנו, אלא שעלינו לספק למשתמש את צרכיו משוק האינטרנט, נקודה, כי בדרך כלל האתר שלנו בכלל לא מספק לו את צרכיו – המשתמש לא מרגיש למשל כל צורך להעזר ב-Majestic SEO כדי לספור את הקישורים הנכנסים לכל תוצאת חיפוש לפני שהוא מכריע לאיזה תוצאת חיפוש להיכנס ובאיזה מהן להשתמש.

  3. עד רגע זה לא מצאתי פה אפילו משפט אחד שלא נאמר כבר בינואר 2014, ינואר 2013, ואולי גם הרבה קודם. מוזר מאד. עושה רושם ששבעת המומחים הם מומחים רק למשאלות הלב שלהם ושל הלקוחות שלהם, וזו הסיבה שהם מתעלמים לחלוטין ממה שאומרת בפירוש הנהלת חברת גוגל בהנחיה שלה לבעלי\מנהלי אתרים, מה עליהם לבצע כדי לשפר את דירוג תוצאות החיפוש (https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw). אין שם למשל שום אזכור לקישורים כעל גורם שאמור לשפר את הדירוג!

    • האנשים כאן כתבו מתוך ניסיון עשיר מאד שיש להם ומתוך ניסוי וטעיה רבם על מה עובד ומה לא, לחזור פה באתר ובבלוג בכל תגובה אפשרית על אותה מנטרה לא תורמת לדיונים ולא מעשירה אותם. כל עוד שלא מבצעים מניפולציות ונמצאים בתוך הגבולות המותרים תמיד אפשר לזרום עם ההנחיות החדשות (אני גם חושב שלא כל מה שגוגל אומרים זה מה שהם עושים אלא רק מה שהם רוצים שיהיה..).

      • אבי, ניסיון עשיר, מה עובד ומה לא, מועיל מאד במקצוע כמו פחחות רכב, אבל לא הועיל לכל מקדמי האתרים שהופתעו לראות יום אחד שמה שהועיל עד אותו יום הפסיק להועיל, והאתרים שקידמו נענשו ועפו מצמרת תוצאות החיפוש. זו המנטרה שגם אתה התחלת לשנן לאחרונה, בלי לשים לב שגם הניסיון (מתוך ניסוי וטעייה) שנצבר עד או בשנת 2014 עלול להענש החל מחודש פברואר 2015. הרי גם לפני שנתיים, שלוש וחמש אפשר היה לומר ש"כל עוד שנמצאים בתוך הגבולות המותרים" הכל יהיה בסדר.

        אני מבין מדברייך, ותקן אותי אם אני טועה, שגם אתה לא מצאת בדברי המומחים "אפילו משפט אחד שלא נאמר כבר בינואר 2014, ינואר 2013, ואולי גם הרבה קודם", וגם אתה לא יודע איך לתרגם את שינוי ההנחיה של הנהלת חברת גוגל לבעלי\מנהלי האתרים מה עליהם לעשות כדי לקדם את האתרים שלהם לפרקטיקה ברורה של עבודת קידום.

        ולגבי טענתך ש"אני גם חושב שלא כל מה שגוגל אומרים זה מה שהם עושים אלא רק מה שהם רוצים שיהיה.." – אני מסביר ומנמק פה מזה שנה וחצי מדוע הנהלת חברת גוגל מחליפה את שיטת הדירוג בהדרגה (!), בכל פעם על נתח נוסף של ביטויי חיפוש, ומדוע במצב הדרגתי מתמשך ניתן לצפות (ולחוות מתוך ניסיון אישי) גם את המצב שכבר התחלף וגם את המצב שעוד לא התחלף אבל נראה כאילו "גוגל רק רוצה שיקרה". אני באמת תוהה מדוע אתה מתקשה לדמיין שתמצא באותו הקן גם ביצה וגם גוזל.

    • גילי מהאינטרנט

      ואכן – תמיד תענוג לקרוא דברי טעם של הוכשטדט.
      (אריאל – דיברו פה על גוגל ישראל, לא .com. . . קפיש ?! 😉 )

    • התמימות או יותר מדויק ה"היתממות" לחשוב שגוגל פועלים על פי ה"הוראות" שהם מפרסמים היא אותה תמימות להאמין שפרסום של חברה גדולה ובה ברכת שנה טובה בראש השנה למשל, באמת התכוונה לכך…

      • זיו, למה שגוגל יפרסמו הנחיה לבעלי\מנהלי האתרים הנחיה מטעה מה עליהם לעשות כדי לקדם את האתרים שלהם בתוצאות החיפוש, אם ההנחיה הזו עדיין לא עובדת? התוצאה הרי תהיה שמנוע החיפוש גוגל יציג לציבור משתמשי גוגל (שהם ה"לקוחות" האמיתיים של חברת גוגל) תוצאות חיפוש שאינן רלוונטיות עבורם, ואז הם יעברו להשתמש במנועי החיפוש המתחרים, בפייסבוק ובמה שעוד ימציאו.

        • אתה ממשיך בהיתממות הזאת אפילו בשאלה הזאת.

          כי יכול מאוד להיות (וכנראה שזה גם אכן ככה) שעם כל האלגוריתמים המפותחים שלהם, עדיין אפשר לשפר תוצאות חיפוש בעזרת טכניקות. למורת רוחם של גוגל.

