קידום אתרים » דיבור צפוף » דיבור צפוף: כמה באמת עולה לקדם אתר?

דיבור צפוף: כמה באמת עולה לקדם אתר?

בגדול? אני מדבר על הפרמטרים שאמורים להרכיב מחירון קידום אתרים בפועל, תמללתי קצת את הסרטון שעשיתי.

ברוכים הבאים שוב לדיבור צפוף, הפרק השני בסדרה שלי כאן, והפעם לנושא שמציק לי מאוד מכיוון שאני מייעץ להרבה חברות וכמעט תמיד נתקל באותו מקרה. הלקוח אומר לי "קראתי ל-5,6 חברות קידום אתרים וכל אחת מבטיחה אופטימיזציה, מחקר מילות מפתח ומקדם אותי בפועל, אממה, אחד מבקש 1500 שח בחודש והשני מבקש 7500 ש"ח בחודש" אז אני אנסה לגעת במחירים לפי הדברים שלדעתי הכי חשובים בתמחור קידום אתרים.

בגדול, מה הפרמטרים שלפיהם מתמחרים קידום אתרים?

  1. צד הלקוח
  2. צד חברת ה-SEO

לפני שאתחיל אני רוצה לציין שהפוסט הזה הוא לא "לוי יצחק" אלא להעריך פחות או יותר, כמה מתאימה(!) חברת קידום אתרים לאותו לקוח, לא כמה טובה או לא טובה, אלא כמה היא מ-ת-א-י-מ-ה ללקוח הספציפי.

צד הלקוח:

1. תחרות

כמה באמת התחום תחרותי? כמה חברת ה-SEO תצטרך לעבוד בפעול (שנתיים? שלוש?) בשביל להתחיל להביא תוצאות טובות? כלומר, אין כאן מנוחה לאחר חודשיים של עבודה בתחום לא תחרותי, אלא יש כאן עבודה רבה יותר, עבודת תשתית רחבה יותר ואף ריצה תמידית לעמודים הראשונים

2. Onpage

כמה האתר מוכן מבחינת אונפייג'? כמה באמת עבודת אופטימיזציה נדרשת עבור הלקוח לפני שבכלל מתחילים להשוויץ בכמות ההמרות שהגיעו מהאורגני, לפני שמתחילים בכלל להשוויץ בכמות הקישורים ה"הו-כה-מטורפים" שהצלחתם להשיג מאתרים חיצוניים? ככל שהעבודה מרובה יותר, ככה התמחור צריך להיות בהתאם (וזה עוד לפני שדיברתי על מתכנתים חיצוניים שאולי צריך לערב במידה ומדובר בקוד סגור ומורכב).

3. שפת קהל היעד

מכיוון שאנחנו נמצאים בישראל, רוב הלקוחות (אמורים להיות) ממוקדים לישראל, כאשר לקוח מגיע ומבקש קידום בארה"ב מסיבות כאלו ואחרות, צריך הלקוח להתכונן למירוץ ארוך יותר, ומן הסתם, מורכב יותר. תכנים בשפות זרות (כן, גם אנגלית היא שפה זרה) עולים יקר יותר, למרות שרובנו מדברים אנגלית שוטפת, לקנות תכנים בשפה זרה יכול להגיע עד פי 2 או 3 ממחיר תכנים בעברית.

צד ה-SEO

1. וותק

אחד הדברים שאנחנו תמיד שואלים איש SEO לפני שאנחנו מתחילים לעבוד איתו הוא "כמה זמן אתה בתחום?" או שאלות כמו:

  • האם יצא לך כבר להוציא אתר מעונש של גוגל?
  • האם יצא לך כבר לקדם אתר בחו"ל?
  • האם יצא לך כבר לקדם אתר בתחום שלי? (תחום הלקוח הכוונה)
  • האם עשית כבר A/B Testing למען קייס סטאדי כזה או אחר?

אורן שץ אמר לי פעם משפט יפה – יש עניין חשוב מאוד של חברות SEO שמבוססות אינטואיציה. כמו שרופא רואה איזה מישהו וקולט נקודה קטנה אדומה ליד העין הרופא כבר מבין מה זה יכול להיות, אילו תרופות הוא יצטרך לקחת וברוב המקרים, גם ייצא צודק עוד לפני הבדיקות שיעשה ל"פציינט" שלו. אותו דבר חברות SEO, ברגע שאיש SEO עובד בתחום מעל ל6,7 או 8 שנים, יצא לו כנראה כבר לקדם המון אתרים ולקוחות מתחומים שונים ומגוונים ללא ספק.

