נמאס לכם שמורידים לכם קישורים? כך תוכלו לעקוב אחריהם

פבל ישראלסקי

איך למנוע הסרת קישורים?כל מקדם אתרים סבל לפחות פעם אחת בחייו מהתופעה השכיחה הבאה: מישהו החליט יום אחד, ללא שום התרעה מוקדמת להוריד לו את הקישור. למה? איך? מתי? כמה?… ברגע אחד צצות לכם אלפי שאלות שגורמות לכם להתבלבל ובעיקר לזעום. נשמע מוכר? 🙂

הבעיה העיקרית היא שמלבד הירידה באמינות כלפי אותו אתר שהוריד את הקישור בלי שום התרעה והסבר, נוצר למעשה גם נזק מבחינת SEO. וככל שהאיכות והוותק של הקישור גדול יותר – כך הנזק יכול להיות משמעותי יותר. כמובן שלא תמיד זה נעשה במודע, לפעמים המהלך יכול להיגרם כתוצאה משינוי מסוים שנעשה בדף או בגלל קלות דעת וטעות אנוש. אבל האם זה משנה בכלל? בוודאי שלא, משום שההשלכות הן אותן השלכות. דמיינו כיצד המהלך הזה מתפרש בעיני גוגל, שהוא בסך הכל אלגוריתם בסופו של דבר: מישהו ברשת שקישר לאתר שלכם במשך זמן מסוים (ובכך למעשה המליץ עליכם), החליט יום אחד לשנות את דעתו ולהפסיק להמליץ.

אז למזלנו הרב, העולם הטכנולוגי של היום מאפשר לפקח במידה מסוימת אחרי הקישורים. אם לא נוכל למנוע את המקרה של הורדה מכוונת של הקישור, ניטור חכם יוכל לסייע לנו לפחות לאבחן קישורים שהוסרו בטעות. בתקווה נוכל להספיק לפנות לבעל האתר וליידע אותו בתקרית, בכדי שיוכל להחזיר את הקישור בזמן (לפני שגוגל יסרוק את הדף ויגלה שנעלם).

לפניכם מספר דרכים לעשות זאת:

1. התרעות על אופרטור חיפוש משתנה

האופרטור link:yourdomain בגוגל, מספק הצצה חלקית על הקישורים שמפנים לאתר. באפשרותכם להגדיר התרעה אוטומטית ב- Google Alerts שתיידע אתכם כאשר הפלט של האופרטור הזה משתנה. כוונו את ההתרעה באופן הבא: הזינו את הדומיין שלכם, הגדירו שההתרעה תתקבל ברגע שיש שינויי בפלט של האופרטור ובחרו בכל סוגי המקורות האפשריים:

הגדרת התרעה ב- Google Alerts

אז למרות שהאופרטור מייצג כמות מדגמית בלבד של הקישורים שלכם, עדיין התרעה מהסוג הזה יכולה לסייע במעקב אפקטיבי. ייתכן שבמקרים מסוימים תקבלו התרעות שווא, אך לפעמים משתלם לספוג כמה התרעות שווא כאלו ולא לאבד קישור איכותי. ההתרעה תאפשר לשחזר את הקישור בזמן קצר ובכך למנוע פגיעה בדירוגים.

אם חשוב לכם לעקוב בעיקר אחרי קישורים שמגיעים לאתר שלכם מבלוגים ופורומים למשל (כי נגיד אלו הם מרבית הקישורים שלכם), ניתן לעשות את זה באמצעות Google Blog Search. הקלידו בשורת החיפוש את אותו האופרטור בדיוק, ובתחתית דף התוצאות תראו קישור לפיד RSS שמרכז את הפלט של דף התוצאות הזה. ממש אפשר לראות בבירור את ההסטוריה של התווספות הקישורים לאתר שלכם – הראשון ברשימה הוא האחרון שהתווסף. לנוחיותכם, מעל ה-RSS יש קישור להוספת הפיד הזה ל- Google Reader ובכך ניתן להקל עוד יותר על המעקב (פשוט כשיהיה שינוי, תראו את זה ברידר).

הרשמה לפיד RSS במנוע החיפוש לבלוגים

אגב, האופרטור הזה כולל לפעמים גם קישורים פנימיים מהדומיין שלנו. אז כדי לסנן אותם, ניתן “לחדד” את האופרטור כך שיהיה מדוייק יותר ע”י התוספת המודגשת:

link:yourdomain -site:yourdomain

2. יצירת פיד RSS על העמוד המקשר

נניח שיש לכם קישור בעמוד כלשהו והייתם רוצים לפקח עליו שלא ירד. עכשיו דמיינו שיש לכם 100 עמודים מהסוג הזה – איך עוקבים אחרי כולם בו זמנית?