          אז יכול מאוד להיות שבגלל שגוגל רוצה תוצאות חיפוש הכי טבעיות שיחולקו לפי האלגוריתם שלה, היא אומרת לבעלי האתרים ולמקדמים שרק דרך X היא הדרך הטובה ביותר לקידום וזאת כדי שמקדם האתרים המניפולטיבי הממוצע לא ינסה לקדם בדרך Y.

          העניין הוא שאף אחד (חוץ ממך כנראה) לא באמת קונה את זה וברור לכולם שדרך Y היא עדיין דרך מצויינת לקדם למרות ה"המלצות" של גוגל.

    • מסכימה עם עמנואל בנוגע לזה שחלק מתכני המאמרים ומשפטי המומחים הופיעו גם בשנים קודמות.
      מה שכן, SEO IS DEAD ללא ספק היה חסר פה :-)

  4. אני חושב שיקח זמן עד שעניין האזכורים ללא קישור יבשיל לסיגנל משמעותי מכיוון שהסמנטיקה היא לא חד ערכית. יש המון מותגים אשר לשם המותג קיימות משמעויות נוספות. למשל, מותגים שבשם שלהם מופיעה המילה "זברה" אבל רוב מי שכותב על זברה מתכוון לחיה …

    • "זה להיט",

      המערכת האוטומטית של גוגל למדה כבר להבין, מתוך ההקשר ואיתותים רבים נוספים, האם קטע טקסט מספיק גדול מתייחס לאותה זברה "שלובשת פיג'מה" או למותג בעל אותו השם שמשווק משחת שיניים. הם גם למדו, מתוך הסטוריית החיפושים ואיתותים רבים נוספים, להעריך בצורה טובה למדי האם ההסתברות שמשתמש גוגל מסויים מתכוון לשאול על החיה גבוהה או נמוכה מההסתברות שהוא מתכוון לשאול על המותג.

      • "זקן השבט (עמנואל הוכשטדט)",

        ברור לי שיש לגוגל כלים להעריך את הסמנטיקה. אולם, מכיוון שכיום כמות ה – false positive היא גבוהה מדי, אז המשקל שניתן לאזכורי מותג לא מקושרים הוא קטן מאוד לעומת משקל שיינתן לאזכור מקושר, וזאת בהינתן שאר פרמטרים זהים.

        בעתיד כאשר הטכנולוגיה תהיה יותר מדויקת, גוגל ישלבו את גרף הידע וישתמשו בחיפוש לפי הקשר באופן גורף הרבה יותר מאשר היום. בזמן זה, ניתן יהיה להעריך שהמשקלים לאזכורי מותג ללא קישור יעלו.

      • "זה להיט",

        האם ב"אזכור מקושר" הכוונה למקושר על ידי קישור מדף אינטרנט אחר או גם למקושר על ידי קטע טקסט סמוך שמספק לאזכור את ההקשר הסמנטי הנכון?

        מכל מקום, אני מעריך שאם גוגל הגיעו לשלב שבו הם כבר יכולים להרשות לעצמם להתעלם מתוכן תג התיאור (description metatag) של הדף, סימן שהם התקדמו יפה מאד. ראו גם http://www.askpavel.co.il/qa/16633.

        • "זקן השבט (עמנואל הוכשטדט)",

          הכוונה היא לקישור מדף אינטרנט. סיווג אזכורי מותג ובכלל סיווג יישויות בתוך קטע טקסט זו בעיה מחקרית קשה בתחום עיבוד שפות טבעיות שאמנם הרבה חברות משקיעות מאמצים לפתור אולם לא ידוע לי שקיים כיום אלגוריתם יעיל לפתרון, לפחות לא לטקסט כללי. אם וכאשר יפתחו אלגוריתם כזה, זו תהיה פריצת דרך לפיצוח מבחן טיורינג (למי שמתעניין, ממליץ לראות את הסרט "משחק החיקוי" http://www.imdb.com/title/tt2084970/).

          אני חושב שגוגל עשויים להתעלם מתוכן תג התיאור כבר תקופה ארוכה וזאת במצבים בהם המנוע מוצא לנכון לצוטט לגולש קטע טקסט מתוך הדף המופיע ב SERP כיוון שהטקסט בתג התיאור פחות מסייע לגולש להבין מדוע הדף רלוונטי לשאילתת החיפוש. ניתוח שיכול להיעשות על בסיס מילות מפתח ולאו דוקא מתוך הקשר.

        • "זה להיט" (למה אתה מזדהה בשם של חנות?),

          מאז שלמדתי על קיומו של "מבחן טיורינג" נותרתי עם תחושה שיש בו משהו שאינני מבין די הצורך (ואולי אני מצפה שיהיה בו משהו שאין בו). אפשר שהסיבה לכך היא שהוא מתעלם גם מקיומו של מדרג באיכות השכל האנושי, שביחס אליו אינטליגנציה מלאכותית אמורה להבחן (מה יש פה "לפצח"?), ומאפשרות שיפור השכל האנושי לאורך ההסטוריה והעתיד. מכל מקום, מעניין אם אינטליגנציה מלאכותית חייבת גם היא ללקות באותן "אשליות קוגניטיביות" שגילו דניאל כהנמן ועמוס טברסקי, ולו רק לצורך הצלחה ב"מבחן טיורינג".

          עד כמה שידוע לי, גוגל אומרים שהם מתעלמים מתג התיאור באופן גורף, ולא רק כאשר ביטוי החיפוש שמאפיין את השאילתא שנשאלה בגוגל חסרה בתג התיאור אבל נוכחת בטקסט הדף (או אולי גם באיתותים אחרים).

