Reconsiderate This: כרוניקה של אבחון (והוצאת) אתר מעונש בגוגל

טל פריהר

אף אחד מאיתנו לא רוצה להגיע לרגע הזה – הדירוגים נפלו, הטראפיק יורד, הלחץ גובר ולאט לאט אנחנו מתחילים להבין שיש סיכוי שהאתר נענש. טל פריהר חווה את הרגע הזה בדיוק לפני מספר שבועות והחליט לשתף כאן את השתלשלות הארועים והפעולות שעשה, כדי שנוכל ללמוד מה עושים ברגע המשבר.

נפילה בטראפיק

זהו זה עכשיו זה סופי! ואני וגוגל עשינו הסכם שלום. היו בינינו אי אילו תקופות של אי אמון, לפעמים אפילו זלזול, חטפתי ממנו לא מעט כאפות כואבות במיוחד – הן היו הרבה יותר כואבות לכיס שלי מאלו שאני החטפתי לו (שכמובן לא פגעו בכיס של אף אחד בגוגל אלא רק הועילו לכיס שלי), אבל כל זה שייך לעבר! כן כן, אם אנחנו הצלחנו לחתום הסכם שלום כזה אז הכל אפשרי בעולם. ומי עשה את הצעד הראשון הזה לקראת הפיוס ההסטורי? דווקא גוגל! וכנראה זה היה עניין של קארמה, אני הייתי קצת פחות ספאמר ויותר נחמד, והם גמלו לי במיקומים טובים, תנועה איכותית, וגולת הכותרת – שחרור אתר מעונש בצורה אלגנטית שהגדילה את כמות הכניסות אליו במאות אחוזים.

ועכשיו ברצינות. האמת שחשבתי לתאר כאן את המהלך שהיה עם האתר הזה בתור מקרה מבחן מעניין של כיצד ניתן לאבחן עונש בגוגל ויציאה ממנו על ידי Reconsideration requests. אין ספק שלא יהיה ניתן ללמוד מזה על “איך מוציאים אתרים מעונש” מהסיבה הפשוטה: שכל עונש בכל אתר הוא שונה לגמרי, והגורמים לעונש הם שונים במהותם, אבל על תהליך האבחון וההבנה של העונש כמו גם על הגשת הבקשה והבנת התשובות, ניתן אולי יהיה להסיק כמה דברים חדשים.

מי שמכיר אותי יודע שאני שייך לציבור הספקנים, אלו שלא האמינו שפנייה לגוגל יכולה באמת לשנות משהו, אבל היום אני מוריד את הכובע – וחייב לציין שהשירות ומהירות התגובות היעילות שקיבלתי מהשירותים של גוגל בחצי השנה האחרונה, וזאת בתור בעלים \ מנהל אתרים שלא ממש מפרנס את גוגל בתור לקוח Adwords הייתה מפתיעה, ברמה שאני מתחיל להנות ממנו בתור ארגון שאיתו אני נאלץ לעבוד על בסיס יומי.

ומעשה שהיה כך היה

במקרה שלנו מדובר על אתר לבן ולגיטימי שהגיע אלי דרך לקוח. תלונתו העיקרית התייחסה לאתר שעד כחודש\חודשיים לפני התאריך שנפגשנו היו לו כ-10,000 יוניקים ביום וכמובן הכנסות אדסנס לא רעות בכלל. כאשר עיקר התנועה שלו הגיעה מגוגל, גוגל תמונות, כמו גם מכמה אתרים בהם הוא פורסם ומיקומים מצויינים ביאהו ובבינג. מה שקרה הוא שהאתר פשוט נעלם יום אחד מהתוצאות – ולא נמצא יותר בדף ראשון שני או שלישי, המיקום הטוב ביותר שיכלנו למצוא בו אתר האתר היה בדף 6+.