1. Page2RSS – באמצעות שירות Page2RSS ניתן ליצור פיד RSS ייעודי לעמוד מסוים ובכך לעקוב אחרי כל שינוי תוכן שמתבצע באותו העמוד.

rss2feed - יצירת פיד לכל עמוד

כעת מה שנותר לעשות זה לעקוב אחרי הפיד שיצרתם באמצעות קורא RSS כלשהו כגון Google Reader.

לא חייבים להשתמש בקורא RSS. מסתבר שיש להם פיצ’ר חדש באתר שמאפשר לקבל התרעות דרך טוויטר. לאחר יצירת הפיד, תראו מצד ימין לינק שיבקש מכם לאשר התחברות לחשבון, ובכך המעקב שלכם יהיה עוד יותר מיידי. כדי לעקוב אחרי הטוויטים בזמן אמת, אני ממליץ להשתמש באיזושהי אפליקציית דפדפן כגון TwitterFox עליה הרחבתי בפוסט על יצירת מעבדת קידום אתרים.

לפיצ’ר הזה יכולים להיות הרבה שימושים. אחד מהיצירתיים שבהם הוא חיפוש עבודה כפי ששליו בן ארי כתב בזמנו בבלוג שלו: רותמים את ה-RSS לחיפוש עבודה.

2. Google Readerאם אתם רוצים להשתמש ב- Google Reader, אפשר לייצר פיד ייעודי בלי שום כלי חיצוני. הפיצ’ר המהפכני החדש שגוגל הודיעו עליו השנה יאפשר לכם ליצור פיד לכל עמוד ישירות מתוך הרידר.

3. שימוש בכלים ייעודיים (Web/Desktop)

ישנם הרבה כלים בשוק שמאפשרים לעקוב אחרי הקישורים שלכם ברשת. הכלים החינמיים בד”כ לא מספקים את הסחורה ומכילים הרבה באגים, ואלו שכן עושים את העבודה – בתשלום. כמובן שעבודה עם כלי פרימיום ייעודיים זה הפתרון האולטימטיבי, אך לא לכולם יש את הכסף להשקיע. לנוחיותכם ריכזתי כאן מספר כלים חינמיים ובתשלום:

כלים חינמיים:

  • Backlink Reporterכלי חינמי ופשוט לניהול קמפיין קישורים. על כל קישור שמוסיפים למערכת אפשר לדעת בזמן אמת מידע כגון: פייג’ראנק, האם הוא nofollow, אנקור טקסט, סוג קישור (טקסטואלי, תמונה) ובאיזה תאריך התווסף. החסרון המשמעותי ביותר של הכלי הזה – שהמפתח שלו מחייב אתכם להוסיף קישור לאתר אחר שלו בתמורה לשימוש.
  • MyLinkMonitorכלי מעולה שלא מצריך אפילו פתיחת חשבון. יש צורך להוסיף ידנית כל מקור שרוצים לעקוב אחריו, מה שיכול קצת להתיש. לכן נוח במיוחד להתשמש בו כדי לעקוב רק אחרי הקישורים החשובים והחזקים ביותר. הבדיקה מתבצעת כל 6 שעות וברגע שהקישור ירד, תשלח אליכם התרעה לאימייל. ניתן להוסיף עד 5 קישורים לכתובת אימייל אחת.

כלים בתשלום (לכולם יש תקופת נסיון):

  • Advanced Link Manager (מחיר שנתי 99$) – מערכת SEO משוכללת שמכילה את כל הכלים שמקדם אתרים צריך. מלבד כלי לניטור קישורים, המערכת מאפשרת לנתח איכות של דומיין או דף מסוים, חיפוש אתרים לשיתופי פעולה של קישורים לפי קריטריונים, הפקת כל דוח אפשרי שרק חושבים עליו ועוד.
  • Raventools (החל מ-19$ ועד $1500 בחודש) – מערכת CRM מאד מקצועית ונוחה שמכילה מספר רב של כלים שימושיים כגון: ניטור טרנדים פופולאריים, מעקב אחרי דירוגים, ניהול לקוחות, הפקת דוחות, מחקר מילות מפתח, אינטגרציה מלאה עם גוגל אנליטיקס ועוד. המערכת כמובן מאפשרת להוסיף לכל אתר שמנהלים את הקישורים ולספק התרעות בזמן אמת אם הם יורדים.
  • BackLink checker Utility (עלות חד פעמית של 69$) – אפליקציית דסקטופ נוחה ופשוטה שמאפשרת לסרוק את כל הקישורים שהוספתם ולספק את הסטטוס עבור כל קישור.
  • Sheer SEO (החל מ-7$ ועד 200$ בחודש) – המערכת מספקת מידע רב על כל קישור שאתם מוסיפים: אנקור טקסט, סטטוס, כמה קישורים יוצאים מאותו דף, מהו ה-Pagerank, האם הוא nofollow ועוד. מה שמדהים במוצר שלהם זה שניתן בעצם להגדיר התרעות על ירידת פרמטרים, לדוגמא: ברגע שכמות הקישורים היוצאים מהדף תעלה על 20 וגם ה-Pagerank ירד מתחת ל-2 שלח לי התרעה. כך ניתן לזהות את רמת הספאם של המקורות שמקשרים אליכם בזמן.

