קידום אתרים » שיווק דיגיטלי » מדריך קידום אתרים בסלולר – מה האסטרטגיה שלך לשיווק סלולרי?

מדריך קידום אתרים בסלולר – מה האסטרטגיה שלך לשיווק סלולרי?

"שיווק סלולרי היום דומה לשיווק אינטרנטי בשנת 1999 " (פורסטר ריסרץ')

עוד בשנה שעברה היה ברור שהסלולר הולך להיות הדבר החם הבא בעולם השיווק באינטרנט. אבל איך מתחילים לשווק בסלולר? האם זה מתאים לכל עסק? מהן הטקטיקות היעילות ביותר? ערן שיוביץ החליט לשתף מהידע והנסיון שלו ולהעלות כאן את הנושא לדיון. קצרה היריעה מלהציג את כל השינויים שחלו בשוק האמריקאי בעקבות חדירת הסמארטפונים ללמעלה מ-50% מהאוכלוסיה. על המגמות והשינויים תוכלו להרחיב בבלוג שלו שיווק סלולרי.

באופן תמוה דווקא בישראל עדיין נוטים להתעלם מהשיווק הסלולרי בכלל ומקידום אתרים בסלולר בפרט. ייתכן והסיבה היא הdelay שעדיין קיים בין ארה"ב לישראל למרות התפתחות האינטרנט ותהליך הגלובליזציה. שנת 2011 היתה שנת השיווק הסלולרי שייחלו לה שנים רבות בארה"ב.

בחרתי להציג כאן סרטון של גוגל ששמה את הסלולר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה לפני כשנתיים ומאז פועלת ללא לאות ליישם אסטרטגיה זו:

בישראל ניתן למצוא את ניצני השיווק הסלולרי ב-QR Codes (ברקודים דו מימדיים) שמופיעים באתרים המרכזיים בראשות ישראל היום, בקמפייני באנרים של חברות שונות, באפליקציות המפותחות עבור חברות וגופי תקשורת, שימוש נרחב יותר בSMS במאמצי השיווק של עסקים קטנים ועוד.

אך עדיין הפער בין אימוץ הסמארטפונים ע"י האוכלוסייה בישראל לתגובתם של עסקים קטנים וגדולים גדול. דוגמא לכך ניתן למצוא באחוז הגלישה בסלולר של ישראלים בדצמבר 2011 על פי סקר TIM שעומד על מעל 15% לאתרים הגדולים בישראל. לעומתו אחוז האתרים של עסקים המותאמים לגלישה בסלולר בישראל שואף לאפס. סביר להניח שנראה שינוי מהותי במהלך 2012 כאשר פייסבוק תציג את הפלטפורמה לפרסום בסלולר שלה באיזור מרץ השנה ו-YNET תשיק את חברת הפרסום בסלולר שלה.

רציתי במאמר לפתוח דיון ראשון מעמיק ברשת בשפה העברית בנושא קידום האתרים בסלולר. לאחר התייעצות עם פבל החלטנו לתת סקירה כללית על התחום, ידע מעשי בסיסי ורק לאחר מכן לפתוח את הדיון בנושא הקידום.

סקירה כללית – שיווק סלולרי

אני מניח שרובכם מכירים את הכלים הבסיסיים והותיקים יותר בשיווק סלולרי:

1. ה-SMS והאפליקציות

SMS הוא עדיין המלך של השיווק הסלולרי בשל פשטותו, עלותו הנמוכה והיעילות הגבוהה של הכלי. בתקופה בה הצרכן מוצף במידע ופרסומות, אחוזי פתיחת הדיוורים נמצאים בירידה מתמדת ואף אחד לא מצליח לעקוב אחרי כל העדכונים שלו בפייסבוק. היכולת המדהימה של ה-SMS להציג 90% אחוזי פתיחה להודעות תוך פחות מ-3 דקות מרגע קבלתן הוא מדהים.

בדומה לדיוור אלקטרוני, גם ל-SMS נוצרה בתחילתו תדמית ספאמית בשל שימוש לא נכון של משווקים בכלי זה. בסרטון הבא תוכלו ללמוד כיצד לעשות שימוש מוצלח ונכון ב-SMS

2. אפליקציות

אפליקציות היו מילת הקסם של 2011, כל אחד רצה אפליקציה לאייפון ולאנדרואיד. היתרון הגדול של האפליקציות הן יכולת המיתוג הגבוהה בכך שהן תמיד נמצאות במכשיר הלקוח ומאפשרות להרגיל את הלקוח לצרוך את השירות/המוצר הנדרש ישירות מהאפליקציה של אותו המותג. דוגמא טובה היא רשת פיצריות שמפתחת אפליקציה להזמנת פיצות מהמכשיר ובכך מונעת מהלקוח להיחשף למתחרים בכל פעם שמתחשקת לו פיצה.

החסרון הגדול באפליקציה הוא המשאבים הנדרשים לפתח אפליקציה מוצלחת שתספק ערך אמיתי. הן מהעלות הראשונית של הפיתוח (יש צורך לפתח אפליקציות מותאמות למכשירים שונים), דרך השיווק והפרסום שלה ועד לשימור הרלוונטיות שלה באמצעות עדכונים, חידושים ופיתוחים קבועים. היופי באפליקציות הוא היכולת ליצור רעיונות מקוריים וקמפיינים חדשניים כפי שאציג בהמשך.

3. QR Codes

QR-Codesכלי נוסף שדיברנו עליו וסביר להניח שנתקלתם בו כבר הוא ה- QR Codes או בשמו האחר ברקודים דו מימדיים. הטכנולוגיה אמנם הומצאה כבר ב-1994 אך זכתה לפריצת דרך משמעותית בארה"ב בשנת 2011. הטכנולוגיה הזו אכן מתקדמת מאוד, אך זו גם "הבטן הרכה שלה", כלומר: מבקרים רבים טוענים כי אנשים מסתייגים מהשימוש בה מכיוון שהם חסרי ידע בנוגע לתפעול של סריקת הברקודים האלו. אך בינתיים יותר ויותר משווקים עושים בה שימוש ובעיקר תעשיית הפרסום האופליינית (עיתונים, מגזינים, חברות שילוט) מקדמת אותה בצורה מסיבית. האינטרס שלהם ברור למדי: בעידן הדיגיטלי העיתונים והמגזינים הפכו רלוונטיים ואפקטיביים פחות. QR CODES מאפשרים לכל עיתון או מגזין להפוך למאגר מדיה עשיר המחבר את העולם הפיזי והדיגיטלי ומחזירים לפרינט את הרלוונטיות שלו ככלי פרסום אפקטיבי.

הכוח של הברקודים הוא בשימושים המתוחכמים והמקוריים שאפשר לעשות בהם, להלן מספר דוגמאות.

חשבתי לטובת החלק הבידורי-חינוכי להביא כאן דוגמא לקמפיין מקורי ומעניין שמשלב אפליקציה עם שימוש מושכל בQR Codes-

קמפיינים רבים מגבים את השימוש ב-QR Codes באמצעות רכישת מספר מקוצר שאליו ניתן לשלוח מילה בסמס ולקבל בסמס חוזר את אותו התוכן.

4. אתר סלולרי

הכלי החשוב הבא שאגע בו, רגע לפני הדיון על חיפוש סלולרי וקידום אתרים, הוא אתר סלולרי או אתר מותאם לסלולר. כפי שציינתי בהתחלת המאמר עסקים רבים מאבדים מדי יום גולשים המגיעים לאתר שלהם באמצעות הסלולר כדי למצוא אתר שאינו נוח לשימוש בסלולר.

גוגל משקיעה משאבים רבים בחינוך בעלי עסקים לבניית אתר מתומצת ופשוט. המוטיבציה של גוגל היא רצונה לכוון עסקים לשימוש באדוורדס לסלולר ולכן מכוונת בעלי אתרים לבניית אתרים מכווני אדוורדס. אך מחקרים רבים מגבים את העקרונות שגוגל מטיפה להם: גולש סלולרי יעדיף אתר עם ניווט פשוט ויכולת התמצאות קלה (הנחת העבודה היא שגולש בסלולר נמצא בדרך ולא יושב בכסא בביתו מול המחשב).

גולשים סלולריים מחפשים מידע ספציפי כמו מיקום, שעות פתיחה, מבצעים ויכולת אינטרקציה עם קריאה לפעולה ברורה: התקשר, שלח SMS וכדומה. כפתורי האתר צריכים להתאים למסכי מגע ולאפשר ניווט עם האגודל וכמובן שהאתר צריך להיות מותאם לכל הפלטפורמות. בנוסף מהירות הטעינה של האתר היא קריטית כדי להקטין את אחוז הנטישה.

דוגמאות לאתרים מותאמים לסלולר מסוג זה:

אתרים מותאמים לסלולאר

בעלי אתרים רבים אינם יודעים שאתרי פלאש אינם נראים היטב בסלולר ושאתרים רבים דורשים מהגולש למקד את המסך שלו כדי לצרוך את התוכן או להגדיל משמעותית את הקישורים כדי שיוכל ללחוץ עליהם באצבעו. מי מכם שעדיין לא בחן מוזמן לבדוק כיצד האתר שלו נראה בסמארטפון.

