קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » קידום לוקאלי 2017 מול 2016: האם משהו השתנה? [תוצאות מחקר]

קידום לוקאלי 2017 מול 2016: האם משהו השתנה? [תוצאות מחקר]

עד לפני כמה שנים טובות, קידום מקומי (Local SEO) היה בעיקר נחלתם של עסקים בארצות הברית ובמדינות אחרות בעולם. בישראל לא ניכרו סימני הקידום הלוקאלי אלא לפני מספר שנים, כאשר גוגל החלה לשלב את תוצאות המפה גם בתוצאות האוניברסליות בעברית.

הקידום הלוקאלי נשען על אלגוריתם נפרד מזה הקשור לקידום האורגני, וכך זה היה במשך שנים רבות. יום אחד החליטה גוגל לאחד קצת בין הסיגנלים של האורגני למקומי, ואת זאת היא עשתה באמצעות עדכון יונה (Pigeon Update). בין שאר מטרותיו, עדכון יונה גרם לכך שהקידום הלוקאלי יושפע יותר ויותר גם מפרמטרים שעד היום היו קשורים בעיקר לקידום האורגני. משמע – לקידום אורגני אמורה להיות השפעה גם על קידום לוקאלי.

הפרמטרים העיקריים שנחשבים למשפיעים ביותר על קידום מקומי, במיוחד אחרי עדכון יונה, הם: קישורים נכנסים, ותק דומיין, אופטימיזציה באתר, אזכורי NAP באתר ומחוצה לו, תוכן מעמיק ורלוונטי, אזכורי מותג, כניסות מתוך חבילת הלוקאל האוניברסלית, גוגל פלוס מאומת עם ביקורות גולשים וכן מרחק העסק מהאזור בו הגולש מבצע את החיפוש.

האם זה באמת כך?

מומחה השיווק ניל פאטל בדק כמעט 120,000 כתובות URL, ודירג את הפרמטרים העיקריים שמשפיעים כיום על קידום לוקאלי בגוגל. להפתעתי גיליתי שמדובר אך ורק ב-3 פרמטרים ולא יותר. שאר הפרמטרים, שצוינו קודם לכן כקריטיים לקידום מקומי, כמעט לא עלו בתוצאות המחקר.

מי שרוצה לדעת בדיוק איך המחקר התבצע ומה נבדק, יכול לקרוא את הפוסט המלא בבלוג של ניל. מפאת קוצר היריעה, אתרכז כאן רק במסקנות המחקר ולא במתודולוגיה שלו.

קידום מקומי: שלושת הממצאים העיקריים

מסקנה 1

דומיינים הכוללים את שמות המקומות שאליהם אנו מכוונים, יתברגו גבוה יותר עבור חיפושים המתבצעים באזור המדובר. אם העסק שלכם ממוקם בתל אביב וגולש ביצע חיפוש שקשור לעיר תל אביב, הסיכויים שלכם לקדם את האתר יגדלו אם שם העיר יופיע בדומיין. כדאי ומומלץ לבחור דומיין המכיל את שם האזור אותו אנו רוצים לקדם, כגון telavivlawyer.co.il וכן הלאה. אם אין לכם דומיין כזה, כדאי לרכוש אחד ולבצע בו הפניית 301 אל האתר הקיים.

מסקנה 2

אתרים שהתברגו גבוה בתוצאות הרגילות (אוניברסליות), בדרך כלל לא מופיעים בחבילת הקידום הלוקאלי (Local 3 pack), שאגב מקבלת כ-44% מסך הקליקים בעמוד תוצאות נתון. אם יש לכם עסק מקומי ואתם רוצים לקדם אותו בקוביית הלוקאל של גוגל, רכזו את המאמצים שלכם בבניית אזכורי מותג ואזכורי NAP (ראשי תיבות של Name, Address, Phone). אומנם גם תוכן חשוב בקידום מקומי, אך לא הכי חשוב כשמדובר בשלושת תוצאות המפה בתוצאות האוניברסליות. אם עליכם לבחור בין יצירת תוכן או יצירת אזכורים, בחרו באזכורים. לעומת זאת – אם אתם מעוניינים לקדם את האתר בביטויים מקומיים אבל ללא חבילת הלוקאל, צרו תכנים מעמיקים בנושאים או אירועים מקומיים.

