מבזק: 27 הנחיות חובה לקידום אתרי חדשות ופאבלישרים בגוגל

איך מקדמים אתר חדשות בגוגל? ריכזנו 27 טיפים מעשיים במדריך מקיף שמתמצת את הנסיון הרב שצברנו במהלך השנים בעבודה עם מספר גופי חדשות ופאבלישרים מובילים.
פבל ישראלסקי
קורס קידום אתרים

תוכן עניינים

מומלץ לכוון ל-HD:

לאחרונה פרסמתי קייס סטאדי של אחד הלקוחות שלנו “איך הגדלנו לאתר מעריב את הטראפיק האורגני ב-119% תוך פחות משנה” והחלטתי להרחיב קצת את הנושא כי לא מצאתי מספיק התייחסות לתהליך קידום אתרי חדשות ופאבלישרים, ששונה מהותית מתהליך קידום אתרים רגיל.

הפוסט הבא מתמצת את הנסיון שצברנו במהלך השנים בעבודה עם מספר גופי חדשות ופאבלישרים ועם רובם ממשיכים לעבוד עד היום: מעריב, ג’רוזלם פוסט, אונלייף, כיכר השבת, תפוז, ביזפורטל, אייס ועוד.

למה קידום אתרי חדשות שונה מקידום אתרים רגיל?

כשפרסמתי את הקייס סטאדי, זה גרם לי לעצור ולחשוב על התהליך שאנו מקדמי האתרים עוברים.

למעשה אין תהליך קידום אתרים אורגני אחד. ישנם כמה סוגי אתרים שהתהליך הזה נראה אחרת לגמרי אצלם, מה שעובד בתהליך אחד פחות עובד (או יותר נכון פחות חשוב), בתהליך אחר.

לדוגמא: בתהליך קידום אתרי eCommerce למשל, יש חשיבות מאד גבוהה להיררכייה של מוצרים וקטגוריות. לעומת זאת, בקידום אתרי חדשות כל האתר יכול להיות שטוח וללא היררכייה כלל.

דוגמא אחרת: כשמקדמים אתר Reviews בתחום תחרותי למשל, חשוב מאד להשיג קישורים מאתרים סמכותיים, במקרה של אתרי החדשות יש פחות קורלציה בין קישורים לטראפיק אורגני.

והאמת שזה הגיוני, אומנם יש עוגת פרמטרים אחת, אבל המשקלים לא חייבים להיות זהים בכל סוג של אתר או אפילו שאילתות חיפוש. אומרים שה-Bounce Rate חשוב, אבל האם הערך שלו זהה בכל השאילתות? נניח שמישהו חיפש “מיקוד הרצל 48 נהריה” כדי בסך הכל לקבל מספר, ברור מאליו שייחס הנטישה שלו יהיה גבוה וזה נורמלי לעולם שאילתות זה.

גם קידום אתר חדשות שונה מהותית מתהליך קידום אתר רגיל. מקדם אתרים חייב תמיד לחשוב לעומק על אופי האתר אותו הולך לקדם, לפני שהוא ניגש בצורה רובוטית ליישם פרקטיקות שאולי לא מתאימות במקרה הזה. זה מתחיל מההבדל המהותי ביותר – על איזה ביטויים מקדמים אתר חדשות? התשובה – כולם 🙂

אפשר לסכם את ההבדלים המרכזיים בטבלה הבאה:

אתר רגיל אתר חדשות
ביטויים לטרגוט כמות מוגבלת כל הביטויים
הביטויים שמביאים טראפיק קבועים משתנים
מיקוד נושאי של הדומיין יש אין
קצב התחדשות תוכן רגיל גבוה משמעותית מהרגיל
יציבות בדירוגים יציב תלוי טרנד
סוג עמודים שמקבלים טראפיק ללא הגבלה 2-5

הסבר על הפרמטרים בטבלה:

  • כמות ביטויים לטרגוט: בעוד שבאתרים רגילים אנחנו מבצעים תהליך מחקר מילים סטנדרטי ומוצאים את אוסף הביטויים שרלוונטיים ללקוח, במקרה של אתרי החדשות אין רשימה כזו. על איזה ביטויים מקדמים אתר חדשות? הרי אתר חדשות הוא סוג של כור היתוך לכלל הנושאים שמעניינים את הציבור – פוליטיקה, רכב, כלכלה, בטחון, בריאות ועוד.
  • הביטויים שמביאים טראפיק: רוב החיפושים שמביאים טראפיק לאתרי חדשות מתבצעים בהתאם לנושאים הטרנדיים שנמצאים במרכז השיח הציבורי, לדוגמא: אלאור אזריה, שאול אלוביץ’, בחירות בארצות הברית, קורל סימנוביץ‎, חוק המואזין ועוד, אלו ביטויים שנפח החיפושים שלהם טרנדי. זה נכון שיש טראפיק יציב סביב ביטויים כמו בנימין נתניהו, דונלד טראמפ, איראן ועוד, אבל זה רק בגלל שמדובר בנושאים שיש סביבם סיפורים כל הזמן שיוצרים עניין וכתוצאה מכך חיפושים.
  • מיקוד נושאי של הדומיין: אם גוגל יתבונן ב”מבט על” על הדומיין של רשת אפריל, סביר להניח שהוא יקטלג אותו תחת הנושא “בשמים” או אולי בהגדרה רחבה יותר “קוסמטיקה”. ביטוח ישיר? ביטוח. אבל תחת איזה נושא הוא יקטלג את אתר החדשות הארץ? כפי שראינו בסעיף הקודם, אין נושא\תחום\ביטוי אחד מרכזי שמגדיר אתר חדשות.
  • קצב התחדשות תוכן: כמה מאמרים חדשים מפרסם אתר רגיל – 4 בשבוע? 8 בשבוע? אתרי חדשות עובדים על קצבים שונים לגמרי ומגיעים לעשרות ביום. רק הפרמטר הזה לבד משנה את כל התמונה – האינדוקס, הזחילה, קצב יצירת קישורים פנימיים, קצב רענון התוכן עמוד הבית ועוד מגוון נושאים שמתנהגים אחרת באתרים רגילים.
  • סוגי עמודים שמקבלים טראפיק: באתרי חדשות, רוב הטראפיק מגיע רק ל-4 סוגי עמודים – עמוד הבית כמובן, קטגוריות, תגיות וכתבות. זאת בניגוד לאתר רגיל שבו עשויים להיות הרבה יותר סוגים של עמודים.
  • יציבות בדירוגים: כשאתר מסוים מדורג על ביטויים בגוגל, אפשר להגיד שהדירוגים שלו יציבים. הם אומנם זזים קדימה ואחורה כי אנחנו לא במצב של וואקום והמתחרים עושים כל הזמן פעולות שמשפיעות על הרלוונטיות שלנו בייחס אליהם, אבל בהנחה שלא עשינו פעולות קידום שחור אנחנו נזוז קדימה או אחורה בצורה יציבה למדי. באתרי חדשות לעומת זאת, המצב הוא שונה. בזכות עדכון Freshness שגוגל הכניסו באלגוריתם החיפוש שלהם בשנת 2011, במקרה של שאילתות טרנדיות (כאלו שיש להן נפח חיפושים גבוה פתאום מהרגיל) תוצאות מתוך אתרי חדשות ופאבלישרים עשויות להופיע במיקום גבוה בעמוד הראשון ולעקוף תוצאות שרלוונטיות יותר מבחינת כל הפרמטרים (כמו נגיד ערך בוויקיפדיה). הנה דוגמא טריה: כשמחפשים “מכבי חיפה” אפשר לראות את 2 התוצאות האלו בראש תוצאות החיפוש מעל העמוד של מכבי חיפה באתר ספורט 5 (תוצאה הרבה יותר רלוונטית עבור השאילתה).