פעם מישהו בא אליי ואמר לי "יש לי אינטואיציה איך לסדר את האתר הזה בשביל לקדם אותו" והוא בסך הכל שנה בתחום, צר לי אבל אין דבר כזה, שוב, אורן שץ היה אומר "אינטואיציה הינה מורכבת מפיסות היסטוריות בראש שלנו שהתעסקנו עם לקוחות כאלו ואחרים בעבר ורגע ההרגשה שלנו לאינטואיציה הזו היא בעצם קו שעובר בין הפיסות השונות ומרכיב סצנה כלשהי שאמורה להביא לפתרון או לרעיון שיביא לקידום האתר הזה"

2. ניסיון נושאי

מעבר לנושא הוותק, ישנן חברות SEO מעולות שמקדמות "רק" 3 שנים (כן, מבחינתי 3 שנים זה לא הרבה, תלוי כמובן כמה פרויקטים קידמו בזמן הזה) ו-3 שנים מתעסקות בתחום אחד ספציפי או חזקות במיוחד בתחום הזה שוות את מחיר הגבוה שהן דורשות מכם. למשל דיג'יי שמחפש חברת קידום אתרים ומוצא את זו ש"רק" 3 שנים בתחום אבל מוקפת באתרים בנושא, מקושרת לאנשים בתחום ובטח גם עם עשרות אתרים בתחום, יצליחו לעשות הרבה יותר מכל חברת SEO אחרת, אולי אפילו יצליחו להביא לאותו דיג'יי לידים בלי קשר לפרויקט.

3. שעות עבודה

בדרך כלל בחברות קידום אתרים יש מנהלי פרויקטים וכל אחד מהם צריך לקחת אחריות על כמה לקוחות בו זמנית, רוב מנהלי הפרויקטים עובדים על בין 7,8 ל-20 לקוחות, תלוי גודל ומספר ביטויים לקידום וכו.

אקצר ואומר, מנהל פרויקטים שעובד שנה-שנתיים בתחום בלבד לא יכול לבקש 500-600 ש"ח לשעת עבודה כי הוא לעולם לא יצליח לעמוד ברמת ההבנה והאינטואיציה שהזכרנו בסעיף אחר של איש SEO שעובד כבר שנים בתחום ויצליח לתקתק עבודה בצורה הרבה יותר טובה וכמובן, בטוחה יותר ללא "ניסיונות" שכאלו.

סיכום

אני מבין שהמחירים בשוק נעים בין 1500 ש"ח ל-7500 ש"ח בחודש לקידום אתרים, הכל עניין של הנקודות הנ"ל, האם יש וותק? לא? האם יש וותק בנושא? הכל עניין של תשאול נכון של הלקוח מול חברת הSEO וההפך. הסתבכתם? דברו איתי. בהצלחה!

אודות שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום
שמוליק דורנבאום, מנהל תחום SEO בקבוצת Angora Media. יזם, כותב, מוזיקאי וכמובן, מקדם אתרים מנוסה מזה 7 שנים בתחום, מתמחה גם בבניית אתרים ובניית אסטרטגיות שיווקיות לעסקים. מרצה בכנסי ג'ומלה השנתיים וב-SEO College על Offsite. האתר האישי שלי: VPRweb.co.il

עשוי לעניין אותך גם...

מהי מפת אתר

דיבור צפוף: מהי מפת אתר (Sitemap) ומה בודקים בה למטרת SEO?

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאין מבין כל הדברים שאפשר לעשות לטובה ...

השפעת מיקום האתר על דירוגים בגוגל

דיבור צפוף: תכלית האתר (תחליט!) – מה הקשר בין מיקוד תוכן למיקומים בגוגל

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאין אחד הדברים שאני רואה כמעט בכל ...

20 תגובות

  1. שורה תחתונה – "הסתבכתם? דברו איתי"… למה לא מצויין למעלה שמדובר בתוכן שיווקי/פרסומי?

    • פבל ישראלסקי

      מכל התוכן זה הדבר שהכי בלט לך? :)
      אני דווקא חושב שיש המון ערך בסרטון של שמוליק ולמרות שברור ממנו מה השירות ששמוליק מציע, זה לא בא על חשבון האיכות או הערך, לא רואה פסול בשילוב של השניים.