מסקנה 3

בעקבות קידום עסקים מקומיים קטנים ניתן לעקוף מותגים גדולים ברמה ארצית בחבילת הלוקאל. התמקדו ביצירת נוכחות באתרים ובדפים לוקאליים ("מקומון פתח תקווה", למשל), והפגינו את קיומכם בפעילויות בקהילה בה העסק ממוקם. קחו חלק באירועים קהילתיים, התרמות ושאר אפשרויות בהן תוכלו לפרסם את העסק. נקודה חשובה נוספת – עסקים קטנים יכולים לדחוף ולקדם את עצמם בקוביית הלוקאל גם ללא אתר. מספיק ליצור עמוד עסקי מאומת בגוגל פלוס, לגרוף ביקורות של לקוחות ולקבל חשיפה ניכרת שעוקפת את המותגים הגדולים.

עד כאן סיכום תמציתי של המסקנות.

יש לזכור שהמחקר נעשה בגוגל.קום ובאנגלית, ולכן כל מה שמצוין כאן יש לקחת בעירבון מוגבל כאשר מדובר בקידום בעברית בגוגל ישראל. כמו כן חשוב לזכור שכמו כל מחקר בתחום קידום אתרים אורגני, גם כאן מדובר במחקר קורלציה בלבד. מכיוון שהאלגוריתם של גוגל הוא בגדר קופסה שחורה, אין קשר סיבתי ישיר בין הפרמטרים שנבדקו למסקנות – אלא אך ורק קשר מסוג מתאם סטטיסטי (קורלציה).

דעתי על הממצאים

למרות שאני מאוד אוהב מחקרי SEO והם בהחלט מסייעים לדעת במה חשוב להשקיע, יש לי כמה הסתייגויות קטנות ממסקנות המחקר הנ"ל. אומנם לא בדקתי אלפי עמודים בצורה מסודרת, ואני בהחלט מחשיב את המחקר של ניל פאטל כמחקר אמין (לא מתווכחים עם אחד מ-10 אנשי השיווק המובילים בעולם, לפי מגזין פורבס); אבל דברים מסוימים שראיתי במהלך השנים האחרונות, קצת לא מתיישרים עם ממצאי המחקר.

בנוגע למסקנה 1

תזכורת: דומיינים עם שם עיר או אזור, יתברגו גבוה יותר בשאילתות חיפוש מקומיות.

ייתכן שהמסקנה הזו נכונה לגבי גוגל.קום בשפה האנגלית, אך עד כמה שאני רואה מניסיוני בשטח – זה לא ממש עובד בגוגל ישראל בשפה העברית. למשל אם נחפש בגוגל [מלון בנתניה], נוכל לראות שבדף הראשון כמעט אין זכר לאף דומיין שמכיל את שם העיר. כדי להגיע ממש לדומיינים המכילים את שם העיר, נצטרך לעבור לדף התוצאות השלישי (נכון לעכשיו). שם העיר אומנם מופיע מדי פעם בשמות העמודים, אבל לא בדומיין הראשי.

אותו דבר קורה אם נחפש [עורך דין בתל אביב] – כמעט לא נמצא דומיינים המכילים את שם העיר, ולפי מה שראיתי בשנים האחרונות אין כאלה בדף התוצאות הראשון. ייתכן שממצא מס' 1 תקף בעיקר לגוגל.קום באנגלית, ואפשר לראות זאת בפירוש בפוסט של ניל – שם הוא מציג טבלה המכילה את הדומיינים שהופיעו. כולם מכילים את שם העיר בצורה כזו או אחרת, גם אם העסק לא באמת נמצא בעיר המדוברת.

בנוגע למסקנה 2

תזכורת: עסק שממוקם גבוה בתוצאות הרגילות לא יופיע גם בחבילת הלוקאל – וכנראה שגם להפך.

מצד אחד אני מסכים עם הממצא הזה, מכיוון שהוא תואם לרוב הסיטואציות בהן נתקלתי וממשיך להיתקל עד היום. אבל מצד שני – לפי תוצאות המחקר, נראה כאילו עדכון יונה כמעט אינו פועל: אם אתה בתיבת הלוקאל אתה לא באורגני, ואם אתה באורגני לא בטוח שתהיה בתיבת הלוקאל. אז איפה ההשפעה המקשרת של עדכון יונה?

המחקר לא הציג כמעט אף פרמטר אורגני רגיל (כגון קישורים נכנסים) כגורם דירוג המשפיע גם על הקידום הלוקאלי. אם אתם רוצים לקדם בחבילת הלוקאל, השתמשו באזכורי NAP – אותו גורם דירוג ישן-נושן שאת שמו כולם מכירים. אין כאן אף חידוש, מה שכנראה מרמז על אחד משניים: או שעדכון יונה אכן לא פעיל או שהמחקר לא מדויק.