תוצאות חיפוש טרנדיות

הנחיות אדיטוריאליות (מיועד לכותבים ועורכים)

הנחיות אדיטוריאליות מיועדות בעיקר לכותבים והעורכים של האתר והן מתייחסות לעולם התוכן בכלל ולכתבות בפרט. אחת המטרות המרכזיות בקידום אתר חדשות היא בראש ובראשונה להשקיע בצוות הכותבים והעורכים. ברגע שהם חושבים בראש SEO, כבר יצרנו צבא של מקדמי אתרים שעוזרים לדחוף את האתר בגוגל מבלי שהם פוגעים באיכות העבודה שלהם כפי שהייתה לפני כן.

1. השתמשו גם בשמות מלאים של אנשים

מה לדעתכם מחפשים יותר – “ליברמן” או “אביגדור ליברמן”? מאז שאתרי החדשות שמו לב שנפח החיפושים של השם המלא לרוב נמוך יותר משם המשפחה, נוהגים לשלב בכותרות אך ורק את שם המשפחה. מבחינת SEO זה אכן הרבה יותר חכם מאשר לטרגט שמות מלאים אבל ברגע שהופכים את זה לכלל, מאבדים נתח חיפושים משמעותי של אנשים שמחפשים את השם המלא.

צרו מיפוי של כל השמות הפופולאריים שאתם כותבים עליהם, ובדקו האם יש נפח חיפושים גם לשם המלא ולא רק שם המשפחה. אם יש נפח חיפושים משמעותי, דאגו לשלב אותו מדי פעם בכותרות של הידיעות ובטקסטים כדי לתפוס גם את הווריאציה הזו (כמובן התגית במאמר תכלול את השם המלא בלבד ועל זה בסעיפים הבאים).

אגב, ההערה הזו מתייחסת גם לשילוב כינויים – אנשים מחפשים גם בנימין נתניהו, גם ביבי נתניהו וגם ביבי (אף אחד לא מחפש רק בנימין), במידה ולדמות מסויימת מיוחס כינוי, מומלץ לשלב אותו מדי פעם בטקסט והכותרות. בעמוד התגית חשוב לשלב את כל הווריאציות האפשריות.

2. אל תנסחו “כותרות ספרותיות”

כשאנחנו יוצרים סיפור, סיקור, כתבה או כל יצירת תוכן באתר מסחרי, עלינו לשאוף למצב שבו היצירה תקבל כמה שיותר חשיפה. החשיפה יכולה להגיע משיתופים שאנשים עושים ברשתות חברתיות, מדיוור, מהקלקה באתר צד ג’ שמשתף את היצירה או מחיפושים בגוגל. אבל המצב האידיאלי זה שהתנועה תגיע מכל מקורות התנועה.

לכן המשחק הוא מאד פשוט – לעשות את כל הפעולות הדרושות כדי למקסם את פוטנציאל החשיפה בכל ערוץ שיווק.

במקרה של גוגל, הדבר הבסיסי והחשוב ביותר כדי למקסם את החשיפה של הכתבה זה לנסח כותרת טובה. כותרת שמצד אחד תיצור עניין וסקרנות שיניעו את הגולש לקרוא ומצד שני תסייע לגוגל להבין במה הכתבה עוסקת על ידי שילוב נכון של מילות מפתח (Keyword rich title). שוקי מן כתב כאן בעבר מדריך מעולה על ניסוח כותרות שיווקיות, מומלץ לקרוא.

כדי לנסח כותרת טובה למנועי חיפוש, אין זה אומר לנסח כותרת ספאמית בסגנון “טיסות זולות מומלצות במדריך טיסות זולות הבא”. הפכו את עצמכם לאדם שצופה בכותרת – האם היא אינפורמטיבית מספיק כדי להבין במה הכתבה הולכת לעסוק ויחד עם זאת אינה ספאמית מדי כאילו נוסחה “בכוח”?

הנה דוגמא לכמה כותרות מעולות מבחינת יצירת עניין וסקרנות (מה שעונה בהחלט על הצד האדיטוריאלי), אבל הייתי מנסח אותן אחרת כדי לתמוך גם בחלק של ה-SEO:

כותרות מאמרים מתוך אתר ישראל היום
כותרות מאמרים, ישראל היום

3. בהמשך לסעיף הקודם: מומלץ שהכותרת והטייטל יהיו זהים\דומים

לפעמים אתרי חדשות נוטים להתחכם ולנסות לרקוד על 2 חתונות – מצד אחד ליצור כותרת קצרה ומגניבה בראש המאמר אבל שאינה קשורה סמנטית לנושא המאמר, ומצד שני בתגית הטייטל להגדיר כותרת כן אינפורמטיבית וקשורה סמנטית לתוכן (כותרת למנועי חיפוש). למרות שאי אפשר לקרוא לזה Black Hat, מהנסיון שלי זה לא עובד במבחן התוצאה. מדוע?

יש כאן ביצה ותרנגולת קלאסי כי אם הכתבה תדורג בגוגל אנחנו נהנה מה-CTR כי הכותרת מובנת ומעודדת הקלקה. מצד שני, כל המקומות באתר שיקשרו לאותה הכתבה יקשרו אליה מהביטוי הכללי ולא המלא כמו בטייטל (כי לרוב הקישור הפנימי הוא הכותרת של המאמר). לכן אנחנו מאבדים את הטרגוט המשמעותי כל כך מקישורים פנימיים כמו כתבות מומלצות, כתבות אחרונות שנכתבו וכו’, וכתוצאה מזה יהיה לנו קשה להגיע למקומות הראשונים מלכתחילה.

ננסה להמחיש את זה באיור הבא.

נניח שאני רוצה שהכתבה תופיע בגוגל כשמישהו מחפש “חיזבאללה”, במקרה הראשון הכותרת והטייטל שונים ובמקרה השני זהים:

טרגוט כתבה באתר חדשות

במקרה הראשון הכותרת “הצלה של הרגע האחרון” הרבה יותר מסקרנת וגורמת לרצות להיכנס למאמר (איזו הצלה? מי הציל את מי?…), מצד שני כל פעם שהכתבה תקושר מאלמנטים שונים באתר היא טטורגט על הביטוי “הצלה של הרגע האחרון” ולכן אנחנו מאבדים רלוונטיות על המונח “חיזבאללה”. ברוב המקרים הקישורים הפנימיים לכתבות מגיעים מאלמנטים שיש להם המון כוח בהעברת Link Juice – תפריטים חוצי אתר (Sitewide), קטגוריות ראשיות ועמוד הבית ולכן הם קריטיים.

במקרה השני כל הקישורים באתר מטרגטים ביטויי שכולל “חיזבאללה” וקישור הוא בסופו של דבר שווה ערך להמלצה. אומנם אנחנו מאבדים טראפיק של אנשים שנחשפים לכותרת והנושא לא מעניין אותם (כי הם לא ייכנסו כדי לגלות על מה מדובר כפי שהיה קורה במקרה הראשון). מצד שני אנחנו גם לא רוצים סקרנים מהסוג הזה שנכנסים וישר יוצאים אם זה לא מעניין אותם כי:

  1. זה פוגע בחווית המשתמש שלהם.
  2. זה משבש את נתוני האנליטיקס.

הסתייגות חשובה: אין בעיה שהטייטל והכותרת בעמוד יהיו שונים אבל כל עוד שניהם יהיו אינפורמטיביים וידברו על אותו עולם של מונחים, העיקר לא לנסח את הכותרת בצורה ספרותית בשונה מהטייטל רק כדי לנסות למשוך קליקים.