          • "זקן השבט (עמנואל הוכשטדט)" (שם החנות דומה מאוד "במקרה" לשם המשפחה שלי),

            השאלה בה עוסק "מבחן טיורינג" היא מתי ניתן לומר על מכונה שהיא חושבת. הואיל והייחוס הוא לבני אנוש, הנבחן האנושי והשופט הינם בני אנוש בעצמם על כל יתרונותיהם ומגרעותיהם ואין פה בכלל שאלה של רמת המחשבה בעבר ו/או בעתיד של השכל האנושי והאינטיליגנציה המלאכותית אלא של הגדרה מסוימת של נקודה סינגולרית בזמן בה "מוח מכני" הצליח להיחשב על ידי בן אנוש למוח אנושי ולכן בנקודה זו ניתן לומר שמתקיים בינהם סוג של שיוויון שלא היה קיים בעבר. מה צפוי לקרות בעתיד לאחר החצייה של הנקודה הסינגולרית אפשר רק לשער או לצפות בסרטי מדע בדיוני…

            גם לי ידוע שגוגל מתעלמים מתג התיאור כסיגנל אבל אתה נתת אותו כדוגמא ליכולתם לנתח טקסט לפי הקשר.

    • מיכל כהן

      אם נניח שגוגל מתעלם מכל האזכורים של זברה שלא קשורים למשחת שיניים. הוא משקלל רק את האזכורים של זברה בהקשר של משחת שיניים ומשווה אותם לאזכורים של מותגי משחת השיניים האחרים, למה לדעתך הסיגנל הזה חלש?
      ההגיון שלי אומר שאזכור באתר חזק שווה יותר מקישור באתר חלש

      • אם נסתכל על הדוגמא שהבאת נניח שהמותג המתחרה למשחת שיניים זברה הוציא סדרה חדשה של משחות שיניים ממותגות עם איורים של סדרת ילדים בה אחת הדמויות היא במקרה זברה והרשת מתמלאת בכתבות באתרים עתירי טראסט על הסדרה החדשה… אז על פי הסיגנל הזה המותג משחת שיניים זברה ירוויח בגדול למרות שאין להם שום קשר לעניין… שלא נדבר על כך שבכתבות יכולות להשתרבב מילים נוספות שיכולות להצביע על נושאים כמו אופנה, רכב וכו' ואז לפי ההקשר יכול להיות שרשת האופנה זברה וחברת זברה שירותי דרך ירוויחו… בקיצור זה מאוד רחוק מ – 90% דיוק (עדיין).

        • מיכל כהן

          אם המתחרה, שנניח קוראים לו שנשן הוציא סדרה עם ציורי זברה אז מי שיהנה מהאזכורים זה גם זברה וגם שנשן. ואם הכתבה תעסוק באופנת זברה הרבה יותר מאשר בשיניים זברה, גוגל לא יתן את הסיגנל לאופנה. להערכתי, יש פה מקום לטעויות של גוגל וגם למניפולציות, תמיד יש. אבל גוגל חכם מספיק בשביל לסנן ולתת רמת דיוק טובה ברוב המקרים. פה ושם יהיו מיש ידעו להנות מהחורים באלגוריתמים.

        • מיכל ו"זה להיט",

          על סמך מה החלטתם שגוגל מתייחס בכלל לאזכורים (שאינם טקסט עוגן של קישור) ברשת? לא זכורה לי כל התבטאות רשמית של אנשי גוגל התומכת בהשערה הזו.

          שינוי שיטת דירוג תוצאות החיפוש שפורסמה על ידי הנהלת חברת גוגל בחודש מאי 2013 (https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw) נועדה להבטיח כישלון ודאי של כל ניסיון למניפולציה, כי למקדמי האתרים אין כל גישה למידע שגוגל אוסף ומנתח כדי למדוד את שיעור "הרצון להשתמש באתר" בהשוואה לתוצאות החיפוש המתחרות. עובדה שמקדמי האתרים ממשיכים לייחס משמעות כזו לזמן השהיה ולשיעור הנטישה, שני ערכים מספריים שגוגל הודיע בפירוש שהוא לא לוקח בחשבון.

          • עמית אדלר

            גוגל הוציאו פטנט בנושא שליפת מידע מתוך אזכורים (בדוק באתר seo by the sea). יש להניח שאתה לא מבזבז זמן וכסף על פטנט שאין לך כוונה להשתמש בו.

            אומנם נכון שאין בזה שום הוכחה לכך שהשימוש הוא באלגוריתם של החיפוש, אבל גוגל מצהירה כבר שנים שמותגים "הם הפתרון ולא הבעיה" (ציטוט של אריק שמידט). ומה הם מותגים? אלו שעליהם מדברים בלי הפסקה… ו"דיבור בלי הפסקה" באינטרנט שקול (גם) לאזכורים.

          • עמית, אני מקווה מאד, לטובת מי שקנו מניות של גוגל, שההנהלה המקצועית של חברת גוגל לא חושבת כמוני וכמוך, אלא חושבת כמו ברמה שצריכה לחשוב ההנהלה המקצועית של חברה בסדר גודל כזה ולא ברמה של ניהול משק בית. ולכן, אחרי שהחליטו להשקיע במחקר ופיתוח בלי לדעת מה ייצא מהמחקר והפיתוח, והאם ישתמשו במה שייצא, ההחלטה האם לרשום פטנט תלויה ודאי בשיקולים רבים נוספים, כמו למשל ההערכה שרק גורם חיצוני ירצה להשתמש בפטנט וגם שלם לגוגל על זכות השימוש.