בסרטון הבא תוכלו ללמוד כיצד לבדוק כמה גולשים סלולריים אתם מקבלים לאתר שלכם וכיצד לבחון את אחוז הנטישה שלרוב הוא גבוה מאוד באתרים שאינם מותאמים לסלולר:

ישנם כלים נוספים בשיווק סלולרי כמו שיווק מבוסס מקום, מספרים מקוצרים, דפי נחיתה סלולריים וגוגל אדוורדס לסלולר שיותר ויותר אפיליאייטס ישראלים וחברות מדיה עושים בו שימוש מושכל, אך ייתכן ונרחיב בנושא בפוסטים עתידיים.

חיפוש בסלולר

ועכשיו לאחר רקע בנושא ניתן להתפנות לדיון המרכזי – חיפוש בסלולר וקידום אתרים סלולרי. להלן כמה נתונים סטטיסטיים מעניינים:

  • לפי גוגל 77% מגולשי הסלולר מחפשים בגוגל.
  • החיפוש בסלולר עלה ב400% בשנה האחרונה.
  • 43% ממקדמי האתרים האמריקאיים קובעים כי חיפוש סלולרי הוא האתגר הגדול הבא שלהם.
  • עד שנת 2013 יותר אנשים יגלשו בסלולר מאשר במחשב הנייח.

משתמשי מובייל מול דסקטופ

(הרחבה בנוגע למשתמשי מובייל)

קידום אתרים בסלולרי – אשלייה או מציאות?

מה זה אומר קידום אתר בסלולר? האם צריך את זה בכלל? ומהן הדברים שכבר ברור שניתן ליישם בהצלחה?

מכיוון שכל הנושא הוא די חדש לקהילת הקידום, לא תמצאו יותר מדי חומר ברשת וחלק גדול מהמידע אינו נכון או אינו מעודכן. רוב החומר שתמצאו יהיו מחקרים ומגמות, טיפים וכיוונים ופחות טכניקות מוגדרות ועדכניות שהוכיחו את עצמן. בעיקר תמצאו בילבול ודעות סותרות. מתוך הבנה שישראלים תמיד הובילו את שוק האפיליאייט והקידום בעולם, חשבתי שיהיה נכון דווקא כאן לפתוח דיון מעמיק בנושא. לפי חוק מטקאלף מספיק שיש כאן 100 מקדמי אתרים סלולריים כדי שבדיון יהיו לפחות 10 אלף כוחות מוח.

אז מאיפה הבילבול?

הבילבול נובע מהשינויים המהירים בטכנולוגיה, בשינויים שגוגל עושה בתגובה ובמידע שהיא משחררת. יש מקדמי אתרים שיקבעו שמדובר בעולם חדש – קידום אתרים בסלולר, לעומתם אחרים יגידו שהתוצאות נובעות מהשפעת החיפוש המקומי ולא בשל העובדה שמדובר בסלולר.

קצת רקע – מהו טלפון סלולרי ומהו אתר ידידותי עבורו?

הטלפונים הסלולריים מתחלקים לשניים:

  1. טלפונים מסורתיים שאינם יכולים לגלוש לדפים אינטרנטיים רגילים (HTML, WML וכו').
  2. סמארטפונים שיכולים לגלוש לדפים כאלו ברמה מסויימת. גם הסמארטפונים מתחלקים לכאלו שתומכים ב-HTML 5 וכאלו שלא.

אתרים מסורתיים דרשו התאמה מיוחדת של דפי אינטרנט עבורם ואילו סמארטפונים אינם דורשים זאת. כיום אחוז הסמארטפונים נמצא בעלייה מתמדת ועבר את ה-50% ורובם תומכים ב-HTML 5. אך חשוב להבין שעד לא מזמן המציאות היתה אחרת וזה השפיע מאוד על קידום האתרים בסלולר. איך בדיוק?

עד לא מזמן לגוגל היה בוט רגיל שהיה זקוק להודעה מיוחדת בדבר תוכן לאתרים סלולריים והפנייה מיוחדת לאתרים אלו. היום לגוגל יש גם בוט לתוכן עבור סמארטפונים שיודע לסרוק ולהגיש דפים המיועדים לסמארטפונים בתוצאות החיפוש של מכשירים אלו.

שני השינויים הללו באופי המכשירים ובכניסתו של הבוט החדש יוצרים חלק מהבילבול לגבי הפרקטיקות הנכונות לקידום אתרים בסלולר. מה שתורם עוד יותר לבילבול הוא המידע שגוגל משחררת.

לדוגמא, בוידאו הזה מאט קאטס המליץ להשתמש ב-URLים אחרים עבור הסלולר, בדומה למה שהיה מקובל ביצירת תוכן למכשירים המסורתיים. לאחר מכן גוגל פרסמו פוסט בבלוג שלהם שבו הודיעו שאין בעיה להשתמש באותו URL גם עבור מכשירים סלולריים. אם תתעמקו בפוסט תראו שהמידע לא ממש ברור (בשונה ממדיניות הפרטיות של גוגל שהרבה יותר ברורה :)), כמו העובדה שהקודים שתזינו לגוגל בדבר תוכן סלולרי מיועדים למכשירים מסורתיים ולא לסמארטפונים אך ייתכן שזה ישתנה בעתיד.

לא הבנתם? גם רבים אחרים לא הבינו וכל זה אינו מוסיף לבהירות בתחום. גוגל הציבה את הסלולר כאסטרטגיה המרכזית שלהם בשנים הקרובות כבר ב-2010 וחלקה של גוגל בחיפושים סלולריים בארה"ב עומד על 95%, יותר מחלקה בחיפוש המקוון הרגיל (גוגל הרבה יותר שולטת בחיפוש סלולר לעומת בינג ויאהו). אם גוגל לא משחררת מידע ברור וחד אז מה אנחנו נגיד?

כמה עובדות (וניפוץ מיתוסים) על קידום בסלולר

כל מי שיש לו ניסיון בקידום אתרים, יודע שמתוך הנסיון רבים מאיתנו יודעים הרבה יותר על האלגוריתם של גוגל מאשר העובדים בגוגל ובדרך כלל גם הרבה לפניהם. אז בואו נדבר על מספר עובדות שאנו יודעים מהנסיון:

עובדה #1: קיים הבדל בין תוצאות החיפוש בסלולר לתוצאות החיפוש במחשב הנייח.

מסקר של חברת COVAIRO עולה כי רק 42% מהשאילתות מציגות דף תוצאות זהה הן לסלולר והן למחשב הנייח. ב-37% מהמקרים התוצאות בסלולר מוטות לרעת המותג וב-21% מוטות לטובת המותג.

בממוצע התוצאות שונות ב-3.4 מיקומים, מה שמוכיח כי אנחנו לא באותו משחק או אם תרצו אנחנו לא משחקים עם אותו אלגוריתם. מה שמחזק עובדה זו הוא המהלך המתמשך של גוגל להכניס עוד בוטים שתפקידם לסרוק תוכן המיועד לסמארטפונים.

היכולת לבדל סמארטפונים ממכשירים אחרים נובעת מהעובדה שלכל סמארטפון יש דפדפן webkit browser שמקל על זיהויו. מכיוון ששם המשחק של גוגל מאז ומעולם היה רלוונטיות, גוגל מעוניינת לספק לגולשי סמארטפונים תוכן שרלוונטי להם ושמוצג באופן הניתן לקריאה בסמארטפון.

מי מכם שבדק את כמות הכניסות לאתר שלו ממכשירים סלולריים (אתם יכולים לעשות זאת בקלות דרך גוגל אנליטיקס כפי שהצגתי בסרטון למעלה), סביר להניח שגילה כי 5% – 20% מהטראפיק שלו מגיע ממכשירים ניידים. בארה"ב הנתון עומד כבר על 20% במרבית האתרים ובארץ אנחנו בדרך לשם. רק כדי לסבר את האוזן בסקר TIM מדצמבר 2011, התברר כי 36% מהנשאלים גלשו לגוגל באמצעות הסלולר, 31% לפייסבוק, 19.5%  לוואלה ו-15.5% ל-YNET.

עובדה #2: אנחנו רוצים באונס רייט נמוך.

אם בדקתם כבר נתונים אלו לגבי האתר שלכם ודאי גילתם כי הבאונס רייט גבוה משמעותית בגלישה מהסלולר ועבור גוגל שבשבילה רלוונטיות זה הכל, באונס רייט גבוה אינו מסייע לשיפור המיקומים שלכם.

עובדה #3: המיקום משנה מאוד בסלולר.

נתון מעניין נוסף שעלה במחקר היא מתן העדיפות הברורה לתוצאות מגוגל פלייסס בסלולר. ובכלל בסלולר תוצאות החיפוש מוטות הרבה יותר לטובת תוצאות מקומיות. מה שמגדיל את החשיבות לרשום את האתר שלכם בגוגל פלייסס, אך על כך נדבר בצעדים הפרקטיים למימוש.

נושא הרלוונטיות ונושא המיקום הופכים משמעותיים מאוד כשגוגל רוצה לדרג תוצאות חיפוש בסלולר. לדוגמא כשאני מחפש ספגטי במחשב הנייח סביר להניח שאני רוצה מתכון או להכיר את המקורות וההיסטוריה של הספגטי בויקיפדיה. לעומת זאת בסמארטפון אני כנראה מעוניין במסעדת ספגטי והנחיות כיצד להגיע לאחת כזו או להזמין ממנה טלפונית מה שמחייב את גוגל להציג תוצאות אחרות.

