איך להתקדם בגוגל בלי אתר? על היום שבו לא נצטרך יותר אתרים

גרי רויף
binoculars

מנוע החיפוש של גוגל הוא ללא ספק הכלי החזק בעולם. מי שיודע לנצל אותו, יוכל להתפרנס בכבוד ואפילו להרוויח בגדול. אם בעבר לרוב הסתמכנו על אתרים כדי לקבל את המידע שאנו מחפשים, הרי שכיום יש מגמה הולכת וגדלה שבה הגולשים יכולים למצוא כמעט כל דבר בתוצאות החיפוש עצמן. בכתבה זו אציג בפניכם את התופעה ואסביר למה אני חושב שבקרוב מאד לא נצטרך אתרי אינטרנט בכלל.

קהל היעד:

  1. מי שמחפש מידע או חדשות
  2. מי שמחפש עסקים ושירות של אנשי מקצוע
  3. מי שמחפש להזמין חדר במלון או למצוא מסעדה טובה
  4. מי שמחפש לקנות מוצר כלשהו דרך האינטרנט

אני טוען שאת כל הארבעה הנ”ל יהיה אפשר להשיג בקרוב מאד מבלי להיכנס כלל וכלל לאתרי אינטרנט.

אני לא חושב שאתרי האינטרנט ייעלמו מן העולם – הם ימשיכו להוות מקור חשוב לחדשות עבור גוגל עצמה וחשיבותם תמשיך להיות גדולה לצורכי תדמית עבור חברות גדולות. אך יחד עם זאת אני צופה שהצורך בהם יירד עד שלא יהיה צורך בהם בכלל.

1. מידע וחדשות

קודם כל, כמו שכולנו כבר יודעים, גוגל מציגה את “גרף הידע” (Knowledge Graph) ושואבת מאתרי מידע כמו ויקיפדיה את הפרטים המרכזיים והחשובים על ערך מסוים. לדוגמא, דוד בן גוריון:

בן גוריון

אולם כיום, מוצגים רק פרטים בודדים על הערך עצמו. גוגל מציעים לנו לעבור לוויקיפדיה כדי לקרוא את הערך המלא. להערכתי, בקרוב מאד זה עומד להשתנות וגוגל יציגו בגרף המידע עצמו את כל הפרטים בצורה מצומצמת ובמקום לקשר לויקיפדיה הם יאפשרו לנו לגלול ולפתוח את כל המידע בגרף זה עצמו.

זה מוביל אותי ל-Rich Snippets ובמיוחד ל Featured Snippets, שהם קטעי מידע שגוגל שואב מאתרים קנוניים. לדוגמא: מתכון לבננה ספליט.

בננה ספליט

 

עוד דוגמא ל-Featured Snippet שנכנס במלואו לבוקסה של גוגל ולגולש אין צורך כלל וכלל להיכנס לאתר שממנו נשאב מידע זה:

כריך חמאת בוטנים

יש לא מעט מקרים בהם יש גם Featured Snippet וכן גרף מידע בתוצאת חיפוש. לדוגמא כשמחפשים ערכים תזונתיים של מאכלים:

ערכים תזונתיים

כאן זה כבר נהיה מעניין. גוגל שואב את ה-Featured Snippet מאתר אחד בשם draxes.com וכשלוחצים על שאלות נוספות הוא מציג snippets מאתרים אחרים בעוד שבגרף מידע הוא לוקח את המידע על הבננה מוויקיפדיה, אך את המפרט הטכני ואת הערכים התזזונתיים המלאים הוא מביא מהאתר הרישמי של משרד החקלאות האמריקאי (gov).