שאלתי את ניל איך הוא מסביר את העובדה / סתירה הזו. אני עדיין מחכה לתגובתו.

בנוגע למסקנה 3

תזכורת: עסקים קטנים יכולים לעקוף את הגדולים בחבילת הלוקאל.

זו כנראה המסקנה היחידה שאיתה אני מסכים כמעט במאת האחוזים. אם נחפש שוב [מלון בנתניה], נוכל לראות ששלושת תוצאות הלוקאל שייכות לבתי מלון אמיתיים (סוויטות איילנד, מלון רמדה ומלון בלו וייס) – ולא לאגרגטורים הגדולים כגון בוקינג, אגודה, טריפ אדווייזר, הדקה ה-90 ושאר ירקות.

כלומר חבילת הלוקאל היא באמת אופציה נהדרת עבור עסקים מקומיים שרוצים לקבל חשיפה במינימום מאמץ, כפי שציינתי במסקנה מס' 2. זה לא אומר שצריך להזניח את קיומו של אתר אינטרנט, דף פייסבוק וכן הלאה; אבל זו בהחלט מהפכה מהימים בהם גוגל העדיפה רק מותגים.

לסיום

מצד אחד הממצאים מעידים שאם רוצים לקדם עסק מבחינה לוקאלית, עדיף להתרכז בסיגנלים המסורתיים (אזכורים + NAP). מצד שני יש זליגות קטנות פה ושם של סיגנלים אורגניים לתוך משוואת הלוקאל, בעיקר כשמדובר בתוצאות בעלות אוריינטציה מקומית מחוץ לתיבת הלוקאל (ולשם כך צריך תכנים מקומיים איכותיים ומעמיקים). אז מה עושים?

בגדול כנראה שאין חדש תחת השמש – ממשיכים לקדם בכל האפיקים במקביל, תוך שימת לב לדברים שעובדים בשביל הלקוח שלכם. ייתכן שבשאילתות מסוימות הוא יצליח להתברג טוב יותר בתיבת הלוקאל, ואילו בשאילתות אחרות דווקא האורגני יתפוס פיקוד. הביאו זאת לידיעת הלקוח, כדי שיבין את ההבדל ויידע שריבוי נכסים דיגיטליים תורם בסופו של דבר לקידום של האתר ושל העסק כולו.

מה דעתכם? האם אתם מסכימים עם ממצאי המחקר? האם ראיתם דברים שונים בשטח? אשמח לשמוע.

אודות עמית אדלר

עמית אדלר
עמית אדלר הוא מקדם אתרים ואיש תוכן, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב. כיום עובד בחברת WEBSEM ומשמש כתב-אורח במספר אתרים.

עשוי לעניין אותך גם...

בניית אתרי תמיכה

המדריך המלא לניהול והקמה של אתרי תמיכה איכותיים

מתכננים להקים אתר תמיכה או רשת של כמה אתרים? הקפידו על תוכן איכותי, בניה נכונה ...

tools

10 תוספים לכרום שהם חובה לכל מקדם אתרים

בשגרה העמוסה של עבודת הקידום, מקדמי אתרים מחפשים קיצורי דרך ויישומים שיעזרו להם לייעל תהליכים ...

9 תגובות

  1. בהחלט נראה שיש שינוי, תודה על ההשקעה והשיתוף פאבל!

  2. מאמר מעולה עמית, בהחלט השינוי מורגש במיוחד במפות.

  3. נראה שגוגל הולך ונהיה אי רלוונטי בתוצאות המבולבלות שלו

  4. ממש מדהים, זה מה שעשיתי זה באמת היה כך, היתתי צריכה לקדם בכל הצדדים ובסופו של דבר זה נתפס במקומי של חיפה.

  5. תודה על הפוסט המעניין, מישהו יכול להסביר למה מתכוונים שאומרים " חבילת הלוקאל האוניברסלית" או "חבילת הלוקאל"?

    תודה

    • עמית אדלר
      עמית אדלר

      היי תומר
      חבילת לוקאל אוניברסלית משמע 3 תוצאות המפה המופיעות בתוצאות החיפוש הרגילות (שנקראות גם תוצאות אוניברסליות). חבילת לוקאל זה בעצם אותו דבר. באנגלית אומרים וכותבים Local 3 Pack.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

שתפו את הפוסט עם חברים