איך תשתמשו בסרטוני הסברה לשיווק העסק שלכם?

רעות זיסר
popcorn and gummy bears

כיום כולנו רעבים למידע ותשובות כאן ועכשיו – מידע שיקלע לשורת החיפוש וייתן מענה יעיל לשאלות שלנו. אנחנו מעדיפים להשקיע את זמננו בקריאת אינפוגרפיקה וצפייה בסרטונים על פני קריאת טקסט ארוך ומייגע. לכן, לסרטוני הסברה יש תפקיד משמעותי בהעברת מידע ללקוחות על מוצרים ו/או שירותים של העסק, ותפקידם רק הולך ומתפתח. אז אלו סוגי סרטונים קיימים, מה יכול להתאים לעסק שלכם והאם כדאי לכם להשקיע בהפקת סרטון כזה?

מהם סרטוני הסברה?

סרטוני הסברה הם סרטוני אנימציה (בדרך כלל) שמטרתם להסביר על מוצר בצורה אלגנטית, קלילה וקצרצרה כך שכל צופה יוכל להבין ללא קושי את עיקרי המסרים בנושא המוצג. לעיתים מדובר בסרטונים שתכליתם לשווק מוצר או שירות, ולעיתים אלה סרטונים המשמשים להדרכה. אורך הסרטון הוא בדרך כלל חצי דקה עד שתי דקות – משך זמן אופטימלי להעברת מסר ברור או הדרכה קצרה.

סרטוני הסברה הם חזותיים, צבעוניים ולרוב שופעים בהומור שמדרבן את הצופה להמשיך ולצפות בסרטון; כך נוצר אצלו במהירות “קליק” בריא שמניע אותו לפעולה בהמשך. למעשה בימינו אנחנו חשופים כל הזמן לסרטונים האלה – ברשתות החברתיות, בפרסומות באתרים שונים, פרסומות בפריים טיים בטלוויזיה, בדפי נחיתה וכו’. 

סוגי סרטוני הסברה

סרטוני הסברה נעשים במגוון טכניקות:

1. סרטוני הסברה באנימציית סטופ מושן

סטופ מושן היא טכניקת אנימציה עתיקת יומין, שממשיכה לפרוח בבתי הקולנוע וברשת, החל מסרטונים קצרצרים ועד לסרטים באורך מלא. סרטון סטופ מושן מורכב מהרבה פריימים בודדים – בדרך כלל כמה מאות לדקת אנימציה. בין פריים לפריים מזיזים מעט את האובייקט המצולם, וכך נוצרת אשליה של תנועה. את הפריימים שוזרים יחד ליצירת סרטון בתוכנה מתאימה. באנימציית סטופ מושן ניכר הפן האמנותי, הצ’ארם שמעט חסר בטכניקות אנימציה ממוחשבות.

מתוך מאגר רחב של טכניקות אנימציה לסרטוני הסברה, אנימציית סטופ מושן בולטת ביכולתה להעביר מסרים אינטליגנטים, ממוקדים והומוריסטיים. סרטוני הסברה העשויים בטכניקת בסטופ מושן בדרך כלל עושים שימוש בדמויות הומוריסטיות עשויות גזרי נייר, פלסטלינה או שילוב של חומרים שונים.

סרטון סטופ מושן של חברת Yoobi, העוסקת בתרומות לתלמידי בית ספר:

2. סרטוני הסברה באנימציית לוח לבן (Whiteboard animation)

בטכניקה זו הסיפור מוצג באמצעות דמויות שמאוירות על לוח (או רקע) לבן. הייחודיות בטכניקה הזאת היא שהאובייקטים “מאוירים” בזמן אמת לאורך הסרטון. הסרטונים מכילים תמיד שני גוונים בסיסים: רקע לבן ואיור שחור, ולעיתים עוד גוון או שניים כדי להגיש אלמנטים מסוימים באנימציה. בסרטונים הללו המסר המועבר הוא בדרך כלל מעמיק יותר.

סרטון הסברה של סוכנות נדל”ן שמציעה שירות מוזל ביחס למתחרים:

https://www.youtube.com/watch?v=PVeuKUGcNyE

3. סרטוני הסברה באנימציית דו-מימד (דמויות)

אנימציית דו-מימד היא הטכניקה הנפוצה ביותר לסרטוני הסברה, כאשר היתרון המרכזי הוא הגמישות ביצירת דמויות, צבעים ואפקטים “משוגעים” שניתן ליצור בתוכנות עריכה. בטכניקה זו ניתן להפיק סרטון שממוקד לקהל יעד ספציפי על ידי יצירת דמויות שהקהל יכול להזדהות עמן. בדרך כלל אופיים של סרטונים אלה הוא קליל והדמויות בהם הומוריסטיות ואנושיות.