זו דוגמא מצוינת למה שצופן לנו העתיד. מספיק לנו המידע שגוגל מציגים בתוצאת החיפוש כדי לדעת כל מה שאנו צריכים לגבי הערכים התזונתיים של הבננה. מעבר לזה, גוגל נותנים לנו בתוצאת החיפוש עצמה, מבלי שנצטרך לגשת לאתר כלשהו גם את האופציה לשנות את המשקל של הבננה ולקבל תוצאות בהתאם. כל זאת, כאמור,מבלי להיכנס לאף אתר:

Nutrition Facts

 

בהקשר זה מעניין לחזור אחורה לידיעה שפורסמה כאן בבלוג במאי האחרון, לפיה גוגל שוקלת להסיר תוצאות רגילות של אתרים שכבר יש להם Featured Snippet בתוצאות.

בנוסף, אנו כבר לא צריכים להיכנס לאתרים כדי לחשב כמה זה 4 כפול 4, לדעת מתי חג ראשון של סוכות או כמה זה 400 ש”ח בדולרים. גוגל נותנת לנו תשובות מידיות לכל השאילתות הללו  בתוצאת החיפוש.

מתי סוכות

כמה מהמקורות הכי חשובים לגוגל הם ללא ספק אתרי חדשות, מהם גוגל שואבת את כל המידע אודות החדשות והדיווחים האחרונים. לגוגל אפילו יש דאשבורד מיוחד עבור אתרי חדשות ואם מנהלים של אתרי חדשות יודעים איך להשתמש בדאשבורד זה יש להם יתרון עצום על המתחרים.

מכיוון שלגוגל יש אינטרס לשאוב מידע מאותם אתרי חדשות, הם בדרך כלל מציגים רק כותרת ותקציר קצר מהכתבה לפני שהגולש מתבקש לעבור לאתר עצמו כדי להמשיך לקרוא את הכתבה.

ראו לדוגמא:

Jerry Lewis

אם לוחצים על “more for Jerry Lewis” מקבלים את אזור ה”חדשות” של גוגל ולאחרונה נוסף חלק של סיקור מלא – “Full Coverage” – שבעצם נותן סיקור מלא על הנושא מכל האתרים.

אין ספק שאתרי חדשות ימשיכו לשלוט מבחינת טראפיק בשנים הקרובות, אך להערכתי גוגל יוסיפו בהמשך שדה מיוחד עבור כל כתבה שעולה שיכלול סיכום של הכתבה. כך שכאשר יחפשו נושא מסוים, לא רק הכותרת תופיע בתוצאת החיפוש, אלא גם התוכן עצמו שמסכם את הכתבה. רק במקרה שהסיכום לא יספיק לגולש, הוא יוכל לעבור לקרוא את הכתבה המלאה. בדרך זו, יוכלו רוב הגולשים לקרוא את הסיכומים של הכתבות הראשיות בדף אחד בתוצאות החיפוש ולא יצטרכו להיכנס לאתרים.

אבל השאלה הגדולה היא, האם גוגל תרצה להשאיר אצלה גולשים שמחפשים לקרוא חדשות או שיהיה באינטרס שלה להמשיך להעביר את הטראפיק לאתרים?

2. שירותים, עסקים ואנשי מקצוע

זו דוגמא מושלמת לכך שממש בקרוב לא נצטרך להיכנס לאף אתר כדי למצוא את השירותים או אנשי המקצוע שאנו מחפשים. למעשה, כבר כעת רובנו לא צריכים אתרים בשביל זה.

חיפוש מוסך

מי צריך לגלול למטה לאורגני ולהיכנס לאתר, כאשר גוגל מציגה בצורה כה יפה את העסקים שמספקים לנו את השירותים שאנו מחפשים? וזה כבר קורה היום ובארץ.

בזמן שאצלנו התוצאות כמו הנ”ל, תראו מה מתרחש בקליפורניה שבארה”ב: גוגל השיקו לאחרונה את שירות אנשי מקצוע עד הבית. ניתן לקרוא על כך בהרחבה ב-Search Engine Land, וגם בידיעה שעלתה כאן בבלוג לאחרונה, על תוצאות משודרגות לאנשי מקצוע.