    • שמוליק דורינבאום

      היי מני,

      אם יש משהו שיודעים עליי זה עניין של "רק אם אתם ממש ממש ממש צריכים אותי, דברו איתי" מהסיבה הפשוטה, שאני לא מתעסק עם כל חברה, המחירים שלי גבוהים מהיועצים בשוק (כדאי לבדוק את השאר לפני שמגיעים אליי) ובכללי, אני מעדיף לייעץ אונליין כמו במקרים כאלו שאני יכול לפתוח קצת על התחום מבלי לעבור לקוח-לקוח :)

  2. נמרוד דקר

    שמוליק – סרטון מעולה מקווה שאנשים יפנימו

  3. לא ראיתי את הסרטון, אבל בהחלט קראתי את הטקסט, ועלו לי כמה השגות לגביו:

    1. עולה התחושה כאילו חברה שעוסקת בתחום 6 שנים תהיה מקצועית יותר מחברה צעירה יותר, וזה כמובן לא נכון. 6 שנים של מילוי meta-keywords או שנתיים של קריאת בלוגים ויישומם – ברור מי מנצח ובגדול, לא?
    ד"א – זה שהחברה כבר עוסקת 8 שנים בקידום לא אומר שכל העובדים שלה התחילו את דרכם המקצועית איתה ביחד…

    2. רוב אנשי הקידום שיצא לי לפגוש, לצערי – מבינים בטכניקה של הקידום, אבל לא מבינים בשיווק מעבר לרמה הבסיסית ביותר (ומה לעשות שבקורס קידום אתרים לומדים יותר HTML מאשר פירמידת צרכים של מאסלו)? כתוצאה מכך – יש חברות שלא מתייחסות לקידום כאל כלי שיווקי מני רבים אלא כאל טכניקת כיבוש פסגת הגוגל, וגם במקרה כזה – הלקוח לא יידע מי עומד מולו, וחבל. שאלה כמו – האם הצלחת להוציא אתר מעונש בגוגל היא שאלה מצויינת לאיש קידום, אבל שאלה כמו – האם בנישה שלי פניה אמוציונאלית תהיה עדיפה על פני פניה רציונאלית תהיה לא פחות חשובה, אולי אפילו יותר

    3. לגבי אינטואיציה – האם ידעת שרשלנות רפואית יותר נפוצה בקרב רופאים ותיקים מאשר אצל הצעירים יותר? (קראתי את זה פעם באיזה מחקר שעשו). האם זה בגלל שהותיקים יותר מנוסים ולכן הם פחות זהירים (כי הם סומכים על עצמם יותר מדי)? האם זה בגלל שהצעירים עדיין בוחנים דברים פעוטים לכאורה, בעוד שהותיקים מסתמכים על יותר אינטואיציה? ייתכן.

    4. לגבי מתקתקי העבודה – מי שווה יותר כסף? זה שהניסיון הרב מאפשר לו לתקתק עבודה בלי לעצור שנייה לחשוב? או זה שהניסיון הקצר שלו מאלץ אותו לחשוב על כל צעד והחיוניות שלו, מה שגורם לו פחות לעבוד בצורה רובוטית ומכנית?

    בשורה התחתונה – בקידום אתרים כמו בקידום אתרים – כמעט בלתי אפשרי ליצור איזושהי רשימת פרמטרים שתאפשר לנו להתבסס עליה כדי לבחור חברת קידום מתאימה

    • שמוליק דורינבאום

      1. קודם כל אתה צודק לגבי העניין שלא כל העובדים בחברה של 8 שנים התחילו איתם, אבל שכחת משהו, עובדים של חברה עם ניסיון, מקבלת הוראות מלמעלה מאלו שעם הניסיון (מניסיון 😉 )
      2. צר לי על אנשי השיווק שאתה פוגש כאלה, את אלו שאני פוגש, מבינים שזה חלק מתקציב השיווק ובגלל זה אפילו משלמים כמה שצריך, לפעמים אפילו יותר מדיי בינינו
      3. שוב, גם כאן אתה מדבר על מקרי קיצון, המחקר נעשה על רופאים שמתנשאים ממקורם, לא אנשי SEO, שוב, לא אלו שאני מכיר ועובד איתם שנים
      4. כנ"ל

      השורה התחתונה שלך נשמעת כמו סיכום מאוד מדכא לצערי, כי זה לא נכון, יש פרמטרים מאוד ברורים שצריך לפעול לפיהם, אני פרגנתי לחברת SEO או שניים בהתחלה שלהם וזה עלה לי כמעט במוניטין כי הם עשו טעויות שעושים ***אך ורק*** בהתחלה, אנשי SEO מנוסים בחיים לא היו נופלים בפחים כאלה, וכאן למדתי שאין כמו הניסיון.

