קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » 3 סיבות למה עדיף לקדם דווקא אתרים קטנים ובינוניים

3 סיבות למה עדיף לקדם דווקא אתרים קטנים ובינוניים

כמו כל יום ביומו של מקדם אתרים, מתחיל בבדיקת מיקומים. להפתעתי אני מגלה דבר, שאומנם קצת חזיתי אותו מראש, אבל בכל זאת לא ידעתי שיקרה כל כך מהר:

אתר חדש לחלוטין עם דומיין בקושי בן 5 חודשים, הצליח להגיע לאותו דף בגוגל בביטוי תחרותי – כמו אתר בן 8 שנים באותה נישה עם פי 28 עמודים, שלא מצליח לזוז משם כבר זמן רב.

שני האתרים נמצאים בקידום שלי, אבל דווקא הצעיר והקטן יותר הצליח להגיע למעמדו של הוותיק והגדול יותר. ועוד תוך חצי שנה!

מדהים? מהמם? ייתכן.

אבל זו בהחלט לא פעם ראשונה או אחרונה שאני רואה דברים כאלה; כי אצלי לפחות זה קורה כבר כשנתיים וחצי. אז נכון שעדיין לא מדובר בעמוד הראשון בגוגל, ועוד נכון שבעתיים שלא עשיתי שום ניסוי כדי לברר את מהות העניין – אבל אם זה מרעיש כמו ברווז והולך כמו ברווז…

המיתוס ושברו

כשרק התחלתי לקדם אתרים, אני זוכר היטב מאמרי-דעה שטענו שתמיד עדיף לקדם אתרים גדולים. יש להם הרבה יותר ותק, סמכות, קישורים ומדדים נוספים שמסייעים להם להתברג במעלה התוצאות.

כל מה שצריך לעשות כדי לראות שינוי משמעותי, זה לשחק להם בטייטלים ובתיאורים – והדברים כבר מתחילים לזוז מעלה. על זה תוסיפו תכנים טובים וקישורים פה ושם, ונדמה כאילו האתר יקדם את עצמו.

על פניו זה נשמע הגיוני מאוד.

או כמו שאני אוהב להגיד: מכולת לא יכולה להיות AM PM.

אם כבר צברת ותק והפכת להיות מותג, לעסקים הקטנים וחסרי המשמעות יהיה קשה מאוד להתחרות איתך.

עכשיו מה מצחיק פה? שבשנתיים וחצי האחרונות אני רואה שבדיוק ההפך קורה.

דווקא האתרים הקטנים והפחות משמעותיים לכאורה, מצליחים להתברג בתוצאות שהאתרים הגדולים מסרבים להגיע אליהם. בניגוד לדברים שכתבתי פה בתחילת 2014, האם ייתכן שגוגל עשה סיבוב חד והתחיל לתת עדיפות גם לקטנים?

אז, נכוווווווון… שבדרך כלל אתרי ענק כמו פורטלי חדשות, תוכן ואינדקסים גדולים שולטים במרבית הנישות, וקשה מאוד לעקוף אותם; אבל זה לא מסביר איך אתרים קטנים שקידמתי בעבר ומקדם כיום, מצליחים ליהנות מאיזשהו יתרון לא ברור על פני אחיהם הגדולים.

אז מדוע בעצם האתרים הקטנים מצליחים כל כך טוב לאחרונה?

יש לי 3 סברות עיקריות בנושא הזה, וכולן קשורות דווקא לקידום אתרים גדולים יותר.

1. אתרים גדולים זה בלגן

קיבלת לידיך אתר ותיק וגדול? מותג בתחומו? אחלה.

עכשיו לך תדע כמה זמן דפקו אותו עד העצם, ובכמה דפים מתוך ה-10,000 יש:

  • תכנים מועתקים / דלים / לא איכותיים.
  • תגי מטא שגויים / חסרים / כפולים.
  • מאות תמונות ששוקלות יותר ממני.
  • עשרות / מאות הפניות שצריך לתקן.
  • מאות ואלפי עמודי שגיאה בהם צריך לטפל (לפחות לפי משנתי).
  • תגי קנוניקל שגויים שיוצרים עוד ועוד עמודי שגיאה.
  • קובץ Robots מסורבל עם עשרות חסימות, שרק לנסות לפענח את הסתירות ביניהן ייקח לך חודש.
  • קישורים טבעיים/מלאכותיים בכמויות גדולות שעלולים להזיק יותר מאשר להועיל. טל פריהר כתב על זה מאמר מרתק בשם "הצד האפל של הקישורים הטבעיים".
  • וכל רכיב אחר שמתחבא מאחורי המסה הענקית הזו ומונע מהאתר להגיע ליעדו, ולך תמצא אותו עכשיו.

אתרים ותיקים עוברים הרבה לפני שהם מגיעים לידיהם של אנשי SEO, שכלל אינם מודעים ל"זוועות" שעבר האתר. רק אחרי שמנסים להבין למה לעזאזל האתר לא רוצה לזוז גם אחרי חצי שנה של קידום, מתחילים להבין את גודל החלסטרה.

