דירקטור החיפוש בגוגל: גם לגוגל מותר לטעות

איתי ברנר

פיטר נורויג, דירקטור החיפוש בגוגל והאיש שאולי יודע הכי טוב כיצד פועל האלגוריתם הסודי, התראיין לאתר slate.com ושיתף את הכתבים בפילוסופית העבודה שלו השאולה מעולם ההנדסה. אחד העקרונות בפילוספיה הזו הוא שמותר לטעות וכל צעד שעושים הוא בעצם ניסוי. בין היתר הוא סיפק אנקדוטה קטנה ולפיה כאשר אחד המשקיעים שאל את לארי פייג’ וסרגי ברין בראשית ימיהם על מה הם רוצים לבסס את העסק שלהם, אנשי מכירות או אנשי שיווק, הם ענו לו שהם דווקא היו בוחרים במהנדסים. הוא כמובן צחק ואמר להם שהם עדיין סטודנטים נאיבים, הם אמרו לו שבא להם לנסות את זה בכל מקרה, וכנראה שהניסוי שלהם דווקא הצליח.

מדידת הצלחה במונחים סטטיסטיים וקבוצות מיקוד

מנקודת המוצא הזו, נורויג כמובן הגיע מהר מאוד לאלגוריתם החיפוש עצמו: בעוד ישנן שגיאות מובהקות אותן ניתן לזהות בלבד, קשה למדוד את איכות התוצאות במונחים אבסולטים ואי אפשר להכריע האם התוצאות שמתקבלות הן “נכונות” או “לא נכונות”. בנוגע לשגיאות המובהקות, נורויג נתן דוגמה מעניינת ולפיה יתכן כי שני אנשים יקבלו תוצאות שונות בגלל בעית חומרה. כלומר, מבחינה תיאורתית, השינויים שאנחנו יודעים עליהם ונוצרים בגלל מרכזי מידע שונים, יכולים להיווצר גם בגלל תקלה של ממש באחד המרכזים הללו.

אחד הניסויים המפורסמים ביותר של גוגל הוא כמובן שרות הג’ימייל (אשר נשאר בסטטוס בטא כמה שנים טובות). נורויג התייחס גם אליו: בעוד הוא הסכים עם המראיין על כך שלא ניתן למדוד שרות שכזה במונחים סטטיסטים או קבוצות מיקוד, הוא הסביר שהם מתבססים במידה רבה גם על דעת הקהל, התגובה שלו ואפילו על תחושות בטן ואינקסטינטים. האמרה הזו יכולה להסביר בצורה טובה מאוד גם את סגירתו של שרות Wave אף על פי שהוא לא נידון בריאיון.

הצלחות מול כשלונות – עבר, הווה ועתיד

בהמשך נשאל נורויג כיצד הוא היה מעריך את היחס שבין ההצלחות לכשלונות בחברה וגם כאן הייתה לו תוספת מעניינת. לפי דבריו,  כחצי מהשינויים אשר מיועדים לשפר את מנוע החיפוש רחוקים מלהשפיע על התוצאות בפועל. כאשר עדכון Mayday זעזע לא מעט אתרים גדולים בראשית מאי, הרבה מאוד מומחים טענו כי זוהי דוגמה מובהקת לכך שרוב השינויים באלגוריתם כלל אינם מורגשים, אך כאשר שינוי מסוים מורגש, הרעש אותו הוא יוצר הוא חזק במיוחד. לאחר מכן הוא הסביר שאחד מן היתרונות הגדולים ביותר של גוגל נעוץ בעובדה כי בכל רגע הם יכולים להשתמש במעין תמונת מראה של הרשת, דבר אשר מאפשר לקבוצות פיתוח וסטארטפים המשתפים עם גוגל פעולה לנסות דברים חדשים בקלות רבה הרבה יותר (וכמו תמיד, במקרה הכי גרוע מה שלא עובד היום, יעבוד בשבוע הבא).