גוגל אף הרחיקה לכת והודיעה שדפים שאינם מותאמים למכשירים סלולריים ייתכן וינוקו מהצגתם בחיפוש סלולרי.

עובדה #4: אין צורך במטה טקסט בשביל אופטימיזציה לסלולר.

מטה טקסט למי שלא מכיר זה כל המידע שנכנס בראש הדף כמו מילות מפתח, תיאור וכו'. מטה טקסט כבר מזמן פחות רלוונטי אם בכלל בחיפוש מקוון ולחלוטין לא רלווטני בחיפוש סלולרי. גוגל אינה תומכת במטה טקסט ורבים מהאתרים המדורגים גבוה בחיפוש סלולרי אינם משתמשים במטה טקסט.

עובדה #5: אין צורך במפת אתר לאתר הסלולרי.

למרות שמפת אתר יכולה להועיל בעיקר עבור טלפונים מסורתיים שעדיין קיימים באלפיהם ולמרות שגוגל ממליצה מסיבה זאת להזין מפת אתר סלולרי, היא בעצמה הודיעה שכל אתר ייסרק באמצעות בוטים המיועדים לסריקת תוכן סלולרי גם ללא מפת אתר ויוצג ללא בעיה לסמארטפונים.

והחשוב מכל הוא העובדה שניתן למצוא עשרות אתרים שנסרקים כאשר לאף אחד מהם אין מפת אתר. כך שאם אתם רוצים להזין מפת אתר עשו זאת, אך זה לא מן ההכרח במיוחד בהתחשב בחדירתם והשתלטותם של הסמארטפונים.

עובדה #6: אין צורך בסיומת .mobi לאתר הסלולרי שלך.

זהו בעיקר אינטרס של חברות הדומיינים כדי לייצר רווח נוסף. זה די דומה לחברות סיניות ששולחות לחלקנו מיילים ומספרים לנו על חברה סינית שמעוניינת לרכוש את הדומיין שלנו עם סיומת com.cn וכי יש לנו יומיים לרכוש אותו קודם. כמובן שהן מציעות שנרכוש את הדומיין הזה דרכן.
רוב האתרים הסלולריים המאונדקסים בגוגל הם בצורת m.domain.com הצורה המעודפת על רוב העסקים, אפשרויות אחרות אם כי פחות מומלצות הן mobile.domain.com או domain.com/m או domain.com/mobile. להלן שכיחות הדומיינים הסלולריים בגוגל:

דפי סלולר שנסרקו בגוגל

האם שאילתות בסלולר שונות מהותית משאילתות במחשב נייח?

נקודת מחלוקת שעדיין לא התיישבה בוודאות. הדעה הרווחת היא כי אנשים העושים שימוש בסלולר ונמצאים בתנועה מחפשים ביטויים קצרים יותר, מה שמחזיר אותנו לימים של לפני הלונג טייל כשכולנו קידמנו דפים לביטויים של מילה אחת או שתיים. חלק מהכותבים יטענו שהסירי ואפשרות החיפוש בדיבור גם כן גורמות לנו לפלוט שאילתות קצרות יותר.

בפועל מחקר של גוגל מ-2009 מראה ששאילתות בסלולר הן סביב 2.44 מילים בממוצע לעומת 2.93 במחשבים נייחים. ומשתמשי האייפון הגדילו לעשות ולהגיע לממוצע דומה למחשב נייח של 2.93.

מחקרים של חברות אחרות טוענים כי החיפוש אכן קצר יותר.

לדעתי האישית רוב האנשים התרגלו בשנים האחרונות לחפש ביטויים ארוכים, מכיוון ששאילתות קצרות מחזירות תוצאות פחות רלוונטיות ולכן סביר שלא יחזרו לשאילתות קצרות מדי. מה גם שיותר ויותר ברור כי חיפוש בסלולר הוא מכוון מטרה: איתור עסק מקומי, הזמנת אוכל, קבלת קופון ולכן סביר להניח שהאדם יודע בבירור מה הוא עומד לחפש ויבטא זאת בשאילתה שלו.

אך כמו שכתבתי, נושא זה עדיין נמצא במחלוקת ולא אושש בשום מחקר אובייקטיבי מוסמך שאני מכיר. אם אתם מכירים אחד כזה אנא פרסמו אותו בתגובות למטה.

מה האסטרטגיה שלך לשיווק סלולרי?

בעידן גוגל למדנו שערוצי השיווק מתחלקים לשניים:

  1. קידום אורגני לאתרי תוכן לביטויים שונים שבהם עשינו שימוש להצגת פרסומות, איסוף פרטים, מכירת מוצרים ועוד.
  2. קניית מדיה (ברשת החיפוש או התוכן) שהופנתה לדפי נחיתה ייעודיים שלא הותירו לאדם ברירה אלא לבצע את הפעולה שרצינו או לעזוב.

הפייסבוק הביא איתו את הלייק לכניסה לעמוד והמתקדמים שבנינו עשו שימוש בדאבל opt-in כדי לאסוף גם לייק וגם מייל.

הדילמה האם לבצע קידום אורגני פרט לקניית מדיה היתה הרבה פחות מורכבת מאשר בסלולר. גולשי הסלולר דורשים מידע קצר, מהיר, עם קריאה לפעולה ברורה ומיידית. אם תרצו אופי הדומה יותר לדפי הנחיתה בקניית מדיה. מה שהופך את סוגיית הקידום למורכבת יותר. מצד אחד, החיפוש בסלולר גדל ונרצה אתרי תוכן מותאמים לסלולר כדי לתפוס את הביטויים והלונג טייל. מצד שני, אתרים כאלו יתקשו מאוד לייצר הכנסה משמעותית מפרסום (עיוורון באנרים ושטח פרסום קטן יותר) ולאסוף לידים בצורה יעילה (שוב בשל המסך הקטן).

תוסיפו לזה את העובדה שלהיות בדף ראשון בתוצאות של גוגל במחשב הנייח מקביל ללהיות בטופ 3 בתוצאות החיפוש בסלולר, היינו תחרות הרבה יותר קשה, ותגיעו לשאלה הפשוטה – אז מה עושים?

לפני שאגש לאפשרויות השונות ולהצעות שלי נכון לרגע זה, ארצה לחדד את החשיבות של בניית האסטרטגיה המובנית לפני כל מימוש טקטי שהוא. הסלולר הוא אינו עוד ערוץ פרסום כמו אדוורדס, פייסבוק או גוגל אורגני. מדובר בגישה אחרת לחיים, לתוכן, לאינטרקציה עם המותגים, ההצעות השיווקיות והעולם. הסלולר משנה חלק מהכללים לקידום האורגני, לאדוורדס ולפייסבוק ומוסיף אפשרויות רבות אחרות כמו SMS, אפליקציות, חיבור של העולם הפיזי והדיגיטלי ועוד.

מה שמחייב כל אחד מאיתנו להשקיע מעט זמן בבירור האסטרטגיה שלו לשיווק סלולרי. מכיוון שאנו עוסקים בשאלה האם ואיך לקדם את האתר בסלולר, ניגע ב-4 שאלות מרכזיות משלב התכנון:

שאלות דוגמאות
מה מטרת המהלך הסלולרי שלך בכלל ושל הקמפיין הנוכחי בפרט? בלי מטרה מוגדרת ומדידה הקמפיין לא ינצל את מלוא הפוטנציאל שלו. חשיפה? איסוף פרטים? פעולה מדידה כמו שליחת SMS או שיחה?
מי קהל היעד? קהל יעד שונה יגיב שונה למסרים והצעות שונות ויצריך ערוצי התקשרות שונים. צעירים? מבוגרים? עסקים? אימהות?
מהו אופי האסטרטגיה שלך? האסטרטגיה תקבע את ערוצי ההתקשרות והמסרים. אם תרצה יותר אינטרקציה = יותר השקעה מצידך. לדחוף הצעה? למשוך לפעולה? ליצור אינטרקציה ודיאלוג? להציג פרסומות?
האם תעשה שימוש בערוצי פרסום אחרים? קהל היעד והמטרה צריכים לקבוע אילו ערוצים נוספים נכונים עבור הקמפיין. ערוצים נוספים יאפשרו לך לבנות קמפיין מורכב יותר. עיתונות? שילוט? רדיו? טלוויזיה? האם תתמקד רק בגוגל, היינו אורגני ומדיה? רק בפייסבוק?

אם ענית כי מטרתך היא להיות מקום ראשון לביטוי מסויים בגוגל מתוך כוונה מיתוגית או אחרת, ברור כי עליך להשקיע בקידום. אם קהל היעד שלך הוא קהל שמחפש ביטויים מסויימים שאתה מכיר כבר מנסיונך סביר להניח שתרצה להשיג את אותם מיקומים או טובים יותר גם בסלולר. במקרה כזה האסטרטגיה שלך היא לפנות לאלו שמחפשים ביטויים ספציפיים בזמן שהם מחפשים אותם ואז ערוצי הפרסום שלך יתמקדו בחיפוש (אורגני ואדוורדס).