אז כדי להתחיל ולאבחן את הבעיה קודם כל ביצענו את הבדיקות שהתמקדו בתחומים הבאים ולהלן מסקנותיהן:

  • Onpage: האתר הוא אתר HTML של כ-200 דפים, אפילו ללא מערכת ניהול תוכן, מאוד פשוט מאוד קליל, ברור, עם קוד נקי למדי, מבנה דפים טוב, היררכיה ברורה וניווט פשוט עם אנקורים ברורים, ללא קישורים שבורים בתוך האתר, קוד HTTP תקין, קידוד סטנדרטי – מעבר לכמה תיקונים מינוריים בקוד, כמה שגיאות WMT שנבעו מקישורים חיצוניים לדפים לא נכונים, כמה שיפורים רוחביים והסרה של כמה קישורים יוצאים לא נחוצים לא היו לנו תובנות מיוחדות שיכלו להסביר העלמות כזאת.
  • תוכן: מבחינת התכנים של האתר, כל התכנים הטקסטואליים ייחודיים, איכותיים ורלוונטיים לגמרי ונכתבו על ידי בעלי האתר ומשרתים את הגולשים בצורה מצויינת. מבחינת התמונות (מדובר באתר העוסק בתחום של טמפלייטים) גם הן מקוריות וכל הזכויות עליהן שייכות לבעל האתר, והטמפליטיים הזמינים ניתנים להורדה בצורה פשוטה מהאתר עצמו ללא לינקים חיצוניים מיוחדים או הרשמה לאתר. בהשוואה למתחרים בנישה, האתר אף הציע תכנים טובים במקרים רבים, מה שהגדיל יותר את התמיהה על ההעלמות המסתורית…
  • אמינות כללית: באתר יש מידע על החברה המפעילה אותו, אמצעים ליצירת קשר, מדיניות פרטיות ותנאי שימוש ברורים, ואף הצעות עבודה בחברה המפעילה אותו.
  • Offpage: ב”תחקיר” שביצענו על הקידום שהאתר הזה עבר עד היום ברמת ה-Offpage, על מנת למצוא טכניקות שאולי היו גורמות לאתר להעלם כך, מצאנו שקישורים נכנסים רבים אל האתר מגיעים מפוטר של תבניות וורדפרס המותקנת באתרים רבים ומקשרת לאתר עקב קנייה בעבר של Sponsored Link בתבנית (כלומר תנו למפתח תבניות 100$ והוא ישים לכם קישור מוצפן בפוטר, וכל מי שאי פעם יתקין את התבנית, רצוי שתהיה בנישה שלכם – יקשר אליכם אוטומטית, לכן מטבע הדברים קישורים כאלו הם “לא באיכות משהו” בלשון המעטה שכן הם נוטים להעלם תדיר או להגיע ממקומות באיכות מאוד ירודה). עוד סוג של קישורים שמצאנו ממנו לא מעט היה קישורים מאתרי PADים – כלומר הפצה של תוכנות בהם הופצו הטמפלייטים שמציע האתר – קישורים לא רעים שאף מביאים טראפיק. והשאר היו הקישורים הרגילים – קנייה מפה ומשם, אתרי מאמרים, בלוגים, כמה אתרי לווין, נכסים פרטים של בעל האתר, WEB2 למיניהם וכו’ וכו’ – שום דבר מפתיע.

* נתון מעניין נוסף בו צפינו היה שהרבה מנכסי ה-Web2 ואתרי הלווין היו מדורגים גבוה הרבה יותר מאשר האתר עצמו, כאשר הם מכילים הרבה פחות תוכן או קישורים.

אז היינו חכמים יותר? לא בטוח! ובכל מקרה מה הלאה?