לקראת סוף הריאיון, המראיין שאל את נורויג ישירות כיצד הם מנסים לשפר את תוצאות החיפוש ולהפוך אותן למהימנות ומדויקות יותר. נורויג ענה באמצעות הקדמה קצרה בה הסביר כי מערכות אחזור מידע לפני עידן גוגל (ובהם מנועי חיפוש פרמיטיבים) פשוט מדדו את צפיפות מילות המפתח.  לדבריו, התוצאה הייתה ערמה של תוצאות שפשוט התאימו מבחינה סטטיסטית, אבל עדיין היו מאוד לא רלוונטיות. ה-PR המפורסם של גוגל נקט בגישה שונה לגמרי ולפיה הפופולאריות של דף היא זו שקובעת.

מיד לאחר מכן המשיך והסביר שהיום דברים רבים השתנו ולמעשה גוגל (“החבר’ה הטובים” כהגדרתו) נלחמת כנגד הספאמרים אשר בונים דפים שכל מטרתם היא להנדס בצורה הפוכה את האלוגוריתם. בעיה נוספת נוצרת מכיוון שכיום קצב העדכון של הרשת הולך וגדל כך שלא ניתן להתבסס רק על מדד של קישורים. בסופו של דבר, גוגל בונה מדדים נוספים אשר נועדו להעריך גם את רמת הטריות אשר מהווה מעין משוקלת נגד למדדים האחרים כגון דיוק ואיכות.

אתרים לא פופולאריים מופיעים במקום השני?

בנקודה זו, המראיין ציין שזה נשמע כאילו הפייג’ראנק מתבסס בעצם על דעת הרוב (קונזנסוס), כמו דברים רבים אחרים בעולם. נורויג לא נשאר חייב והשליך את הפצצה שגררה אחריה לא מעט תגובות ודיונים ברחבי הרשת  (ציטוט ישיר) “לא מצאנו שום דרך להתגבר על בעית הרוב, ולכן אנחנו רוצים להראות קודם את התוצאה הכי פופולארית, אך לאחר מכן אנחנו לא רוצים להראות משהוא שהוא זהה לחלוטין לתוצאה הראשונה. אתה בדרך כלל מעדיף גיוון, ופה נכנסת דעת המיעוט”.

האתר Search Round Table סבור שהמשמעות של הציטוט הזה היא שבהחלט ישנם מקרים בהם אתר עלול להופיע במיקום טוב למרות שהוא אינו פופולארי במיוחד. תגובות אחרות בפורומים סברו שזה יכול להסביר מדוע במקרים רבים ישנן תוצאות אשר נראות מנותקות מהשאר. כך או כך, לפי הציטוט הזה, לא כל המיקומים בהכרח ימדדו על פי אותם פרמטרים.

גוגל נכנסה לעולם הרשתות החברתיות מאוחר מדי

לסיום, נשאל נורויג מה הייתה הטעות הגדולה ביותר של גוגל כחברה ושלו כאדם פרטי. אלו מכם שמצפים לעוד אמרות חוכמה או רמז לפיצוח הסוד של גוגל צפויים להתאכזב: באופן לא ממש מפתיע, גם נורויג חושב שגוגל נכנסה לעולם הרשתות החברתיות מאוחר מדי. האלגוריתם יכול לבדוק ביקורות מקצועיות ועובדות, אבל הוא לא יכול לדעת איזו מצלמה דיגיטאלית החבר הכי טוב שלי קנה. מבחינה אישית, נורויג חושב שבקצב שבהם דברים משתנים היום, הסתמכות בעיקר על הניסיון (כפי שהוא עצמו נהג לעשות בעבר) יכולה להיות טעות.

לסיכום : בכל דרך שבה תפרשו את מה שנאמר כאן, אולי אפשר גם ללמוד שיעור חשוב והוא שתמיד צריך לנסות דברים חדשים, גם במחיר של הסיכוי לטעות. למרות שתעשיית השיווק והקידום באינטרנט נשענת על מספר הנחות יסוד ודרכי פעולה בסיסים, אסור להישאר יותר מדי זמן במקום אחד.

שתפו:
נכתב על ידי
עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
70
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
40
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
123
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
104788
תוכן וקופירייטינג
שי משען
100263
פרסום באינטרנט
דוד כהן
99196
מדיה חברתית
דנה רוזן
82408
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.