במרבית המקרים התשובות המבוררות לשאלות אלו יביאו את מרבית העסקים והמשווקים להבנה כי קידום האתר בסלולר אינו בהכרח השלב הראשון והמרכזי באסטרטגיה שצריך לגזול כרגע את מרבית המשאבים. לדעתי גם גוגל מבינים זאת ולכן קנו בזמנו את יוטיוב (וידאו בסלולר מתחזק כל העת במקביל לשימוש ברשתות חברתיות) ועשו עוד מהלכים שנראו מעט תמוהים בשנתיים האחרונות. הסלולר הופך את החיפוש למשהו אחר לחלוטין ופותח לבעלי עסקים אפשרויות מדהימות פרט לקידום אתרים או לאדוורדס. זו גם הסיבה לכך שיותר חברות קידום אתרים שילבו ניו מדיה ופרסום בארסנל השירותים שלהם ללקוח. אך זה כבר נושא לפוסט אחר – נחזור לעניין הקידום.

האפשרויות שעומדות בפני מקדם האתרים

לפני שאגש לנתח את האפשרויות ארצה לגעת ב-4 נקודות שבטוח כדאי לכל אחד מאיתנו ליישם:

  1. איך האתר שלך נראה בסלולר? אם אתה עדיין לא יודע, כדאי לבחון זאת. לשם כך גילשו לאתר עם סמארטפון או באמצעות הכלי של גוגל שנמצא כאן אם תרצו לבחון איך נראה האתר במכשירים מסורתיים יותר ולא רק בסמארטפונים תוכלו לעשות זאת מכאן.
    מקווה שהאתר שלכם אינו בנוי בפלאש…
  2. תחברו את האתר עם הפייסבוק שלכם ותתחילו להיות חברתיים יותר. מחקרים מראים כי הקשר בין השימוש בסלולר לשימוש ברשתות חברתיות הוא קשר הדדי והדוק. כלומר ככל שהאדם עושה יותר שימוש בסלולר לגלישה באינטרנט, כך הוא פעיל יותר ברשתות החברתיות ולהיפך. ייתכן וזו הסיבה לכך שגוגל במקביל למאמציה להציב את הסלולר ראשון עושה מאמצים עצומים לשלב את הרשת החברתית שלה בחיפוש ולאפשר לגולשים לבצע חיפוש אישי יותר (אם כי בהרבה מקרים פחות רלוונטי). פבל נגע בנקודה זו מספר פעמים כאן בבלוג בהקשר של קידום אתרים ברשת. סביר להניח שעם התפתחות מגמה זו, אתרים סלולריים שיזכו ליותר אינטרקציות חברתיות ויאפשרו לגולשים לחלוק אותם עם חבריהם יזכו לנקודות נוספות בקידום במיוחד בסלולר.
  3. אם ניתן להתאים את האתר שלכם בקלות עשו זאת. אם האתר שלכם בנוי בוורדפרס או עם מערכת ניהול תוכן אחרת שמאפשרת התאמה ל-HTML 5 עשו את ההתאמה. אתם לא יכולים להפסיד דבר אלא רק להרוויח.
  4. רישמו את האתר שלכם בגוגל פלייסס. דנו בחשיבות המיקום לאלגוריתם הסלולרי של גוגל. אחד הכלים המרכזיים לבחון את המיקום של עסק או ארגון הוא הרישום שלו בגוגל פלייסס. ודאו כי גם האתר הסלולרי מופיע באיזכור העסק שלכם.

ועכשיו לאפשרויות עצמן:

התאמת האתר כולו לסלולר HTML5, תבניות וורדפרס מותאמות וכדומה בניית אתר מותאם לסלולר m.*.co.il בניית אפליקציה
יתרונות
  • כל התוכן והקידום שהכנתם עבור האינטרנט ישמש גם לקידום בסלולר.
  • פשוט לביצוע אם מדובר בוורדפרס או מערכת תוכן מתקדמת.
  • יכולת לתפוס ביטויי זנב ארוך בקלות. האופציה הטובה ביותר לקידום אתר במובן המסורתי.
  • חשיפה פוטנציאלית מקסימלית לכל סוגי המכשירים.
  • קל לנביגציה באמצעות האגדול, קריאה לפעולה מיידית וברורה, זמן טעינה מהיר, אין צורך במיקוד המסך, תוכן מתומצת ומדוייק לצרכי הלקוח.
  • יכולת התאמה פשוטה לכלל המכשירים. חשיפה פוטנציאלית מקסימלית לכל סוגי המכשירים.
  • כמות המרות גבוהה יותר.
  • יכולת מונוטיזציה גבוהה יותר באמצעות פרסומות או עגלת קניות.
  • מיתוג חזק מאוד – הורדת האפליקציה מרגילה את המשתמש לצרוך את השירות ישירות מהמכשיר וממתגת את לוגו בית העסק על המכשיר שלו.
  • גמישות עצומה בהצגת תכנים ושירותים בתוך האפליקציה כולל יכולות מונוטיזציה מתקדמות. יכולת לעדכן שינויים ועדכונים בזמן אמת וליצור אינטרקציה משמעותית עם הלקוח.
חסרונות
  • אתרי תוכן אינם נוחים לקריאה או לשימוש בסלולר. מצריכים משחק עם הפוקוס. קישורי נביגציה אינם מותאמים לאגודל. אינם מתאימים לאופי הסלולרי של צריכת תוכן לשם בידור או בתנועה (היינו, תוכן מהיר וממוקד העונה לצורך באופן קל ומיידי)
  • קושי במונוטיזציה אלא אם מדובר בכפתור גדול להתקשרות לבית העסק: הצגת פרסומות, איסוף פרטים וכדומה.
  • באונס רייט גבוה יכול לפגוע במיקומים ומחייב לעיתים שינויים מהותיים בדף בשביל הגולשים הסלולריים.
  • תוכן מינימלי שאינו מאפשר קידום לביטויי זנב ארוך.
  • התוכן המינימלי פוגע ביכולות הקידום של האתר למעט שם המותג, השירות/העסק והמיקום הגיאוגרפי.
  • אינו מאפשר קידום מסורתי, יש צורך בשיטות קידום ספציפיות לאפליקציה.
  • אין אפשרות לתפוס זנב ארוך ובדרך כלל ניתנת להורדה מהאתר הראשי של ספק התוכן.
  • השקעת משאבים גדולה יותר משמעותית לעומת בניית אתר או התאמתו. יש צורך בהתאמה למכשירים השונים.
  • מחייבת תמיכה, עדכון, שיווק וקידום מסיביים.
  • במודלים עסקיים מחייבת חלוקת רווחים עם חנות האפליקציות.

אז מה עושים ואיך מקדמים?

אכתוב כאן את המלצותיי נכון לינואר 2012, מכיוון שהשוק דינמי ומשתנה קשה לומר מה יהיה נכון לעשות עוד שנה מהיום. לצורך העניין אקח 3 סוגי אתרים:

  1. אתר של עסק מקומי כמו מספרה ברמת גן או מכון יופי בהרצליה.
  2. אתר תוכן גדול ומשמעותי, נאמר בתחום הספורט.
  3. אתר תוכן פחות מוכר, לצורך העניין בתחום ההשקעות.

ההנחה היא שבמידה והדבר אינו כרוך בהשקעה רבה כולם ביצעו התאמה לאתריהם עבור סמארטפונים כפי שציינתי למעלה.

1. לעסק מקומי שאינו יצרן תוכן משמעותי עדיף לבנות אתר מותאם לסלולר בצורת m.*.co.il

האתר אמנם יתפקד פחות טוב בקידום לביטויי זנב ארוך אך ישרת את הלקוחות בצורה נכונה יותר ויביא להמרות גבוהות יותר. סביר להניח גם שהביטויים שעליהם האתר יתחרה יהיו מצומצמים כמו מספרה רמת גן, מספרה, המספרה של שולי וכן הלאה.

בניית קישורים היא עדיין רוב הסיפור.

הכוח הבסיסי של האתר הסלולרי יישאב מהכוח של האתר האינטרנטי. לכן חשוב מאוד בראש ובראשונה לקשר מהאתר הרגיל של המספרה אל האתר הסלולרי, רצוי מדף הבית או מכל דף באמצעות הפוטר (footer).

בניית קישורים ברשת לאתר הסלולרי דומה לבניית קישורים לאתר הרגיל, השתמשו בכל הטכניקות שעבדו עבורכן וחישבו על טקטיקות חדשות שמאפשר עולם השיווק הסלולרי. דוגמא אחת לטקטיקה כזו היא שימוש ב-QR CODES – ברקודים דו מימדיים שמשמשים כקישור לכל דבר וניתנים לסריקה ע"י הבוט של גוגל. את הברקוד ניתן לפרסם באתר הרגיל, בדף הפייסבוק של המספרה ובמקומות אחרים ברשת.