אני לא אומר שזה אסון עולמי או בלתי אפשרי לתיקון. יש מספיק כלי SEO בתשלום שיכולים לסייע לנו לגלות את רוב הבעיות הללו בזמן קצר. אבל אז, אחרי שגילינו, המלאכה מרובה – והזמן שניאלץ להקדיש לאתרי הענק רק כדי לתקן טעויות, יגזול הרבה זמן מעבודת הליבה.

אתר קטן וקל-משקל, לעומת זאת, מאפשר לאתר את כל הבעיות הללו בחצי זמן ולטפל בהן באותה מהירות – פשוט בשל העובדה שיש פחות דפים ופחות באגים להתעסק בהם. ובנוגע לקישורים – רובם גם ככה ייווצרו על ידי המקדם בצורה כזו או אחרת, כך שיש שליטה טובה יחסית באיכות ובכמות.

2. באתרים גדולים כל פעולה של 2 דקות מתבצעת בשבוע

לעניות דעתי זה אחד התחלואים הכי גדולים והכי מעצבנים באתרים גדולים, שבדרך כלל אין לך בהם שליטה מלאה (וזה כמעט תמיד הולך יד ביד). בדרך כלל הענקים הללו יושבים על מערכות CMS מסורבלות, אפילו אם מדובר בקוד פתוח (תתפלאו, היו ויש דברים מעולם).

בנוסף, אתרים גדולים בדרך כלל מגיעים גם עם צוותים שלמים מאחוריהם – אלה שאחראים על התוכן, אלה על התשתית ומערכות המידע, אלה על השיווק והרשימה נמשכת.

פועל יוצא מכך הוא שכל שינוי של טייטל, שבאתר קטן אני עושה בדקה ושליש – אתר גדול מצריך ממני הכנה של מסמך אופטימיזציה ארוך (כי הרי לא נשלח כל פיפס לתיקון בבודדת) שבו יתעסקו 5 אנשים, ויימשך שבוע-שבועיים עד לביצוע.

צרה נוספת שנובעת משיטת העבודה הזו, היא שכל הזמן צריך להחזיק מסמכי תיעוד כדי להיזכר מה שלחת למי ומתי – ואז לעבור על כל מסמך ששלחת לפני אלוהים יודע מתי, רק כי אף אחד לא זוכר מתי ביקשת לשנות את הטייטל ההוא לפני חצי שנה.

יש הבדל גדול בין לבצע את הפעולה בעצמך, ובין להכתיב לאחרים מסמך הנחיות לביצוע הפעולה. הראשון מהיר ויעיל – השני ממש לא.

קידום אתרים זה לא רק לבצע בשיטת שגר ושכח. קידום אתרים זה גם לבצע בצורה יעילה ומהירה כמה שיותר, ולכן אתרים קטנים ובינוניים בדרך כלל לוקחים כאן את הבכורה – ובגדול.

אתר שבו אפשר לבצע פעולות מהר ובקלות, יגיע יותר מהר לתוצאות הרצויות – לעומת אתר גדול ומסורבל, שכל פעולה הכי קטנה בו דורשת 5 אנשים ושבוע עבודה. חד וחלק.

3. אתרים גדולים = פוטנציאל לאינסוף מילים

פעם שמעתי מישהי אומרת שדרושה פי 10 יותר השקעה לקידום אורגני של מילה, לעומת קידום ממומן שלה. ואת זה אמרה מומחית לקידום ממומן, אז בכלל קטונתי.

קידום אורגני לא הופך להיות קל יותר עם חלוף השנים. כל אחד שניסה אי פעם בחייו לקדם כמה מילים פה ושם, יודע כמה זמן, השקעה ואנרגיה דרושים כדי לקדם אפילו מיעוט קטן של מילים, שלא לדבר על להמשיך לתחזק את המיקומים שהושגו.

גוגל עושה כמיטב יכולתה להקשות על התהליך, והיטיב לתאר זאת מומחה ה-SEO ניל פאטל אחרי שסיים ניסוי שהתחייב עליו למשך שנה:

"אם היה מדובר על לפני 5 שנים, באותה השקעה של זמן ועבודה היינו מצליחים להביא מיליון כניסות בחודש"
(לעומת "רק" 200,000 כניסות, כך הוא התאונן, ואמר שלא יעשה שוב ניסויים מהסוג הזה).

כשמדובר באתרים גדולים, כמעט תמיד נידרש למעקב על כ-100 מילים (פלוס מינוס), אם לא הרבה מעבר לכך. מיותר לתאר מה גודל ההשקעה הדרושה לקידום כמויות כאלה של מילים… די באתר אחד כזה כדי להעסיק איש SEO במשרה מלאה.