בשלב זה כבר הנחת העבודה שלי הייתה שמדובר בעונש, אך נסביר את ההוכחה לכך בחלק הבא, ובכל מקרה במקביל לאישוש ההנחה הזאת והטיפול בגורמים לעונש המשכנו להתמקד בחודשים הבאים בעבודה על הנושאים הבאים:

  • שינויים ותיקונים כאלו ואחרים באתר ובקוד לשם בדיקה ו-A/B Test לראות אולי משהו ישפיע?
  • הוספה של תכנים ודפים חדשים לאתר (וגם כאן גילינו קצב אינדוקס וסריקה נמוך מאוד).
  • נסיון לדרג מילות לונג טייל מאוד מאוד קלות של האתר – גם חדשות וגם ישנות (ללא הצלחה).
  • הוספה הדרגתית של קישורים מכל הסוגים שיכלנו למצוא וכל האיכויות: כל קישורי ה-FFA הקיימים, רכישת של קישורי HOMEPAGE, רכישת קישורים מאתרים חזקים, הוספת קישורים מעשרות אתרי לווין מבוססים (שחלקם היו מדורגים יותר גבוה מהאתר עצמו במילים הרלוונטיות, לא שהיה כל כך קשה להיות מדורג יותר טוב מאתר מוענש), הוספה של קישורים מאתרי PAD נוספים בהיותם מאוד רלוונטיים, רשתות בלוגים נכסי Web2 ובקיצור מה לא…

והתוצאה הייתה: פשוט כלום, גורנישט אחד גדול! האתר לא זז אפילו מיקום אחד למעלה באפילו מילה אחת. לא רגילה, לא לונגטייל ולא כלום, מאמרים רבים שהפצנו באיכות ירודה אף התמקמו להם בדפים 2 – 3 במילים הרלוונטיות ללא שום קידום מצידנו, בעוד האתר רק צופה באחוריים שלהם. ועוד ממרחק רב.

ובקיצור, המסקנה המתבקשת במצב כזה היא שהאתר לא מדורג בגלל שגוגל לא נותן לו להיות מדורג – או במילים אחרות, עונש \ פילטר.

אז עכשיו החלק המעניין – איך מוכיחים שאתר חטף עונש מבלי להתפס לספקולציות?

קודם כל יש להפריד בין שני מושגים – עונש ופילטר כאשר:

  • עונש = פעולה ידנית המופעלת על האתר על ידי צוות הספאם האנושי של גוגל, לפעמים עם הודעות אדומות שמתקבלת ב-Webmaster Tools (רק במקרה שהאתר שלכם קיבל Deindex) ולפעמים בלי שום הודעה. עונש כזה ניתן להסיר רק בעזרת הגשת בקשת Reconsideration.
  • פילטר = פעולה אלגוריתמית שמתבצעת בצורה אוטומטית על ידי גוגל כחלק משקלול הציון של האתר. בד”כ נמשך לזמן מסויים מוקצב מראש או עד אשר “החסם הטכני” \ “השגיאה” \ או המחסור בלינקים\תוכן איכותיים שגרמו לפילטר מוסרים. ניתן לכלול בזה את כל סוגי ארגז החול למיניהם או העונשים שמוטלים עקב הפגזות קישורים וכו’. לא ניתן לצאת מפילטר ע”י בקשת Reconsideration! אלא רק על ידי סבלנות והסרת או שיפור הגורם לפילטר (תיכף נראה מהיכן הנחת העבודה הזאת רמז: גם כאן צריך לקרוא את מה שגוגל אומרים).

ובכל מקרה, מבלי לחפור יותר מידי על פילטרים, ממה הם מורכבים ועל איזה ברז מלבישים אותם, הפעולה הכי טובה כדי לבדוק מה קורה היא פשוט להגיש Reconsideration requests, ומדוע? מכוון שהיום בניגוד לשנים עברו – התשובה שתקבלו לגבי מצב הענישה של האתר שלכם תהיה ברורה וחד משמעית. אז זה מה שעשינו, הגשנו בקשה ראשונית כזאת לצורך גישוש בלי לחפור יותר מידי על הפרטים שכתבנו בבקשה (גיבוב של בכיינות ותפילה למאט קאטס שיביא לנו גואל במהרה), והתשובה שקיבלנו נראתה כך:

תשובה לבקשה מגוגל

ומה המסקנה מההודעה הלקונית לעיל, שאומרת שאם תיקנו הכל באתר אז הוא יהיה בסדר ואם הוא עדיין לא בסדר אז לכו לחפש בכללים המנחים? ניחשתם נכון – שהאתר בעונש!

