קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » סוגר עם חברת קידום אתרים? 4 מקרים בהם לא תוכל להסתדר בלי מתכנת

סוגר עם חברת קידום אתרים? 4 מקרים בהם לא תוכל להסתדר בלי מתכנת

האם אפשר לקדם אתר ולהשיג עבורו טראפיק משמעותי מבלי להיעזר במתכנת צמוד?

זו שאלה שבהחלט צריכה להעסיק כל בעל אתר שמתכנן פרוייקט קידום. שכר חודשי של מתכנת front end מתחיל בממוצע של 15 אלף ש"ח לחודש למתכנת מתחיל, ומגיע ל-30+ אלף ש"ח למתכנת בכיר. מדובר בלא מעט כסף, והוא בהחלט יכול להשפיע על התקציב שתכננת להוציא על קידום.

חשוב על מצב בו את שוכר שירותי קידום אתרים, מקבל ממקדם האתרים מסמך המלצות לביצוע, אבל אין לך מתכנת צמוד שיבצע את ההמלצות. כל העבודה של מקדם האתרים יכולה לרדת לטמיון במצב הזה.

מערכות CMS, ובראשן וורדפרס, מפתות אותנו לחשוב שאת כל השינויים הדרושים נוכל לבצע ללא עזרת מתכנת, כי הן מאפשרות לנו לשלוט על מגוון רחב של אלמנטים באתר בעצמנו.

האמת היא שלא משנה על איזו שפה או מערכת בנוי האתר שלך, רוב הסיכויים שחלק מהשינויים שיכללו בהמלצות של מקדם האתרים ידרשו עבודה של מתכנת.

אז לפני שאתה מוציא הון קטן על שכירת מקדם אתרים, אתה צריך לדעת אם ידרשו הון נוסף עבור שירותי תכנות. הנה מספר מקרים של פרוייקטים בהם תצטרך לשכור שירותי מתכנת.

1. אתה צריך מתכנת אם האתר שאתה מנהל הוא מרקטפלייס

מרקטפלייס, למי שלא מכיר, הוא אתר מסחר אלקטרוני המספק לגולש מידע על מוצרים או שירותים שניתנים על ידי גורם שלישי. באתרי מרקטפלייס, כמו למשל airbnb או אמזון, העיסקה מבוצעת באתר עצמו.

הצעד הראשון שאני עושה כשפונים אלי לגבי קידום אתרים הוא לאבחן את האתר – לאיזו קטגוריה הוא נכנס.

אתרים של עסק ספציפי או של מוצר יחיד יצריכו פחות מעורבות של מתכנת. האתרים, לעומת זאת, שידרשו יותר עבודה הם אתרים מסוג מרקטפלייס.

מרקטפלייסים הם בדרך כלל אתרים מורכבים, המכילים עשרות אלפי עמודים לפחות. אתרים אלה כוללים עמודים דינאמיים שכדי להגיע אליהם יש צורך להשתמש בתפריט חיפוש מורכב. כדי להתמודד עם המורכבות של אתרים מסוג זה יש צורך בעבודה של מתכנת, גם אם מדובר על ביצוע שינוי קטן באתר.

בנוסף, באתרים אלו הקידום תלוי יותר בשימושיות האתר מאשר בתוכן שלו. למרות העמודים הרבים, התנועה באתרים אלו לא מבוססת על תוכן יזום שנוצר על ידי כותבים.

במאמר של ערן גלפרין שהתפרסם בקיסמטריקס אודות קידום אתרים של מרקטפלייס הוא מציין מספר קשיים בקידום אתר מרקטפלייס:

  • קושי בגלל איכות בינונית של התוכן. התוכן באתר מרקטפלייס נוצר ברובו על ידי ספקי השירות. מכיוון שכל אחד יכול לפרסם את עצמו, נוצר מצב שהתוכן נכתב על ידי גורמים שאינם מקצועיים בכתיבה.
  • קושי בגלל בעיית כמות הקישורים הפנימיים הרבה. ככל שאתר המרקטפלייס גדל כך כמות נותני השירות גדלה, וכתוצאה מכך מספר דפי התוצאות הולך ועולה. בסופו של דבר יצא שכדי להגיע לעמוד מסויים יהיה צורך במספר הקלקות, מה שעלול לפגוע בקידום של אותו העמוד.
  • קושי בגלל בעיית תוכן כפול. אתרי מרקטפלייס כוללים דפי תוצאות עם אפשרויות סינון ופילטור מתקדמות. אפשרויות אלו גורמות לכך שיהיו עמודים שונים שיציגו את אותן התוצאות, וגוגל יכול להתייחס לעמודים אלו כתוכן כפול.

