ניתוב Pagerank באמצעות קישורי nofollow לא עובד יותר, אבל יש דרכים אחרות

פבל ישראלסקי

תם עידן הפיסול.

בהמשך לפוסט שפרסמתי בשבוע שעבר על ניתוב ה-Pagerank באתר, ההצהרה הרשמית של ראש מחלקת הספאם של גוגל, מאט קטאס, התפרסמה ובכך הדיון המתמשך הגיע לסופו. מאט קאטס סיכם את עמדתו לגבי נושא ה- Pagerank Sculpting ולמעשה אישר רשמית שלא מומלץ לעשות זאת באמצעות קישורי nofollow.

השינויים באלגוריתם לאורך השנים

כדי לעשות קצת סדר בדברים, הבא נסתכל על השינויים שעבר אלגוריתם ה-Pagerank משנת 2005 (השנה בה יצא לאור מאפיין ה- nofollow) ועד היום. שינויים שהשפיעו על משקלי הקישורים, זרימת ה- Pagerank באתר וכתוצאה מכך מאזן ה- Link Juice באתר.

הכל מתחלק שווה בשווה

לפני שמאפיין ה- nofollow נוצר לפני כ- 4 שנים, ה-PR התחלק שווה בשווה בין כל הקישורים בדף. נניח שלדף מסויים יש Pagerank 20 ויש לנו 10 קישורים בדף. המשמעות היא שכל קישור העביר כמות של 2 בדיוק (אנחנו כמשתמשים רואים את הדירוג בסקלה של 0-10 בעוד שבמציאות זה מתבטא במספרים הרבה יותר גבוהים).

תחילת “עידן הפיסול”

החל משנת 2005 כאשר הופיעו קישורי nofollow ועד לאחרונה, אנשים התחילו לעשות מוניפולציות של ניתוב ה- PR בדפי האתר. כלומר אם ניקח את הדוגמא של PR 20 בדף מסויים בו יש 10 קישורים, ועל 5 קישורים יש תג nofollow – שאר 5 הקישורים יעבירו כמות של 4 במקום 2 (כי ה-PR מהקישורים ה”חסומים” מתחלק שווה בשווה בין הפנויים).

הפייג’ראנק הולך לאיבוד

כעת, לאחר שנחשף השינוי האחרון ע”י מאט קאטס, האיזון שוב משתבש. עדיין יש בדף ניקוד פוטנציאלי של 20, עדיין יש לנו 10 קישורים בדף, עדיין על 5 מהם יש nofollow אך כעת חמשת הקישורים הרגילים יקבלו רק 2 כל אחד. כלומר זה בעצם כמו המצב הראשוני בו ה-PR התחלק בין כל הקישורים שווה בשווה רק שכעת אם ה-PR זורם אל קישור ה-nofollow הוא פשוט מתפוגג לו ונעלם.

ראנד פישקין יצר תרשים אשר מסכם את כל שלושת השינויים, בפוסט האחרון שלו על הנושא:

השינויים לאורך השנים באלגוריתם ה- Pagerank

פתח לטכניקות BH מתקדמות

בעבר כתבתי על טכניקות קידום אתרים בשיטת הכובע השחור שגוגל לא אוהב ואף על חלקן נוהג להעניש בחומרה. המשותף לכל הטכניקות הוא שנוצר עבור מנועי החיפוש מצג שווא, בו אין תאימות בין מה שרואים מנועי החיפוש והגולשים. מהשינוי הנוכחי של ניתוב ה-PR באתר נובעת מסקנה אחת ברורה: ככל שיהיו לך פחות קישורים בדף (אותם גוגל יכול לזהות), כך זרימת ה- Pagerank שלך תגדל בהתאמה.

מעתה הסוואת קישורים באמצעות nofollow לא תעבוד יותר, גוגל פשוט מדליף את אותו פייג’ראנק החוצה כך שאף אחד לא מרוויח ממנו. לפיכך, ראנד פישקין העלה בפוסט סיכום האחרון שלו, 4 שיטות בהם מקדמי אתרים עלולים לנקוט בכדי להסוות קישורים עבור מנועי החיפוש ובכך בכל זאת כן לעשות Pagerank sculpting:

  1. embedded iFrame – יוצרים iFrame קטן (זה כמו עמוד בתוך עמוד) בעמוד המדובר, שבו מופיעים הקישורים שאנחנו לא רוצים שיסרקו באותו עמוד. כמובן חשוב לא לקשר לעמוד שאליו ה- iFrame מצביע (כי אז הקישורים ייסרקו) ולחסום את הכתובת שלו בקובץ Robots.txt.
  2. קישור Javascript – שימוש בקישורי Javascript אשר מבצעים רידיירקט לעמוד הנכון (גוגל לא סורק אותם).
  3. embed in Flash – הכוונה לקישורי פלאש. בתוך פלאש אפשר לשים לינקים (כלומר לא תגית A). ואז כמובן זה לא נסרק. בפוסט על קידום אתרי פלאש בגוגל דיברתי על הנושא בהרחבה.
  4. קישורים לרשומים – אם יש אתר עם הרשמה, אז אפשר להציג קישורים מסויימים רק למשתמשים שעשו LOG-IN. אחרת אפשר להציג את הקישור כטקסט (בלי A HREF). לא קשה לעשות את זה עם JAVASCRIPT או בצד שרת.

תסלחו לי אבל אם אתם שואלים אותי, השיטה הראשונה מזכירה לי קצת Black Hat. ליצור קישורים שנראים רק לגולשים ולא למנועי החיפוש זה מיסוך (cloaking) קלאסי לכל דבר. לא ככה?

הפחתה בקישורים – פגיעה באיכות?

אחת התגובות המעניינות לפוסט של מאט קאטס, הייתה זו של דני סוליבן – העורך הראשי של הבלוג המוביל SearchEngineLand.com. דני, שכתב תגובה באורך הגלות, ציין נקודה מעניינת לגבי ההשלכות של השינוי הזה. הוא למעשה טוען, ובצדק, שבגלל שכמות הקישורים משפיעה ה-PR שכל אחד מהם מקבל, הרי שגוגל בעצם יגרמו לכך שבעלי אתרים לא ירצו בכלל להשתמש בהרבה קישורים.

כלומר אם ישנם בלוגים, פורומים וכתבות בהם ניתן היה להגיב עד כה עם קישורי nofollow, אולי כדאי לחסום בהם את התגובות לגמרי או להגביל למקסימום 5 תגובות. אחרת, אם אדם כתב פוסט או מאמר כלשהו וכלל בתוכו קישורים לדפים פנימיים באתר שלו, הרי שכוחם ירד לטמיון ברגע שלא תהיה הגבלה על הקישורים בדף:

“Rather than clarify things, I feel like this is what your post is going to do — cause people to consciously reduce the number of links they allow on their pages. We’re going to see an increase in iframe usage or other techniques to reduce links and flow more PageRank to the remaining links, for those who really worry/believe in such things”.

אך האם זה מה שגוגל רוצים? שאיכות התוכן והרלוונטיות תרד?

מאד סביר שמעתה והלאה פחות אנשים ישתמשו בקישורים מהחשש שה-Pagerank לא יהיה מנוצל כמו שצריך. כל אסטרטגיית בניית קישורים באתר שמקדמי אתרים יתכננו, תצטרך להתחשב בכך ולהתייחס ל”איך” ו”כמה” קישורים הולכים להיות בכל דף. זה יגרום לכך שהדפים יהפכו לפחות איכותיים עבור גולשים שרעבים למידע, ורוצים לקרוא עוד ועוד. הגולש יחפש ביטוי מסויים ויגיע לדף עם מינימום קישורים, איפה החזון של ארגון ה-W3C אותו הזכרתי בפוסט על קישורים יוצאים???

אל תבינו אותי לא נכון, אני חושב שמדד ה-Pagerank מאד חשוב. זאת למרות שאני לא לגמרי מבין עד היום את המשמעות שלו בתהליך הדירוג. וכן, גם אני עושה לו אופטימיזציה להעצמת הדפים החשובים שלי בבלוג. אבל אני באמת חושב שזה לא צריך לבוא על חשבון האיכות לגולשים.

אני בשום אופן לא מתכוון לשים nofollow על הקישורים כאן בתגובות וגם לא ממליץ לכם לעשות את זה באתרים שלכם. התמורה לגולשים הרבה יותר חשובה מה-PR שאותו אפשר תמיד להגדיל אם רוצים. באופן כללי אני לא חושב שצריך למנוע או להגביל טוקבקים רק מהמחשבה על כך שזה יפגע לי ב-PR,  להיפך – חוסר אינטראקציה ושיתופיות רק יפגע ברלוונטיות הדפים.

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

38 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

38
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.