יש סברה שגם ברקודים המפורסמים בעיתונים, פליירים, על שלטים או לוחות מודעות משמשים כקישורים לכל דבר מכיוון שגוגל באמצעות מכשירי האנדרואיד יודעים לזהות את הסריקה והשימוש בקישורים אלו. אם סברה זו תתברר כנכונה הרי שמקדמי אתרים יוכלו להתחיל לחשוב על בניית קישורים מעולם האופליין באמצעות QR CODES או טכנולוגיות חדשות שמתפתחות כל הזמן. במקרה כזה אם בעלת המספרה תשים במספרה קוד, שמאפשר להצטרף למועדון לקוחות SMSי דרך האתר ולקבל קופון של 50% הנחה על התספורת הבאה, הקוד ייחשב כקישור לכל דבר.
היא תצטרך לאשר את האתר הסלולרי שלה בוובמסטר טולס של גוגל. רצוי כאתר נפרד מהאתר הרגיל – לבדוק את ההערות שגוגל מספקת לה ולשפר בהתאם. ניתן לספק לגוגל מפת אתר אם כי כפי שציינתי במאמר קודם זהו צעד לא הכרחי.

2. אתר הספורט הממותג – קידום מסורתי לגרסה הסלולרית ופיתוח אפליקציה.

אתר זה יעשה התאמה לסלולר לכל התוכן שבו וימשיך את בניית הקישורים והקידום באופן המסורתי. אך בשל הקושי במוניטיזציה הוא יפתח אפליקציה ייעודית ומושקעת שתסייע גם במיתוגו ויציע לכל גולש הנכנס לאתר להוריד אותה. הקריאה לפעולה העיקרית באתר שאליו הגיעו לאחר הקידום והחיפוש תהיה להוריד את האפליקציה תמורת שוחד כלשהו.

מכיוון שמרבית הכניסות יהיו דרך שם המותג והאתר ביסס כבר לא מעט טראפיק בנוכחותו, ההשקעה באפליקציה צפויה להחזיר את עצמה במהירות עקב קצב הורדות גבוה.

הקידום הסלולרי ימשיך כרגיל ויתמקד בביטויי זנב ארוך או חיזוק ביטויים קיימים והכנסתם לטופ 3 כדי ליצור יותר חשיפה לאפליקציה. זו האסטרטגיה שמרבית פורטלי התוכן בישראל נקטו עם התאמת האתרים שלהם ובניית אפליקציות. חלקם התאימו את האתר גם למכשירים מסורתיים (כמו YNET וכלכליסט) ואחרים העדיפו להתאים את האתר לסמארטפונים בלבד. הסיבה ש-YNET פועלת לפתח רשת פרסום סלולרית היא בשל רצונה להרוויח מכל הטראפיק הסלולרי שאינו דרך האפליקציה שלה, כמויות שהולכת וגוברות.

3. אתר ההשקעות הלא ממותג ובעל נוכחות מצומצמת – שאלה קשה.

אתר זה נמצא בפרשת הדרכים המהותית ביותר. על פניו נראה כי נכון היה לאתר זה לנהוג כמו פורטל הספורט, אך פיתוח האפליקציה יצריך משאבים גדולים שייתכן ואין לו וכן השקעה רצינית בקידום האפליקציה ופירסומה מכיוון שהאתר לא זוכה לטראפיק מספיק גבוה. מצד שני, בניית אתר מותאם סלולרי ממוקד פניות בלבד לא יביא לביטוי את ההשקעה בתוכן ובקידום שהאתר כבר השקיע ואת הפוטנציאל העתידי שלו. במידה והתאמת האתר כולו לסלולר תצריך השקעה גדולה סביר להניח שעדיף לוותר עליה ולבחור באפשרות של בניית אתר מותאם וייעודי, לוותר על האפשרות של קידום ולהתמקד ביצירת הכנסה בערוצי פרסום אחרים.

אם ההתאמה לסמארטפונים היא פשוטה, הייתי ממליץ לאתר להמשיך את הקידום המסורתי ובמקביל לבנות דף נחיתה סלולרי המיועד למוניטיזציה (קריאה לפעולה פשוטה וברורה/הצגת פרסומות/איסוף פרטים/התקשרות לבית עסק). בגלישה סלולרית, הגולש יתקל בראש ובראשונה בדף הסלולרי עם אפשרות להמשיך לגלוש באתר הרגיל. פעם היינו קוראים לזה מיסוך (cloaking) אך עושה רושם שבכל הקשור לפתרונות עבור גולשים סלולריים גוגל מגמישה את הכללים. האם מהלך כזה יפגע בקידום האתר בבוט הסלולרי של גוגל שיתקל תמיד באותו דף? קשה לומר וניתן לנסות לאכוף זאת.

האם לדעתך השיווק בסלולר זה הדבר הבא?

אוכל לומר שאנחנו יודעים על קידום אתרים בסלולר מעט יחסית אם כי הרבה יותר ממה שידענו על קידום אתרים בשנת 1999. ועם זאת, ברור שהראשונים שיתחילו להתנסות ולנוע בכיוון של העתיד יהיו אלו שיקטפו את הפירות הרציניים.

בהקשר הזה אפשר להזכיר חברת שיווק קטנה מסיאטל שהתחילה לעסוק בקידום אתרים בשנת 1999. 5 שנים לאחר מכן, עם הניסיון שהצטבר, מחליט מנהל בשם ראנד פישקין להתחיל ללמד את כל מה שהוא יודע ולהשתתף באירועים בתחום באופן קבוע, 6 שנים נוספות לוקח לאתר שלהם SEOmoz להפוך לאחד האתרים המובילים בתחום לימוד קידום אתרים בעולם.

לא רציתי להיכנס לרמה הטכנית במאמר זה וכפי שראיתם ברמה הטקטית, אכן אין הבדל משמעותי בין אופן הקידום בסלולר לאופן הקידום הרגיל. אך ברמה האסטרטגית יש לכך הרבה מאוד משמעויות לעסקים וזו הסיבה כנראה ש-43% ממקדמי האתרים האמריקאיים קובעים כי חיפוש סלולרי הוא האתגר הגדול הבא שלהם. סביר להניח שמוקדם מדי להספיד את קידום האתרים. עשו זאת עם הצלחתה של פייסבוק, עם עידכוני הפנדה ולאחרונה עם החיפוש האישי של גוגל, אך הסלולר עומד להביא איתו שינויים מהותיים בכל תחום וגם בתחום הקידום, לפחות ברמה האסטרטגית.

היום הדברים נעים הרבה יותר מהר, משווקים שאימצו את פייסבוק, מיצבו עצמם כמומחים בתחום תוך שנתיים. לאחר המאמר הזה יש לכל אחד מכם אפשרות להתחיל להתנסות, להתמקצע ולבנות את עצמו בתחום קידום האתרים בסלולר ומכיוון שהסלולר כאן לא רק כדי להישאר אלא כדי להפוך למדיום התקשורת העיקרי שלנו, כנראה שזה כיוון שכדאי לכם לשקול.

אני רואה במאמר הזה הקדמה לדיון ואשמח לשמוע, ללמוד ולהתרשם מהניסיון שלכם בתחום הקידום הסלולרי הן ברמה האסטרטגית והן ברמה הטקטית.

אודות ערן שיוביץ

ערן שיוביץ
משווק אינטרנט ומקדם אתרים שמקדיש חלק ניכר מזמנו לסייע לאחרים להצליח בעולם השיווק באינטרנט באמצעות הקורס - www.facebook.com/IMwithEran. שותף מייסד של האקדמיה לשיווק סלולרי - http://academy.inforu.co.il/.

עשוי לעניין אותך גם...

rubber ducks

מחפשים שיווק אפקטיבי? בנו קהילה וירטואלית

שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו בגוגל+ שתפו בלינקדאיןקשה מאוד לשווק עסק או מוצר חדש, במיוחד ...

rio-1512644_1920

שיווק דיגיטלי באולימפיאדת ריו 2016: אילו מותגים חזרו עם מדליה?

שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו בגוגל+ שתפו בלינקדאיןאולימפיאדת ריו שבדיוק באה אל סיומה סיפקה לנו ...