כדי לפתור מורכבויות אלו ואחרות יש צורך במתכנת, שיעשה שינויים תכנותיים שיאפשרו לשפר את התוכן והמבנה של האתר באופן אוטומטי. חלק מהשיפורים הללו המוצאים במאמר של קיסמטריקס שנזכר למעלה, כמו למשל שימוש במיקרופורמטים, וכן שימוש בכתובות URL אינפורמטיביים.

2. אתה צריך מתכנת אם האתר שלך לא בנוי בעזרת וורדפרס.

אי אפשר להשוות את כמות העבודה התכנותית באתר וורדפרס מול הכמות באתר דוט נט למשל. דוגמה אחת להבדל העצום בין אתרי וורדפרס ואתרים בניהול עצמי: אחד מסעיפי קידום האתרים הבסיסיים ביותר הוא טייטל ייחודי ובר שליטה לדפי האתר. כדי להשיג את זה באתרי דוט נט מתכנת צריך לבנות פיצ'ר מיוחד שיאפשר לבעל האתר לשנות טייטלים. בוורדפרס אפשר להשתמש בפלאגין של Yoast ולהשיג את אותה התוצאה כמעט ללא תכנות.

אין זה אומר שוורדפרס עושה לנו חיים קלים. במאמר שהתפרסם ב-Search Engine Land מתאר הכותב שאחד הלקחים שלקח לו 10 שנים ללמוד היה שאין דבר כזה מערכת CMS שבנויה עם SEO בילד אין. וורדפרס מהווה נקודת פתיחה מצויינת לבנות אתר ידידותי ל-SEO, אבל עדיין נדרשת עבודת תכנות על מנת להתאים את האתר לרצונות הבעלים.

3. אתה צריך מתכנת אם האתר לא מתקדם בגוגל למרות שהוא מכיל תוכן איכותי.

אם אתה מתלבט לגבי אבחון הבעיה באתר שלך, בדוק האם התוכן הכי מושקע באתר מופיע בגוגל. אני מדבר על דף בו ישנו תוכן שנכתב בעמל רב, שכולל לפחות 1,000 מילה או כולל תוכן שיווקי מזוקק שכל מילה שם כתובה בסלע.

עמוד מושקע זה צריך לכלול גם עיצוב מנצח, תמונות מפורטות, והשקעה באופן כללי בכל האלמנטים בעמוד. כדאי מאוד שמילת המפתח בעמוד זה תהיה על ביטוי בעל תחרות סבירה שאיננה גבוהה מדי. אם אתה לא מוצא עמוד מסוג זה באתר שלך, תוכל ליצור אותו לשם ביצוע הבדיקה. אם תחפש את הביטוי, ולא תראה בכלל נוכחות של העמוד שלך, זה יכול להעיד על בעיה טכנית שדורשת פתרון של מתכנת.

מובן שיכולות להיות סיבות אחרות למיקום החסר, כמו מחסור בקישורים לעמוד או תחרות רבה על ביטוי החיפוש. לכן כשמנתחים את האתר כדאי לבחון מספר עמודים ולראות האם ישנם עמודים בכל האתר שמצליחים להתקדם בגוגל. ניתן לבצע בדיקה מסוג זה דרך ניתוח של גוגל אנליטיקס, וצפייה בעמודים הנצפים באתר.

4. אתה צריך מתכנת אם באתר שלך לא בוצעו סעיפים טכניים מסוימים.

כל מקדם אתרים שמתכנן תוכנית קידום בונה תחילה צ'קליסט הכולל את כל השינויים הראשוניים שידרשו לקידום. מבין סעיפים אלו, ישנם סעיפים מסויימים וקריטיים שעל הביצוע שלהם צריך להיות אחראי מתכנת.

בדיקת מהירות אתר

המהירות משפיעה על קידום האתר, אבל יותר חשוב מכך על נטישת הגולשים, כפי שמציין זהר עמיהוד במאמרו על כלים לבדיקת מהירות אתר. מחקרים מראים שאם אתר לא נטען בתוך 4 שניות, הגולשים בו מתייאשים ונוטשים.

ישנן כל מיני דרכים לשיפור מהירות האתר ודפי האתר, החל מאופטימיזציית הקוד ועד לשימוש ב-Cache בצד השרת. משימות שיפור המהירות בדסקטופ ובמובייל נעשו "נושא חם" בעולם קידום האתרים לאחרונה, והן דורשות עבודה רבה יחסית של המתכנת.