מצד אחד יש בכך גיוון גדול – ניתן להתעסק בביטויים מכל הסוגים ולראות מה ההשפעה שלהם (זנב קצר, בינוני וארוך; ביטויי מידע, מותג או רכישה). מצד שני, אשליית השליטה בכל-כך הרבה ביטויים היא בדיוק זה – אשליה.

גם באתרים גדולים, בהם יש פוטנציאל עצום למאות מילות מפתח, רצוי למצוא את המינון הנכון. אחרת יהיו מקרים רבים בהם קידומו של אתר גדול יהיה לא שונה מאכילת כריך אבוקדו – בדיוק כשחשבנו שהשתלטנו על צד אחד, כל העסק בורח מהצד השני.

רגע לפני סיום

לפני שתאכלו אותי חי (ואתם מוזמנים לעשות זאת בתגובות), אני לא אומר שלאתרים קטנים יש יתרון מובהק על פני הגדולים. אבל יש שם משהו, בכל זאת, שהופך את מצב העניינים לקצת יותר קליל ומהיר לקידום (גם אם מדובר בעסק קטן שמבוסס על אדם אחד).

אחרי שיצא לי לקדם הרבה אתרים קטנים בנישות "לא מחמיאות" או "משעממות", וראיתי איך תוך חצי שנה לכל היותר הם עוקפים בסיבוב את אחיהם הגדולים מהם בוותק ובמשקל – אני יוצא מתוך נקודת הנחה שקל יותר לקדם את הקטנים, מאשר את הגדולים והמסורבלים.

כמובן שזה תלוי-נישה ותלוי בשאלה האם האתר הגדול בכלל עובר תהליך כלשהו של SEO (אני מניח שכן, אחרת לא הייתי מתחרה בו ב-20 התוצאות הראשונות).

אני שוב מדגיש – לא עשיתי כאן שום בדיקה או ניסוי, מעבר לשנתיים וחצי של עבודה עם כמה עשרות אתרים בכמה וכמה נישות שונות. אומנם יש כאן הרבה חופש לטעויות ולסברות סטטיסטיות לא מוצקות… אבל כש-70% מהחצים מצביעים לכיוון אחד – רוב הסיכויים שתסובבו את הראש, לא?

עוד מידע על קידום אתרים קטנים בפוסט שפורסם כאן בעבר.

אודות עמית אדלר

עמית אדלר
עמית אדלר הוא מקדם אתרים ואיש תוכן, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב. כיום עובד בחברת WEBSEM ומשמש כתב-אורח במספר אתרים.

עשוי לעניין אותך גם...

איך להתקדם בגוגל בלי אתר? על היום שבו לא נצטרך יותר אתרים

מנוע החיפוש של גוגל הוא ללא ספק הכלי החזק בעולם. מי שיודע לנצל אותו, יוכל ...

קידום אתרי חדשות

מבזק: 27 הנחיות חובה לקידום אתרי חדשות ופאבלישרים בגוגל

מומלץ לכוון ל-HD: לאחרונה פרסמתי קייס סטאדי של אחד הלקוחות שלנו "איך הגדלנו לאתר מעריב ...

4 תגובות

  1. פוסט מפתיע אבל בהסתכלות על אתרים שאני מקדם – יש משהו בדבריך.
    אני גם ממליץ על קידום גם בתצורה הישנה שלא השתנתה מעולם- קישורים ולשם כך גם יצרתי תוכנה, ישראלית, לקידום אתרים מישראל או בעברית בישראל, התוכנה מתאימה לקידום של אתר קטן, אתר גדול, דפי פייסבוק ואפילו, תתפלאו דפי נחיתה.
    בתוכנה דרכים קלות להירשם ולהיות פעילים בהמון אתרים כמו אינדקסים,פורומים ועוד כמה שאי אפשר בלעדיהם.

    • עמית אדלר

      תודה צחי. אני שמח לשמוע שיש עוד אנשים שרואים דברים דומים.

      • אני מסכים עם הנאמר אבל זה די משתנה. יש אתרים גדולים שמתוחזקים היטב והתוכן שלהם נערך ונכתב בקפידה כך שלא תמצא בהם ספאם או דפים דלים שגורמים לו נזק. עם זאת, אתרים קטנים כל כך קלים וממוקדים שאפשר לעשות מהם תוצאות טובות בזמן קצר, אבל אם לא משקיעים בהם בקידום כאילו היו אתרים גדולים אז הם לא אפקטיביים כל כך. צריך להתייחס לאתרים הקטנים גם אם הם אתרי תמיכה כאילו היו אתרים עיקריים ומלאים כל טוב ולא רק לנצל אותם מבחינת קישורים או תוכן ריק ממידע.

        • עמית אדלר

          אני מניח שזה באמת עניין של ניסיון. הניסיון שלי נוטה יותר לכיוון שהאתרים הקטנים והבינוניים, בעוד שהאתרים הגדולים דורשים ממני הרבה יותר צומי מבלי להגיע לתוצאות של ממש. ייתכן שפשוט נפלתי למין Type Cast של מקדם אתרים שעושה רק אתרים קטנים 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט עם חברים