      • 1. הכרתי חברות שהבעלים כבר 10 שנים בתחום, מנהל המחלקה עם 3 שנים ניסיון והעובדים בקושי עם שנה אחת. הבעלים הותיק מגייס את הלקוחות, אבל הוא מתעסק בקידום – יש לו מספיק דברים אחרים לטפל בהם (כשיש לך עשרות לקוחות ומעלה הכל נראה אחרת…)

        2. את אנשי השיווק האלה פגשתי בכנס של ASKPAVEL לפני כשנתיים (שנערך בתל אביב ביום גשום).
        על הבמה עמד מישהו ושיתף קייס סטדי "מעניין במיוחד" – הם חברת שקר כלשהו, ואחרי שעמודי הנחיתה בסגנון של – בוא תרוויח ימבה כסף ותהיה מליונר לא ממש הניבו תוצאות מספקות,
        הם עשו חושבים וניתוחים ומסקנות וישיבות,
        והחליטו לשנות את המודעות לסגנון של – בוא תייצר לעצמך שעות פנויות שתוכל להשקיע במשפחה שלך,
        וזה עבד.

        אני חייכתי.

        בקהל החלו התלחששויות.
        מרבית האנשים בקהל הרגישו שהם נמצאים במקום הנכון ובזמן הנכון, כאילו שהאדם שנמצא על הבמה חשף להם את סוד הבריאה, או את הסוד של קוקה-קולה, או את הדרך להפוך את מה שכתוב בספר הסוד לחופש כלכלי אינסופי.
        ואני חייכתי.
        במבוכה.
        וכל מה שעלה לי בראש זה – "מה לעזאזל קורה כאן? מי אלה האנשים שמסביבי? הרי בכל קורס שיווק בסיסי, בשיעור על בידול לומדים ש – אם יש לך יתרון יחסי על המתחרים שלך וקהל היעד שלך מבין את היתרון הזה – הצג אותו כבידול. אם אין לך יתרון יחסי או שקהל היעד לא מבין את היתרון הזה – הבידול שלך צריך להיות ריגשי,
        אז – איך זה שההוא שעומד על הבמה, שמציג את האובייס כאילו הוא גילה את כוח הכבידה כל כך גאה בעצמו בגילו המדהים?
        ואיך זה שדבר שכזה חדש לרוב האנשים שמסביבי, אף על פי שמרביתם עוסקים בתחום כבר תקופה, וכולם באו מעולם השיווק הדיגיטלי?
        ואז הבנתי – הם לא אנשי שיווק דיגיטלי. הם אנשי קידום אתרים.
        זה לא אותו דבר.
        ואז – תחושת המבוכה התחלפה לה בחמלה.
        פחות כלפיהם. יותר כלפי הלקוחות שלהם…
        מקווה שהצלחתי להעביר את הנקודה.

        3. אני בא מעולם הפרסום, ואחד מגאוני הפרסום בעולם התפרסם בזכות משפט שאמר ללקוח שלו,
        מתישהו לפני כמה עשרות שנים,
        במהלך ויכוח לגבי אסטרטגיית הפרסום הנכונה.
        הלקוח התעקש לשמר את הקו הנוכחי כי זה עובד,
        הפרסומאי התעקש לשנות קו כי מדובר בקהל יעד שונה
        ואז הלקוח אמר – אל תלמד אותי איך למכור את המוצר שלי, אני מוכר אותו בהצלחה כבר עשרות שנים.
        והפרסומאי ענה:
        (קול תיפוף דרמטי ברקע) אין שום מניעה, שאותו אדם, יבצע את אותה הטעות, למשך כל ימי חייו
        האגדה מספרת שהסיבה שהלקוח להסכים עם הקו של הפרסומאי היא בגלל משחקי אגו – כדי להוכיח לו שהוא טועה.
        ההסטוריה מספרת שהתוצאה הייתה אחד הקמפיינים הטובים ביותר, היצירתיים ביותר והמוצלחים ביותר שנוצרו אי פעם

        אומרים שקשה ללמד כלב זקן טריקים חדשים, ובעולם של פנדה ופינגווין ושאר החיות הבאות עלינו לטובה – ותק של שנים בתחום זה יותר כבדהו וחשדהו, מאשר העריצהו והשתחווהו

        4. נסתפק בדברים האלה

        ולגבי הפרגון שלך לחבר'ה בהתחלה – ברור לי שבוגר קורס הוא לא האיש הנכון להפקיד את הנכס הדיגיטלי החשוב ביותר שלך בידיו, אבל חברה שעוסקת בתחום כבר חצי שנה, כשהעומד בראשה היה שכיר שנתיים שלוש קודם בחברה אחרת – לא רואה בזה שום בעיה, נהפוך הוא.
        אבל – שוב – אתה אומר שמה שחשוב זה הניסיון של איש הקידום, לא של חברת הקידום.
        השאלה היא מה עדיף? שנתיים ניסיון טוב? או 5 שנים ניסיון בינוני?
        ובוא נזכור, שבגוגל, כמו בכל תוכנית ריאליטי – מה שהספיק לפני כמה שנים להגיע לשלישיית הגמר – היום לא בהכרח יספיק כדי לעבור את האודישנים…

        • שמוליק דורינבאום

          1. גם אני הייתי במצב הזה, כשאני רק התחלתי את עולם הקידום אני עבדתי תחת אורן שץ, לא עשיתי שום דבר (מן הסתם גם לא נתנו לי) מבלי לקבל אישור על המהלכים שלי, ואני מאחל לכל מקדם לקבל מהלכים ואישורים מאורן שץ.