73 תגובות

  1. לדעתי יש עוד פרמטר מרכזי וחשוב כשניגשים לנושא החיפושים והקידום בסלולר. וזה מטרת החיפוש- מה רוצים לא רק מה מחפשים. עם המטרה היא למצוא חנות מוצר, מלון, מסעדה בית קפה אז ברור שהקידום כאן חשוב אבל מצד שני הוא גם לא יהי תלוי מידע שבאתר אלה כנראה יותר יושפע ממיקום גיאוגרפי ממיתוג וסביר להניח גם מאינפורמציה של social media. וכאן אז זה יותר עניין טכני הקידום כלומר לדאוג שיהיה לך את הדברים האלה, אין הרבה עבודה למקדם עצמו. אם המטרה היא ביצוע פעולות דרך האינטרנט כמו תשלומים הזמנת מקומות כרטיסים רישום פעולות פיננסיות. אז פה מדובר בזה שהאתר יהיה תואם טכנולוגית לאפשר אופציות כאלה ועדיף גם עם אפליקציה מיוחד לסלולר לפעולות מה שיגדיל את החשיפה שלו והתאמה שלו לקהל הגולשים. גם פה אין ממש פעולות קידום של מידע. אם המטרה היא חיפשו מידע לגבי משהו, אז כאן זה כבר עליה וקוץ בה כי מצד אחד אתרים מדורגים לפי האינפורמציה שהם מספקים פר שאילתה אבל מצד שני מי מתאמץ וקורא מידע ממכשיר סלולר זה כמעט בלתי אפשרי או תהליך מעיק ולא יעיל שמעדיפים להימנע ממנו. ולכן מצד אחד אתר יספק מידע מצד שני גולשי סלולר לא יוכלו או ירצו גישה לכמות מידע. וכאן באמת מעניין מה יעשו, כיום לא ראיתי מענה ברור לזה. כי האופטימאלי זה מידע מתומצת שמתאים לקריאה מהירה אבל עונה הכי טוב על שאילתת החיפוש, מאחר ויש מיליארד נושאים בעולם זה בעיה לייצר אלגוריתם שיענה בצורה כללית על דרישות כאלה. ולכן בפועל אתרים שמספקים מידע טכנולוגי, רפואי, מדעי אינפורמטיבי לתחומים שונים אני לא רואה איך תחום הסלולר כרגע רלוונטי עבורם מבחינת חיפושים במנועי חיפוש כי הקהל יעד שלהם כמעט בוודאות תמיד יעדיף לגלוש אליהם ולחפשם בפלטפורמה שגם מאפשרת לו גישה סבירה לקרוא את המידע. מה שלדעתי בסופו של יום הופך את נושא קידום האתרים בסלולר למשהו שתלוי בהרבה גורמים טכניים שמסביב שנוגעים בהם גם מחוץ לסללור אבל כדי להשיג תוצאות טובות יותר צריך לשים עליהם דגש. לדוגמא הגברת פעילות חברתית, שיוך לוקלי חזק יותר, חיזוק שם מותג פר מה שהוא רוצה להשתייך אליו וכל אלה בפועל צרכים להיעשות עבור האתר הרגיל לא במיוחד עבור אתר סלולר. אני אישית לא מוצא חיפושים אורגנים דרך הסלולארי כיום כיעילים אם אני משתמש במנועי חיפוש זה כדי למצוא אתר שאני יודע מה הוא או אינפורמציה מאוד ספציפית לא סתם להריץ חיפושים. כי אפילו במסך גדול כמו של גלאקסי2 עדיין זה לא פרקטי או נוח לגלוש באינטרנט גם לא בגוגל.

    • ערן שיוביץ

      אני מסכים עם כל הטענות שהעלית ועדיין החיפוש בסלולר בעלייה וחברות שעובדות בחכמה בארה"ב עושות הון משימוש נכון באתר סלולרי. מספיק לעבור על הקייס סטדיס שגוגל אדוורדס לסלולר פרסמו באנגלית כדי להבין שמשהו גדול קורה עם חיפוש סלולרי בתחומים מסויימים כמו תעשיית הרכב, הביטוח, מלונאות ותיירות ועוד.

  2. תודה, למדנו ! עושים חושבים…

  3. קודם כל פוסט אדיר לדעתי!?!תודה!
    היות ואני כותב מהסלולרי,זה יהיה קצר…
    אין ספק שזה תחום גדול וכדאי מאוד להבין בו עכשיו ולפני המתחרים שלך. משעשע שהשבוע הוספתי qr באתר שלי.
    מה הדרכים המומלצות להפוך אתר wp למותאם סלולר?
    לגבי אתר של מספרה, אני מניח שמעטים יעשו בזמן הקרוב אתר סלולרי,האם
    היית אומר שמי שעושה זאת היום יפתח פער
    למשמעותי מול הפתחרים שלו?

    • ערן שיוביץ

      אתר וורדפרס ניתן להתאים למובייל ע"י שימוש בתבניות מותאמות כמו תבנית ברירת המחדל של הגרסה האחרונה של וורדפרס ואחרות או לחלופין באמצעות פלאגין חינמי (יש כמה כאלו – חפש בגוגל).
      אף אחד מהם אינו האופציה המושלמת כיוון שעדיין קיימות כל הבעיות שציינתי בפוסט.
      אני חושב שעסקים רבים יאמצו פתרון של אתר סלולרי ייעודי ומתומצת או לפחות דפי נחיתה ייעודיים משום שבשילוב עם אסטרטגיה נכונה במערך השיווק הכולל של החברה ניתן להגיע לתוצאות יפות מאוד וליצור פער משמעותי אמיתי.

      לצערי עדיין רוב העסקים אינם מבינים את השינויים הנדרשים וגם אם עושים שימוש בכלי שיווק סלולרי הוא מוגבל ומצומצם. לדוג' מותג גדול מאוד עשה שימוש באפליקציית הפייסבוק שלנו כדי להרים תחרות שנונה ומדליקה שהביאה לו עשרות אלפי לייקים. האפליקציה איפשרה לו לאסוף מכל אוהד את מספר הטלפון הסלולרי שלו כדי לבנות רשימת דיוור SMSית ולשלוח למשתתפים קופונים סלולריים. על פניו נראה שלמותג מודעות לשיווק הסלולרי, אך בו זמנית אתר התחרות היה בפלאש.

      מי שיכנס לתחום היום, יתנסה, יעז, יכשל ויצליח בהחלט יפתח תחרות משמעותי.

  4. לגבי האופציה השלישית של "אתר ההשקעות הלא ממותג ובעל נוכחות מצומצמת" הייתי שמח אם היית מרחיב לגבי הפתרון שהצעת מבחינת עלויות ומסקנות לאחר יישום ב case study – אפילו מסקנה קצרה.

    מאמר מעולה.

    • ערן שיוביץ

      רעיון טוב. אולי אכתוב בעתיד פוסט עם קייס סטדיס.
      מבחינת עלויות קשה לומר – יש אתרים שמערכות התוכן שלהם מאפשר התאמה לסלולר בקלות יחסית ויש כאלו שפשוט מחייבים לבנות את האתר מחדש.
      המסקנה החד משמעית שעולה עד כה היא שחברה צריכה לרכז מאמץ כדי לבנות רשימת דיוור SMSית לפני שהכלי הזה נשחק לגמרי. בין אם אתה עושה זאת באמצעות אפליקציית פייסבוק, דף נחיתה סלולרי או טופס הצטרפות למועדון לקוחות סלולרי – מה שאתה רוצה זו רשימה גדולה מאוד, מטורגטת ובהקדם לפני שהכלי הזה נשחק.

      הותיקים זוכרים את העוצמה של הניוזלטר לפני כמה שנים באינטרנט – הצעת מידע חינם תמורת מייל ואנשים היו נרשמים בהמוניהם 40% 50% מהמבקרים באתר בלי מאמץ כמעט. היית שולח ניוזלטר פשוט עם כמה מבצעים ומרגיש פיק מטורף במכירות.

      היום אנשים כבר לא ששים לתת מייל. אתה צריך לבנות דפי נחיתה מתוחכמים עם סרטונים ושוחד כבד כדי שאדם ירשם וגם לאחר שנרשם אחוזי פתיחת הדיוורים נמצאים בירידה מתמדת. בSMS המצב היום מזכיר את ימיו הראשונים של הדיוור האלקטרוני והתוצאות חזקות בהרבה.

  5. מה לגבי ג'ומלה ? מצויין כאן הרבה וורדפרס. האם לג'ומלה יש תבניות מתאימות ? האם זו מערכת מפגרת ביחס לוורדפרס ?

    • ערן שיוביץ

      אני אישית לא מכיר ג'ומלה עד כדי כך טוב. מכיר וורדפרס בעיקר ומצויין.
      חיפוש בגוגל מעלה את הפתרון הבא שהוא גם חינמי, איני יודע עד כמה הוא טוב או נתמך בעברית וייתכן שיש אחרים: href="http://www.mobilejoomla.com/">mobilejoomla.com
      אם יש כאן מומחי ג'ומלה אנא עצתכם…

  6. פאבל-
    כרגיל – חד, אינטילגנטי, מורחב ומועיל,
    תודה

  7. מהי מידת החשיבות של רישום האתר לגוגל פלייסס?

    • אם יש לך עסק מקומי ואתה חושב שלקוחות יגיעו אליך דרך חיפוש בנייד אז החשיבות גבוהה מאוד,תחשוב על זה בצורה כזו, יש לך אפשרות לנעוץ נקודה על המפה מבחינת נוכחות. בקיצור, לך על זה, זו פעולה פשוטה שלא אורכת יותר מעשר דקות.

  8. סקירה כזו מקיפה בעברית אודות SEO לסלולר – עוד לא ראיתי באתרים אחרים.

    משובח ונוגע בדיוק בנקודות החשובות. תענוג לקרוא!

