פרסום קונטקסטואלי ותלוי חיפוש - מרלין מול גוגל אדסנס ואדוורדס
לא מזמן יצא לי להיות נוכח בהרצאתו המעניינת של יוני ספיר (מנכ"ל חברת מרלין תקשורת), אודות פרסום קונטקסטואלי ותלוי חיפוש באינטרנט. נוכחתי לגלות שרבים כלל לא מכירים את מערכת הפרסום שפיתחה חברת מרלין, לכן חשבתי לעשות סקירה קטנה על התחום והשוואה בין החברות המובילות בתחום זה. (וזו לא פרסומת
).
פרסום תלוי תוכן (קונטקסטואלי) ותלוי חיפוש מתאימים את עצמם לתוכן או לתוצאות החיפוש בדף אינטרנט. סוגי פרסום אלו הם אחד משני מנועי הצמיחה של הפרסום באינטרנט הישראלי (לצד הפרסום בוידאו).
פרסום תלוי תוכן (קונטקסטואלי)
הפרסום מתבסס על אלגוריתם אשר סורק, מנתח וממפה את דף האינטרנט בהתאם לטקסט ומילות המפתח המופיעות בו. ישנן מספר חברות המציעות תוכנית שותפים במתכונת זו, כאשר באפשרותו של בעל האתר\בלוג להתקין מערכת אוטומטית שתציג פרסומות רלוונטיות. לדוגמא: אם מדובר באתר בנושא רכב, הפרסומות יהיו בנושא רכב (תוכנית השותפים של גוגל עבור סוג פרסום זה נקראת "גוגל אדסנס").

![]()
פרסום תלוי חיפוש
במקרה זה, הפרסומות יוצגו בהתאם לשאילתת החיפוש שהגולש חיפש, תוך התחשבות בהתנהגות הגולש בחיפושים דומים בעבר, תקציבו האישי בייחס לזה של שאר המפרסמים, תחרותיות על השוק הספציפי וכו'. לדוגמא: אם הגולש חיפש נופש בצפון, סביר להניח שבפרסומת יופיעו צימרים שונים בצפון. דוגמא נוספת היא אותם"קישורים ממומנים" (התוכנית נקראת "גוגל אדוורדס"), המופיעים מצד שמאל בתוצאות החיפוש בגוגל.

בשני המקרים, המודל העסקי הינו PPC - Pay Per Click. כלומר - המפרסם משלם בעבור כל קליק על המודעה שלו בהתאם לפרמטרים שונים והספק (החברה שמספקת את הפלטפורמה), לוקח לעצמו עמלה סמלית. ישנן מספר חברות המספקות פלטפורמות מתוחכמות לניתוח טקסטואלי והצגת פרסומות ייעודיות, אך אתמקד בהבדלים שבין שני הספקים המובילים בישראל לדעתי - גוגל ומרלין (בטבלה ישנה השוואת מאפיינים משולבת, המתייחסת גם לאדסנס וגם לאדוורדס).
| פרמטרים להשוואה | גוגל | מרלין |
| דמי הקמת קמפיין | 25 ₪ בישראל | ללא! תקציב נקבע ע"י המפרסם |
| קביעת מיקום | אינו קבוע. אלגוריתם משקלל את ה- CTR וה- Bid. | נקבע ע"י הביד שנקבע. ניתן לקבוע מיקום קבוע |
| שקיפות | אין. לא ניתן לדעת מחירי מתחרים | יש. ניתן לראות את מחירי חמשת המתחרים העליונים |
| שירות לקוחות | כמעט תמיד באמצעות דוא"ל, לרוב באנגלית | באמצעות דוא"ל וטלפונית, בעברית |
| תמונות ומידע נוסף | אין | יש. הקלקה מוזלת |
| אוטומיזציה | מלאה | חלקית. כל קמפיין נבדק |
| סוג התנועה | מחצית חיפוש ומחצית קונטקסטואלית | ברובה קונטקסטואלית |
| שיוך מודעות לתוכן | סריקת המלל | שיוך מראש לקטגוריה |
| חשיפת גולשים רלוונטיים | מכוונת | אקראית |
| הזנת ביטויי חיפוש | עצמאית+ מנגנוני עזר | שיוך לקטגוריה+ עצמאית |
| אמצעי תשלום | ויזה/מאסטרקארד | כל כרטיסי האשראי, העברות בנקאיות, צ'קי |








17 אפריל, 2008 8:09
כמה מרלין שילנו לך בשביל הפרסומת הסמויה הזאת לשירותים שלהם?