4. השתמשו בתוכן עשיר בעמודי כתבה

במידה והייתם מחפשים בגוגל חופשה באילת איזו תוצאה הייתם מעדיפים לקבל – עמוד עם מאמר באורך 300 מילה על חופשה באילת או עמוד שיש בו את אותו המאמר אך בנוסף גם תמונות מאילת, סרטון מאומבד מיוטיוב, קישורים שימושיים ועוד סוגי תוכן נוספים?

ידוע שגוגל מחפשת תמיד את התוצאה הטובה ביותר עבור השאילתה של המשתמש ואחד הדברים החשובים ביותר שאפשר לעשות כדי לספק זאת היא לגוון את סוג התוכן בעמוד. במקום לכלול רק טקסט, העשירו את העמוד ב-Rich Content שיספק לגולש חוויה טובה יותר: תמונות, וידאו, מצגות, טבלאות, אינפוגרפיקה, ציוצים מטוויטר ועוד סוגי תוכן שאפשר להטמיע בעמוד.

לא חייבים להשתמש בכל סוגי התוכן בכל מאמר, אבל אם יש הזדמנות מומלץ לגוון ולא רק לכלול תוכן טקסטואלי. במקרה של אתר חדשות השימוש הכי רלוונטי יכול להיות תמונות, וידאו, הטמעת ציוצים רלוונטיים מטוויטר וכמובן טקסט (שבו מומלץ לשלב רשימות בבולטים, חלוקה לפסקאות ותתי כותרות).

5. בטלו ניגון אוטומטי של וידאו וסאונד בטעינת עמוד

יצא לכם שנכנסתם לאתר כלשהו וישר התחילה להתנגן מוזיקה ברקע אבל לא הצלחתם למצוא את הוידאו שמנגן כדי לעצור אותו ובסוף מהתסכול יצאתם מהאתר? אתם לא לבד.

ניגון אוטומטי של מבזקים

פרט להגדלת ייחס הנטישה (מה שפוגע בדירוגים), אותו וידאו הופך פתאום למוקד תשומת הלב. במקום שנמקד את הגולש בתכנים המרכזיים שאותם אנו רוצים לקדם ונעמיק את הגלישה לעמודים פנימיים, אנחנו מאבדים כל סיכוי להשאיר אותו באתר.

6. השתמשו בתמונות ראשיות ייחודיות ותגדירו להן ALT

כשמדובר בנושא שיש סביבו טרנד, עולות עליו באתרי החדשות כתבות בתדירות גבוהה. לא תמיד יש אפשרות להשיג תמונה ייחודית ולכן נתקלתי לפעמים במצבים בהם אתרי החדשות השתמשו בתמונה זהה בכמה ידיעות שונות. השיטה היא להחזיק סטוק של כמה תמונות טובות שיש להן אישור שימוש וכל פעם להשתמש בהן ברוטציה. הבעיה היא שתוכן משוכפל תקף גם לגבי תמונות ולכן עדיף לשאוף שלכל עמוד תהיה תמונה ייחודית ושיהיה לה תגית ALT רלוונטית.

אגב, זה תקף גם לגבי תמונות שמופיעות בעמוד ארכיון ולא רק בעמודי כתבה, לדוגמא:

תמונה כפולה בעמוד ארכיון, מאקו
תמונה כפולה בעמוד ארכיון, מאקו

7. השתמשו בתגיות בחוכמה (והאם הן עדיין עובדות?)

איזה ביטויים מביאים לדעתכם הכי הרבה טראפיק לאתרי חדשות?

שמות.

שמות של אנשים (פוליטיקאים, אנשי עסקים, מפורסמים ועוד…), שמות של חברות, שמות של מקומות, שמות של ארגונים, שמות של מדינות  וכו’. בואו נעשה ניסוי, כנסו רגע לאתר חדשות כלשהו ותעברו כתבה כתבה, שמים לב שכמעט בכל כותרת מופיע שם?

(מצטער על חוסר העדכניות בצילום מסך, לקח לי הרבה זמן לכתוב את הפוסט 🙂 )

הופעת שמות בידיעות חדשותיות
הדוגמא מתוך Ynet

עכשיו נשאלת שאלה קשה – איזה עמוד באתר חדשות יהיה הכי רלוונטי עבור המשתמש על חיפוש של שם מסוים?

האם עמוד תגית שמרכז את כל הכתבות על אותו השם או כתבה שנכתבה לאחרונה על אותו שם? דמיינו שאתם מחפשים בנימין נתניהו, מה הייתם מעדיפים לראות בתוצאות החיפוש?

שאלה ממש קשה, אך האמת היא שאחרי הרבה מחקרים שנעשו המסקנה היא ששתי התשובות נכונות.

מדוע?

כי כשאני מחפש את השם של מייסד מייקרוסופט פול אלן למשל, הצורך שלי יכול להיות אחד מהשניים:

  1. ידיעה: לרצות לקרוא על המטוס החדש לנשיאת טילים לחלל בשם Roc שייסד, כי שמעתי עליו בחדשות אך לא זכרתי את שמו.
  2. העשרה: סתם לקרוא על דברים שקשורים לפול אלן כי בדיוק ראיתי תוכנית דוקומנטרית עליו ונדהמתי (בצדק).

הנקודה היא שגוגל לא יכול לדעת מהי באמת כוונת החיפוש שלי ולכן כמעט ב-99% מהשאילתות אנחנו נראה בתוצאות את 2 הסוגים.

אבל בואו נודה בזה, תגיות באתרי חדשות זה כל כך 2008 ולראייה אם תכנסו לאתרי החדשות הגדולים בעולם תגלו שלאט לאט הן מתחילות להיעלם מתוצאות החיפוש של גוגל בחו”ל.

האם זה אומר שעל סמך תצפית וניתוח שאילתות גוגל הבינו שרוב הקהל משתייך לסוג ה-1? יכול מאד להיות, אבל אנחנו בתור מקדמי אתרים צריכים להתמקד במה שעובד עכשיו כדי להגיע לתוצאות עבור הלקוחות שלנו (כמובן לא במחיר של לעשות דברים לא אתיים). וכרגע אם מסתכלים על גוגל ישראל, התוצאות כוללות המון עמודי תגית ולכן צריך לתת לזה את הדעת.

הנה כמה טיפים לתיוג נכון:

  • תייגו שמות בכתבות: לא צריך לתייג “רצח” או “חופשה” גם אם זה נושא הכתבה. הסיכוי להתברג על הביטויים האלו קלוש, מה גם שזה כנראה לא הקהל שרוצה לקרוא חדשות באותו הרגע ולכן לא יקליק עלינו גם אם נופיע בראש תוצאות החיפוש. אנחנו רוצים את הקהל שמחפש את מה שקורה עכשיו, ולרוב הקהל הזה ייחפש שמות.
  • תייגו טרנדים: אומנם בסעיף הקודם המלצתי לא לתייג נושאים כלליים, אבל כשמדובר בטרנד כן לתייג אותו. לדוגמא אם הכותרת של המאמר היא “אובר מפטרת את מנהל תוכנית המכוניות האוטונומיות”, אנחנו לא נשים בו תגית בשם “פיטורים” על אף שזהו נושא הכתבה כי אין לביטוי הזה משמעות של זמן (נושא שתמיד יהיה רלוונטי). מצד שני, כן נשים תגית בשם “מכוניות אוטונומיות” כי זה נושא חם שמעניין אנשים ונכתבים עליו הרבה ידיעות (וימשיכו להכתב) בנקודת זמן הזו.
  • לא לתייג נושאי סדר יום ציבורי: הסוג השני של הביטויים שאתרי חדשות נלחמים עליהם זה נושאי סדר היום שכל הזמן משתנים. נכון לכתיבת שורות אלו הנושאים המרכזיים שמדברים עליהם בחדשות הם ירי בהר הבית ופרשת הצוללות למשל. אז על פניו היינו רוצים לכלול אותם בתגיות של הכתבות לא? זהו שהשאלה שיש לשאול את עצמנו לפני שמתייגים זה “האם מדובר בתגית שבעתיד עשויות להיות בה חדשות נוספות?”. הסיכוי שייכתבו בעוד כמה שנים כתבות חדשות תחת הנושא “פיגוע בהר הבית” יותר קלוש מאשר שייכתבו כתבות חדשות בעוד כמה שנים על הנושא “הר הבית”.
  • במקרה של שמות אנשים לתייג שם מלא: אז נכון, ראינו בסעיף 1 שיותר אנשים מחפשים את שם המשפחה ולא השם המלא (פוטין ולא ולדימיר פוטין). לכן מה שנעשה זה לתת לעמוד התגית את השם המלא ואז לחזק אותו עם קישורים פנימיים מתוך כתבות במופעים של שם המשפחה. בשום אופן לא לתת 2 תגיות – “פוטין” ו-“ולדימיר פוטין” ולתייג פעמיים כל ידיעה, זה יצור תוכן משוכפל וזה גם לא נכון לוגית כי זה אותו הנושא. מעבר לזה שהכוח שנשקיע תמיד יתחלק ב-2 במקום להתרכז בעמוד אחד.
  • לא צריך להגזים עם כמות התגיות: ככל שיהיו יותר תגיות, הכוח יתפצל בין כולן שווה בשווה משום שהן ממוקמות פיזית באותו האזור בעמוד וכך נפסיד את היכולת לחזק את מה שאנחנו רוצים באמת. הייתי ממליץ בתור Benchmark לבחור 2-5 תגיות ולא יותר מזה.

8. צרו יותר כתבות על נושאים טרנדיים

אני מאד מאמין שיש קורלציה בין כמות התוכן שמייצרים על נושא מסוים לבין הדירוגים של אותו אתר החדשות לגבי אותו ביטוי (במיוחד של עמוד התגית ולאו דווקא עמודי כתבות). כבר כמה ניסויים שעשיתי לגבי ביטויים שונים הראו לי שיש קורלציה מסוימת בין כמות הטייטלים שכללו את הביטוי לבין המיקום של עמוד התגית בייחס לאתרי החדשות האחרים.

הנה המחשה לביטוי “ולדימיר פוטין” (יכול להיות לא מעודכן למועד פרסום הפוסט כי כפי שאמרתי, לקח לי כמה חודשים לכתוב אותו):

סדר עמודי תגית בדירוגים כמות כתבות על נושא התגית
הארץ הארץ
Ynet וואלה
גלובס Ynet
מאקו מאקו
וואלה גלובס
NRG מעריב
מעריב NRG

אפשר לראות בעמודה הראשונה את הסדר שאתרי החדשות מופיעים בדירוגים עם עמוד התגית שלהן. לדוגמא עמוד התגית של הארץ מופיע לפני כולם, לאחר מכן עמוד התגית של Ynet וכך הלאה (לא מיקום בתוצאות אלא סדר ההופעה). בעמודה השניה אפשר לראות את כמות הכתבות שנכתבו באתר שכללו בטייטל והכותרת הראשית שלהן את הביטוי “ולדימיר פוטין” (במילים אחרות – האתרים שכתבו עליו הכי הרבה בסדר יורד).

ברוב המקרים ניתן יהיה לראות קורלציה כך שהערכים ב-2 העמודות נמצאים כמעט באותו קו מקביל, ממש כמו בדוגמא הזו.

כמובן שאף פעם לא תהיה התאמה מושלמת, הרי לא כל הדומיינים שווים בפרמרטים שלהם וכדי לעשות ניסוי מבוקר ואפקטיבי היינו צריכים להשיג כמה אתרי חדשות שהם זהים אחד לאחד בכל הפרמטרים שלהם, מה שלא אפשרי.

9. חסלו קטגוריות שלא מתפרסם בהן תוכן קבוע

זה נחמד שרוצים למכור הכל ולהיות רלוונטיים על כל הנושאים בעולם, במבחן המציאות זה לא עובד.

כשגוגל מסתכל על אתר חדשות, אחד הגורמים שעוזרים לו לנתח את רמת הרלוונטיות שלו על נושאים מסויימים הוא כמות התוכן שהוא מייצר סביב נושאים אלו. אם אתר מסויים כותב הרבה על טכנולוגיה ומעט על רכב, סביר להניח שהדירוגים שלו על ביטויים מעולם הטכנולוגיה יהיו גבוהים ואילו מעולם הרכב נמוכים. סך הכל הגיוני.

לכן אם יש קטגוריה שכמעט ולא עולה בה תוכן חדש, או אפילו הופסק לחלוטין אין טעם לתת לה במה כלל. על פניו אתם מקריבים את ההיצע שלכם, אבל באותה הנשימה מגדילים את המיקוד – מה שמשפיע על הדירוגים. אין צורך למחוק את הקטגוריה הלא פעילה או התוכן שעלה בה חלילה, אלא פשוט לא לתת לה במה בעמוד הבית ובאזורי הניווט המרכזיים.

עדות חיה לכך הייתה במהלך שעשיתי בעבר כאן בבלוג – היו לי כמה קטגוריות שבהן היו 2-10 מאמרים סך הכל וגם הם נכתבו בעבר הרחוק והפסקתי לכתוב על זה מזמן (קטגוריית מיתוג אישי ובלוגינג) אז פשוט העלמתי אותן מהניווט הראשי ובכך חיזקתי את הנושא המרכזי של האתר – קידום אתרים ושיווק דיגיטלי.

10. עקבו על בסיס יומיומי אחרי טרנדים של חדשות

שם המשחק בעולם החדשות זה לתפוס את הסיפורים החמים לפני כולם. מעבר לכתבי שטח שמחפשים אייטמים ומקורות מידע שמזרימים סיפורים למערכת, מומלץ להיעזר גם בכלים חיצוניים שמתעדכנים בזמן אמת כדי לאתר את הסיפורים החמים לפני כולם, הנה כמה לדוגמא:

Drudge Report (חינם)

בשנת 1996 הפרשן הפוליטי מאט דראדג’ הקים אתר שבו ריכז קישורים לכתבות חדשות שעשויות לעניין את הכלל ולאט לאט הפך אותו לאחד האגריגטורים הפופולאריים והמהימנים בעולם. SimilarWeb דיווחו לפני שנה על כך ש- Drudge Report הצליח להגיע למקום ה-2 והמכובד בתואר U.S. Media Publishers and Publications עם כמות שיא של 1.472 מיליארד (!) חשיפות בחודש יולי בלבד. בדרך הוא עוקף אתרי ענק כמו NBC, TIME, BuzzFeed, AOL ועוד מפלצות טראפיק. שהעיצוב המיושן לא יטעה אתכם – האתר הזה מכתיב את סדר היום בעולם החדשות וכל אתרי החדשות “מתפללים” מדי יום שיוצגו בו קישורים לכתבות שלהם. בתור מקור מהימן שכזה, סביר להניח שהסיפורים החדשים והאטרקטיביים ביותר יופיעו בו ולכן מומלץ לעקוב אחריו על בסיס יומי.

Unfiltered.News (חינם)

מדי יום עשרות אלפי פאבלישרים מדווחים על חדשות ברחבי העולם. המערכת הזו מתלבשת על האגריגטור של Google News ומאפשרת לבחון במבט על את כל הסיפורים הכי מעניינים שנכתבו בכל השפות בכל המדינות. הם סורקים מדי יום את כל הסיפורים ובודקים מה הנושא שהוזכר הכי הרבה ומציגים את הטופ 100 בכל מדינה בצורה ויזואלית נוחה. גודל העיגולים זה שקלול בין כמות האוכלוסיה ביעד הנבדק לבין כמות האזכורים של הנושא בחדשות באותו יעד. לעומת זאת, גודל המילה בכל עיגול מייצג רק את כמות המופעים של אותו נושא באותה מדינה. כך אכן אפשר לראות שבכל עיגול המילה הכי גדולה היא השם של המדינה כי בכל מדינה עיקר החדשות מדברים על המדינה עצמה.