            מה שכתבת בפסקה השניה רומז על כך שבנוסף לעלויות פתוח הפתרונות של מחלקת ה"אנטי-ספאם קישורים" וביצועם, גוגל נאלצים לפתוח עכשיו גם מחלקת "אנטי-ספאם אזכורים". וגוגל הרי לוחצים על הציבור להסיר את מרבית הקישורים כי לגוגל עולה כסף לחשב מדי כמה ימים שערכו של קישור נתון הוא 0. אבל בעוד שקישורים מלאכותיים "נבנים" רק על ידי ציבור בעלי\מנהלי\מקדמי האתרים, אזכורים נבנים על ידי כל משתמשי גוגל.

      • בלי קשר למה שכתבתי בתגובה הנוספת גם אני חושב שאזכור באתר חזק שווה יותר מקישור באתר חלש אבל הסיבה היא מכיוון שזה מחזק את המותג בעיני הגולשים ומוביל ליצירת סיגנלים של המותג (מס' חיפושים של שם המותג / URL של האתר בגוגל, תנועה ישירה וכו') ולא כסיגנל בפני עצמו.

    • מיכל כהן

      אגב, יש בעייתיות בסיגנל הזה במקרים בהם שם המותג הוא מילת מפתח. למשל מותג בשם "סבון" שמקדם סבונים, או מותג בשם "מטבחים יפים" שמשווק מטבחים. מותגים כאלה גם בלי הסיגנל הזה יוצאים מורווחים באלגוריתמים של גוגל.
      אבל אני לא חושבת שזה נורא מפריע לגוגל שיש לו אחוז קטן של שגיאות. גם סיגנל שטוב ל 90% מהמקרים הוא יותר טוב מכלום.

  5. נהניתי והחכמתי מהכתבה.

    מעניין יהיה לקרוא אותה שוב בסוף 2015…

    • רז,

      בתחילת שנת 2016 תקרא בדיוק את אותו הדבר, כמו שמה שקראת פה זהה למה שהיה אפשר לקרוא בתחילת שנת 2014 ובתחילת שנת 2013. הסיבה היא שמרבית התשובות שקראת פה מבטאות משאלת לב שהנהלת חברת גוגל תסתגל למיגבלות מקדמי האתרים, כי מקדמי האתרים אינם מסוגלים להסתגל לשינויים שהנהלת חברת גוגל כופה עליהם.

      על סמך מה קובע למשל אורי זילברשטיין ש"קישורים הם כאן להשאר", בעוד שהנהלת חברת גוגל הסירה את ההנחיה לבעלי\מנהלי אתרים "להגדיל את מספר האתרים האיכותיים המקשרים לדפי האתר" והחליפה אותה בהנחיה חדשה שהמילה קישורים כבר לא מוזכרת בה בכלל (https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw)? מה, הנהלת חברת גוגל החליטה להטעות את מי שפועלים לשיפור תוצאות החיפוש שבצמרת גוגל?

      • עמית אדלר

        אולי לגוגל נמאס להצהיר במפורש על אחד הפרמטרים שעד היום משפיעים על מיקומים וטראפיק בצורה משמעותית. אז הם החליטו להעביר את המשקל לטובת משהו אחר… כי לחשוף את כל הסודות שלך זה לא מעשה נבון

      • עמית, לא ענית לשאלה – מה, הנהלת חברת גוגל החליטה להטעות (בהנחיה שב-https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw) את מי שפועלים לשיפור תוצאות החיפוש שבצמרת גוגל (בעלי\מנהלי האתרים)?

  6. הכתבה מעולה – בעיקר השאלות. הבעיה היא עם התשובות.
    כששאלו אותי שאלות כאלה בסוף 2012 עניתי בדיוק את התשובות הללו. היום אנחנו בתחילת 2015 וכולם עונים פחות או יותר את אותם תשובות:
    1. קישורים ישארו אך התמהיל שלהם ישתנה.
    2. המובייל ישפיע על התוצאות.
    3. גוגל יקדישו יותר חשיבות לחווית הגולש באתר.
    4. אזכורים ואף שאינם לינקים יכולים להשפיע על התוצאות.
    5. המיתוג באופן כללי יעשה עבודה
    6. כמובן התוכן – ושיווק התוכן יעשה עבודה.

    האם שום דבר לא השתנה בשנתיים וחצי האחרונות? נראה לי שהשתנה.

    מה לא הזכירו פה?
    לדוגמא – מבחן הremarketing – השירות הזה עובד בגוגל בפרסום כבר לא מעט זמן. וכפי הנראה עובד אפילו טוב. למה שגוגל לא "יתרגמו" אותו לחיפוש אורגני וישתמשו בו לסידור התוצאות?
    האם המידע האישי – במיוחד המיקום (התאמה בין החשבון בגוגל, לבין המיקום שלו על פי הטלפון) לא ישפיע על התוצאות?
    ויש עוד דוגמאות…

    • רועי,

      ששת התשובות שציינת הפכו לשגויות כבר בשנת 2013. מה שמטעה את המשיבים הוא העובדה שהן הפכו לשגויות בהדרגה (!), משמע רק עבור חלק גדל והולך מביטויי החיפוש, ולכן עדיין אפשר להציג תוצאות חיפוש לביטוי חיפוש זה או אחר שנשארו בצמרת בזכות ריבוי קישורים ש"אינם טבעיים", או שנשארו בצמרת כי גוגל בדק ומצא שהחלפת שיטת הדירוג תעלה לצמרת תוצאות חיפוש עוד יותר גרועות.