[תגובה לתגובה]
17 אפריל, 2008 11:34
לא שילמו לי כלום, אתה יכול להיות בטוח
מה גם שאם תשים לב היטב לסקירת ההבדלים שביניהם, תראה שהצגתי חסרונות של שני התוכניות בצורה הכי אובייקטיבית (מה שלא הייתי עושה אילו זו הייתה פרסומת). לכל אחת מהתוכניות יש את היתרונות והחסרונות שלה וחשוב שאנשים ידעו להבדיל ולהבין איזו תוכנית יותר מתאימה להם.
[תגובה לתגובה]
17 אפריל, 2008 16:29
הי פאבל,
השוואה מסוג זה עושה עוול לגוגל.
למרלין מערכת חמודה, אבל היא נמצאת הסקאלה אחרת מכל הבחינות.
השקיפות שציינת הנה חלקית ומטעה- אמנם יש שקיפות למחירי מתחרים, אבל המערכת הרבה פחות שקופה באופן החיוב, בחירת המילים והיעדים, סינון מילים שליליות ואתרים בהם אתה לא רוצה להופיע וכיוב'.
עצם זה שקוראים לזה קונטקסטואלי עוד לא הופך את התכנית לכזו - וכמו שכתבת הבחירה במרלין היא בסופו של דבר ידנית - המפרסם בוחר מילים שהם בעצם קטגוריות ומרלין מסווגים כל אתר שותף לקטגוריה גורפת- ואין ממש הבדלים בין עמודים שונים לתכנים שונים.
מעבר לכך, דבר סופר חשוב שלר התייחסת אליו הוא פרופיל המפרסמים ברשת כלומר "ליד מי אני נמצא". למותגים זה אלמנט מאד מאד חשוב שקובע בין השאר את תפיסת המותג, ובעוד גוגל מאד מגוון והטרוגני ואתה יכול למצא שם את כולם, במרלין הרוב המכריע של המפרסמים הם שחקנים קטנטנים ולא מותגיים.
דוחות - הדוחות של מרלין רזים ושטוחים הרבה יותר - גם בעומק הניתוח, גם בצורה, גם בחיבור בין כלל הפרמטרים מיקום/מחיר/יעד/מילה/אתר/המרות/עלות המרה וכו וכו'…
דבר אחרון: אני לא חושב שהשוואה כאן היא נכונה, בעיקר משום שבעיני זה לא או/או.
היופי באינטרנט זה המדידה - אם אתה יכול מדוד המרה ושווי לקמפיין - לא צריכה להיות מגבלה או חלופיות ביניהם, כלומר אם שניהם רווחיים אפשר לפרסם בשניהם.
סלח לי על התגובה הארוכה - אבל זה מה שיצא
שיהיה חג שמח!
[תגובה לתגובה]
17 אפריל, 2008 23:54
היי אופיר ותודה על התגובה המורחבת
ראשית, חג שמח!
שנית- נכון שלא ציינתי כאן את כל הנקודות, אלא בעיקר סיכמתי בצורה כללית את המצגת שיצא לי לראות, אבל - מדוע זה עושה עוול לגוגל?
ממש לא או/או (אם כך זה התפרש, לא זו הייתה הכוונה), כל אחת מהמערכות מתאימה לצרכים וסדרי גודל של אתרים שונים.
סך הכל מטרת הפוסט הייתה להעביר את המסר הבא: "שימו לב- מלבד תוכנית השותפים של גוגל, קיימת תוכנית מתחרה בעלת מאפיינים ואופי שונה מטעם חברת מרלין".