אז וודאי כולכם שואלים איך העזתי לקפוץ למסקנה כזאת קיצונית מהצהרה כזאת סתומה של גוגל, ועוד בניגוד להנחיות שאני תמיד טוען להן?! אז התשובה היא פשוטה מאוד והיא נקראת – אתר בקרה. באותו זמן שהגשנו את הבקשה לעיל, הגשנו גם את אותה הבקשה על אתר אקראי כלשהו שמיקומיו ומצבו מצויינים, והתשובה שקיבלנו לגביו לא משתמעת לשתי פנים:

תשובה לבקשה

יותר ברור מזה אי אפשר להיות – אם האתר שלכם לא חטף עונש – אז גוגל פשוט אומרים לכם שהוא לא חטף עונש, לא צריך לחשוב יותר מזה.
ובכל מקרה כמה מסקנות זריזות שניתן להסיק מהתשובה לעיל:

  • האתר הקודם בעונש.
  • אתר הבקרה לא בעונש.
  • המסקנה החשובה ביותר שציינו עוד קודם – בקשת Reconsideration מקבלת משמעות רק כשמדובר בעונש ידני. אין לה שום משמעות כאשר מדובר בעונש אלגוריתמי או במילים אחרות פילטר (לכל מי שחושב שבקשה יכולה להציל את האתר שלו שעבר מתקפת קישורי ספאם וכו’ -כן גם אני טעיתי בזה בעבר ואני חוזר בי) הרי זה כתוב בצורה ברורה:

There’s no need to file a reconsideration request for your site, because any ranking issues you may be experiencing are not related to a manual action taken by the webspam team.

היינו הבקשות נועדו רק כדי לבטל עונשים ידניים, ולא אלגוריתמיים. אגב, בעבר גוגל לא היו מחזירים את התשובה הזאת – אלא את התשובה הלקונית הקודמת. בכל מקרה, היום ניתן להבין בקלות אם האתר בעונש או לא.

אז יופי אנחנו בעונש, מה עכשיו?

טוב כאן לצערי המצב הוא שכל אחד לעצמו. כמובן שאיני יכול וגם איני מתיימר לתת או להמציא התווית דרך שתתאים לכל קורא כאן או אפילו לחלק מהקוראים, אבל אני כן יכול לתאר מה היה במקרה שלנו. לא נכנס לכל הבדיקות שביצענו וכל השינויים שערכנו באתר – שכללו בעיקר תוספות תוכן והוספת קישורים מאסיבית (ללא הועיל). ובכל מקרה השורה התחתונה להצלה מהעונש התנקזה לכמה נקודות:

  1. הורדנו מדפים רבים קישורים יוצאים שהפנו למנוע חיפוש הנמצא בבעלות אותם הבעלים של האתר, שכולו מורכב מדפים משוכפלים מאתרים אחרים.
  2. התיקון השני העיקרי היה העובדה שהעפנו את מודעות האדסנס הענקיות והגרפיות שהיו בראש כל העמודים ותפסו בערך חצי מהפולד העליון, בעוד הן מופיעות בצורה מאוד לא אלגנטית כמו שני ריבועים ענקיים של פלאש בלי קשר ביניהם.
  3. בתור צעד מונע שלישי כבר התחלנו לבנות את האתר מחדש על מערכת וורדפרס בעיצוב זהה לאתר ה-HTML (כאמור בשלב זה הוא עדיין לא עלה לאוויר). וגם כתוכנית ב’ כבר רכשנו דומיין חדש על מנת להעלות את האתר על דומיין אחר עם הוורדפרס החדש ועוד כמה תכנים חדשים ושיפורים וביצוע הפניית 301 של האתר הישן אל הדומיין החדש.