    • מיכל כהן

      רועי, יש משהו בדבריך. על רוב המגמות אנחנו מדברים כבר כמה שנים. המדיניות של גוגל לא משתנה במהותה. גם ב 2009 כתבתי שצריך לשים את הגולשים במרכז (http://www.golda.co.il/view/501/).
      וב 2012 כתבתי דברים דומים על השפעת הקישורים http://www.net-working.co.il/ranking_factors.htm
      וההמלצות שנתתי בסוף 2013 http://www.askpavel.co.il/blog/google-plagues-2013 היו די דומות למה שנתתי השנה…
      המון דברים משתנים אבל המדיניות באופן כללי לא השתנתה. ולראיה, אתרים שקידמנו לפי המדיניות הזו ב 2009 נהנים מהתוצאות עוד היום.
      מה שכן משתנה זה היכולת של גוגל לאכוף את המדיניות הזו. היא משתפרת משנה לשנה.
      גם לי, כמו לך, הפוסט הזה נראה קצת שחוק ולעוס. אבל לבעלי אתרים, שלא חיים את התחום כמונו, הוא חשוב והוא נותן תמונה כללית טובה לגבי לאן התחום הולך.

      לגבי ההתאמה האישית – אתה צודק. לא דובר על זה מספיק בפוסט. גם לדעתי התוצאות ימשיכו להיות יותר ויותר שונות מגולש לגולש ומותאמות לו. אנחנו רואים כבר היום יותר התאמה למיקום ואני מניחה שגוגל ילמד עלינו יותר ויותר ויתאים לנו את התוצאות גם לפי פרמטרים אחרים.

  7. עוד כתבת קש, לא נמאס?
    לא תוכן שמיש – אלא סתם תוכן, לא מומחים – פשוט אנשים בעלי נסיון, ולא מחדשים – לך תדע למה.
    כמו שאמרו פה, כאילו שום דבר לא השתנה משנה שעברה מבחינתם, זה לא נשמעת לי מומחיות.
    יותר מזה, ממש מתסכלת כבר עצם העובדה שהתוכן כאן הפך להיות מתוכן שפעם היה שווה לקרוא אותו כי היו בו תובנות גם אם טכנית הוא לא חידש כלום, לתוכן קש שנועד סתם כדי לנפח את האתר.

    • מסכים לחלוטין!! אבל נראה לי האשמה היא לא בבלוג אלא בכל התחום הזה שנקרא "קידום אתרים". התחום הזה הפך מפלצני לפלצני פלוס פלוס.

      כל הרשת מלאה ב"מומחים" שמסבירים איך להעשיר את חווית הגולש וכו' ודי מזלזלים באינטיליגנציה של מי שקורא את הכתבות האלו.

      • מיכל כהן

        זיו, ראה תגובתי לרועי למעלה.
        האתר של פבל משמש גם את קהילת מקדמי האתרים אבל גם קהילה הרבה יותר גדולה של בעלי אתרים. לכן מטבע הדברים, חלק מהתכנים בו פחות מחדשים לבעלי אתרים. גם אני כמוך, אוהבת את הפוסטים המקצועיים. אבל אני רואה לנגד עיני את בעלי האתרים שאני נפגשת איתם, שרוצים להכין את התחום ולהבין לאן הוא הולך, ולדעתי הפוסט הזה נותן להם תמונה מועילה ומשקפת.

        • היי מיכל,

          זה בכלל לא שייך אם הכתבה מיועדת למקדם המקצועי או למקדם המתחיל. כתבות שבהם יש רק סיסמאות לא משרתות אף אחד (מלבד את בעלי המקצוע שכותבים אותן).

          כל אדם מעל גיל 13 יכול להניח לבד גם מבלי לקרוא כתבה מקצועית שכדאי לו לשפר את חווית הגולש באתר שלו ושכדאי לו שיזכירו את העסק שלו בכמה שיותר אתרים ברשת. זה א' ב' בלוגיקה אנושית.

          זה בערך כמו שמומחה עסקי שמתחמה למשל בחנויות אופנה ימליץ לבעלי חנויות כאלו לדאוג שהחנות תהיה תמיד נקייה ומסודרת. כאילו, נו באמת…

          אז אם יש למקדם מקצועי דרך לתרום מהידע שלו ולהסביר למשל על שיטות פרטניות בשיפור חווית הגולש עם דוגמאות ספיצפיות איך לעשות את זה ועם סוג של הוכחות מניסיון אישי אם זה הצליח לשפר את הדירוג בגוגל, זה יהיה מצויין. לפתור את העניין בלומר ש"צריך לשפר את חווית הגולש", זה לא רציני וזאת סתם סיסמה ריקה.

          ומבלי קשר, אני מקשיב לך לפעמים בתוכנית של ענת דולב ברדיו ואת אחלה :)….

    • Lem, הסתקרנתי – איך אתה מגדיר "תוכן שמיש"?