Unfiltered News

Google Hot Trends (חינם)

זהו דו”ח מתוך המערכת של Google Trends שמציג רק את החיפושים הכי חמים בכל מדינה מדי יום. הרשימה מתעדכנת באופן דינמי כל כמה דקות וכדי לראות את הרשימה הסופית של יום מסוים צריך להסתכל עליה ביום שלמחרת. לרוב מוצגים 7 החיפושים הפופולאריים ביותר וניתן גם לחקור טרנד של חיפוש למילה ספציפית:

Google Hot Trends

אם אתם רוצים לקחת את הנושא ממש ברצינות ולהיחשף ראשונים לטרנדים החמים, מומלץ לוודא שאחד מאנשי הצוות הזמין ביותר ירשם לעדכון מיידי במייל. לוחצים על הפלוס בראש העמוד ובוחרים את החדשות החמות (לא “הכי חמות”).

עדכון על חדשות חמות

Global Trend Tracker (חינם)

מה קורה אם אנחנו רוצים לעקוב אחרי Google Hot Trends מהסעיף הקודם אבל על כל העולם? נתחיל עכשיו לשנות כל רגע מדינה כדי לראות מה החיפושים הכי חמים בה? זה בדיוק מה ש-Global Trend Tracker בא לפתור – הצגה ויזואלית של החיפושים הכי חמים מתוך Google Hot Trends בזמן אמת. אפשר כמובן לעשות זום ולהזיז עם העבר את כדור הארץ לאן שרוצים. בלחיצה על מדינה מסוימת יופיעו כל החיפושים החמים שלה בצד.

BuzzSumo (החל מ-79$ בחודש)

בתחילת השנה כשבנינו את טבלת המאמרים הפופולאריים על שיווק דיגיטלי לשנת 2016, נעזרנו בפיצ’ר Most Shared Content של BuzzSumo. הפיצ’ר מאפשר למצוא סוגי תוכן סביב מילת מפתח מסוימת על ציר הזמן, כאשר התוכן ממויין לפי כמות השיתופים שקיבל מרשתות חברתיות שונות. במקרה שלנו, כשרוצים למצוא טרנדים חדשותיים, מומלץ לכוון את ציר הזמן ל-24 שעות אחורה. כמו כן, אפשר גם לחפש לפי דומיין מסוים ולא מילת מפתח כמו בדוגמא הבאה שמציגה את המאמרים שקיבלו הכי הרבה שיתופים מ-Ynet ב-24 שעות אחרונות:

Buzzsumo Ynet

11. קשרו בצורה חכמה לכתבות רלוונטיות

הכתבות הן הנדל”ן הכי טוב שלנו לחיזוק כתבות אחרות כי הן המקור היחיד שניתן להוציא ממנו קישור מתוך הטקסט, הקישור בעל הערך הגבוה ביותר ב-SEO. חשוב מאד להסביר את הערך של קישורים פנימיים ולהטמיע כבר מהשלבים הראשונים של הכותב\עורך את הנושא הזה כך שזה ייכנס לתודעה. החוקיות לקישורים פנימיים מאד פשוטה ואינטואיטיבית ואינה מצריכה הבנה משמעותית ב-SEO:

  • קשרו לכתבות בהקשר רלוונטי: רק נושאים שקשורים לנושא הסיפור בכתבה שבה נמצאים. העניין הוא כזה – ברור שאם נשים בכתבה שעוסקת במלחמה בסוריה קישור לכתבה שמספרת על טנק חדש שישראל פיתחה ישר קשר נושאי, אבל אין קשר סיפורי. כלומר הסבירות שהסיפור על הטנק פחות יעניין את מי שקרא על המלחמה בסוריה, כתוצאה מזה כנראה יהיו פחות הקלקות ופחות הקלקות מפחיתות מהכוח של הקישור.
  • השתמשו באנקור טקסט רלוונטי: תזכרו מה הייתה המטרה הראשונית של גוגל (ועל פיה מתבסס חלקו הגדול של אלגוריתם הדירוג), קישורים הן המלצות. לכן כשממליצים על כתבה אחרת, מומלץ להשתמש בנושא המרכזי שלה באנקור טקסט ולא “לחץ כאן” (לדוגמא: “כפי שלראשונה [highlight color=”yellow”]חשפנו את פרשת התאגיד[/highlight] לפני מספר שבועות”). אין צורך להפוך משפטים שלמים לקישור, מספיק שהאנקור יכלול 2-6 מילים.
  • פיזור ומיקום הקישורים: מומלץ לפרוס אותם בצורה שלא תתרכז במקום אחד אלא באזורים שונים בגוף הכתבה ובנוסף לוודא שהקישורים לא יוצאים מתוך הביטויי הראשון בפסקה אלא מתוך האמצע שלה.

12. בשום אופן אל תעבירו מאמרים לארכיון

אני יודע שזה מפתה מאד להעיף את כל הכתבות שלא עדכניות יותר לאיזשהו מחסן נטוש שבו אף אחד לא ימצא אותן יותר, הרי זה כבר לא מביא גולשים ובטח שלא כסף מפרסומות. אבל רק דבר אחד אסור לשכוח – זה שגולשים לא מגיעים לשם יותר, לא אומר שהכתבה לא באינדקס של גוגל. ברגע שגוגל אינדקס אותה, זה לא משנה אם היא ישנה או לא, היא עדיין באינדקס ועבור שאילתות מסוימות גוגל יכול להחליט להציג אותה בתוצאות החיפוש.

ברגע שמעבירים כתבה לארכיון וה-URL שלה משתנה, כל המדדים שהשגנו מתאפסים. החל משיתופים שמתאפסים בכפתורי השיתוף בכתבה כי הם מבוססים על ה-URL, ועד לקישורים מבחוץ שהובילו לכתבה כעת מובילים לעמוד שלא קיים יותר וכך אנחנו מפספסים Link Juice.

נתקלתי בעבר באתר חדשות שחשב שפתר את זה בדרך מאד “אלגנטית” לטענתם, אך לא הבינו כיצד הם התחילו ליפול בדירוגים. הם יצרו מנגנון שמגדיר כל פעם הפניה 301 אוטומטית ברגע שכתבה מועברת לארכיון וה-URL שלה משתנה. הבעיה היא שבחוק המספרים הגדולים אחרי כמה שנים כאלה כשאלפי עמודים הועברו לארכיון, נוצרות אלפי הפניות באתר מה שמשפיע לרעה על זמן הטעינה ובכך פוגע בדירוגים.

אבל גם אם ה-URL לא ישתנה בהעברת כתבה לארכיון, עדיין לא הייתי ממליץ לעשות זאת מכמה שיקולים. ראשית, מה הפואנטה של להעביר פיזית כתבה אחרי שהתיישנה? מן הסתם ככל שיתפרסמו חדשות כך הישנות יעברו אוטומטית לסוף ופחות יהיו נגישות לגולשים. מעבר לזה, המהלך יכול מאד לפגוע בהיררכייה של הקטגוריות הראשיות של האתר כי אם עמוד כתבה ישב היררכית מתחת לקטגוריה מסוימת, העברתו לארכיון יבטל לאותה קטגוריה את הקישור. ככה במקום לחזק קטגוריות כל הזמן כי נוספים מאמרים חדשים הן נשארות במקום כי מאמרים גם מתווספים וגם מועברים לארכיון.