Google Home Services

דר השירות לא רק אפשר להזמין את אנשי המקצוע הקרובים גאוגרפית, אלא שלראשונה גוגל נותן Guarantee כפי שתראו לצד ה-V הירוק על כך שמדובר בעסק לגיטימי ואמין עם עובדים מוסמכים שאכן נותנים שירות מקצועי. גוגל ידרשו תעודות, מסמכים ואישורים ממי שרוצה לקבל אישור מגוגל. מה יותר טוב מזה? אחרי דבר כזה מי צריך מודעות PPC מאנשי מקצוע שאין להם כל הסמכה ובדרך כלל גם אין להם מושג מה הם עושים. למרות שרובנו לא אוהבים פרסומות וגם בדרך כלל לא מתייחסים לממומן, יש אוכלוסיות כגון קשישים או כאלה שלא מבינים בגוגל שמבחינתם התוצאה הראשונה היא הקובעת והם עלולים ליפול על נוכלים. בדיוק מסיבה זו השירות הזה של גוגל הוא פתרון מושלם גם לאותם אנשי מקצוע מוסמכים ומקצועיים וגם ללקוחות שמחפשים אותם. יש לציין שהלוקלי פה מאד קריטי, שכן רוב השאילתות לאנשי מקצוע מתבצעות מהנייד והתוצאות שמתקבלות הם לפי מיקום גאוגרפי, משמע שהתוצאה הראשונה שגולשים יקבלו תהיה מאיש המקצוע שנמצא הכי קרוב לאותו גולש, דבר שאנו כבר מכירים פחות או יותר גם בארץ.

מעבר לזה, גוגל השיקו לאחרונה את ה-Adwords Express שלדעתי יהיה הדור הבא של כל הקשור לפרסום מודעות בגוגל. מדובר בשיטה מהירה ויעילה לפרסם את העסק או השירות בתשלום. היא מתבצעת דרך Google My Business, קלה ונוחה מאד גם לעוסקים בתחום וכן לבעלי המקצוע עצמם. נראה שגם בארץ שירות זה מתחיל לתפוס תאוצה למרות שהם עוד לא הכינו את הממשק בעברית. שירות שכזה הוא מושלם כדי להמחיש את העובדה שלא נצטרך בעתיד הקרוב אתרים. חיפשנו שירות או איש מקצוע, מצאנו כמה אופציות שאחת מהן מצאה חן בעינינו, לחצנו על כפתור “CALL” – וזהו.

ואם כבר מדברים על שיחות טלפון, הממשק של Adwords Express מאפשר להקים קמפיינים שכל מטרתם לקבל שיחות מלקוחות ואפילו לעקוב אחר השיחות עצמן, כפי שאפשר לראות להלן:

Adwords Express Verified Calls

3. מלונות, טיסות ומסעדות

לשני תחומים אלה אני נותן התייחסות מיוחדת מכיוון שאין דוגמא טובה מכך שלא יהיה צורך באתרים כדי למצוא מסעדות, במיוחד כאשר אנו רוצים למצוא מסעדה במיקום מסוים או מסעדה במיקום גאוגרפי קרוב אלינו. כל מה שצריך לעשות זה לבחור במסעדה שנראית לנו הכי מתאימה, מתקשרים במידת הצורך ואז מבקשים מגוגל שיכוון אותנו לשם. אין פשוט מזה.

מסעדה נחלת בנימין

כאשר מחפשים מלונות המצב אפילו יותר פשוט. הגולש יכול להזמין את המלון ישירות מתוצאת החיפוש ורק אחרי כשבחר את כל הפרטים הוא מתבקש לעבור לאתר המלון. להערכתי בהמשך גם את ההזמנה עצמה אפשר יהיה לבצע בצורה מאובטחת דרך גוגל עבור אלה שהחשבון גוגל שלהם מקושר לפייפל או לאמצעי תשלום אחרים.

מלון בים המלח

4. קניית מוצרים

בארה”ב לקנות דרך גוגל כבר הרבה יותר קל מאשר בארץ. מי שמחפש טלוויזית LCD 40 אינץ’ יראה את התוצאה הבאה:

LCD TV 40 inches

מחיר, תמונה, מיקום גאוגרפי וכל הפרטים שצריך. בלחיצת כפתור הגולש יוכל לבחור את המוצר ואז לעבור לאתר/חנות שהכי נראית לו ולבצע את ההזמנה.

בדיוק היום גוגל חתמו על הסכם תקדימי עם ענקית המזון וולמארט כדי לאפשר לגולשים לקנות בעזרת דיבור דרך Google Assistant ו-Google Home. שירות זה יתאפשר במסגרת ה-Google Express שפעיל כרגע רק בארה”ב ומאפשר לרכוש מזון ומוצרים ישירות דרך גוגל. שירות זה ממחיש בצורה מעולה את העובדה שבעתיד לא נצטרך אתרים כלל כדי לקנות מוצרים או למכור מוצרים. אם וכאשר מישהו ירצה לקנות חמאת בוטנים והוא יקיש זאת בשורת החיפוש של גוגל, הוא יקבל מגוון רחב של אופציות כמו התמונה הנ”ל. לחיצה על אחד המוצרים תעביר אותו לגוגל אקספרס ומשם הוא פשוט יוכל לקנות את המוצר. כמובן שלגולש יהיו אופציות לקנות מחנויות אחרות, אבל אני בטוח שעם הזמן גוגל יתנו לעצמם את התעדוף המתאים כדי להזרים את כל הגולשים לאן שהם רוצים שיגיעו.  לדוגמא:

Google Express

 

ואלה רק חלק מהדברים שאפשר למצוא בגוגל מבלי להיכנס לאתרי אינטרנט. בטוחני שאפשר לציין עוד רבים.

סיכום

אתרי אינטרנט ימשיכו להיבנות, אך עם טווח הקשב הקצר הנפוץ בעידן שבו אנו חיים, רוב הגולשים ישמחו לקבל את כל התשובות שלהם בתוצאת החיפוש ולראות את כל המידע שהם חיפשו תוך מספר שניות בודדות מאשר להיכנס לאתר ולהמשיך לקרוא. אלה שייכנסו לאתרים עצמם ויתעמקו בתוכן יהיו מיעוט ולרוב יעשו כן כדי להרחיב את הידע שלהם על נושא שהם כבר מומחים בו או רוצים לחקור אותו לעומק עוד יותר.

איך זה ישפיע על תחום הקידום בארץ? קידום אתרים לא יעלם כל כך מהר, אך אני מעריך שקידום עסקים באינטרנט יהיה המונח הנכון יותר לתאר את התחום. כמו כן, אני מעריך שאם רוב הלידים האיכותיים והטלפונים יגיעו ישירות מתוצאות החיפוש ולא מהאתרים, יופקו הלקחים בהתאם והחוקים של המשחק ישתנו לפי הדרישות.

מה אתם חושבים על כך? דברו אתי בתגובות!

נכתב על ידי
מנהל דיגיטל ומומחה SEO בכיר. בוגר סאו סימפל וג’ון ברייס הדרכה. שימשתי כמנהל מחלקת ה-SEO בחברת A-2-Z שיווק באינטרנט ונגישות אתרים, וכעת מתפקד כמומחה SEO בחברת קורנגה קידום אתרים. בעל ניסיון רב בקידום מותגים גדולים בארה”ב וקידום לוקלי, מומחה בגוגל העסק שלי, Rich Snippets ו-Featured Snippets, כמו כן גרפי מידע, גוגל חדשות, AMP, קידום אפליקציות ASO. ספץ בדוחות טכניים, מחקר מתחרים והגדלת Revenue ללקוחות. אתם מוזמנים לדבר איתי במייל שלי.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

10 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

10
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.