  8. אני מעלה מספר תשובות שאני נתתי, כתגובה לפוסט( לא ממש יכולתי להרחיב מה שכנראה מנע את הוספת התשובות למאמר )

    1. לאן עולם ה-SEO צועד ב-2015 – באילו פרמטרים תעלה החשיבות ובאילו תרד?
    נצעד יותר לשיפור הידידותיות במוביל ופרזסונליזציה של תוצאות החיפוש(לדוגמה לוקאלית, חברתית או אולי אפילו conversational\predictive search בגוגל ישראל).
    לדעתי נצטרך לתת חשיבות יתרה לקידום הופעת תכני האתר בטכנולוגיות חיפוש נוספות כמו חיפוש קולי ותשובות המוצגות בצורה ישירה ב SERP

    2. האם לדעתך יתווספו פרמטרים חדשים שישפיעו על הדירוג?
    אין ספק, גם אם מדובר בסיגנלים מינוריים ובסיסים, עדיין, אחת לתקופה, גוגל מציגים לבעלי האתרים דגשים משמעותיים, כמו חיבור מאובטח, שימושיות במובייל וכו

    3. מה יהיה ערוץ התוכן הכי משמעותי ב- 2015 לדעתך ולמה?
    מדיה עשירה – בפרט וידאו.
    ההתקדמות הטכנולוגית יצרה לנו אוכלוסיה של קהל יעד שמצויד במצלמה כמעט בכל כיס, מה שמספק במה נהדרת ליצירת תכנים שכדאי לשקול למנף

    4. האם נראה השפעה חזקה יותר על הדירוגים מסיגנלים מרשתות חברתיות?
    לא בצורה ישירה, אולי מבחינת פרסונליזציה, בינג לדוגמה כבר שילבו את הסושיאל בגרף המידע שלהם

    (אוסיף ואגיד שכיום וחצי לאחר ששלחתי לפבל את המייל גוגל הציגה את שהיא תומכת בסימון סמנטי של רשתות חברתיות ומציגה אותם בגרף המידע, מה שהפך את התשובה שלי ללא רלוונטית יותר וגרם לי לוותר על ניצול הבמה)

    5. איך תשתנה חשיבות הקישורים אם בכלל?
    אני לא חושב שצפוי להגיע שינוי משמעותי בכל הקשור לקישורים, אולי התמודדות הרבה יותר מהירה של אלגוריתם הספאם במנועי החיפוש אבל אני לא מצפה ליותר מזה.

    • מנשה,
      בצורת הניסוח של השאלות שנשאלו קיימת הנחה מוקדמת סמויה שבשנת 2015 מערכת דירוג תוצאות החיפוש של גוגל עדיין מפעילה אלגוריתם יחיד, שפועל באותו האופן על תוצאות החיפוש לביטויי החיפוש [ביטוח לאומי], [ביטוח לאומי זכויות נפגעי פעולות איבה] ו[שעות קבלת קהל ביטוח לאומי ירושלים], שמשקל כל הפרמטרים יחד מסתכם ב-100%, ושכל מה שהשתנה בו עם השנים הוא המשקל (ה"חשיבות") של פרמטר זה או אחר (לפרמטר חדש היה קודם משקל 0 ולפרמטר שבוטל יש עכשיו משקל 0).

      מה שמפתה במודל הפשטני הזה הוא המסקנה המתחייבת ממנו – שבאמצעות "נוסחת קידום" אחידה ניתן לקדם בהצלחה כל דף אינטרנט. הבעיה עם המודל הזה היא שהוא מופרך לחלוטין, היה מופרך מאז ומתמיד, ואין לו שום סימוכין בפרסומי הנהלת חברת גוגל ומפי עובדיה. הרי רק מההודעה המתלווה לכל שינוי אלגוריתם – שהוא יופעל על כך וכך אחוזים מכלל ביטויי החיפוש – כבר ברור שלא יתכן שבכל רגע נתון מופעל רק אלגוריתם אחד ויחיד!

  9. אם יורשה לי להצטרף לדיון… אני אנסה פחות להתמקד בניואנסים ויותר ממעוף הציפור על השוק… ותשתדלו לא להרוג…

    1. לחשוב כמו קרימינל:
    אנחנו צריכים לחשוב (מעבר לאותן מחשבות על לקוח שלנו) איך "הראש" של גוגל עובד. נראה לי ששכחנו כאן שגוגל חושב גם עלינו וחייב להיזהר מאיתנו. ככל שהוא יתעלם מאיתנו רמת האמינות שלו תרד.
    לכן כאסטרטגיה הוא ימשיך לשנות את הכללים בשנייה שנרגיש נוח איתם. ברור שאנחנו צופים את זה.

    2. קשקשת ברשת:
    בהמשך לנסיון החשיבה מתוך הראש של גוגל. דרך הזהירות מאיתנו. גוגל חייב לפלס את הדרך ולהבין מהי האמת ולהציג אותה בתוצאות. הוא חייב לאמת שהתוכן אכן איכותי (לגבי הקוד בהמשך). הוא לא יכול להסתמך על הכתוב גם אם זה לכאורה עומד בהנחיות. לכן… סליחה מראש… קידום מסורתי מת! או בעצם יהווה שכבה בסיסית שאי אפשר בלתו אבל בטח לא יספק בפני עצמו. בשביל להבין את "האמת" מעבר לפלצף הקידומי גוגל עושה ורק ישפר את יכולותיו במה שאני מכנה cross-whatever הוא ינסה לאמת באמצעות כל ערוץ תוכן אפשרי שמגיע ללקוח להיות מדורג למעלה. תוכן מקורי איכותי פרזנטטיבי מתחדש (ממש לא רק טקסט, וידאו נכנס כבר מזמן וימשיך להשתולל) בשילוב אימות עם חוות דעת גולשים בסגנון שיתופים הפניות דירוגים וקישורים כן קישורים חובה (רק שיהיו חכמים)