13. עדכנו את הכתבה של הסיפור המרכזי במהלך אירועים מתמשכים

הרבה אתרי חדשות עושים טעות מרה כשהם מפרסמים כתבה חדשה על כל עדכון קטן סביב סיפור מסוים, זה פוגע בחשיפה ב-Google News כי אחת ההנחיות החשובות של גוגל היא לשמור על URL יציב סביב סיפור מסוים.

בואו ניקח לדוגמא את ההתפרעויות בהר הבית, פשוט כי זה ארוע חדשותי ומתמשך (לא רגעי), שמתקיים נכון לכתיבת שורות אלו. תחילה היו 2 הרוגים וכך פורסם באתרי החדשות, אך לאחר שהתגלה כי יש 3 הרוגים האם תתפרסם כתבה חדשה? לא, יש לעדכן את עמוד הכתבה המרכזי עם כל ההתפתחויות של האירוע לרבות – תמונות, וידאו ומידע.

באופן כזה אנחנו הופכים את עמוד הכתבה לעדכני מאד וכתוצאה מכך הרלוונטיות שלו עולה עבור כל מי שיחפש שאילתה שקשורה לארוע, מה שיבטיח מקום בולט בתוצאות החיפוש של חדשות גוגל בראש העמוד.

מאט קאטס (לשעבר מנהל צוות הספאם בגוגל) אישר את ההמלצה בשנת 2013:

הנחיות טכניות ואופטימיזציה (מיועד למקדמי אתרים ומפתחים)

14. הטמיעו AMP בהקדם האפשרי כדי לשפר זמן טעינה

מכירים את זה שמחפשים משהו בגוגל מהמכשיר הנייד ורואים ליד תוצאת חיפוש כלשהי אייקון קטן של ברק והכיתוב AMP ליד? אז מדובר על המיזם של גוגל AMP (ראשי תיבות של Accelerated Mobile Pages), ובזכותו אם תקליקו על אותה תוצאה תראו באיזה מהירות שיא העמוד ייפתח לכם. למעשה זו טכנולוגיית Open Source שגוגל פיתחה כדי להפוך את האינטרנט למהיר יותר עבור המשתמשים.

למרות שאפשר להטמיע AMP בכל אתר, באתרי חדשות זה הכרחי בגלל סיבה אחת מרכזית – הרבה אנשים קוראים חדשות מהמכשיר הנייד שלהם והיינו רוצים לספק להם חווית משתמש טובה שבסופו של דבר תשפר בעקיפין את ה-SEO (בעיקר בגלל Bounce Rate). הנה כמה סטטיסטיקות מעניינות שכדאי לכם להכיר אם יש לכם אתר חדשות:

  • במסגרת מחקר שפורסם בשנת 2016 על ידי The modern news consumer, התגלה כי כמות האמריקאים שצורכים חדשות במובייל גדלה מ-54% בשנת 2013 ל-72% בשנת 2016.
  • Forbes פרסמו מחקר שטוען כי זמן קריאת חדשות מצטבר (בשעות) של משתמשי מובייל גבוה יותר ממשתמשי Desktop (במקרים מסוימים פי 2).
  • Comscore עשו בדיקה ל-4 אתרי החדשות הגדולים בארצות הברית וגילו כי רוב הטראפיק מגיע מדפדפני מובייל, בפער של כמעט פי 2. להלן גרף, המספרים באלפים:

טראפיק ממובייל לאתרי חדשות

איך מטמיעים? אז אם יש לכם אתר וורדפרס זה הכי קל, ניתן להוריד את פלאגין ה-AMP של Automattic (החברה שיצרה את וורדפרס) ולעשות כמה הגדרות כפי שמוסבר שם. את כל ההסברים לגבי אופן ההטמעה ניתן למצוא באתר הפרוייקט הרשמי.

איך זה משפיע על מודעות? בגלל שגוגל לא רוצה לפגוע במוניטיזציה בעולם ה-Mobile Web, קיימים לנושא מספר פתרונות – החל מרכיב הפרסומות שה-Ad Networks הגדולות בעולם משתמשות בו, עד לרכיב ה-AMP Access למקרים של מוניטיזציה מורכבת יותר כמו paywalls או הרשמה.

15. נסחו תיאור קצר ייחודי לעמודי תגיות חשובות

עמוד תגית זה עמוד שמרכז את כל הכתבות שנכתבו על נושא מסוים, מה שהופך אותו לעמוד שכל התוכן בו משוכפל (גם אם ההרכבה יוצרת קומבינציה ייחודית).

יחד עם זאת, אנחנו כן רואים הרבה פעמים בתוצאות החיפוש עמודי תגית כי גוגל מבינים שאם בנאדם חיפש נושא מסוים דווקא זה סוג של תוצאת חיפוש שיכול לתת המון ערך כי זה מרכז את כל התכנים שנכתבו באותו הנושא. הוספת טקסט תיאור קצר בראש העמוד תעניק גוון של תוכן ייחודי לעמוד ובכך תחזק אותו. אין צורך לכתוב מגילה, מספיק תיאור קצר שיכלול את הביטוי בווריאציות השונות (כולל באנגלית), דוגמא מאתר מאקו:

תיאור קצר לעמוד תגית

16. הגדירו אנקורים מלאים לכתבות פנימיות

לפעמים בגלל מגבלות טכניות של האתר, הקישורים נחתכים ברגע שהם עוברים אורך מסוים. אולי מבחינת אסטטיקה זה נראה טוב שכל האורכים זהים, אך מבחינת חווית משתמש ו-SEO זה מזיק. קישור במהותו זה סוג של המלצה על עמוד מסוים בביטוי מסוים (הביטוי שמופיע באנקור טקסט). לכן אם האנקור טקסט חלקי, אנחנו מאבדים את פוטנציאל ההמלצה.

אנקור טקסט חלקי
אנקור טקסט חלקי, NRG

17. בצעו אופטימיזציה ל-Google News

ה-Holy grail של עולם החדשות, מקור טראפיק איכותי שכל כולו חינם, מי לא רוצה להופיע בחדשות של גוגל? 🙂

אחד היתרונות המובהקים של חדשות גוגל הוא המיקום שלו – בראש תוצאות החיפוש האורגניות. וכשאתה בראש תוצאות החיפוש, אתה לוקח את רוב הטראפיק.

חדשות גוגל בראש התוצאות

האמת היא שזה לא כל כך מסובך, בסופו של דבר יש הנחיות רשמיות של גוגל להוספת אתר חדשות. ומה קורה אם אני כבר מופיע בחדשות גוגל אבל כשמחפשים ביטוי כלשהו הכתבה שהרגע פרסמתי לא מופיעה ב-3 הקוביות בראש תוצאות החיפוש? אז גם לחדשות גוגל יש אלגוריתם דירוג שמתעדף ידיעות חדשותיות שפועל לפי חוקיות קצת שונה מזו של האתרים.

אני לא אכנס לעומק לגבי כל הפרמטרים שמשפיעים על הופעה ודירוג בתוצאות של החדשות כי זה מצריך פוסט שלם, אבל אכתוב כמה בנקודות:

  • שימוש בתגיות מטא ייעודיות לחדשות גוגל כמו Standout ו-Keywords.
  • אתר ידידותי למובייל (אפשר לבדוק בכלי של גוגל).
  • לא מתקיימות הרבה הפניות פנימיות בין URLים.
  • בהמשך לסעיף הקודם ובהשפעתו – זמן טעינה נורמלי.
  • האתר חייב לכלול רק תוכן חדשותי, אחרת יכול לעוף מחדשות גוגל (אם יש כמה סוגי תוכן גוגל מסבירים איך להפריד). אגב, זה בדיוק מה שקורה כאן ב-AskPavel עם מדור חדשות שיווק דיגיטלי.
  • חשוב: האנקור טקסטים בעמודי קטגוריה חייבים להיות תואמים לכותרות הראשיות במאמרים עצמם.
  • לא לפרסם מאמר שכבר פורסם תחת URL אחר (אם נגיד רוצים לעדכן מאמר ישן).
  • זמן פרסום המאמר צריך להופיע בגוף המאמר וזמין לזחילה עבור גוגל.

