המכות של גוגל לשנת 2013 – מה קרה פה ולאן זה הולך?

מיכל כהן
המכות של גוגל לשנת 2013
Arnold Pouteau, August 19, 2011, via Flickr

שנת 2013 לא היתה שנה רגילה בזירת קידום האתרים האורגני. גוגל פעלה השנה לשיפורים משמעותיים באיכות ובאופי תוצאות החיפוש, היא פעלה באופן אגרסיבי יותר כנגד פעולות קידום מלאכותיות ולצד זה עמעמה למקדמי האתרים את האורות והכלים שסייעו לנו בקידום.

רשימת המכות ל-2013 (לא לבעלי לב חלש):

1. שיטות הקידום האפקטיביות ביותר הפכו לשיטות הקידום המסוכנות ביותר

בניית קישורים היתה לאורך שנים הפעולה החשובה ביותר לקידום האתר. קישורים מתוך ביטויי מפתח, קישורים ל”דפי הכסף”, קישורים מאתרי מאמרים, פורומים ואינדקסים, קניית קישורים – כל אלה היו טכניקות נפוצות שבמינונים הנכונים עשו עבודה מצוינת. בשנת 2012 החלה גוגל לפעול באופן קשה נגד טכניקות אלה ואחרות.

מה קרה ב 2013?

  • גוגל המשיכה בענישות ידניות ואלגוריתמיות לאתרים בעלי פרופיל קישורים לא טבעי. אתרים ממשיכים להעלם, ולא רק בפינגוין.
  • הסתבר שמאד קשה לצאת מהענישות. מי שחשב שהסרת הקישורים תחזיר אותו למסלול, טעה. תיקון הנזק, בפרט בענישה אלגוריתמית, דורש עבודה קשה, חודשים ארוכים ולפעמים הוא בלתי אפשרי.
  • גוגל ביצעה סיכולים ממוקדים כנגד רשתות קישורים ושרפה את הרשתות ואת מי שקושר מהן: סימן אזהרה גם לרשתות הקישורים הקטנות.
  • גוגל המשיכה בהענשות ראווה ידניות כלפי אתרים גדולים שבנו קישורים באופן לא טבעי. כך למשל העלימה גוגל בשבוע שעבר את Rap Genius שכל חטאם היה בניית קישורים בדרכים המקובלות בענף הקידום… סימן אזהרה לכל מי שבונה קישורים.

אז נכון להיום, מי שבונה קישורים – מסתכן. מי שלא בונה קישורים – לא מתקדם.

מה עושים?

מייצרים תוכן מצוין שיגרום לקישורים טבעיים? מפרסמים תכנים איכותיים ואמיתיים ברשת? ברור. זה הכי טוב. אבל לרוב זה לא מספיק. מי שרוצה לראות תוצאות משמעותיות חייב להמשיך ולבנות קישורים גם בדרכים אחרות.

איך לעשות את זה בלי ליפול?

  • לבחון היטב כל קישור שמשיגים – לא רק ע”י בדיקת האתר המקשר אלא גם ע”י בדיקת האתרים המקשרים לאתר המקשר. להמשיך לעקוב אחרי האתר המקשר גם לאחר השגת הקישור ולהסיר את הקישור במידה והאתר הופך בעייתי.
  • אם יש ספק אז אין ספק – לוותר על קישורים שמריחים לא טוב. עדיף להתקדם לאט יותר מאשר לסכן את האתר.
  • לנהל את בניית הקישורים באופן מבוקר – לעקוב אחרי בניית הקישורים ולוודא גיוון במקורות הקישורים, באנקורים, בדפים המקושרים וכו’. המינון חייב להיות כזה שמצד אחד לא יעמיד את האתר בסיכון ומצד שני יהיה אפקטיבי לתהליך הקידום.
  • להקפיד על קישורים בעלי אופי טבעי – לחשוב לא רק על מה גוגל פסל ב-2013 אלא על מה הוא עלול לפסול ב 2014.
  • לחשוב מחוץ ל-SEO – שיתוף פעולה נכון של אנשי SEO עם אנשי תוכן, קרייאטיב ו-PR – ייצר גם טראפיק, גם מוניטין, גם מיתוג וגם קידום יציב ובריא.
  • קשרים טובים עוזרים לקידום – בחיים, בעסקים וגם בקישורים… מערכות יחסים טובות עושות עבודה מצויינת.

2. הפינגוין שדפק את העסקים הקטנים

ב-22/05/2013 היה עדכון פינגוין קצת אחר: הפינגוין הזה לא פגע בספאם, הוא פגע גם באתרים טובים ואיכותיים ע”י העלאת חשיבות ה-Trust וה-Brand.

כמעט בכל תוצאת חיפוש פה בישראל, ניתן היה לראות קפיצה למעלה של האתרים הגדולים והמוכרים: אתרי חדשות מובילים, אתרים ממשלתיים (שיש להם לפעמים מס’ תוצאות בסאב דומיינים שונים), פורטלי ZAP, דפי יוטיוב ופייסבוק.

מאז העדכון, קשה יותר לאתרים קטנים לכבוש מקומות גבוהים בגוגל.

להלן השפעת פינגוין 2.0 על דירוג המילה קייטרינג, פורטלים ואינדקסים דחקו למטה את אתרי העסקים:

תוצאות חיפוש אחרי עדכון פינגווין

דוגמא להשתלטות אתרים ממשלתיים וסמכותיים על דף התוצאות:

תוצאות של אתרים ממשלתיים

מה עושים?

  • If you cant win them, Join them – מפרסמים כתבות באתרי חדשות מובילים, מעלים ומקדמים סרטוני יוטיוב, דפי פייסבוק וכד’. שואפים להיות בכל אותם מקומות שגוגל אוהב וחושבים קדימה על המקומות החדשים שיהיו פופולארים ב-2014 (גוגל+, Pinterest וכד’).
  • Trust rank ו Authority rank הפכו לפרמטרים משמעותיים יותר – בתהליך בניית הקישורים לתת יתרון לקישורים ממקורות סמכותיים ואמינים ככל האפשר.
  • לבנות Trust ולהתמתג – מיתוג ברשת ע”י העלאת האזכורים האיכותיים של המותג ונוכחות במקומות המרכזיים בתחומכם, הם הכרח לקידום האתר (והם עושים עבורכם עבודת שיווק מצויינת בלי קשר לגוגל).

3. אין יותר דיווחים על עדכוני פנדה

כבר התרגלנו שמידי פעם נופל עלינו עדכון פינגוין, פנדה או חיה אחרת. כשאתה יודע איזה סוג רעל הרעיל אותך, אתה פחות או יותר יודע איך להשתקם. במרץ 2013 הודיעו גוגל על הפסקת עדכוני פנדה ידניים מוצהרים ובמקומם, שילוב עדכוני פנדה אוטומטיים קטנים באלגוריתמים הקבועים. עכשיו כשפנדות נופלות עלינו מבלי שנדע, אנחנו עובדים קצת יותר בחושך.

מה עושים?

אין שום סיבה ליפול בפנדה.

פנדה פוגעת באתרים באתרים עם בעיות טכניות/מבניות שמייצרות שכפולים/דפים ריקים וכו’ ובאתרים עם תוכן לא איכותי או לא מקורי.

  • בעיות טכניות – חשוב לשלב בשיגרת הקידום נהלים קבועים, אוטומטים וידניים, לבדיקת בעיות באתר: תכנים כפולים, העתקות תוכן חיצוניות, דפים “רזים” מידי, דפים בעלי ערך נמוך מידי לגולשים וכד’.
  • תוכן איכותי – ברור שאתם רוצים להקפיד על תכנים יוצאים מן הכלל: נפלאים, מעניינים, נכונים ומקוריים. אתם עושים את זה בשביל הגולשים ועל הדרך תורמים לקידום ומתחסנים מפנדה. אם יש לכם אתרי תמיכה, אפיליאציה ושאר אתרים מפס ייצור זול… – אין תרופה. גוגל לא רוצה לראות אתכם למעלה. לא חשוב כמה קישורים תבנו, מתישהו אתם תיפלו. אולי בגלל פנדה, אולי בגלל נטישות גולשים, אולי בגלל המינגברד. בינתיים, בשביל להאריך את התענוג, נסו להתגבר על התכנים הדפוקים עם תמונות טובות, שילוב סרטונים, עיצוב נעים, המעטה בפרסומות באיזורים מרכזיים וקישורים מאתרים סמכותיים.

4. כלי מילות המפתח מת

גוגל ממשיכים לעמעם את האורות למקדמים האורגנים.

בספט’ 2013, סגרה גוגל סופית את כלי מילות המפתח הישן והדי טוב ובמקומו הציגה את מתכנן מילות המפתח, הקצת פחות טוב.

הכלי החדש מוטמע בגוגל אדוורדס ונועד לסייע בעיקר למפרסמים שם. בכלי חסרות מס’ יכולות חשובות שהיו לכלי הישן:

  • חסרים נתוני התאמה נרחבת – מה שמקשה על תכנון והערכת תנועה לאתר.
  • חסרים נתוני חיפוש לפי מכשיר – מה שמקשה על תכנון אתר מובייל ועוד.

מה עושים?

  • לקידום באנגלית – יש כלים אלטרנטיביים חינמיים או בתשלום. (אני לא מקדמת בחו”ל אז לא יכולה להמליץ).
  • לקידום בעברית – מסתדרים עם מה שיש או מבצעים קמפיין באדוורדס בשביל לדעת יותר.

5. Keywords Not Provided

עוברים מעמעום האורות להחשכה כמעט מוחלטת. ה-מכה של 2013.

בסוף 2011 גוגל הודיעה על מעבר הדרגתי לחיפושים מוצפנים. המשמעות של חיפוש מוצפן, היא ששאילתת החיפוש לא מועברת לאתר, כלומר לא ניתן בעזרת גוגל אנליטיקס או כל כלי אחר, לאסוף סטטיסטיקות על ביטויי הכניסה לאתר.

לא ניתן לנתח התנהגות גולשים, נתוני המרות וכד’ בחתך ביטויי חיפוש. החל מספט’ 2013 קרוב ל-100% מהשאילתות מוצפנות וגוגל אנליטיקס מראה לנו בעמודת מילות המפתח בעיקר ‘Not Provided’.

אנליזה של מילות מפתח סייעה משמעותית בניתוח הפעילות באתר, הבנת התנועה והעלתה, ניתוח ושיפור המרות וכו’.

כל ניתוח שמבוצע עכשיו ללא נתונים אלו, הוא חלקי יותר ומועיל פחות.

מה עושים?

יש מי שיגיד שתם עידן הקידום לפי מילות מפתח: ממילא הדירוגים משתנים לפי התאמה אישית, ממילא רוב התנועה מגיעה מזנב ארוך, ממילא קשה לעקוב אחרי דירוגים וממילא נתוני הביטויים מוצפנים ע”י גוגל.

אני לא מסכימה. אני חושבת שצריך להמשיך ולמדוד כמה שרק אפשר, גם אם זה קשה יותר. ניתן (עדין) לקבל מידע על נפחי חיפוש וחשוב לעשות את זה, ניתן בעזרת כלים אוטומטיים לעקוב אחרי דירוגים וחשוב לעשות את זה. חיבור נפחי החיפוש עם נתוני הדירוגים יכול לתת מושג לגבי ביטויי הכניסה. ניתן לקבל מידע על כניסות לפי ביטויים ב WMT וגם אם המידע חלקי ולא מדוייק – חשוב לעשות גם את זה. בגוגל אנליטיקס יש עדין המון מידע שיכול לעזור (מאמר שיכול לעזור מבית Moz).

בסופו של דבר, כל דף מקודם על קבוצת ביטויים דומה ולכן ניתוח לפי דפי נחיתה – גם הוא אפקטיבי. במידת הצורך, אפשר להעלות קמפיין גוגל אדוורדס ושם לראות נתונים מדוייקים יותר של תנועה והמרות בחתך מונחי חיפוש מדוייקים.

כן להשתחרר מהאובססיה של קידום ביטוי X למקום Y, כן לחשוב “תחומית” ולא “ביטויית” אבל לא להפסיק למדוד, לנתח ולשפר תפקוד גם ברמת ביטויי מפתח כל הניתן.

אם שרדתם עד כאן, קבלו עוד כמה מכות בקטנה…

6. הרחבת ה-Knowledge Graph

גוגל שואף להציג לגולשים את התשובות כבר בדף תוצאות החיפוש. ה-Knowledge Graph של גוגל התרחב ביולי 2013 ונכון להיום, מוצג במעל 1/4 מתוצאות מהשאילתות. התשובות מוצגות בצורה ויזואלית ברורה וחוסכת מהגולש להכנס לקישורים האורגניים (אותם אלה שעמלתם לקדם).

7. מסעות פרסום משופרים

החל מיולי 2013 נכנסו לתוקף מסעות הפרסום המשופרים בגוגל אדוורדס. המטרה היא בעיקר שיפור הרווחים של גוגל מפרסום. כמובן, ככל שמשתפרות המודעות הממומנות, כך נפגעות התוצאות האורגניות. בין השאר נוספו הרחבות מיקום וחיוג, יותר יכולות Sitelinks ושאר תוספות  לטובת הפרסום הממומן. בנוסף, בחודשים האחרונים, בוחנת גוגל אפשרות לתצוגה חדשה של המודעות, ככל הנראה במטרה להמשיך לשפר את אחוזי ההקלקות.

8. היעלמות תמונות הגוגל + מדף התוצאות

בשבוע שעבר, גוגל קיצצה משמעותית את תצוגת התמונות מגוגל  (ובדף תוצאות החיפוש). רק אוטוריטות יוצגו מעכשיו בשילוב התמונה. העלאת ה-Authority Rank היא חלק חשוב ובלתי נפרד מתהליך הקידום ב-2014.

לסיום – לא מכות, אבל נושאים שאי אפשר להתעלם מהם

  • Google Hummingbird – לא התייחסתי אליו כמכה כי בפועל הוא לא הזיז יותר מידי, ודאי שלא פה בישראל. אבל כן חשוב להבין את המשמעות. גוגל הולכת לכיוון של ניתוח סמנטי והבנת כוונת הגולשים. מעבר לכך שאנחנו צריכים לספק יותר תשובות מדוייקות ואמינות ופחות מאמרים מחורטטים עמוסי מילות מפתח, יהיה עלינו להמשיך ולחקור איך מקדמים אתרים בעידן החיפוש הסמנטי.
  • התאמה למובייל – בלי קשר לגוגל, בעלי אתרים נדרשים היום לתת מענה מצוין גם לגולשי המובייל. עם קשר לגוגל: גוגל הכריזה שב-2014 חוויית המשתמש במובייל תהווה פרמטר בדירוג, כמו גם זמני טעינה ותאימות תכני המובייל לשאילתות החיפוש.
  • גוגל עובר מניתוח אתרים לניתוח כותבים – הוא לומד להכיר ולדרג את איכות הכותב בעיקר באמצעות גוגל+. שילוב כותב לפרופיל הגוגל+ ופעילות בגוגל+ הולכים ונעשים חשובים.

אחרי המכות, חצי הכוס המלאה

חצי הכוס המלאה היא שגוגל, במכותיו, מכריח אותנו להשתפר. נגמר מזמן עידן עיוות האתרים למען הקידום. קידום אתרים 2014 הולך להיות איכותי יותר, לתרום יותר למיתוג ולשיווק באינטרנט ולייצר אתרים הרבה יותר טובים.

איך מתקדמים ל 2014?

  • ממשיכים להשקיע באתר הבית – נותנים לגולשים ערך אמיתי גבוה ככל הניתן, עונים להם על הצרכים והשאלות ולא מחרטטים אותם בתכנים שיווקיים ובמאמרי זבל. מייצרים חוויית משתמש מצויינת גם לגולשי המובייל.
  • משקיעים ב TRUST, Authority ומיתוג ע”י פעילות שיווקית כוללת ברשת ובגוגל+.
  • הופכים את פעילות הקידום ליותר מקיפה+חכמה+מבוקרת ופחות כמותית ואגרסיבית.
  • משכללים את עבודת הקידום ע”מ להמנע מסיכונים.

כמו שאני רואה את זה, גם ב 2014 נמשיך לחטוף מכות מגוגל, אבל גם ב 2014 נוכל להמשיך לנצח ולעשות SEO שמייצר תוצאות. התהליך נעשה מאתגר יותר ומעניין הרבה יותר.

מה דעתכם? האם לאור חוכמתו הגדלה ומכותיו הקשות של הגוגל, יש אתרים שצריכים לוותר על קידום אורגני? האם SEO נעשה משתלם פחות? ואולי הוא הפעם באמת בדרך למות?

התמונה באדיבות Arnold Pouteau

נכתב על ידי
מקדמת אתרים, מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc אונ’ ת”א). חיה ונושמת קידום אתרים משנת 2007. בעלת חברת WebGuru המתמחה בשירותי קידום אתרים – SEO ו- SEM לעסקים קטנים ובינוניים לקהל היעד הישראלי. בעלת ה’בלוגוגל’- בלוג מקצועי על כל מה שקשור לקידום בגוגל וקצת על מה שלא.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

68 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

68
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.