שינויי URL

האם הכתובות באתר עקביות? אם ישנו תפריט חיפוש באתר, האם הוא מוביל לאותו URL שמופיע כשמחפשים את מילות החיפוש בגוגל? לעתים קרובות אתרים מורכבים יכילו פרמטרים שונים שיכולים להשפיע על הקידום של כל עמוד באתר.

אופטימציה של הכתובת יכולה להצריך שינוי מהותי של הקוד באתר, וכן של הקריאות לשרת, ועל כן מדובר על עבודה מאומצת רבת שעות של המתכנת.

שליטה דינאמית ברכיבי תוכן

למרות שבאתרי וורדפרס ו-CMS אחרים הבעיה הזו לא נפוצה, באתרים מורכבים כמו המרקטפלייסים שדיברנו עליהם הסיפור יכול להיות יותר מורכב.

הרעיון הוא ליצור באופן אוטומטי וחכם רכיבים כמו טייטל, מטא דסקריפשן וכותרות H1. זהו פתרון שדורש תחכום כי צריך לדעת לבנות את הרכיבים הללו באופן נכון, כך שהתכנים יהיו באורך הנכון, ולא יראו לגוגל או לגולש כספאם.

ניתוח ושיפור המרות

המטרה של כל אתר היא לא רק להביא גולשים, אלא להביא המרות. כל בעל אתר חייב לדעת לנתח את ההמרות הללו באמצעים אנליטיים.

בין אם מדובר על מדידה של המרות מקמפיינים ממומנים של פייסבוק ואדוורדס, או על מדידת המרות של תנועה אורגנית, לפעמים המשימה דורשת עבודה תכנותית מתמשכת. הצעדים הנדרשים יכולים להצריך הטמעת קודי המרה שונים לכל קמפיין, יצירת Events ללחיצות על כפתורים וביצוע הטמעות לכלים של A/B טסט.

גם הצד של שיפור המרות דורש עבודה של מקדם, למשל הטמעת טופס פופ אפ שקופץ לגולשים לאחר שנשארו באתר זמן מה.

טיפול בתמונות בפרט ובמדיה בכלל

נושא אופטימיזציית התמונות באתר הוא לעתים מורכב וכולל ביצוע שינויים הן ברמת קוד האתר והן ברמת השרת. גם סוגי מדיות אחרות באתר, סליידרים, אנימציות, קטעי אודיו או סרטונים דורשים טיפול ואופטימיזציה של מקדם אתרים בתאום עם המתכנת.

אלו הן רק מעט דוגמאות למשימות שאם הן נדרשות לביצוע באתר שלך, יתכן שתצטרך לשקול עלויות נוספות של פיתוח ותכנות מעבר לתקציב קידום האתר.

סיכום

הסעיפים שכתבתי למעלה מהווים את המקרים הכי נפוצים שאני נתקלתי בהם בפרוייקטים של קידום אתרים. לצערי, פרוייקטים רבים התעקבו והתארכו משום שלא היה מי שיבצע בפועל את ההמלצות שניתנו לקידום האתר. הניתוח הנכון של האתר שלך לפני תחילת העבודה, והשקלול של הצורך במתכנת, יחסכו לך זמן וכסף רבים בהמשך הפרוייקט, ויאפשרו לך לפתח את האתר ללא עיכובים.

 

אודות בן פינס

בן פינס
בן פינס הוא מנהל השיווק ב-Pojo.me, המתמחה בתבניות פרמיום לוורדפרס. לבן נסיון של מעל 10 שנים בתחום השיווק באינטרנט.

עשוי לעניין אותך גם...

איך להתקדם בגוגל בלי אתר? על היום שבו לא נצטרך יותר אתרים

מנוע החיפוש של גוגל הוא ללא ספק הכלי החזק בעולם. מי שיודע לנצל אותו, יוכל ...

קידום אתרי חדשות

מבזק: 27 הנחיות חובה לקידום אתרי חדשות ופאבלישרים בגוגל

מומלץ לכוון ל-HD: לאחרונה פרסמתי קייס סטאדי של אחד הלקוחות שלנו "איך הגדלנו לאתר מעריב ...

8 תגובות

  1. באינטרנט של ימינו אי אפשר להסתדר באמת בלי תכנת גם אם אתם מפתחים בוורדפרס או רוכשים כלים מצד ג' על מנת להינות ממקסימום אפקטיביות חייבים תכנת ואפילו אחד טוב בטח אם מעוניינים לקדם את האתר בתחומים תחרותיים.
    רק השבוע התקנתי תבנית וורדפרס קנויה של חברה מאוד פופלרית לאחד הפרוייקטים שלנו, כמות התקלות המובנות בתוך התבנית היתה כמעט בלתי ניתפסת, למרות שבישראל ובעולם אלפי אתרים ויותר נבנים על התבנית הזו.

    הפעולות מאחורי הקלעים שהתכנת שלנו ביצע מאיחוד ג'אוות, שיפור טעינה, הגדרות מתקדמות לחלק מהוויג'טים ועוד ועוד. בכל מקרה וורדפרס הוא מוצר טוב עד רמה מסויימת מבחינת פיתוח לא הייתי ממליץ על השימוש בו לפרוייקטים מורכבים.
    המלצה שלי אם אתם מתכננים להקים אתר לחברה שלכם פשוט תשכרו בעל מקצוע מיומן ומוכשר על מנת למקסם את האפקטיביות מהאתר שתבנו. אחרת תמיד תשבו על פלטפורמה בינונית במקרה הטוב או שלא תייצרו לעולם הכנסות במקרה הרע.

    • בן פינס

      רן אתה צודק לגמרי לגבי הצורך במתכנת. לגבי וורדפרס, זה נכון שהיא לא מתאימה לכל פתרון אבל אפשר ליישם אותה כמעט לכל אתר, אם עומדים מאחוריה צוות מיומן מספיק של מתכנתים.

  2. פוסט נחמד מאוד שמפרגן לוורדפרס למרות מגבלותיה הרבות, במקביל לקוד הפנימי באתר חשוב גם לדעת שלא בושה להשתמש גם בכלים חיצוניים למחקר ואנליזה של האתר- כך מגלים כשלים שעין אנושית לא רואה וגם כלים כמו תוכנה לקידום אתרים שעוזרת בחסכון הזמן הדרוש כדי לחפש אינדקסים ואתרים שיקשרו לאתר שרוצים לקדם – על זה אין מה להתווכח- אתר שאין אליו קישורים מאתרים אחרים ?(ועדיף מאתרים שקשורים לתחומו – תמיד)

    לעניין המחירים שנזרקו פה- אין צורך להפחיד סך הכל רוב האתרים צריכים רק מיני תיקונים שלא עולים יותר מכמה מאות שקלים

    • בן פינס

      תודה צחי על הפידבק! כלים חיצוניים בהחלט יכולים לעזור לקידום. לגבי נושא המחירים, לעתים גם אם עבודת הקידום מייצרת שעת עבודה בשבוע למתכנת, זה לעתים משהו שלא מחושב ולכן יכול להיות קריטי למרות שמדובר בתוספת מינורית לתקציב החודשי.

  3. נו, לא שהמאמר רע או חוטא לגמרי לאמת – אבל צר עולמך כעולם כת הוורדפרס.

    אז למשל בDOTNET יש כבר סביבת קוד פתוח לא רעה בכלל בשם UMBRACO (הנה https://umbraco.com) שאני באופן אישי לא נוגע בה בגלל DOTNET אבל לקבוע שאין שם אופק בכלל זו הטעיה ממש.

    מעבר לכך, יש עוד הרבה מערכות ניהול תשתית ותוכן מוצלחות לא פחות (ולטעמי הרבה יותר) מאשר וורדפרס שרעה מאוד בהבטי SEO שונים וכאשר זה נוגע לריבוי שפות וכו'.

  4. בעניין וורדפרס, הרבה מעצבים ואנשי קידום עוברים הכשרה כזו או אחרת ל"בניית" אתר וורדפרס כאשר בפועל הם לומדים להטמיע תבנית על חלקיה השונים וכאשר נתקלים בצורך אמיתי לפיתוח מוצאים פתרון פרוביזורי ללקוח (אם בכלל).
    מתוך כל אתרי הוורדפרס שעשיתי אולי 1-2 לא דרשו נגיעה בקוד, אפילו בניית אתר תדמית עם התבנית הפופולארית ביותר (AVADA) דרשה תיקון שגיאות קוד.

  5. מאמר מצוין, עוד נקודה קטנה שרציתי להוסיף – אני חושב שמורידים מהערך של קידום אתרים בוורדפרס, עובדה קיימת היא שהאתר הראשון שמופיע בגוגל בביטוי "קידום אתרים" הוא אתר שנבנה בוורדפרס, אני בונה אתרים רק במערכת הזאת, יודע קוד ברמה מינימלית וב"ה מצליח להביא הרבה אתרים לעמוד הראשון בביטויים קשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט עם חברים