          2. אין ספק שיש מלא "אנשי שיווק" פח, אבל לא כל איש SEO יכול להיות מנהל שיווק מסכים איתי? :)

          3. אחלה סיפור אין לי מה להגיד עליו :)

          4. לא כל חברה שנפתחה אתמול נפתחה על ידי מקדמים חדשים, יש פה חברות חדשות שקמו בשנה האחרונה על ידי תותחים שאני מכיר פשוט תחת שם אחר. כל הכבוד להם, התקדמו (למרות שיש גם כאלה שפשוט ברחו מהשם הקודם שלהם *שיעול *שיעול)

  4. אם חברה אחת מציעה 1500 שקל והשנייה מבקשת 7500 שקל,
    סביר להניח שחברה הראשונה מתכוונת להשקיע פחות מהחברה השנייה.

    האם זה אומר שלתוצאות ייקח זמן רב יותר להגיע? לא בהכרח
    האם החברה שמבקשת פי 5 מתכוונת להשקיע פי 5? גם לא בהכרח
    האם החברה שמבקשת פי 5 שווה את הסכום שהיא מבקשת עבורו? לא בהכרח

    ברוב המקרים – החברה שהציעה 1500 חשבה על סכום שלדעתה הלקוח יהיה מוכן לשלם,
    בעוד שהחברה שהציעה 7500 שקל חשבה על סוג לקוח שאיתו היא רוצה לעבוד

    כל השאר – ספקולציות, השערות, אינטואיציות, דעות קדומות ועוד כל מיני מילים שמציירות אותי אינטליגנט יותר

    • שמוליק דורינבאום

      מי שמציע 1500 לא אומר שישקיע פחות, ברוב המקרים שאני פגשתי מדובר בחברה שלא מכירה את התחום
      ולפעמים כמובן גם אלו שמציעים 7500 זו סתם חברה שקופצת מעל הפופיק שלה או שהם תותחים בתחום אחר אז מרשים לעצמם לקחת גם בSEO הרבה. (למשל חברות בניית אתרים או משרדי פרסום שהתחילו לעשות SEO)

      וכמובן שכל מה שכתבת "לא בהכרח" הוא נכון, אבל בשביל זה בדיוק עשיתי את הסרטון, כדי לדעת להבחין בין המקצוען למקצועי בלבד.

      • אנחנו כנראה לא מסתובבים באותם החוגים.
        פגשתי מקדמים רבים שגובים סכומים של 1500 שקלים לקידום אתר, ביניהם גם כאלה שמעל 5 ואפילו 7 שנים בתחום. הם לא גובים 7500 שקל לקידום לאתר – לא בגלל שהם לא רוצים, אלא בעיקר בגלל שיש מספיק אנשים ללא ניסיון שיציעו פחות תשלום תמורת כלום עבודה,
        אז הם מעדיפים לגבות 1500, לייצר תוצאות כלשהן בתוך מספר חודשים ואז להציע ללקוח להגדיל את התקציב כדי להאיץ את ההתקדמות, אבל לקוח שמשלם 1500 לחוזה קידום – לא יגדיל אותו ל-5000.
        ראיתי תוצאות מדהימות של מקדמים עם חוזי קידום של 1500 שקל.
        הבעיה היא אותם אלה שגובים כמה מאות שקלים לחודש.
        אהה,
        וד"א – לגבי תוכן שדיברת עליו – קפוץ לקבוצות הפייסבוק שקשורות בנושא. לא ראיתי שם חברות קידום שמחפשות תוכן במחיר של יותר מ- 12 אגורות למילה (וזה נחשב לסכום מכובד בעולם הקידום…) אם תחפש טוב – תוכל גם למצוא שם שיתופים של הצעות לכתיבת מאמרי קידום ב 5 אגורות למילה…
        לא רוצה להיכנס לפרטים, אבל זה מאפיין גם חברות שמייצרות מאות מאמרים בחודש עבור לקוחות הקידום שלהם, וחברות כאלה – הם ותיקות בעולם הקידום
        בשורה התחתונה – נכון, לכל כלל יש יוצא מהכלל.
        גם אני הייתי שמח אם הייתה דרך לזהות מי שרלטן בתחום הזה ומי ספק אמין, מי ישקיע בקידום האתר של הלקוח ומי יעשה את המינימום האפשרי כדי לשמר את הלקוח לחודש נוסף, ומי ישקיע את מירב מאמצי הקידום בדו"ח מושקע במיוחד, כדי להראות ללקוח שעובדים בשבילו.
        אבל ותק זה לא פרמטר (כי אתרים שכבשו את הפסגה עם קישורים שנבנו להם ב-2010 מאתרי מאמרים מובילים בארץ ובלוגים פופולאריים נענשו ב-2014 בגלל אותם קישורים – זו לא אגדה, זה ניסיון),
        ומחיר זה גם לא פרמטר (כי המחיר לא בהכרח משקף את התמורה),
        אז מה כן פרמטר?
        המלצות,
        חיפוש אתרים שממוקמים גבוה בנישות אחרות ופנייה למקדמים שלהם,
        פה לאוזן,
        וכדומה