18. שתפו את המאמרים באגריגטורים

דיברנו מקודם על הכוח של Drudge Report כדי למצוא טרנדים של חיפוש (Pull), אבל ניתן גם להשתמש בו בתור מקור לשיתוף כתבות (Push). אף אחד לא מבטיח שזה יתפרסם, אבל אם יש לכם באמת סיפור מעניין אז אין מה להפסיד – פשוט תשלחו אותו בתפריט הצדדי דרך הטופס שהם מספקים.

מעבר לזה, יש הרבה אגריגטורים שניתן לשלוח להם אייטמים חדשותיים:

19. חסלו קטגוריות שלא מתפרסם בהן תוכן קבוע

אם קישרתם לקטגוריה מסוימת מאחד התפריטים, הניווט או עמוד הבית סימן שבעיני גוגל אתם מייחסים חשיבות לקטגוריה זו. בכל זאת, אלו אלמנטים מאד נגישים שמשתמשים נעזרים בהם כדי לנווט באתר, לכן גוגל יוצא מנקודת הנחה שבעל האתר יבחר בקפידה לאן לקשר מאזורים אלו.

הבעיה היא שלפעמים אנשים מתחלפים בתפקידים בדסק וממשיכים את דרכם של קודמיהם בלי שהם מבינים את כל השיקולים שהיו להם. כך יכול להיווצר מצב שאם יום אחד יוחלט להקטין פחות משאבים לקטגוריה מסוימת באתר, הקישורים אליה מאזורים אסטרטגיים אלו ימשיכו להתקיים וזה יכול ליצור נזק. מצד אחד אתם מפנים עם קישורים את היוזרים לקטגוריה מסוימת (והבוט של גוגל מטייל בין העמודים באמצעות קישורים), מצד שני המאמר האחרון שפורסם בה הוא מלפני שנה – אז מדוע להמשיך לקשר אליה?

בצעו סקירה מקיפה של כל הקישורים שמופיעים באלמנטים שמופיעים בכל העמודים באתר (האדר, פוטר, תפריטים) ובעמוד הבית ותוודאו שהם מובילים למקורות מידע עדכניים, אחרת הסירו אותם.

20. חסלו על הדרך גם מגה תפריטים

אם תחפשו בגוגל תראו שיש כל מני דעות לגבי שימוש במגה תפריטים וההשפעה שלהם על SEO. אני אישית פחות מחבב, זה קצת מזכיר לי חלון ראווה שאני שם בו את כל המוצרים שלי בחנות. אז אומנם סימנתי לעצמי V שעכשיו ברור מה אני מוכר, מצד שני לפעמים מרוב עצים לא רואים את היער. כשיש יותר מדי אפשרויות, לפעמים זה יוצר חוסר בטחון ובלבול שגורמים לי לא לרצות לקבל החלטה ולנטוש.

גם אם נסתכל על רוב אתרי החדשות המצליחים ביותר נראה שאין להם מגה תפריטים, זה פוגע ב-Link Juice, הורס את הפנאל ולא בהכרח מקל על משתמשים בכל המקרים. הנה דוגמא לאתרי החדשות המובילים ביותר בארצות הברית מבחינת טראפיק אורגני (מתוך SEMrush), גם להם אין מגה תפריטים:

טראפיק אורגני לאתרי חדשות

21. תנו במה למאמרים פופולאריים “רגעיים”

זוכרים שדיברנו על סוג הביטויים שאנשים מחפשים בהקשר של אתרי חדשות?

אחת הדרכים לחזק את הכתבות הטרנדיות שלנו על שאילתות שמתארות אותן היא לקשר אליהן מהתפריט הראשי. באופן כזה יש לנו כתבה אחת שהיא הכתבה המרכזית שמתארת את הארוע, וכל פעם שיהיה לנו עדכון בנושא אנחנו נעדכן בגוף אותה כתבה ולא נפרסם חדשה. אז מעבר לכתבה ארוכה שכל הזמן מתעדכנת, קישור אליה עם אנקור קצר שמתאר את הסיפור רק יחזק אותה עוד יותר. דוגמא איך אתר הארץ עושים את זה יפה:

כתבות חמות

22. אפשרו לקוראים לשתף בקלות את המאמרים

ההשפעה של Engagement חברתי על SEO זה לא משהו חדש, לפני 7 שנים פרסמתי כתבה על הדרך שבה אינטראקציה חברתית עוזרת לקידום האתר ומאז דברים לא השתנו למיטב ידיעתי. כשיש פעילות כלשהי שמתרחשת מחוץ לאתרים גוגל לא יכול שלא להתחשב בה בשקלול ציוני הרלוונטיות. אם מאמר הוא טוב, כנראה שאנשים ישתפו אותו ברשתות חברתיות ותיווצר פעילות סביבו. אנשים יעשו לייק, ישתפו, יגיבו וכל זה יצור טראפיק שיגיע מאותם מקורות אל תוך הכתבה, גוגל אל יכול להתעלם מזה.

האם צריך לשים כפתורי שיתוף לכל הרשתות החברתיות?

אז קודם כל טוויטר בטוח כן. הבלוגר ג’ושוע בנטון עשה מחקר מעניין וגילה כי הרבה אתרי חדשות מקבלים מעל 20% מהטראפיק שלהם מטוויטר בעקבות כפתורי שיתוף (בעיקר סביב נושא הפוליטיקה):

טראפיק מטוויטר לאתרי חדשות

מעבר לטוויטר, עבדכם הנאמן בדק מה עושים 20 אתרי החדשות המובילים בחו”ל ונראה שאלו הכפתורים הפופולאריים ביותר:

  • טוויטר
  • פייסבוק
  • לינקדאין
  • מייל
  • מסנג’ר

חשוב מאד להיזהר ולא לשים יותר מדי כפתורי שיתוף כי זה יכול להזיק כפי שהבלוגר דאג אנטקוויאק נימק בפוסט שפרסם:

  • ככל שיש יותר כפתורי שיתוף, זה משפיע לרעה על זמן הטעינה של העמוד וכתוצאה מכך פוגע ב-SEO.
  • מרוב עצים לא רואים את היער – כשיש כל כך הרבה אפשרויות לשתף, משתמשים ימנעו מהשיתוף.
  • תוכן שיש בו מעט שיתופים (מה שעשוי לקרות אם מוצעות הרבה רשתות) לא נראה אטרקטיבי לשיתוף.

אם אתם רוצים לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה וכן חשוב לכם לשלב יותר אפשרויות שיתוף מבלי לפגוע ברצון של המשתמשים לשתף, אפשר להוסיף לצד כפתורי השיתוף את האפשרות לצפות בשאר הרשתות (דוגמא מתוך אתר החדשות BBC.com):

אפשרויות שיתוף נוספות

יש אינסוף פלטפורמות באינטרנט שמאפשרות ליצור כפתורי שיתוף מותאמים לאתר, הפופולאריות ביותר הן AddThis ו-ShareThis (לשניהן יש פלאגין לוורדפרס).