    3. קוד
    אם יש משהו שבאמת באמת באמת ישתנה זה החשיבות של הקוד!!! סורי זאת התחזית שלי. איכות הקוד. (כמובן אני לא מדבר על אתר תדמית נטו אלא על אתרים מורכבים ומערכות ובטח eCommerce). איכות השאילתות, שימוש ב js אם זה angular, node וכדומה, שימוש ביכולות אסינכרוניות כולל ajax ו jQuery יהוו משקל עצום על ביצועי המערכת/האתר ולפיכך ישירות על איכות הדירוג. אין טעם לדבר על מובייל. גוגל בכלל ובטח MS מזמן מתייחסים למערכות כ mobile first כלומר קודם כל!!! האתר יתאים למובייל אחר כך למימדים אחרים כמובן ש bootstrap 3 כבר שם. זה מרגיש שגעון וגם נראה שגעון. משחקי ה parralax על אף שהם יפים ביותר וגם "שווים" הרבה, לא יזכו לתוספת דירוג כי אם ה code behind הוא שיהווה את המשקל.

    בשורה תחתונה כמו שאמרו גדולים לפני
    if (or better say when) you can't beat them join them

    מקווה שתרמתי לדיון האיכותי.
    הערות והארות בברכה

    • ארז, הבעיה עם מה שכתבת היא שאתה לא מעודכן. אתה מדבר על הצורך "לחשוב כמו קרימינל" (משמע לתחמן את אלגוריתם הדירוג של גוגל) ומצפה בצדק שגוגל "ישנו את הכללים" במין "מירוץ חימוש" מתמשך. קרא את ההנחיה של הנהלת חברת גוגל ממאי 2013 לבעלי\מנהלי אתרים, מה עליהם לעשות כדי לקדם אתר בתוצאות החיפוש (https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw) ותראה איך הם פתרו את הבעיה אחת ולתמיד.

      בעבר הרחוק הנחנו שיש בגוגל עובד, או צוות עובדים, שמניח הנחות (אולי כמסקנות ממחקר) אודות הרלוונטיות היחסית של תוצאות החיפוש, כותב אלגוריתם שמודד את קיומן וגודלן של התכונות הרלוונטיות של כל תוצאת חיפוש, משקלל את ערכי כל הפרמטרים (התכונות) הללו לתוך ציון רלוונטיות משוקלל לביטוי חיפוש נתון, ומסדר את תוצאות החיפוש על פי הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות שלהן (על מודל מערכת הדירוג קרא עוד בדיון עם מנשה אברמוב למעלה). אלא שמקריאת ההנחיה החדשה מסתבר שגוגל הפקיעו מידי עובדיהם את הפריבילגיה לשער מה רלוונטי למשתמשי גוגל והעבירו את הזכות הזאת ישירות לידי משתמשי גוגל עצמם. נסה עכשיו "לחשוב כמו קרימינל"!

      • הפוך גוטה…
        אני התכוונתי (והאמת שגם כתבתי את זה) לחשוב כמו גוגל אסטרטגית (תחשוב כמו מנכ"ל גוגל). לא לנסות לתחמן את גוגל. אין טעם.
        בסוף גם הוספתי:
        if (or better say when) you can't beat them join them
        לגבי השאר אני לא מתווכח כי לא רציתי להכנס לניואנסים.

        • מיכל כהן

          ארז תודה על התובנות. חלק משמעותי מהתובנות שלנו, כאן בפוסט ובאופן כללי בתכנון השוטף של אסטרטגיית הקידום, הואתוצאה של נסיון להכנס "לראש" של גוגל. זה לא קרימנלי בעיני. הוא מנסה להכנס לראש של הגולשים ואנחנו מנסים להכנס לראש שלו. הוא חכם, הוא הולך ונעשה חכם, אבל הוא עדין בוט עם מגבלות. חשיבה על הגולשים + גישה יצירתית זה השילוב המנצח בעיני. יצירתית, מה פתאום קרימינלית :-)

          לא הבנתי את דעתך בקשר לפארלקס ובוטסטרפ ולמה לדעתך זה רלוונטי לקידום

          • הי מיכל. אני גם יצירתי :-) בודאי ואני מסכים לגמרי שלכל דבר יש פרצות (סליחה יצירתיות) דרכן אפשר לנצח.
            אבל כשאמרתי ממעוף ציפור התכוונתי שאין (לדעתי) טעם בלהשקיע כ-ל-כ-ך הרבה משאבים (זמן בעיקר) בלמצוא את הפרצות עדיף (לדעתי) ללכת על התמונה המלאה פשוט לייצר תוכן (בבקשה – לא תוכן זבל!!!) טקסטואלי, ויזואלי, חיבור עם הקהילה והמשתמשים, לקבל את ההמלצות שלהם והשיתופים שלהם. הרבה יותר יעיל (לדעתי) ברמת ROI החזר על ההשקעה.

            פאראלקס (בלי קשר ליופי ולתענוג הויזואלי – אני ממש אוהב את עיצובים האלה) רק הקוד מאחור רלוונטי לקידום/אלגוריתם ואותו ניתן להשיג באמצעות js
            באמצעות בוטסטראפ (3 בעיקר) את יכולה להשיג תוצאות עיצוב מדהימות בשילוב איכות קוד אסינכרוני כך ששליפות מידע והצגתו יהיו איכותיות ומהירות ולזה גוגל מתייחסת. כל תגי data- עושים בעצם את העבודה הזו. והעולם הולך לשם וגוגל שמקדמת את אנגולר בודאי שם.