לאחר ביצוע כל השינויים לעיל, הגשנו עוד בקשה בציון העובדה שאנחנו יודעים שיש לנו כמה קישורים גרועים בגלל רכישת קישורים כושלת שעשינו בעבר, השינויים שביצענו באתר בתחום הקישורים היוצאים, הסרת האדסנס מהפולד העליון והעובדה שאנחנו עובדים על CMS חדש עבור האתר, וחתמנו בבקשת תחינה למאט קאטס שיחוס על נשמותינו. ולמרבה הפלא – התשובה שלא איחרה לבוא הייתה התגובה הבאה:

תשובה נוספת לבקשה

והעיר שושן צהלה ושמחה! ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון וייקר. מהנקודה הזאת, כפי שרשום בהודעה לעיל, לקח עוד קצת זמן עד שהאתר התאנדקס מחדש על מיקומיו החדשים, ובכל מקרה היום (פחות משבוע מאז המקרה) כל יום המיקומים משתפרים ויותר ויותר מילים נכנסות למיקומיהן המקוריים שלפני העונש. מה שבטוח הוא שהודעה כזאת לא מקבלים כל יום מגוגל, וכדי לאשש את הנתונים בבדיקה מהירה באנליטיקס:

הטראפיק בגוגל אנליטיקס חזר

לא קשה לנחש מתי הייתה נקודת ההתאוששות, כמו כן התנועה שלפני כן התבססה בעיקר על בינג ויאהו הוכפלה פי 3 – 4 לפחות בלי שום התערבות נוספת תוך כמה ימים. אז נכון שעדיין לא הגענו ל-10K המקוריים ביום, אבל זה גם שלב בדרך. העלייה הייתה מסביבות ה-1000 מבקרים ביום עד ל-4000 מבקרים ביום תוך פחות משבוע.

וזה לא נגמר בזה. לסיום, וגם כדי שלא נרגיש שכל המאמץ היה לחינם, גוגל החליטו לצ’פר אותנו באחת ההודעות החדשות שלהם בוובמסטר טולס לגבי העליה המרשימה שהייתה באתר הזה:

הודעה בוובמסטר טולס לגבי טראפיק

אז נעים להכיר, תדעו שמהיום הם גם אוהבים לצ’פר בעלי אתרים ולא רק להודיע להם על תקלות (כן, יש גם הודעה הפוכה לזאת שמודיעה על ירידה בתנועה מקליקים על מילים בתוצאות).

אז לסיכום…

כמובן שברמה האופרטיבית של מה צריך לעשות על מנת להוציא אתר מסויים מעונש, קשה מאוד לכתוב משהו שיוכל לסייע לבעלי אתרים אחרים מבלי לגעת בכל מקרה לגופו, מפני שכמובן ההבדלים בגורמים לענישות הם קיצוניים. אך אני מקווה לפחות שהפוסט הנ”ל יוכל להועיל ברמה האופרטיבית של כיצד להבדיל בין עונש לפילטר, כיצד לזהות את העובדה שהאתר מוענש ולא להתייאש מלפעול כי בהחלט ניתן לצאת גם מעונשים חמורים וזאת על ידי ביצוע כמה תיקונים אשר מתבררים לעיתים בסופו של יום כפשוטים למדי.

אגב, הערה אחרונה לנושא ה-Reconsideration: לא משנה מה תכתבו בבקשה שלכם אותה תגישו לגוגל. לפי הצהרות גוגל בנושא, הם בכל מקרה יבדוק את האתר שלכם ידנית, יש איזה וידאו של מאט קאטס שמדבר על זה, חפשו ביוטיוב.

נכתב על ידי
שותף ומנהל טכנולוגי בחברת קנביסה רפואה טבעית ובאתר herb.co.il. עוסק באופן עצמאי בנושאי ייעוץ וקידום אתרים ובעיקר במחקר טכנולוגיות ואסטרטגיות קידום שונות. כותב בלוג בנושא קידום אתרים אוטומטי, שותף במספר פרוייקטים בתחום השיווק באינטרנט ומתעניין מאוד בחקר קהילות שונות הקיימות בעולם הטכנולוגי וכמובן שנהנה מזמני איכות רגועים ושקטים עם משפחתי.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

57 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

57
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.