ומסכים איתך לחלוטין על כך שניתן לפרסם בשניהם כל עוד מקבלים את התוצאה הרצויה.
[תגובה לתגובה]
18 אפריל, 2008 0:42
פאבל - סקירה מעניינת וחשובה
המונופול של גוגל בתחום הפרסום הקונטקסטואלי מטשטש לנו את ההכרה שיש עוד חברות עם שירותים דומים ואפילו עם יתרונות על פני ענקית החיפוש - וטוב שהעלת את הנקודה.
מצד שני, בימינו, כל ניסיון להשוות שירות או מוצר אינטרנטי למה שגוגל נותן - נדון לכישלון מלכתחילה.
ואגב - איזה מסר רצית להעביר לי?
[תגובה לתגובה]
18 אפריל, 2008 0:49
תודה מאור.
דווקא אני מאמין שהמונופול של גוגל יישבר מתישהו
אבל בלי קשר - חשוב להבין שכפי שאופיר אמר זה לא או\או….
לגבי המסר- אני רואה שזה עבד!
תודה שזו שיטה ייחודית להעברת מסרים
[תגובה לתגובה]
21 אפריל, 2008 3:27
אה…צודק.
זה עוד מעט יחליף את הפתק בבקבוק
[תגובה לתגובה]
23 אפריל, 2008 16:11
היי פבל
נהניתי מאוד לקרוא את הסקירה שלך
אבל לדעתי יותר ממוקד היה אם היית משווה את נטו
http://www.neto.co.il/
למרלין
http://adv.merlin.co.il/
שניהם עושים את אותו הדבר
וההשוואה לגוגל די חוטאת בעיני .
שמעון
[תגובה לתגובה]
6 מאי, 2008 9:26
פבל, כל הכבוד על ההשקעה!
רצוי, כי בפוסטים הבאים תנתח גם את השחקנים האחרים: וואלה!\נטו\קליקי.
עוד פרט חשוב שפיספסת - זה סטסטיסטיקות החשיפה של מודעות גוגל לעומת מודעות מרלין: לדעתי ניתן ברמת דיוק סבירה להעריך את התעבורה המצרפית בשני המקרים (הפנייה למספר שחקנים תעזור לאסוף ולהצליב את המידע).
כמו כן, לא ראיתי את האיזכור של אחד היתרונות הבולטים של מרלין (גילוי נאות: יש לי קשר עסקי עם יוני ספיר, אך לא עם מרלין כחברה):
- לא ניתן לפרסם באתרים הכלכליים הבולטים מודעות שלא דרך מרלין, גם ב-YNET לא.
[תגובה לתגובה]
7 מאי, 2008 11:16
תודה על ההערה מיכה,
לקחתי לתושמת ליבי ובפעם הבאה אציג גם את שאר החשקנים. אם כי החלטתי להתמקד דווקא בחזקים יותר נכון לעכשיו.
לגבי הערך המוסף של מרלין אני מסכים איתך, נקודה חשובה! בהחלט זה יתרון משמעותי, עבור אותם המפרסמים שברצונם לפנות לקהל באתרים ספציפיים, בעלי הסכם בלעדיות עם מרלין (כמו ynet למשל).
[תגובה לתגובה]
6 אוגוסט, 2008 22:09
פוסט מעניין, נקווה שאף פעם לא יהיה לי בו שימוש
[תגובה לתגובה]
6 אוגוסט, 2008 23:19
למה?
[תגובה לתגובה]
19 ינואר, 2010 3:16
היי פאבל!
הגעתי לפוסט הזה מחיפוש חומר על מרלין.
אני משווק חדש בגוגל אדוורדס ואני עובד בעברית בעיקר.
השאלה שלי, האם עדיף להתמקד במרלין כמנוע חיפוש מקומי. בתגובות כתבו שלא צריך להיות או/או ואני עדיין שואל האם יש עדיפות להתמקד במרלין לעומת גוגל. במיוחד בשאלה למי שיאין לו 'כיסים עמוקים'.
[תגובה לתגובה]