סרטון הסברה של חברת אנימציה שמסבירה על המוצרים השונים של החברה (שהם סרטוני הסברה):

סרטון על בטיחות בבית של חברת החשמל:

4. סרטוני הסברה באנימציית דו-מימד (Motion graphics)

סוג נוסף של סרטוני דו מימד הוא כזה בו האובייקטים דומים לאלו הקיימים באינפוגרפיקה. סרטונים אלה הם בעלי אופי “כבד” יותר מהאופציה הקודמת, ולרוב מיועדים להעביר מסר בעל אופי רשמי ומקצועי. הסרטונים מתאימים להצגת נתונים סטטיסטיים או כלכליים, הסברים על מדיניות או הסבר לעובדים על שינויים גדולים שצפויים בחברה.

סרטון הסברה של חברת Ahrefs:

5. סרטון הסברה באנימציית תלת מימד

סרטוני תלת מימד הם האופציה היקרה ביותר מבין כל סוגי הסרטונים, עקב שעות העבודה הרבות שמושקעות בהפקתם. הם מתאימים בעיקר לחברות גדולות שרוצות לשווק את מוצריהן. תעשיות ביטחוניות מרבות להשתמש באופציה הזאת, שמתאימה להסברת עקרונות פעולה של מערכות מורכבות.

סרטון שיווקי של חברת רפאל שמסביר את היכולות העיקריות ועקרון הפעולה של מערכת כיפת ברזל:

6. סרטוני הסברה בווידאו “רגיל”

כאן לא מדובר באנימציה, אלא בסרטון שמצולם עם מצלמת וידאו ושחקנים אמיתיים. השחקנים יכולים להיות עובדי החברה שמספרים עליה (מאד נפוץ), או שחקן\טאלנט. בדרך כלל, אופציה זו יקרה יותר מסרטוני אנימציה: סרטון מותאם אישית וברמה גבוהה עשוי לעלות 15 אלף ש”ח וצפונה.

סרטון לסכיני גילוח:

מדוע כדאי לשווק באמצעות סרטוני הסברה?

שם המשחק הוא עלות נמוכה לצד אפקטיביות גבוהה. עלות הפקת סרטון הסברה היא נמוכה מאופציות אחרות העומדות בפני בעלי עסקים, ונאמדת באלפי שקלים לסרטון (מומלץ לא להתפתות להצעות מצחיקות של “מאות שקלים” – יש מחיר למחיר). באותה הנשימה, מדובר על אמצעי אפקטיבי להעברת מסר קצר וקולע ללקוח פוטנציאלי. סרטונים באופן טבעי מחלחלים למודעות של הצופה, מושכים את העין ומעוררים סקרנות.

לכן, שלא במפתיע, עסקים רבים בוחרים להשתמש באופציה הזאת כדי לשווק מוצרים או שירותים, וזוהי אופציה טובה במיוחד לעשות קידום לעסקים קטנים, שלרוב גם תקציב השיווק שלהם קטן. את הסרטון ניתן להפיץ ברשתות החברתיות, לשלוח לרשימת דיוור, לעשות לו קידום ממומן, להוסיף אותו בדף נחיתה (תכף ארחיב על כך) ועוד.

יתרה מזאת, גוגל נוהגת לדרג סרטוני יוטיוב במקום גבוה בתוצאות החיפוש אם הוזנו מילות המפתח מתאימות. כך ניתן למנף סרטון הסברה מוצלח לקידום העסק בתוצאות במנוע החיפוש. בעניין הזה, חשוב להקפיד על עקרונות SEO בסיסיים לסרטוני יוטיוב: כותרת מתאימה, תיאור מוצלח, מילות מפתח וכו’.

אין גבול לרעיונות היצירתיים להצגת מוצר ללקוחות פוטנציאליים בסרטון – השמיים הם הגבול. אפשר ליצור כמעט כל דבר במגוון חומרים, צורות, טכניקות ואפקטים. 

הסרטון שהביא לדרופבוקס מיליוני הזמנות

אחת הדוגמאות הידועות של שימוש מוצלח בסרטון הסברה היא הסרטון שהפיקה חברת דרופבוקס בשנת 2009:

הסרטון, שהופק בטכניקת סטופ מושן, מסביר בצורה אלגנטית כיצד השירות של החברה עובד. הסיפור העסקי של דרופבוקס מעניין למדי: תחילה ניסתה החברה לפרסם את השירות שלה בגוגל אדוורדס, אבל מהר מאד גילתה שהמסלול לא משתלם מכיוון שעל כל מנוי שנרשם לשירות שלהם תמורת 99 דולר, היא שילמה לגוגל כ-300 דולר. לאור זאת, החליטו בחברה בצעד אסטרטגי לשווק באמצעות סרטון הדרכה באנימציית סטופ מושן. הסרטון הפך מהר לוויראלי וגרף 2.8 מיליון הזמנות לדרופבוקס בפרק זמן של 30 יום – מספר מרשים ביותר לכל הדעות. והשאר – היסטוריה. 

סרטון הסברה בדף נחיתה עשוי להגדיל את כמות ההמרות

דרך מעניינת להשתמש בסרטוני הסברה היא לשלב אותם בדפי נחיתה. דפי נחיתה בנויים לרוב על בסיס עמוד אחד שמטרתו לשכנע את המבקר\לקוח פוטנציאלי לבצע פעולה רצויה כגון השארת פרטי יצירת קשר, רכישת מוצר או פניה למוקד טלפוני. מרגע שמבקר נוחת בדף הנחיתה, זמן השהות בו הוא ה-“Money time” – הזמן הקריטי בו יש לשכנע אותו לבצע פעולה, שנאמד בשניות בודדות. החלטה אם לבצע פעולה או לא תלויה בטיב הדף ובהתאמתו לצורך הרגעי של המבקר. דף הנחיתה צריך להיות בנוי בצורה ממוקדת, נגישה ומשכנעת, והכי חשוב – הדף צריך לתפוס את תשומת ליבו של המבקר ולשמר אותה עד שהבין היטב את מהות המוצר המוצע. דרך טובה לעשות זאת היא באמצעות סרטון.

במחקר שערכה חברת EyeViewDigital , נמצא שהוספת סרטון בדף הנחיתה הגדילה את כמות ההמרות ב-86 אחוזים. לא קשה לדמיין מדוע: סרטונים מושכים את העין, מגרים את החושים ולמעשה מאריכים את משך השהות באתר. סרטון הסברה מאפשר למבקר להבין בזריזות ובהנאה מהו המוצר או השירות המוצע (ניצול מיטבי של ה-“Money time”). בצורה כזאת, לקוח פוטנציאלי מפנים בצורה מיטבית את המוצר או שירות המוצע, ויודע להבחין בצורה טובה האם המוצר המוצע מתאים לו. אם הסרטון הוא אנימציה מוצלחת שמשלבת מסר אלגנטי והומוריסטי, לב המבקר ייכבש.

דוגמא טובה היא סרטון ההסברה שמופיע בדף הנחיתה של אתר Crazy Egg. אם תיכנסו לאתר תראו שאתם מתבקשים להכניס את ה-URL של האתר שלכם, או לחלופין, ללחוץ על הכפתור “Tell me more”. בלחיצה עליו, דף הנחיתה נגלל מטה, ומופיע סרטון ההסברה. חשוב לציין כי הסרטון לא מנוגן אוטומטית אלא נדרשת פעולת לחיצה של המשתמש לצורך הפעלת הוידאו – זאת נקודה חשובה מאד שכן הפעלת וידאו אוטומטית היא יותר מטרידה מאשר מועילה.

Crazy Egg landing page video

איך תפיקו סרטון הסברה לעסק בכוחות עצמכם?

ברשת ישנן לא מעט אפשרויות להפקת סרטוני הסברה בשיטת “עשה זאת בעצמך” בעזרת פלטפורמות פשוטות ותבניות מוכנות מראש. לרוב, האתרים מציעים חבילה חינמית בסיסית שהנה מוגבלת באופציות עריכה ובעלת הגבלות של זכויות יוצרים. יחד עם זאת, ניתן במחיר זול באופן יחסי (עשרות עד מאות דולרים) לשדרג את החשבון ובכך להסיר את ההגבלות הללו. האופציות הללו יכולות להתאים לבעל עסק עם תקציב מוגבל ושהתברך בחוש אמנותי מפותח.