מכירים כלים נוספים? שתפו אותנו.

קישורים מכתובות מקוצרות, מדיה חברתית ו- Redirect

ישנם מקרים שבהם הפתרונות שהצגתי לא יהיו אפקטיביים (או לפחות חלקם). כמו כן, ישנם סוגי קישורים שונים שפשוט מיותר לבצע עליהם מעקב בגלל אופי המקור עצמו (כמו קישורים ברשתות חברתיות). אז לפניכם בעיות פוטנציאליות של מעקב אחרי קישורים כאלה ואיך אפשר לפתור אותן:

  • קישורי Redirect – לא תמיד הקישורים לאתר שלנו מכוונים ישירות לכתובת הסופית. לפעמים זה נעשה באמצעות הפניה פנימית של האתר המקשר (Redirect). למשל באתר השיתוף “שווה קריאה” הקישורים היוצאים מופנים לכתובת: http://shaveh.co.il/out.php?url=the-url. זה מאד נפוץ באינדקסים וספריות אתרים למיניהן. לכן חלק מהכלים שהצגתי בסעיף 3 לא יוכלו לנטר קישורים מהסוג הזה (כי עליכם להגדיר מהי הכתובת הסופית שעל הכלי לחפש בעמוד המקשר).
  • קישורי UGC – אני מניח שלרובכם יש קישורים מרשתות חברתיות ומאתרי user generated content נוספים למיניהם (כמו פורומים, אתרי Bookmarking וכו’). מעקב אחרי קישורים מהסוג הזה יהיה מאד בעייתי עם 2 השיטות הראשונות, מכיוון שהתוכן באתרים הללו משתנה כל הזמן (בהקשר הזה אני ממליץ לקרוא על ניסוי הטראפיק שעשיתי על קישורים מהסוג הזה כדי לדעת במה עדיף להתמקד). אז אם ממש חשוב לכם לעקוב אחריהם, מומלץ רק עם כלים שסורקים את קיומם הפיזי של הקישורים. אך לדעתי האישית אין צורך לעקוב אחריהם כלל – אלו קישורים שמתווספים בתדירות גבוהה מאד והערך של כל קישור בודד הוא זעיר מאד ממילא.
  • כתובות מקוצרות – מכירים את כל שירותי קיצור הכתובות למיניהם כגון bit.ly? אז יש מקרים שאנשים נעזרים בשירותים האלה בכדי לקשר לאתרים (אני לא מדבר עכשיו על טעמי SEO, אלא על רצון טבעי של אתר לקשר לאתר אחר). נעזרים בזה בד”כ בגלל שהכתובת המקורית מסורבלת מדי כדי להציג אותה על המסך או כדי לספור את כמות ההקלקות על הקישור. אז

המקרים הללו מתייחסים לקישורים טבעיים שאינם חלק ממשהו שחייבים לבעל האתר. לכן אני לא מציע להקדיש זמן רב למעקב אחריהם כי סביר שגם אם הקישור ירד, יהיה לכם קשה להחזיר אותו.

שימוש לצורך מעקב אחרי המתחרים

אגב, מיותר לציין שכל השיטות שהוזכרו כאן יעילות גם לצורך מעקב אחרי קישורי המתחרים. אילו קישורים ירדו ונוספו? מהו קצב הגידול החודשי שלהם? מאילו אתרים הם משיגים קישורים? מדובר במכרה זהב של ממש שיאפשר לכם לבנות אסטרטגייה נכונה. מלבד שיטת המעקב מתוך גוגל רידר שהזכרתי בסעיף 2.2 (בעלי אתרים יכולים לחסום את המעקב הזה), כל שאר השיטות יישימות בלי בעיה על אתרים מתחרים.

איך אתם עוקבים אחרי הקישורים שלכם?

התמונה באדיבות: masterofmadness

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

41 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

41
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.