  9. הי ערן, תודה על הפוסט.
    אני עוקב אחרי נושא הפרסום המקומי בארץ מזה זמן מה, כאשר מחפשים עסקים בגוגל בארה"ב מתקבלות תוצאות מקומיות מגוגל פלייסס/מפות ומאינדקסים מקומיים חזקים שמשפיעים גם על האלגוריתם של גוגל פלייסס וכיום תחום הלוקאל הוא הדומיננטי ביותר, אמנם בארץ זה לא עובד כי גוגל לא מזהה כתובות IP אינדיבידואליות אלא רק את אלה של ספקיות השירות אבל….בסלולר זה לגמרי עובד! כאן התוצאות מבוססות על ג'י.פי.אס וטכנולוגיה שנקראת "cellular tower triangulation" (חפשו בוויקיפדיה)וזו הסיבה ששוק הלוקאל לגמרי חי ובועט בסמארט פון, לי יש ווידג'ט שנקר "רייט פלייסס" באנדרואיד שמראה תוצאות מגוגל מפות בכל מקום בארץ וזה מדד סביר לראות תוצאות ישראליות בגוגל מקומות, אגב,לעסקים שרשומים בדפי זהב נניח יש עדיפות ואפשר לראות שהקרולר של גוגל מקומות מושך משם מידע ומציג אותם כתוצאות מקומיות לא יצא לי עדיין לראות תוצאות מקומיות שגוגל אינדקס מפורסקוור או רשתות חברתיות אחרות שמציעות "דפי עסק מקומיים" אבל יש לי הרגשה שגוגל פלוס תשנה את חוקי המשחק ולבסוף גוגל פלייסס איכשהו תמזג ליסטינגים עם דפי עסק מקומיים של גוגל פלוס, אז זו בעצם ההצעה שלי תכניסו לתמונה גם את גוגל פלוס.(למי שקצת התבלבל ופחות מכיר, גוגל פלייסס, גוגל מפות וגוגל מקומות – הינו הך)

    • ערן שיוביץ

      תודה צ'ארלי,
      לא הכרתי זאת. אכן נקודה חשובה לפתוח דף עסק בגוגל פלוס. אאמץ אותה.

      זה מה שאני אוהב בחשיבה קבוצתית :)

  10. תודה רבה, אני הולך להתאים את האתר.

  11. המלצה או יותר נכון בקשה: אני מקבל את הכתבות בדיוור למייל, אבל הפוסט הזה הרגתם אותי הייתם יכולים לחלק אותו ל2 אם לא ל3 פעמים ….
    פעם הבאה יותר קצרים … בבקשה …

    • פבל ישראלסקי

      היי מורן,

      אני מצטער אך זה האופי של רוב הפוסטים בבלוג. מנגד, רבים מהקוראים נהנים מרמת העומק של הפוסטים שמתפרסמים כאן ולא קיימים במקום אחר.

      אם פוסט ממש ארוך, אפשר לחלק את הקריאה ליותר מפעם אחת.

      אם יש לך רעיון איך לפתור את זה אשמח לשמוע :)

      • הבהרה : שלא ישמע אחרת …, אני נהנה מהפוסטים וקורא אותם, לומד המון ולא רק בצורה ישירה ממה שכתוב אלה מרחיב את החשיבה בפרסום ועל כן אני מודה לכם.

        • ערן שיוביץ

          במקור זו היתה סדרה של 3 מאמרים. פבל אמר שמאמר אחד מקיף יעבור טוב יותר ואני חייב לציין שאכן יצא יותר כולל ויותר מרשים.

          בעקבות הפידבק אני חושב שאולי בפוסט הבא אשתדל להביא יותר קייס סטדיס ולנתח מקרים ספציפים. אולי גם אקח כלי אחד מתוך ארסנל הכלים בשיווק סלולרי ואפרט עליו יותר עם טכניקות מקובלות. נראה על פניו שיש עניין בנושא וגם אני למדתי דברים חדשים מהתגובות.

  12. מעניין מאד, נגעת פה בנקודה חשובה מאד. השבוע התוודית לנתון מרשים בארה"ב ששישה מתוך עשרה אנשים גולשים באינטרנט אלחוטי ממכשיר נייד,ארבעים אחוז מחיפושי הקניות של הרגע האחרון מתבצעים דרך הסמארטפונים והטאבלטים.. אם כך לא מדובר בתופעה אלא במגמה שגוברת וצוברת תאוצה רבה. גוגל בעצמה החלה במגמה לעודד מפרסמים ובהתאם לכך השיקה תוסף Adwords חדש שבודק את ההצלחה של הקמפיינים בסלולר דרך גוגל. התוסף החדש מספק מידע ומעקב אחר התפתחות הקמפיין, בין היתר הוא סופר את כמות הקליקים וההמרות שבוצעו דרך הפרסום הסלולארי .

    • ערן שיוביץ

      אם תוכל לקשר לפלאגין זה יעזור לכולנו.
      נתונים רבים שגוגל משחררת ניתן למצוא כאן (כמובן שאלו נתונים שבעיקר משרתים אותה. אני מאוד אהבתי את ההצגה הגרפית
      הזאת (עמוד 6).
      כמו כן אני משתדל מאוד לרכז את המידע החשוב בתעשייה עם נתונים על קמפיינים, רעיונות ומגמות
      בבלוג

  13. זה מזכיר לי את הפעם הראשונה שחשבתי על לקדם אתר בגוגל COM וקצת פחדתי בגלל ההבדלים ובהתחלה לא הלכתי על זה. ואז ניסיתי לקדם שם ומאז זה הפך לתחום העיקרי שלי, ככה זה קרה לי גם בסלולר לפני שנה בערך ואומנם זה לא הפך לתחום עיקרי בשבילי אבל אני כן נותן לזה המון צומת לב בכל אתר שלי

  14. קידום בסלולר – או יותר נכון שיווק בסלולר ובעיקר הדוגמאות שהבאת כאן הוא דבר גאוני, הוא מביא אותנו לחשוב למה לא עשינו את זה עד עכשיו

  15. הפלאגין של WP זהו פשוט פתרון גרוע.
    למעשה הוא נותן לאתר מראה של אתר המותאם לסלולר אבל למעשה הוא לא מדורג באתר כזה.
    כל אחד מוזמן לבדוק את תוצאות הפלגין ב-W3C ולראות שדהוא מקבל בממוצע 0%.
    אתרים שאני בונה מדורגים בממוצע 92-97% ולכן הפלאגין הזה פשוט לא זוכה אצלי לשום כבוד

    • ערן שיוביץ

      אם כך אתה בונה אתרים עם תבניות מותאמות לוורדפרס מלכתחילה?

      • ממש לא. אין עם וורד פרס שום בעיה. רק שערכת העיצוב או הפלאגין צריכים להיות מותאמים מראש למובייל. ולא בסגנון של רספוניב דיזיין אלא ממש מותאם מבחינת הבניה שלו. ולכן אין עדיין פתרון טוב היום עם וורד פרס, למעשה שימוש ברספוסיב דיזיין או בפלאגין של WP רק נותן מראה של מובייל אבל הוא לא הופך את האתר לכזה וגוגל לא מתייחסת אליו ככזה. אגב, לגוגל יש שירות חינם של "בנייית אתרי מובייל"(גוגל סייטס) שגם מדורג ב 0%, מה שנקרא הסנדלר הולך יחף..

        • ערן שיוביץ

          לגבי וורדפרס – ההסבר שלך הוא מה שכתבתי. לא הבנתי למה התחלת עם התשובה "ממש לא"? הפתרון שאתה מציע הוא וורדפרס עם ערכת עיצוב מותאמת או שיש לך פתרון אחר?

          הפלאגין של וורדפרס אכן נותן מראה אחר שמשפר את חווית המשתמש (אולי) אך לא רלוונטי לגוגל. גוגל לא סגורים על עצמם אפילו עם המוצרים שלהם בהרבה מקרים ולא רק באתר המובייל שלהם. יש להם שירות נוסף חוץ מגוגל סייטס (שמחייב פרסום של גוגל בתחתית) דרך גוגל מפס שבו אפשר ליצור דף נחיתה סלולרי, אפילו עם קופון (אבל גם כאן הדגש הוא לאדוורדס)

          • כי וורד פרס הוא עדיין לא הפתרון. וחווית המשתמש היא גרועה אם אתה לוקח בחשבון את מהירות טעינת הדף.

            אתה יכול לבנות אתר בעזרת ג'יי קוירי .

          • ערן שיוביץ

            כרגע אין פתרון אידיאלי כפי שציינתי בפוסט ולא רק בסוגיית הקידום אלא גם בחווית המשתמש. לכן חשוב להתנסות בפתרונות שונים. הלקוחות שלנו מצליחים עם הפתרונות הנוכחיים ואנו עובדים כל הזמן על שיפורם.
            בג'יי קוירי לא התנסתי. איך היית מסכם את חווית המשתמש ואת יכולות הקידום?

  16. יכול להיות שבעתיד יהיה הבדל בן תוצאות הדירוג בגוגל בסמאטפונים לבין תוצאות הדירוג בגוגל באינרנט של המחשבים?

  17. האם כדאי להשקיע בשיווק בסלולר? האם לא מספיק שאפשר למצוא את האתר שלי?

  18. וואו. "איי אם ספיצ'לסס".
    שוב פעם מאמר מקיף, עמוק ומסחרר בכמות האינפורמציה. כל פעם שאני קורא כאן מאמר אני קולט את עומק הידע שמבדיל בין אלו המשתעשעים בתחום, אלו המתפרנסים ממנו כהשלמת הכנסה ואלו שמכתיבים את תנאי המשחק מתוך בקיאות אדירה בחוקיו. אני, שמתעסק עם אתרים קטנים מה שכן, כל העניין אם חוסר הבהירות של גוגל בתחום נראה לי הזוי.
    אולי הם מעדיפים שאיכשהו שוק זה לא יהפוך לזירת-מקדמים עם הרבה (מאוד) תוכן לא רלוונטי שעולה במקומות הראשונים לגולשים המשתמשים במנוע החיפוש שלהם…?