הנה כמה פלטפורמות מומלצות:

  • PowToon – אולי האתר הנפוץ ביותר להפקת סרטונים באונליין. האתר מציע מספר סגנונות איור (לוח לבן/אינפוגרפיקה/דמויות מצוירות) לצד מסלולי עלילה שונים בהתאם לתחום ההתמחות של העסק. הממשק מאד ידידותי למשתמש ומכיל פעילות שהן אינטואיטיביות לאדם הממוצע כגון Drag&Drop, כתיבת בתיבת טקסט וכדומה. יש באתר מדריכים שמסבירים באופן תיאורטי כיצד רצוי לעצב סרטון הסברה, וכן מעניקים הסברים טכניים על השימוש בממשק האתר. עם זאת, קחו בחשבון שבחלק מהתבניות יש בעייתיות עם כתיבה בעברית וצריך למצוא פתרונות עוקפים.ניתן ליצור בחינם סרטון עם תבניות בסיסיות, מספר מנגינות וסימן מים, אך לא ניתן להשתמש בו לצרכים מסחריים עקב זכויות יוצרים. בנוסף לא ניתן לשמור אותו במחשב בקובץ MP4 אלא יש להעלות אותו ישר ליוטיוב. פרקטית, האופציה החינמית טובה כדי “לחוש” את הפלטפורמה טרם רכישת מנוי. במידה שרוצים לשווק באמצעות הסרטון (וגם לשמור אותו במחשב לפני כן), יש לרכוש מנוי חודשי בעלות של $59 לחודש למשך שנה, או $197 לחודש אחד בלבד.
  • RawShorts – פלטפורמה להפקת סרטוני לוח לבן באונליין. בניגוד לפלטפורמה הקודמת, יש אופציה לרכוש מנוי עבור מספר מוגדר של סרטונים ולא עבור תקופת שימוש. לטעמי הגישה הזאת מיטיבה עם בעלי עסקים, מכיוון שלרוב כמות הסרטונים שדרושה היא לא גדולה דיה כדי להצדיק מנויים תקופתיים. הפלטפורמה היא מאד ידידותית למשתמש ומסתמכת בעיקר על ממשק Drag&Drop של תבניות אותן ניתן לערוך. מבחר התבניות הוא מרשים מאד וניתן לשלב בהן גרפים מונפשים, אינפוגרפיקה, תמונות, סרטונים וכמובן טקסט. באתר יש “שוק סרטונים” בו בעלי מקצוע מציעים את שירותיהם לבעלי עסקים להפקת סרטוני הסברה, ולהפך. מזכיר קצת את Fiverr ולא רלוונטי לעברית.
  • MySimpleShow – גם פלטפורמה זו מיועדת להפקת סרטוני לוח לבן, כאשר לאנימציה מתווספות תנועות ידיים אמיתיות שמניעות אובייקטים בסרטון. הממשק פשוט למדי ומספק למשתמש ליווי צעד אחר צעד להפקת הסרטון. יחד עם זאת, מבחר התבניות והאובייקטים קטן בהרבה בהשוואה לשתי האפשרויות הקודמות. ניתן להוסיף לסרטון קריינות אוטומטית של הטקסט שהוזן, מה שיכול לחסוך לא מעט כאבי ראש. זה גם נשמע יחסית אנושי ולא רובוטי, רק חבל שהאופציה קיימת רק לשפה האנגלית. הפלטפורמה חינמית לחלוטין.

שימוש בסרטוני הסברה לשיווק צפוי רק לגדול

המגמה ההולכת וגוברת בשימוש בווידאו באתרי אינטרנט, פעמים רבות על חשבון תכני טקסט, היא בהחלט סימן לכך שלעסקים כדאי להשקיע בהפקת סרטונים כאלה.

תמונה אחת שווה אלף מילים:

explainer videos graph

סיכום

סרטוני הסברה באנימציה הם אמצעי כלכלי, יעיל ומוכח להגדלת כמות ההמרות וחיזוק המותג של בית העסק. ניתן ליצור סרטונים במגוון טכניקות בהתאם לצרכי העסק, ולהשתמש בהם לצרכי שיווק במגוון פלטפורמות ברשת.

האם יצא לכם להשתמש בסרטוני הסברה לשיווק? מה הניסיון שלכם אתם – האם הם הגדילו לכם את ההמרות? אלו סוגי סרטונים הכי אפקטיביים לדעתכם? אשמח לשמוע מכם בתגובות!

נכתב על ידי
היי, אני רעות זיסר. חיה, אוהבת ונושמת אמנות. אני בוגרת תואר ראשון באמנות וכל העת ממשיכה לחקור, לגלות ולשאוב השראה מהחיים. לאחר לידת בתי נוגה החלטתי שאמנות תהיה עיקר העיסוק שלי בחיים. הקמתי סטודיו בוטיק בו אני יוצרת סרטוני אנימציה אמנותיים בטכניקת סטופ מושן – ואני נהנית מכל רגע! המטרה היא לשמח – הדרך היא האמנות שלי :) והמוטו – אפילו השמיים הם לא הגבול!
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

6 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

6
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.