          • מיכל כהן

            ארז, אין אפשרות טכנית להגיב לתגובה שלך למטה אז אני מגיבה כאן:
            סעיף 3 שכתבת, לא הייתי קוראת לו "קוד" אלא "חוויית משתמש". תסכים איתי שלא שעצם השימוש ב JS/AJAX וכו' יעלה ת הדירוג. אלא שימוש כזה שמייצר לאתר יתרון משמעותי על פני המתחרים, מוסיף יכולות חכמות לאתר או הופך את מהירות הטעינה למדהימה, זה מה שיעלה את הדירוג. כנל לגבי עיצובי פאראלקס וכד'. אם להכנס לראש של גוגל, הוא הרי לא ייתן "נקודות" עבור עיצוב או טכנולוגיה כזו או אחרת. אבל אם הם יעשו עבודה מצויינת, הם ישתקפו בסיגנלים אחרים כמו התנהגות גולשים או נאמנות גולשים והם אלו שיתנו נקודות. אגב, אנגולר, בדיוק פיתחנו שאלון קידום אתרים מבוסס אנגולר. מוזמן להציץ http://www.webguru.co.il/quest/index.html#/form/intro זה עדין בעבודה.

      • ארז, הנהלת חברת גוגל הפקיעה את הפריבילגיה לשער מה יותר רלוונטי עבור משתמשי גוגל ששאלו ביטוי חיפוש נתון, גם ממנכ"ל גוגל.

        • עמנואל בוא נעזוב לרגע את זה. כי אם זה לא היה ברור אז זה בדיוק מה שהתכוונתי אל לנו לנסות להתחכם לגוגל.

          מהתגובות שלך עד כה מאוד התרשמתי אז תגיד לי בבקשה מה דעתך על נושא הקוד? מסכים? מתחבר למה שכתבתי?

          • מיכל, גם לא לא היתה אפשרות טכנית להגיב שם.
            כן זה בדיוק מה שהתכוונתי.
            לגבי השאלון חמוד מאוד עובד יופי.
            הייתי מוסיף קצת ויז'ואל בשביל החוויה
            שאלה 6 אפשר גם "חו'ל"
            שיהיה בהצלחה

          • מיכל כהן

            תודה. השאלון הוא לאתרים ישראלים כי אנחנו ממוקדים בקידום בישראל. ציינתי את זה בהקדמה. לכן ב 6 זה רק ישראל

          • ארז, התגובות הללו נקראות על ידי כל מבקרי הדף. בגירסה הקודמת של ההנחיה לבעלי\מנהלי אתרים מה בדיוק עליהם לעשות כדי לקדם את האתר בתוצאות החיפוש היה כתוב "לבנות אתר איכותי שאתרים איכותיים אחרים יקשרו אליו". אם הנהלת גוגל הסתירה ממך משהו אלה היו הקריטריונים שלה להגדרת קישור מאתר איכותי. הגירסה הזו הוסרה בחודש מאי 2013 והוחלפה בגירסה הנוכחית שעל פיה גם עובדי גוגל אינם יודעים מדוע משתמשי גוגל יעדיפו להשתמש ולשתף תוצאת חיפוש אחת על פני כל האחרות, אבל כל מה שעל המערכת של גוגל לבצע הוא למדוד את הכמות והעוצמה של איתותי הרצון של משתמשי גוגל. למקדמי האתרים אין כל גישה למידע הזה ובכך בא הקץ ליכולת תחמון המערכת.

            בעניין הקוד, אני מסכים עם ההערות של מיכל, ומחזק את האזהרה הותיקה שלא להתעלם מקיומם של המתחרים הראויים, כי סביר להניח שגם הם יודעים לעשות את כל מה שאתה יודע לעשות, ושבזירות תחרותיות היתרון מושג רק על יד הצטיינות בכמות ואיכות עבודת הקידום.

  10. מבחינתי אף אחד מהרשימה למעלה "אינו מומחה" עד שלא ראיתי את ההצלחות שלו בקידום בגוגל.
    היום כל אחד שעוסק במקצוע מגדיר את עצמו מומחה ובפועל הוא רק יודע לכתוב נובלים מהצד בלי תיק עבודות שיוכל לייצג אותו ושאנשים יגידו וואלה זה תותח. לכן איני טורח אפילו לקרוא את הנכתב להעיל כדי לא לקבל רושם מוטעה על המקצוע.

    • אביב, אולי לא שמעת, אבל מזה כארבע שנים לפחות (ובמיוחד מאז שינויי האלגוריתם "פנדה" ו"פינגווין") גוגל מעניש (!) תוצאות חיפוש שהוצגו לך ולכל הציבור התמים כהצלחה מרשימה בעבודת הקידום, ומעיף אותן מצמרת תוצאות החיפוש! גם מי שעדיין לא נענשו לא יכולים להוות מבחן להצלחה, כי מרביתן ייענשו כאשר יגיע תורן – מחר, או בעוד חודש או בעוד שנה. לעומת זאת, עבודת קידום "נכונה", שלא תייענש בוודאות, תיבחן גם היא לא היום, אלא רק בעוד שנה או יותר.

      אם היית טורח לקרוא את מה שנכתב בפורומים המקצועיים, לפעמים תוך פולמוס חריף, היית בטח יודע זאת, ואולי גם זוכה להחשב כמקצוען בעיני עמיתייך למקצוע.

  11. לדעתי מה שהכי יתרום לקידום השנה זה בניית קהילת גולשים חזקה ונאמנה שמעוניינים לצרוך את התוכן של האתר, חוזרים אליו שוב ושוב, משתפים ברשתות חברתיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

שתפו את הפוסט עם חברים