  5. אני חייב להעלות כאן שאלה לאחר שקראתי את תגובותיכם ואת המאמר כמובן.
    האם אדם שכרגע סיים לימודים בתחום קידום האתרים ומתחיל את דרכו בעולם קידום האתרים כעצמאי ולאו דווקא כשכיר בחברת קידום, אני מסכים שמדובר באדם עם הרבה פחות ניסיון מזה שעובד 7 שנים בתחום ואולי עם אינטואיציה פחות טובה בשל כך, אבל האם מדובר בשרלטן? האם מדובר באדם שלא מאמין בעצמו שיכול לקדם את הלקוחות שלו?

    מחיר בנוי מעוד הרבה מאוד פרמטרים, לעתים הם קשורים לעבודת הקידום עצמה ולעתים לא. כך למשל חברה ששוכרת משרדים גדולים עם 15-20 עובדים שצריכה לממן את משכורתם, תציע ככל הנראה מחיר גבוה יותר, אולי אפילו לאותה עבודה בדיוק שהלקוח יקבל ממקדם אתרים שעובד עצמאי, לבד, על אותם 15-20 לקוחות שלו…

    כך זה גם בתחום בניית האתרים לצורך העניין… ישנם בוני אתרים שיציעו לך אותו אתר בדיוק ב5000 ש"ח אל מול חברה שתציע לך את אותו אתר ב12-18 אלף ש"ח…
    מה כאן ההבדל? ההוצאות של אותה חברה… העובדה שמדובר בחברה גדולה ומבוססת ולא בחברה קטנה עם פחות מוניטין… וזה הכול…

    גם בתחום קידום אתרים, הרקע של החברה משחק תפקיד משמעותי בתמחור.

    כמובן שאופן העבודה של אותה חברה או אותו מקדם, זמן ההשקעה, כמות המאמרים שתושקע, פריסת קישורים ועוד – הנם פרמטרים המשפיעים על המחיר – אך אני חוזר לשאלה הראשונה והיחידה שלי כאן בתגובה – האם אדם שסיים בהצלחה לימודי קידום אתרים (אני לא מדבר על קורס חינמי ביוטיוב) והופך כעת לעצמאי, מקים את חברת הקידום שלו ורוצה להתחיל לקדם לקוחות – האם הוא קורא את המאמר הזה ומרגיש שהוא שרלטן בכך שהוא לא מתחיל קודם כשכיר?

    עם זה אני לא מסכים צר לי… אבל מזל שהכול נתון לנקודות השקפה שונות :)

    • אם מישהו סיים את הקורס והחליט להיות עצמאי – אני מאחל לו בהצלחה, אבל גם מרחם על הלקוחות שלו, כי הבעיה הכי גדולה אצל עצמאי, זה שאין לו מול מי לבדוק את עצמו כדי לדעת אם מה שהוא עושה זה טוב או לא. אם הוא עבד כשכיר אחרי סיום הקורס שנתיים שלוש ואז החליט לצאת לדרך עצמאית – סבבה, הוא כבר צבר ניסיון כזה או אחר, אבל בסוף הקורס – הוא עדיין בוסר.
      נכון, יכול להיות שהוא היה ממש עילוי בקורס, אולי הוא היה אפילו התלמיד המצטיין, אבל להבדיל מלימודי משפטים שאצלהם יש מבחן הסמכה אחרי הסטאז' ואפשר לדעת – יש יותר עוברים בהצלחה מהבוגרים של אוניברסיטת תל אביב מאשר של "מכללת חוק וסדר", כך שאפשר להסיק שהתלמיד המצטיין של מכללת "חוק וסדר" כנראה מבין פחות מבוגר ממוצע של אוניברסיטת תל אביב,
      בקידום אתרים – אתה אפילו לא יכול לדעת מי האוניברסיטה ומי המכללה, ובהתחשב בכך שאין
      מבחן הסמכה למקדמים – מאוד ייתכן שאותו אחד שהחליט להיות עצמאי בסיום הקורס הוא פשוט לא יודע מספיק בשביל לתת שירות הולם.

    • שמוליק דורינבאום

      קודם כל ברור שלא מדובר בשרלטן אם הוא רק יצא מעולם הלימודים ועבר הרגע לעולם המעשי שלו בתחום, אבל אין ספק שמבחינת אתיקה, אני לא רואה סיבה שהוא ייקח 7500 ש"ח לחודש, וכן, לא משנה מבחינתי כמה הוא תותח, לוותק משלמים יותר. (אני מזכיר לך, אני לא מקדם אתרים בפועל, אני רק יועץ בימים אלו, אבל הייתי עד לא מזמן כמובן מקדם).

      יש פה נושא מאוד חשוב שצריך לזכור: חברה שמכבדת את עצמה ודואגת למשרד ודואגת לעובדים שלה לאוכל ולמטבח וכו' וכו', כן, מגיע להם יותר, כי לא מדובר בבחור שיושב בבית שאין לו מה להפסיד, מדובר בחברה רצינית שלא תתן לעצמה להפסיד לקוח ו/או עובד טוב. אז ברור שמגיע להם יותר מבחינתי.

      • לא רלוונטי

        "לא משנה מבחינתי כמה הוא תותח, לוותק משלמים יותר"

        בכתבה שלך ישנם דברים נכונים ודברים שאנם מדויקים אך אני חייב להתמקד דווקא במשפט הזה שרשמת בתגובה.

        ברור שאם ניקח 100 חברות קידום שכל מנהלי הפרויקטים ומנהלי הצוותים שלהם הם בעלי יותר מ-5 שנות ניסיון ובמקביל ניקח 100 חברות קידום שהניסיון של כל אחד מהצוות בהם לא עולה על שנה, אז הסטטיסטיקה מבחינת הרמה המקצועית תהיה ללא ספק לטובת 100 החברות עם 5 שנות ניסיון.

        למרות זאת, מי שבוחן את התשלום הראוי לכל חברה\גוף בתחום על בסיס ניסיון, יכול להיות רק אחד שלא מבין מספיק לעומק את הפרמטרים אשר נדרש למדוד כדי להגיע למסקנה זו או שאינו רוצה להבין אותם ומנסה להקל על עצמו.

        סיבות:

        הדוגמה שנתתי היא לא ממש מציאותית וברוב המקרים שנות הניסיון של חברה לא חושפות את שנות הניסיון של כל מנהל פרויקט, ראש צוות או של מנכ"ל החברה וגם עם בחברה יש ראש צוות עם 10 שנות ניסיון (נגיד וזה המדד העקרי), במקרה ותחתיו יש מנהל פרויקטים שעדיין לא משופשף מספיק, הלקוח שיגיע לידיו של אותו מנהל פרויקטים בעצם יהפוך להיות "שפן ניסיונות" (במילים גסות) של אותו מנהל פרויקטים והערך של ראש הצוות לטובת אותו לקוח הוא אינדיבידואלי בהתאם לזמן שיהיה לו להקדיש לשיפור התהליכים באותו פרויקט ספציפי במקביל לעבודה של מנהל הפרויקט שאינו מנוסה מספיק.

        מדד של מספר הפרויקטים שנוהלו ע"י חברה\עצמאי לטווח של לפחות חצי שנה, יכול לתת תמונה הרבה יותר מציאותית ממדד של שנות ניסיון וגם כאן קיימים אותם החורים שלא מאפשרים להפיק מהמדד הזה מסקנה מספקת.

        לצערי גם היום רוב החברות והעצמאים בתחום לא יודעים\לא רוצים לעבוד בדרך שתבטיח שהתהליך תמיד יהיה "טבעי" ולא ישאר זכר לפעולות לא טבעיות מהעבר ולכן גם גוף בעל ניסיון רב, יכול להפוך לאסון מבחינת הלקוח בטווח זמן כזה או אחר.