    • ערן שיוביץ

      היי עידו,
      תודה על המחמאה. לגבי גוגל מאז ומעולם הם לא היו יותר מדי סגורים על עצמם. גוגל עובדת תמיד בשיטת הנסה ותלמד. לכן הם לא מפסיקים לשנות תמיד גם דברים שידוע שעובדים מצויין ולכן הם לא מתביישים גם מסגירת כל כך הרבה מאוד פרוייקטים עקב כישלון.
      סביר להניח שנראה אותו הדבר גם בתחום הסלולר – ניסונות שונים שחלקם הקטן והמוצלח יביא את גוגל להובלת התחום.
      ולגבי התחום שלך, אולי יעניין אותך הפוסט הבא בנושא מטפלים ושיווק סלולרי:
      http://academy.inforu.co.il/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%A2%D7%A1%D7%A7-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%98%D7%A4%D7%9C-%D7%99%D7%95%D7%A6%D7%A8-%D7%94%D7%93-%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A7%D7%99/

      • היי ערן. אין בעד מה – אם החמאתי, אז הגיע.
        דרך העבודה שאתה מתאר אצל גוגל נשמעת לי מאוד מוכר – מישהו אמר מייקרוסופט? ההבדל הוא שהם לא משחררים כלים חינם (אלא לקבוצות של בודקים), ואז הקהל האומלל שקונה מלית ברירה (או בורות) את המוצרים שלהם נאלץ בחודשים הראשונות (במקרה הטוב) לעדכן שוב ושוב את התוכנה אחרי שמשתמשים התלוננו על באגים וכך הם התגלו במערכת. זה עבד למייקרוסופט מבחינת הובלת התחום בו הם בחרו בתחילה, ולגוגל עובד גם כן, רק שעם גוגל אין מה להתלונן – זה חינם :)
        לגבי הלינק לפוסט למטפלים ושיווק סלולרי – אני משתדל להיות כנה תמיד – לא עשה לי את זה!
        מידע כללי וידוע שמתאים ז'נרית לכל תחום, כאילו ניסית לתפוס פשוט זנב ארוך של חיפושים שמטפלים עושים על שיווקם ברשת, כי זה זנב שאף אחד לא ממש מקשקש בו כרגע באינטנסיביות. אין בזה כל רע, ואפילו להפך, ואני מאמין שלמטפלים שלא באים עם הרקע שלי הרעיונות שם יכולים דווקא לעזור, אבל לי אישית זה לא מספיק מקיף. מאמר עמוק ומקיף בתחום הספציפי של קידום ושיווק למטפלים עצמאיים יכול להיות מעניין באמת, לפחות אותי (ואני מכיר עוד כמה וכמה), בעיקר בגלל שאני עוסק בשני התחומים במקביל. מי יודע, אולי עוד אפיק אחד כזה.:)

        • ערן שיוביץ

          מבין מה שאתה אומר על הכללי. ההתרשמות העיקרית שלי מהתגובות והשיחות עם האנשים לאחר פרסום הפוסט הזה היא שאנשים צריכים יותר קייס סטדיס כדוגמאות ספציפיות.
          אנסה לתפור עם פבל פוסט כזה בעתיד הקרוב – נראה לי שיש לכך דרישה.

  19. פוסט נפלא, כל הכבוד על ההשקעה, אין ספק שהסלולר הוא העתיד

  20. המאמר מאד מענין ואני רוצה לתת קישור אליו מדף הפייסבוק שלי ללא הצלחה. יש סיבה?

  21. ערן שיוביץ

    מכיוון שהנושא הוא מתפתח, חשבתי להמשיך לעדכן את הפוסט עם מידע חדש שכל הזמן מפורסם ברשת.

    מחקר חדש של AYTM Market Research מעלה את חשיבותו של הקידום בסלולר. לפי המחקר פחות ופחות אנשים מקליקים על קישורים ממומנים ומקליקים יותר ויותר על התוצאות האורגניות.

    בסלולר אנשים נוטים עוד פחות להקליק על המודעות. ובשילוב עם מה שציינתי בפוסט שדף התוצאות הראשון בגוגל בנייח = 3 המקומות הראשונים בנייד מביא לעלייתו המשמעותית של הקידום בחשיבות.

    לכתבה מסכמת:
    http://www.brafton.com/news/seo-is-no-1-most-web-users-do-not-click-on-ppc-or-display-ads

    לסקר המלא:
    https://aytm.com/surveys/162234/statistic/charts?chart_type=column&wat=0ddf49bbd3ba37276f9e

  22. יופי של פוסט, באמת פוקח עיניים. אחד הדברים שיותר מטרידים אותי זה האם זה יהיה אתר נפרד לחלוטין מהאתר המקורי שלי. איך נוצר הפיצול?

    האם ניתן לקדם את האתר המובילי בקידום אורגני או שרק ע"י קידום ממומן?

    • ערן שיוביץ

      היי שרון,
      אם עושים התאמה של כל האתר אז אין פיצול. אם עושים אתר סלולרי ייעודי אז הפיצול באמצעות קוד באתר הרגיל שמפנה גולשים סלולריים לאתר הסלולרי.

      מניח ששאלתך השנייה נוגעת לאתר סלולרי ייחודי ונפרד. במקרה כזה יהיה יותר קל לקדם ממומן בדיוק כמו למיניסייטס באדוורדס. את רוב הכוח האורגני ישאב האתר מהאתר הראשי אך ניתן גם לקדם אותו אורגנית.

  23. ערן שיוביץ

    כתבה נוספת מעניינת בנושא אופטימיזציה של אתרים לקידום בסלולר למי שרוצה להרחיב:
    http://searchengineland.com/how-to-best-optimize-your-mobile-site-for-seo-112940

  24. יש המלצה לכלים לפיתוח אתר סלולרי ?

  25. מה הפיתרון המומלץ לחנות וירטואלית קטנה ?

  26. ערן שיוביץ

    כתבה טובה מאוד על בחירת כתובת יו אר אל עבור קידום אתרים בסלולר:
    http://searchengineland.com/one-url-to-rule-them-all-for-mobile-seo-115366

  27. ערן שיוביץ

    נתונים מעניינים על חיפוש בסלולר מתוך מאמר חדש בנושא קידום אתרים:
    http://www.clickz.com/clickz/column/2159888/seo-fit-digital-marketing-2012

  28. כתבה מעניינת
    ישנה חברה בירושלים MAPME שמספקת אתרים סלולרים בזול ובנוסף היא מקדמת את העסק שלי בגוגל מקומות
    שווה לבדוק למי שאין אתר סלולרי

  29. כרגיל מאמר ברמה גבוה מאוד, כמו כל המאמרים כאן בבלוג. נהניתי לקרוא. תודה!

  30. שלום ערן
    קודם כל אני מצטרף לברכות על הפוסט שלך
    כרגע איש המחשבים שלי משדרג את האתר שלי לגרסת גומלה 3.1. שאלתי היא בהתאמה לסלולר האם כדאי להתאים את האתר כולו ואז יכול להיות שלא יהיה נוח מבחינת פלטפורמות שימוש במסכי מגע או באגודל או עדיף לעשות דף נחיתה ייעודי לסלולר עם חדשות חמות (אני מוכר טיולים לנוסע העצמאי לדרום אמריקה)או אפשרות נוספת אופציה באותו דף להוסיף אפשרות המשך גלישה לאתר המלא בסלולר ?
    שאלה נוספת האם בתחום שלי יש עניין להשתמש ב google.com/places או זה לא רלוונטי לתחום שאני עוסק בו .

  31. זהר עמיהוד

    שלום ערן ותודה על המאמר המקיף. מאז כתיבתו עברה שנה, שנה מלאת פעילויות: אפל הוציאה עוד כמה סמארטפונים וגם עוד סוגים של טאבלטים וסמסונג לא נשארה חייבת וגם היא פעלה במרץ ואחריהן אייסר, HTC ואסוס, אהה וגם לנבו, HP ומוטורולה. לכולם יש מכשירים המאפשרים גלישת דפדפן מלאה.
    בצד של גוגל, הדברים נעשו הרבה יותר ברורים ובחודש יוני 2013 הם עדכנו את הדרישות והבהירו מה באמת הם רוצים מאתר מובייל.
    כנראה וגוגל תספק שני סטים לפחות של תוצאות חיפוש: תוצאות חיפוש למחשב שולחני ותוצאות חיפוש לסמארטפונים ואלי גם לטאבלטים.
    איך הגעתי למסקנה זאת? הנה המאמר לפניך http://www.seoreport.co.il/1743

  32. זהר עמיהוד

    מהירות טעינת אתר חשובה ובמובייל חשובה פי כמה. פעם דברו על 8 שניות, אחר כך דברו על 5 שניות ועכשיו מדובר על 4 שניות!
    מחקרים עדכניים מראים ש- 47% מהגולשים במובייל לאתר שאינם מותאמים מובייל פשוט נוטשים בלי לחכות לאתר להיטען עד סופו.
    אם האתר מותאם מובייל אבל איטי אחוז הנטישה מרקיע שחקים.
    קבלו 6 כלים מעולים וגם חינמיים לבדיקת מהירות האתר השולחני וגם אתר מובייל שיעזרו לכם להבין היכן הבעיה/יות.
    http://www.seoreport.co.il/2226

  33. ערן שלום,
    אין ספק שתרומתך נפלאה.
    יישר כח.
    בברכה,
    יולי לב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים: