10 תובנות ושינויים שמקדמי אתרים צריכים לקחת בחשבון בעקבות Google Instant

רועי בן עמי

הבלאגן שעשתה ההשקה של Google Instant ברשת הוא גדול מאוד. משווקים מפורסמים מכל רחבי העולם חצויים בדעתם בקשר לעתיד החיפוש ועתיד הקידום אתרים בפרט. דמויות סמכותיות בקהילה יצאו בהצהרות מכל כיווני הקיצון, כאלו שטענו שלא תהיה כל השפעה בתהליך השיווק באינטרנט וכאלו שטענו שקידום אורגני מת וקידום ממומן נפצע קשות – אז מהי האמת?

רועי בן עמי החליט לעשות קצת סדר בבלאגן ושלח לי את פוסט האורח המפורט הבא לאחר מחקר שערך. הפוסט מציג את כלל השינויים, הדעות והתובנות הנוגעות לממשק החדש והמהפכני של גוגל. רועי הוא יזם צעיר אשר עוסק בקידום אתרים, שיווק באינטרנט ועיצוב אתרים.

בשביל לנסות לעשות קצת סדר בבלאגן ולהביא לקהילה הישראלית את כל המידע ההכרחי (מכמה שיותר מקורות שונים) פאבל ביקש ממני לבצע מחקר בנושא ולכתוב פוסט שינסה לתת כמה שיותר מידע בנושא ולתת למקדמים המבולבלים את כל המידע שהם צריכים בשביל להתכונן לשינוי שיהיה לעתיד החיפוש והשיווק במנועי חיפוש ע”י Google Instant.

1. שיפור דרסטי במהירות החיפוש

עכשיו כשהתוצאות מובאות אליך תוך כדי שאתה מקליד, החיפוש הופך למהיר יותר באופן משמעותי. עכשיו אנשים יוכלו להגיע לאן שהם חיפשו הרבה יותר מהר ובהרבה יותר יעילות.

גוגל משלים את התוצאות בזמן ההקלדה

למען האמת, המהירות שלוקח למנוע החיפוש להחזיר תוצאות היא מספיק מהירה. עשירית שנייה בשביל להחזיר כמה מליוני דפים ולסדר אותם לפי רלוונטיות זה לא רע בכלל. לעומת זאת, להקיש את החיפוש לוקח למשתמש כמה שניות.

לפי צוותי המחקר של גוגל, לבנאדם ממוצע לוקח פחות משנייה לסרוק דף תוצאות, את זה אנחנו עושים ממש מהר. הבעיה היא שאנחנו לא מקלידים כ”כ מהר. המסקנה שהם הגיעו אליה בעצם היא, שהגורם המאט בחיפושים של הגולשים הוא – האנשים. ובעזרת google instant (אם יכולת הניבוי שלהם תתגלה כבאמת כזאת טובה) הם יגיעו לתוצאה המיוחלת הרבה לפני שהם יצטרכו להקיש את החיפוש השלם אליו הם התכוונו.

לפי מחקרים נוספים, גוגל טוענים שהם חוסכים בערך 2-5 שניות לכל חיפוש, מה שמצטבר לחיסכון של כ-11 מליון שעות לכל שנייה שעוברת (נשמע קצת מוגזם, אני מסכים. אבל זה לפחות מה שהם טוענים)

מה איפשר את השינוי הזה?

הטכנולוגיה קיימת כבר מס’ שנים רב, אך גוגל החליטו להשיק את הפרוייקט רק עכשיו, למה? שאלה טובה. הסיבה היא שעד עכשיו, האינדקס של גוגל לא היה מספיק מסודר בשביל להחזיר תוצאות במהירות הזאת. אז בעזרת עדכון קפאין שקרה לאחרונה (שיפור יכולת האינדוקס של דפים באינטרנט והמבנה של אינדקס מנוע החיפוש) ומהירויות האינטרנט שגדלו משמעותית בשנים האחרונות – הצעצוע החדש הזה שנקרא Google Instant התאפשר.

2. שינויים באלגוריתם בעקבות Google Instant

אפשר לחשוב שבגלל אופן החיפוש השונה שנצמד לגוגל והשינוי שהוא יגרום לטבע החיפוש האנושי, הם יבצעו גם שינויים מסויימים באלגוריתמים הקשורים לסידור הרלוונטיות של דפים (מיקומים בתוצאות החיפוש).

אני לא רוצה להגיד אם יש או אין שינוי בעקבות זה, אך אין ספק שגוגל דאגו להבהיר לכל קהילת הוובמאסטרים ומקדמי האתרים שאין שום שינוי באלגוריתם שלהם וכל שינוי ברמת הסטטיסטיקות מבקרים שלהם ממקורות אורגניים, יגיעו משינוי באופן החיפוש החדש ולא משינויים באלגוריתם עצמו.

לפי אביכל גארג, מנהל מוצר לשעבר בגוגל, אין שום שינוי באלגוריתם של גוגל:

“כל שינוי בקידום אורגני וקידום ממומן יגיע משינוי בממשק המשתמש של המחפש ולא משינוי באלגוריתם.”

לפי מאט קאטס, מנהל מחלקת ספאם בגוגל, אין שום שינוי באלגוריתם של גוגל:

“תוצאות החיפוש ישארו אותו הדבר לשרשת חיפוש מסויימת, אבל יכול להיות שאנשים ילמדו לחפש בצורה שונה עם הזמן”

3. צפה גדילה בכמות הצפיות (impressions) למודעה

גוגל עשו כמה שינויים בשיטות הניהול שלהם באדוורדס בעקבות google instant, כאשר אחד מהשינויים הוא דרך הספירה של “כמות צפיות” למודעה. מכיוון שעכשיו גולשים ייחשפו למודעות שלכם תוך כדי שהם מקלידים. החוקים החדשים אומרים שיש 3 תנאים שבהם נחשבת צפיית מודעה:

  1. ברגע שמשתמש הכריז על סיום החיפוש שלו (ע”י לחיצת אנטר או בחירת אופציה מ-google suggestions). התנאי הזה היה קיים עד עכשיו.
  2. המשתמש מתחיל חיפוש ולוחץ על קישור מסויים בדף (תוצאה אורגנית, מודעה ממומנת או קישורים נוספים).
  3. המשתמש נעצר בדף תוצאות כלשהו מעל ל-3 שניות רצופות.

בבלוג Webmaster Central של גוגל הם פרסמו פוסט שמזהיר את המפרסמים בפני עלייה בכמות הצפיות למודעות וירידה באחוז ה-CTR. זאת בעקבות שלושת חוקי ה-Impressions החדשים וחווית המשתמש החדשה.

כמות החשיפות תקטן בעקבות גוגל אינסטנט

4. תוצאות עוד לפני שהשלמת את המילה

זוכרים שדיברנו על מהירות החיפוש ושהבעייה העיקרית היא חוסר היכולת של המשתמש לחפש מהר יותר? אז כחלק מזה גוגל עכשיו יספקו תוצאות חיפוש עוד לפני שסיימת להקליד. בגלל שמנוע החיפוש יכול לחפש הרבה יותר מהר ממה שאתה יכול לכתוב, גוגל החליטו, בעזרת google instant, להציג לך תוצאות חיפוש עוד לפני שסיימת להקליד את המילה. לדוגמא, אם תחפש את המילה “צימ” גוגל יתנו לך תוצאות חיפוש עבור המילה “צימרים” עוד לפני שסיימת להקליד את החיפוש (מה שתקף גם לתוצאות האורגניות וגם למודעות הממומנות).

עוד אחד מהטריקים שאמורים לחסוך זמן אדיר לגולש, אבל השאלה שמעניינת אותנו… איך זה ישפיע על קידום אתרים?

קודם כל, מכיוון שההצעות הפכו להרבה יותר בולטות. גולשים יכולים למצוא את עצמם מחפשים דברים שהם לא היו מחפשים קודם. מה שדורש ממחקר מילות המפתח להיות יותר מעמיק ולכלול בתוכו את google suggestions וה”גילוי עתידות” של גוגל.

חוץ מזה, ההרגשה הכללית של המחפש כשגוגל ביצע בשבילו חיפוש שהוא לאו דווקא התכוון לחפש – משתנה. גולשים יכולים למצוא את עצמם לוחצים על מודעה שאין להם שום כוונה לבצע פעולה רצויה בה. או להיכנס לאתרים “סתם מתוך עניין אקראי” ולא מתוך כוונה תחילה למצוא משהו ספציפי (לא אומר שזה דבר רע…). מה שמביא אותי לנושא הבא…

5. שינוי באופן החשיבה של הגולשים

כמו שציינתי לפני רגע, Google Instant יוצר שינוי בחווית המשתמש בזמן החיפוש והשינוי הזה (לטובה או לרעה) משפיע על ההתנהגות שלו גם אחרי שהגיע לדף כלשהו מהחיפוש. כאן אני רוצה להתמקד בתוצאות הממומנות.

אנדרו גירוורד מ-BigMouthMedia אומר בנושא :

“משווקים ומפרסמים ב-Adwords צריכים להבין את חשיבות חוק ה-3 שניות והרושם שהמודעה משאירה וההשפעה שלהם על ה-CTR. הם צריכים לבדוק את מילות המפתח שלהם ולוודא שהם מביאים את אותן התוצאות בצורה גלובלית, או לפחות שהם מספיק מושכים בשביל לגרום למשתמש לעצור עליהן לפחות 3 שניות”.

  • הקטע עם השוני בתוצאות לפי מיקום גאוגרפי לא רלוונטי אלינו, בישראל אין חיפוש לפי מיקום גאוגרפי.
  • הוא מתכוון לחוק ה-3 שניות שמחשיב צפייה במודעה.

קוין לי, מנכ”ל משרד פרסום Didit דואג לאינסטינקט הראשוני של המשתמש עם Google Instant, הוא אומר:

“זה יכול לגרום לירידה באיכות הקליקים כשהכוונה של המשתמש היא שונה מזאת שהייתה לו אם הוא היה מסיים את החיפוש כפי שרצה. אין לך אפשרות להביע את הרצונות והצרכים שלך בדרך שלך…”

6. אז מה קורה עם הזנב הארוך?

השפעה על הזנב הארוךקרדיט לתמונה

כאן מתחיל הבלאגן האמיתי. הרוב המוחלט של התלונות מכיוון מקדמי האתרים היו בנוגע לזנב הארוך, גם מאנשי ה- SEO וגם מאנשי הקידום ממומן. אני חייב להודות, שזו היא גם הדאגה הראשונה שקפצה לי לראש כששמעתי לראשונה על Google Instant.

היו 2 צדדים בבלוגספירה וקהילת מקדמי האתרים בקשר להשפעה על הזנב הארוך:

  1. הצד הראשון שטען שהזנב הארוך מת, או לפחות נחתך בצורה משמעותית.
  2. הצד השני שאמר את הדבר ההפוך, ש-Google Instant רק יחזק את הזנב הארוך.

WebSEOAnalytics כתבו בעניין :

“גם אם גוגל לא שינו משהו בדרך בה הם מדרגים אתרים, לעדכון הזה יש השפעה אדירה על SEO. מילות המפתח הפופולריות שגוגל מציעים יבחרו בתדירות גדולה יותר וכתוצאה אנשים יחפשו את מילות המפתח הפופולריות האלו אפילו יותר. קיים סיכוי גבוה שמשתמש יבחר בתוצאה לפני שהוא סיים להקיש את החיפוש המלא. מה שיגרום למקדמי אתרים מקצועיים להתמקד עוד יותר במילים הכלליות יותר ובזנב הקצר.”

ג’ון אליס מ-Search Engine Land כותב גם:

“עכשיו עם Google Instant, כשאתה כותב “לאס” אתה מקבל תוצאות למילה “לאס וגאס”. חלק מהמודעות הינם למלונות בלאס וגאס. אז למה שמשתמש ימשיך לחפש מושגים כמו “מלון 5 כוכבים בלאס וגאס” או “מלונות בלאס וגאס ברצועה הצפונית” ?”

זה גם מה שההגיון הראשוני שלי אמר לי, אנשים יכולים להגיע לתוצאות עוד לפני שהם הקלידו את החיפוש המלא (זו היא כל המטרה), אז למה שהם ימשיכו לחפש? הביטויים הפופולריים יהפכו ליותר פופולריים, התחרות תעלה והזנב הארוך ידעך…

מצד שני היו גם את הצד השני שאמרו בדיוק את ההפך, ולמען האמת, גם בדבריהם יש הגיון.

לאן לאורי מ-Conversation Marketing אמר :

“עכשיו הזנב הארוך הולך להיות הרבה יותר חשוב מכיוון שאנשים יכולים להמשיך להקליד עד שהם מוצאים את מה שהם רוצים”

מאט קאטס, מהנל מחלקת ספאם בגוגל, אמר בבלוג שלו :

“זה אפשרי שאנשים ילמדו לחפש בצורה שונה עם הזמן. למשל, לא מזמן חקרתי על איזשהו חבר כנסת (Congressman), עם גוגל אינסטנט היה לי הרבה יותר ברור להבין שהוא הציע איזשהי הצעת חוק אנרגיה חדשה, אז תיקנתי את החיפשו שלי בשביל ללמוד עוד ומהר מאוד מצאתי את עצמי קורא פוסט בבלוג של החבר כנסת שהיה בכלל בעמוד השני.”

הגיוני. לאנשים הרבה יותר קל לחפש והם מגיעים לתוצאות הרבה יותר מהר. למה שהם יסתפקו דווקא בסט תוצאות הראשון שנותנים להם? הם יכולים לעבור עשרה סטים שונים של תוצאות בזמן שבגוגל הישן היה לוקח לעבור על מקסימום 2 סטים.

זה אחד מהדברים שרק הזמן יגיד.

7. האם קידום אתרים מת ?

לפני שאני מביא מקורות וציטוטים ממובילי דעה שונים אני רוצה לדבר קודם כל על מה גרם לפאניקה של מות קידום האתרים. למה שאנשים יחשבו שקידום אתרים מת? גוגל לא שינו שום דבר באלגוריתם ובדרך חישוב המיקומים שלהם. זה לא ש-SEO הפסיק להשפיע על תוצאות החיפוש, אז מאיפה מגיעה הפאניקה? היא מגיעה מ-2 מקומות:

  1. מכת הזנב הארוך שהוזכרה מקודם.
  2. פן החיזוי של גוגל אינסטנט.

מעכשיו גוגל יציגו לנו תוצאות על מילים לפני שנסיים להקליד אותם. והמילות מפתח שגוגל יציעו לנו לא מושפעות מ- SEO. מעבר לזה, המילים שגוגל ישלימו לחיפוש שלנו כשאנחנו נקליד חצי מילה ישתנו ממחשב למחשב ויקבלו פן אישי (למשתמשים שמחוברים לחשבון שלהם בגוגל). מה שבהחלט מדאיג מכיוון שיהיה קשה יותר לעקוב אחרי התקדמות המיקומים של האתר ובתיאוריה – אמור לשנות את המשחק לגמרי.

סטיב רובל כתב פוסט מבהיל על איך “גוגל אינסטנט הופך קידום אתרים ללא רלוונטי” ומשך הרבה תשומת לב, בפוסט הוא כתב :

“לא יהיו 2 מחשבים שיראו את אותן תוצאות. ברגע שחיפוש אחד היה מספיק והראה את אותן התוצאות, זה מה שגרם לקידום אתרים לעבוד.”

לא יודע איפה אני הייתי כשגוגל הכריזו שלא יהיו 2 מחשבים שיראו את אותן התוצאות, אבל כנראה שפיספסתי את החלק הזה. Google Instant כן מכניס גורם “אישי” מסויים שבו הוא ישלים לך את המילים לדברים שהוא חושב שהיית כותב מלכתחילה. אבל להגיד שתוצאות החיפוש יהיו שונות לגמרי על כל מחשב, במיוחד כשגוגל התאמצו כ”כ בשביל להבהיר לכולם ששיטת הדירוג לא השתנתה, זה קצת מוגזם.

*חוץ מזה שאני די בטוח שסטיב רובל לא באמת מאמין בזה אבל הגיע למסקנה שפוסט כזה ימשוך הרבה מאוד תשומת לב וכתוצאה מזה הרבה מאוד קישורים טבעיים (והוא צדק). מה שנקרא Link Bait במיטבו.

מאט קאטס כתב בתגובה לפוסט של סטיב רובל:

“הכותרת של סטיב רובל על איך “גוגל אינסטנט הופך SEO ללא רלוונטי” היא טענה גדולה מדי בשביל להיות נכונה. אבל הנקודה שלו היא שגוגל אינסטנט מוסיף פרסונליזציה. ופרסונליזציה משנה את עקרון הקידום אתרים.”

חשוב לי לציין שרוב הגורם “האישי” בגוגל אינסטנט מגיע מהחיפוש הגאוגרפי. ז”א השוני של מיקום המחפש ומה שהוא מחפש. בנאדם שגר בניו יורק ומחפש משהו ובנאדם שגר בסן פרנסיסקו ומחפש את אותו המשהו, יגלו תוצאות שונות (מה שהיה קיים כבר הרבה זמן). לגוגל שלנו (גוגל ישראל) אין חיפוש מונחה מיקום גאוגרפי והתוצאות שמוקרנות באילת הן אותן התוצאות שמוקרנות במטולה (אולי כי המרחק ביניהם הוא חלקיק מהמרחק בין ניו יורק לסן פרנסיסקו) ככה שבנושא הזה יש לנו הרבה פחות ממה לדאוג.

8. עדיין אין מספיק נתונים

בגלל שגוגל אינסטנט סומך על יכולות החיזוי שלו כחלק עיקרי במאמץ לעשות את החיפוש שלנו להרבה יותר מהיר, הוא צריך קצת זמן לשאוב נתונים. ובגלל זה גוגל הפכו את Google Instant לזמין אך ורק בארה”ב ובשאר ששת המדינות למשתמשים שהתחברו לחשבון גוגל שלהם (אנגליה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ורוסיה).

מה שאומר שיש לנו זמן להתכונן להשפעה שלו וללמוד ממקדמים ומפרסמים בארצות אלו. הייתי ממליץ להישאר מעודכן בנושא השינוי במקורות איכותיים בחו”ל כדי שנוכל להיות כמה שיותר מוכנים ומודעים לבעיות הנפוצות כשהוא יגיע אלינו.

9. כמה באמת יחפשו עם Google Instant ?

גוגל אינסטנט הוא בהחלט שיפור במערכת החיפוש של גוגל. אני מאוד אוהב אותו ואני יודע שכשהוא יגיע אלינו אני אשתמש בו כשאני באמת ארצה להגיע למידע או מקור מסויים. אבל יחד עם זאת, יש כמה סיבות שאני יכול לחשוב עליהם שבגללן אנשים לא ישתמשו בגוגל אינסטנט וימשיכו לחפש כמו שהם חיפשו תמיד.

  • חיפוש דפדפן: מכירים את שורת החיפוש הקטנה שיש לנו ליד שורת הכתובת בדפדפן? אני יודע שאני משתמש בה כמעט כל הזמן. היא נותנת את אותו האפקט רק בקליק אחד פחות.

חיפוש בדפדפן

  • מהירות: בגלל מהירות האינטרנט שלרובינו יש בישראל וזאת של גוגל אינסטנט – הצגת התוצאות היא לא כזאת מהירה. לוקח בין שנייה ל2 שניות להציג תוצאות ולאנשים שמחפשים הרבה פעמים ביום אין כח לחכות את הזמן הזה. שנייה זה בערך הזמן שלוקח להם להקליד את מה שהם רצו להקליד מלכתחילה.
  • הוא מציק: כשגוגל אינסטנט עוד היה בשלב נסיוני ( אז קראו לו Google Realtime) הוא הופיע ונעלם ממסכים של אנשים בצורה די אקראית. גוגל רצו לראות איך Instant יגיב לכמות הגולשים ואיך הגולשים יגיבו בבאז שיווצר ברשת. אז כן, הרוב הכללי די התלהב מהרעיון ונהנה לשחק עם הניסוי הקטן הזה. אבל היה חלק מכובד מאוד שזה סתם הציק לו, אנשים שהעדיפו לחפש בצורה רגילה ולא רצו שגוגל יזרקו להם תוצאות שהם לא ביקשו. בגלל זה והעובדה שגוגל נותנים את האפשרות לכבות את Instant, אני מניח שיהיה אחוז (יחסית מכובד) שיבחר באפשרות הזאת.

10. השינוי לעולם לא נגמר, תתרגלו.

קידום אתרים הינו עולם דינאמי שמשתנה כל הזמן (גוגל מדווחים על שינויים באלגוריתמים שלהם בין פעם לפעמיים ביום) ולפי דעתי מקדם אתרים טוב הוא כזה שיודע להסתגל לסביבה והפנים את הקלישאה “אם המשתמש יאהב את זה, מנועי החיפוש יאהבו את זה”. שמעתי על הצהרות שSEO מת עוד משנת 97 ( לא אישית אבל שמעתי סיפורים… אני ב97 הייתי עסוק בללמוד לקרוא 🙂 ).

מאט קאטס כתב בפוסט על גוגל אינסטנט:

אם גוגל אינסטנט הרג את ה-SEO? ממש לא!  כמעט כל שינוי שגוגל מדווחים עליו יוצר תגובות בסגנון “האם קידום אתרים מת?

ובנימה זו ארצה לסיים עם וידאו של מאט קאטס בנושא:

נו, אז מה אתם אומרים? יש לכם עוד הארות שתוכלו לשתף איתנו? כולנו קצת חוששים מההשפעה של Google Instant וללא ספק תהיה אחת כזאת. אז כל דבר שתוכלו להוסיף אשמח אם תוסיפו בתגובות. עוד עדכונים וחדשות תוכלו לקרוא בבלוג שלי, Stoodio חדשות קידום אתרים.

נכתב על ידי
מומחה לשיווק באינטרנט. רועי בן עמי מנהל מספר פרוייקטים אינטרנטיים, מייעץ לחברות סטארטאפ בארץ ובחו”ל ומנהל את חברת wwO. “כסף באינטרנט זה נוסחה. אם תעשה הכל לפי הספר אין סיכוי שתיכשל”.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

24 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

24
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.