        הנקודה החשובה ביותר: הקביעה לגבי האם הסכום שכל חברה גובהה הוא ראוי או לא, לא צריכה להתמקד בוותק, ניסיון נצבר או כל מדד של השוואה ברמה המקצועית אלה על פי מדד אחד בלבד: מה מקבלים בתמורה? ! אם גוף מסויים מציע שירותי פיתוח כחלק מהתהליך ע"י אנשי מקצוע, כנראה שהגיוני מאוד שידרוש סכום גבוהה יותר. אם גוף מסויים ממקד את הפעילות שלו לתחום מסויים ויש לו מספר רב של אתרים מובילים בתחום המשמשים אותו לקידום הלקוחות ומאפשרים לו גם לתת להם ערך מוסף ללקוחות בדרכי פרסום שונות דרך אתרים אלו, הגיוני שידרוש יותר (נראה לי שאת הנקודה הזאת גם אתה ציינת בפוסט). וכו' וכו'. שים לב לנקודה חשובה: השלב בו אפשר לייחס חשיבות למחיר הוא רק לאחר שהלקוח\הגורם המייעץ הצליח לסנן את נותני השירות ה"כשרים" מתוך כל הג'ונגל הזה ולכן, בשלב שיקולי התקציב, נושא הוותק כבר לא אמור להיות רלוונטי משום שמי שביצע את הסינון שסיפק לו את רשימת נותני השירות שמציגים הכי הרבה בטחון ברמה המקצועית, כבר אמור לדעת (עד כמה שניתן כמובן) שכל אחד מאותם גופים יספקו את העבודה בצורה טובה.

        לצערי הרב מספר נותני השירות בארץ שאפשר להרגיש בטוח לחלוטין תחת הידיים שלהם נספר בקושי על יד אחת ובכל שאר המקרים זה נע בין נוחלים עד לכאלו שיש להם הצלחות יפות בין היתר אך הם לרוב יפספסו פוטנציאל אדיר הטמון בכל פרויקט ולא ידעו איך להבטיח שהנכס יתפתח וישמר לטווח ארוך (גם לאחר שהלקוח יפסיק לעבוד איתם).

        אם יש לך גם מטרה לעזור לבעלי עסקים וחברות לא ליפול קורבן בתחום ובמקביל להרוויח כמה שיותר מעבר לפרסום של עצמך כמובן (שהוא לגיטימי לחלוטין), אז חבל שלא התמקדת ראשית בכתבה המנסה להסביר איך ניתן לצמצם נותני שירות בעייתיתיים ולנסות למקד את רשימת האופציות לרשימת הגופים האמינים ביותר על בסיס פרמטרים שונים…. לא מגיע לתחום הזה בארץ שידברו על נושא של מחירים בהקשרו לפני שמישהו מצליח לעשות ללקוחות הפוטנציאלים סדר בג'ונגל של נותני השירות בתחום.

  6. מעולה שאתה נוגע בתחום המחירים בתחום, המחיר הוא בהחלט משהו שמשנה גורלות של עסק, עסק קטן לא יכול לדוגמא לשלם חודשית 7500 כי זה סכום עצום עבורו, לעומת זאת חברת ביגוד גדולה יכולה גם לשלם מחיר כפול,היא לא יכולה לעבוד עם חברת קידום שאין לה תיק לקוחות שהוא לא פחות ממרשים בגודל ובהישגים, זה כבר ברור לכולם,
    אז מה יכולים כן לעשות העסקים הקטנים- אלו שצריכים את הפוש הראשוני כדי בכלל לתפוס תוצאות של דף ראשון? הם, בעלי העסקים, חייבים לקדם קצת בעצמם, משמע להבין קצת בתחום, להשתמש גם בכלים כמו תוכנה לקידום שיכולה לעזור להם ולחסוך את שלב איסוף המקורות ולאחר מכן מחובת העסק הקטן לפנות אל חברת קידום עבור פעולות משלימות onsite+offsite שמה לעשות אי אפשר ללמוד ביום בהיר אחד או שניים, זה בהתחלה יהיה כבד על העסק החדש אך תוך זמן קצר הסכום הראשוני הזה של 1500 שח חוזר בצורה של לקוחות שקונים בפועל, בכל מקרה התחום של הקידום כמו כל תחום מקצועי אחר צריך וחשוב שייעשה על ידי בעל מקצוע מיומן אותו כדאי לבחור לאו דווקא לפי המחיר. פוסט מעולה שמופנה אל בעלי העסקים….

  7. מעניין אותי מודל הרווח בתמחור של 1500-2000 שקלים. ומה האסטרטגיית עבודה שמציעים ללקוח עם תקציב כזה? אני הייתי מציע לו לשמור את הכסף טוב :)

    • 5 שעות עבודה על האתר לפי 250 לשעה = 1250 שח,
      6 מאמרים כתיבה והטמעה – 300 שקל

      הגענו ל-1500

      ב-2000 – אפשר להוסיף עוד שעות עבודה ועוד מאמרים,
      וכדומה

  8. 1. 6. מאמרים ב 300 שקלים זה מאמרים לא באיכות טובה.
    2. 2500 או 1500 זה ברוטו! לפני מס הכנסה ככה שתוריד חצי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים:

 

שתפו את הפוסט עם חברים