23. צרו מפת אתר XML מותאמת לחדשות

חשוב ליצור מפת אתר XML ייעודית ל-Google News כדי להבטיח אינדוקס אופטימלי. למעשה זו אותה מפת אתר XML סטנדרטית רק בתוספת מספר תגיות שייחודיות לאתרי חדשות ופאבלישרים:

  • Publication (הכרחי): מתאר את המקור שפרסם את הכתבה וכולל 2 תתי תגיות:
    • Name: שם האתר.
    • Language: שפת הכתבות.
  • Genres (לא תמיד הכרחי): מה הסוגים של התכנים שיש באתר (לדוגמא תוכן משתמשים, הודעות לעיתונות וכו’). התג הזה הכרחי רק אם באתר יש יותר מסוג אחד של תוכן, להלן הסוגים האפשריים.
  • Publication_Date (הכרחי): תאריך פרסום הכתבה.
  • Title (הכרחי): כותרת המאמר כפי שהיא מוצגת באתר.
  • Keywords (לא הכרחי): רשימת מילות מפתח שמתארות את תוכן האתר.
    עדכון, 22/02/18: אז אמרנו שהתגיות האלה לא הכרחיות, אבל עכשיו גוגל הודיעה רשמית של-news:keywords אין שום חשיבות מבחינתה והיא לא לוקחת אותם כלל בחשבון. בקיצור, אל תבזבזו עליהן את הזמן.
  • Stock_Tickers (לא הכרחי): אם מדובר על כתבה בתחום הפיננסי או עסקי, ניתן להוסיף עד 5 סמלים של מניות של חברות שמוזכרות בכתבה.

באתר של גוגל יש מידע נוסף לגבי הפרוטוקול, אופן יצירת מפת האתר והגשתה ל-Search Console. כמובן שאם יש לכם וורדפרס החיים שלכם הרבה יותר קלים כי Yoast פיתח פלאגין מיוחד לאתרי חדשות שמאפשר ליצור מפת אתר XML ל-Google News ובאופן כללי עוזר עם כל מני היבטים של אופטימיזציה באתר.

 

24. באתרים גדולים צרו Sitemap Index

כשמדובר בפאבלישר גדול לא נוכל לכלול את כל הקישורים במפת אתר אחת כי היא מוגבלת ל-50,000 עמודים. במקרה כזה מומלץ ליצור מספר מפות אתר קטנות בגודל של עד 50MB ו”לקשור” אותן עם Sitemap Index. אינדקס כזה יכול לכלול עד 50,000 מפות אתר וגם הוא מוגבל ל-50MB, כך שפוטנציאלית יכול לשרת במקסימום כמות שיא של 2,500,000,000 כתובות URL. כל מפות האתר שנכללות ב-Sitemap Index חייבות להיות מאותו הדומיין של האינדקס עצמו.

25. צרו עמודי אינדקס של אינדקסים (WTF?)

כשיש אירוע חדשותי מתמשך לפרק זמן ארוך וידוע מראש מה יהיה פרק הזמן, יש כאן אוצר מבחינת SEO. בעוד שבעולם החדשות אי אפשר לצפות מה יהיו החיפושים כי זה תלויי אירועים, כאן אנחנו יכולים להיערך לחיפושים שעתידים להגיע. הדוגמא הכי טובה לכך היא למשל מערכת הבחירות – תמיד ידוע מתי זה מתחיל, מתי נגמר ומה הביטויים שאנשים הולכים לחפש (על סמך סטטיסטיקות עבר של אותו סוג אירוע).

במקרה כזה נרצה להקים סוג של מדור שיהיה אינדקס ויחזק עמודי אינדקס נוספים (תגיות) וכתבות. למדור הזה נרצה לקשר מהתפריט הראשי שלנו בביטוי המרכזי כמו “בחירות 2017” והוא יכלול גם תגיות של המועמדים וגם כתבות סביב הבחירות.

26. צרו פיד RSS ייעודי לכל מדור

בשנת 2015 ג’ון מולר מגוגל התייחס ל-RSS בהקשר של SEO ואמר את הדברים הבאים:

“אם אתם מצפים לקבל עליה בדירוגים בעקבות שימוש בפיד RSS, זה לא הולך לקרות. אנחנו רואים בפיד RSS יותר כמו עזרה טכנית שמסייעת לנו לזחול ולאנדקס את התוכן טוב יותר. אז אם יש לכם אתר שמתעדכן בתדירות גבוהה, אתר חדשות, בלוג עם הרבה תוכן מתחדש, אולי אפילו חנות שיש בה המון תוכן, פיד RSS מאד עוזר לנו להישאר מעודכנים כדי שנגיע לזחול את כל ה-URLים ברגע שאנחנו יכולים”. אם אנחנו מזהים שפיד ה-RSS עובד תקין, אנחנו יכולים לקבל ממנו פינג (עדכון), לאחר מכן נתחיל להתחשב בו. נשתדל להתחיל לזחול את אותם העמודים שמתעדכים בפיד אולי תוך מספר שניות. אז זה משהו שעובד ממש ממש מהר”.

צפו בוידאו המלא:

27. הקטינו ייחס פרסומות מול תוכן בעמוד (ad-to-content ratio)

כבר בשנת 2011 מאט קאטס, לשעבר ראש מחלקת הספאם של גוגל, אמר בכנס Pubcon את הדבר הבא:

“If you have ads obscuring your content, you might want to think about it,” asking publishers to consider, “Do they see content or something else that’s distracting or annoying?”

אין שום דבר פסול בפרסומות, בסופו של דבר זו הפרנסה של רוב הפאבלישרים בעולם וללא הכנסות מפרסומות הם לא יוכלו לממן את התוכן ועצם הקיום שלהם. גוגל לא אוסרת על פרסומות, היא רק מבקשת לוודא שהתוכן הוא העיקר בכל עמוד והפרסומות לצידו – ולא להיפך. בנוסף, הדרישה היא להציג את התוכן כבר במעמד ה-Above the fold ולא בהמשך העמוד.

בשנת 2012 גוגל אישרו את הדברים שמאט קאטס אמר בכנס ופרסמו מידע לגבי עדכון נוסף שהם עשו באלגוריתם שמדבר בדיוק על סוגייה זו (עד פוסט זה כולם היו בטוחים שזה חלק מעדכון הפנדה):

“This algorithmic change does not affect sites who place ads above-the-fold to a normal degree, but affects sites that go much further to load the top of the page with ads to an excessive degree or that make it hard to find the actual original content on the page. This new algorithmic improvement tends to impact sites where there is only a small amount of visible content above-the-fold or relevant content is persistently pushed down by large blocks of ads.”

בואו נראה דוגמא, עשיתי סתם חיפוש אקראי בגוגל ונכנסתי לכתבה באתר החדשות נענע10 כדי לבחון את ייחס הפרסומות לעומת התוכן בעמוד, מה דעתכם? (כל החלקים האדומים פרסומות, תוכן ירוק וניווט כתום)

היחס בין הפרסומות לתוכן בעמוד

לסיכום…

אלו היו ה-2 סנט שלי על קידום אתרי פאבלישרים בגוגל. חשוב לציין שיש עוד הרבה המלצות SEO שלא מופיעות כאן כי למעשה רוב ההמלצות שקיימות בעולם גם נכונות לאתרי חדשות כגון: שיפור זמן טעינה, אופטימיזציה לתגיות המטא וכו’. השתדלתי כאן להתמקד בעיקר להמלצות שמאד רלוונטיות לאתרי חדשות. בנוסף, אסתייג ואגיד שלא כל ההמלצות שמופיעות כאן חייבות בהכרח להיות מיושמות בכל אתר חדשות. לדוגמא: לא כל פאבלישר מתאים להופיע ב-Google News, לא תמיד בהכרח חייבים להשתמש במודול של תגיות ועוד. חשוב מאד להתייעץ עם איש מקצוע בתחום לפני שמיישמים את ההמלצות.

יש לכם אתר חדשות? אשמח אם תספרו לי כאן בתגובות איזה שיטות עבדו לכם פחות ויותר טוב 🙂

 

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

16 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

16
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.